عید فطر امسال ۱۴۰۲ کیه چندمه چه روزیه چه تاریخیه و چند شنبه است ؟

0

عید فطر امسال ۱۴۰۲ کیه چندمه چه روزیه چه تاریخیه و چند شنبه است ؟! تاریخ عید سعید فطر سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی در ایران برابر با روز شنبه ۲ اردیبهشت است.روز عید سعید فطر در تقویم قمری مصادف با روز شنبه ۱ شوال ۱۴۴۴ است. همچنین عید سعید فطر ۲۰۲۳ در تقویم میلادی برابر با روز شنبه ۲۲ آوریل ۲۰۲۳است.

تاریخ عید فطر امسال ۱۴۰۲ کیه چندمه چه روزیه چه تاریخیه و چند شنبه است ؟

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲ کیه چندمه چه روزیه چه تاریخیه و چند شنبه است ؟

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲ در ایران : روز شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ اول شوال و عید فطر است و تعطیل رسمی است

به شمسی : شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
به میلادی: ۲۲ اوریل ۲۰۲۳
به قمری: ١ شوال ۱۴۴۴

اول ماه شوال و رویت ماه عید فطر و پایان ماه رمضان اعلام میشود که یکی از اعیاد مهم مذهبی مسلمانان است. عید فطر به معنای پایان و آخر ماه رمضان و روزه گرفتن است که با پرپایی نماز عید فطر و دید و بازدید و مراسم جشن بزرگ داشته میشود

عید فطر از مهم‌ترین عیدهای مسلمانان است که در آخر ماه رمضان و با رؤیت هلال ماه شوال جشن گرفته می‌شود. مسلمانان پس از یک ماه روزه داری و عبادت و امتناع از گناه، در این روز اجر و پاداش خود را از خداوند طلب می‌کنند. در روایات، عید سعید فطر برای کسانی که نماز و روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است. در این روز بر مسلمانان روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره واجب است.

تعطیلی دو روزه عید فطر ۱۴۰۲

از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان تعطیلات عید فطر دو روز اعلام شد. این دو روز شامل روز عید فطر و فردای این روز است. در سال ۱۴۰۲ تعطیلات عید سعید فطر مصادف با روزهای شنبه و یکشنبه، دوم و سوم اردیبهشت خواهد بود.

عید فطر ۱۴۰۲ چه روزی است،تاریخ عید فطر 140،روز عید فطر  1402تاریخ عید فطر سال 1402،عید فطر ۱۴۰۲ کیه

طریقه خواندن نماز عید فطر

نماز عید فطر یکی از نمازهای مستحبی است که دو رکعت است که مسلمانان آن را در روز عید فطر به جماعت اقامه می‌کنند. وقت خواندن این نماز بعد از طلوع آفتاب تا ظهر عید فطر است. این نماز اذان و اقامه ندارد و خواندن دو خطبه پیش از اقامه نماز توسط امام جماعت سنت است. نمازگزار باید در رکعت اول این نماز بعد از خواندن سوره‌های حمد و توحید پنج مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر نیز باید یک قنوت بخواند. بعد از قنوت پنجم باید دوباره تکبیر بگوید و پس از آن به رکوع برود و سپس دو سجده را به جا آورد. در رکعت دوم نماز عید فطر نیز باید چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت خوانده شود. بعد از قنوت آخر دوباره تکبیر خوانده و در ادامه نیز رکوع و سجده به جا آورده شود.

اعمال

در هنگام غروب آفتاب غسل انجام شود.
آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالى و بیتوته در مسجد احیا گردد.
بعد از نماز مغرب و عشا، نماز صبح و نماز عید فطر، ذکر « الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا» گفته شود.
زیارت امام حسین (ع)، که فضیلت ‏بسیار دارد.
۱۰ مرتبه ذکر یا دائم الفضل علی البریة یا باسط الیدین بالعطیة یا صاحب المواهب السنیة صل علی محمد وآله خیرالوری سجیة واغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیة، که از اعمال شب جمعه است، گفته شود.
۱۰ رکعت نماز که در شب آخرماه رمضان اقامه می‌شود که به صورت ۵ نماز ۲ رکعتی، در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید ۱۰ بار خوانده شود.
بعد از نماز مغرب و نافله آن، ۲ رکعت نماز بجا آورده شود.
۱۴ رکعت نماز اقامه شود. بعد از هر ۲ رکعت سلام دهد و در هر رکعت بعد از حمد، یک بار آیةالکرسی و ۳ مرتبه توحید خوانده شود. براى هر رکعت، ثواب عبادت ۴۰سال و عبادت هر که در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده اعطاء می‌شود.

نظرات