تیرآهن چند متر است؟ (جدول طول و وزن هر شاخه تیر آهن)

0

یکی از اولین سوالاتی که برای افراد تازه‌کار در صنعت ساختمان پیش می‌آید این است که طول هر شاخه تیرآهن چند متر است؟ وزن هر متر تیر هاش و تیر معمولی چقدر است و یا هر شاخه تیراهن اصفهان و سایر کارخانه‌ها چند کیلو است؟
امروز تصمیم گرفتیم با استفاده از جدول طول و وزن هر شاخه تیرآهن IPE، INP، تیر هاش سبک و سنگین و لانه زنبوری تولید کارخانه‌های مختلف به این سوالات پاسخ دهیم.

طول هر شاخه تیرآهن چند متر است؟

تیرآهن نوعی پروفیل فولادی است که دارای یک بخش میانی جان برای تحمل بارهای برشی سازه و دو بال موازی در طرفین جهت حمل بارهای خمشی است. اندازه جان و بال‌ها در تیرآهن باعث تغییر در نام‌گذاری این محصول می‌گردد.
کارخانه های تولیدکننده پروفیل آهن از نمونه ورق های آهنی برند خودشان برای تولید این محصول استفاده می کنند، بنابراین قیمت پروفیل آهن بستگی به کیفیت آهن و فولاد استفاده شده در آن دارد، برای مثال قیمت پروفیل آهن فولاد مبارکه اصفهان از بقیه برندها گرانتر بوده اما کیفیت بسیار بالایی دارد و مشخصات فنی محصولات این کارخانه بسیار نزدیک به استاندارد اشتال می‌باشد، به همین دلیل مشتریان بیشتری مجاب به خرید این محصول در مقابل محصولات بی کیفیت می شوند.
در زیر جدول طول و وزن هر یک از انواع پروفیل و مقاطع تیراهن را بررسی خواهیم کرد.

جدول طول و وزن استاندارد انواع تیرآهن معمولی، هاش و زنبوری مطابق اشتال

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد لازم دیدیم وزن استاندارد هر متر انواع تیرآهن معمولی، هاش و لانه زنبوری را برای برخی از پر استفاده‌ترین اندازه و سایزها در یک جدول قرار دهیم. در صورتیکه قصد خرید هر یک از انواع مقاطع تیرآهن تولیدی کارخانجات مختلف را داشتید می‌توانید وزن واحد محصولات مورد نظر را با جدول زیر مطابقت دهید و در صورت اختلاف کم از کیفیت بالای آن محصول اطمینان حاصل نمایید.

سایز تیرآهن طول هر شاخه تیراهن وزن هر متر تیرآهن IPE وزن هر متر تیرآهن INP وزن هر متر تیر هاش سنگین

HEB

وزن هر متر تیر هاش سبک

HEA

وزن هر متر تیرآهن لانه زنبوری
تیرآهن ۸ ۱۲ ۶ ۵٫۹۴ .۰٫۷۱۸
تیراهن ۱۰ ۱۲ ۸٫۱ ۸٫۳۴ ۲۰٫۴ ۱۶٫۷ ۱٫۲۱
تیرآهن ۱۲ ۱۲ ۱۰٫۴ ۱۱٫۱ ۲۶٫۷ ۱۹٫۹ ۱٫۸۶
تیر آهن ۱۴ ۱۲ ۱۲٫۹ ۱۴٫۳ ۳۳٫۷ ۲۴٫۷ ۲٫۷
تیر اهن ۱۶ ۱۲ ۱۵٫۸ ۱۷٫۹ ۴۲٫۶ ۳۰٫۴ ۳٫۷۸
تیرآهن ۱۸ ۱۲ ۱۸٫۸ ۲۱٫۹ ۵۱٫۲ ۳۵٫۵ ۵٫۰۶
تیراهن ۲۰ ۱۲ ۲۲٫۴ ۲۶٫۲ ۶۱٫۳ ۴۲٫۳ ۶٫۷

در جدول بالا آوردیم که طول استاندارد هر شاخه تیرآهن چند متر است. همچنین وزن واحد یا همان وزن هر متر هر یک از انواع تیرآهن را قرار دادیم. با ضرب طول ۱۲ متر در وزن استاندارد یک متر هر یک از مقاطع فولادی بالا می‌توان وزن یک شاخه را به‌راحتی محاسبه نمود.

وزن و طول هر شاخه تیرآهنIPE و INP چقدر است؟

طبق استانداردهای مختلف طول هر شاخه تیرآهن IPE و INP برابر با ۱۲ متر است. وزن هر متر و هر شاخه تیرآهن تولید انواع کارخانجات اندکی با هم متفاوت است ولی به عنوان مشتری لازم است بدانید هرچه این وزن و ابعاد به استاندارد جدول اشتال نزدیکتر باشد آن محصول بهتر خواهد بود.

تیرآهن

IPE یک محصول چند لایه است که بال‌های آن دارای ضخامت ثابت(به نام ضخامت اروپایی) هستند که مشخصه اصلی است که این محصول را از سایر انواع تیرهای آهنی از جمله IPN که ضخامت بال متغیر دارد، متمایز می‌کند.
در زیر جدول مشخصات طول و وزن برای انواع تیرآهن معمولی IPE و INP را قرار دادیم. نکته‌ای که نیاز است به آن دقت شود این است که در جدول اشتال وزن هر متر تیرآهن لحاظ گردیده است، لذا برای محاسبه وزن هر شاخه ۱۲ متری این محصولات این عدد را در ۱۲ ضرب نمایید.
به عنوان مثال وزن هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن ۱۴ IPE برابر است با ۱۲٫۹ ضرب در ۱۲ که مساوی است با ۱۵۴٫۸ کیلوگرم.

طول هر شاخه تیرآهن هاش IPB یا HEB چند متر است+وزن هر شاخه آن

اگر سوال شود طول یک شاخه تیرآهن هاش چند متر است، پاسخ کوتاه همان ۱۲ متر است. تیر هاش به نوعی از تیرآهن گویند که بال‌های آن نسبت به تیرآهن معمولی بلندتر است. تیر هاش در دو نوع سنگین و سبک تولید می‌گردد. طول استاندارد تیرهاش ۱۲ متر است ولی وزن آن با توجه به ارتفاع جان و بال آنها متفاوت از یکدیگر است. به مانند تیر معمولی در جدول مشخصات استاندارد زیر وزن هر متر این محصول را قرار داده‌ایم. برای محاسبه وزن هر شاخه ۱۲ متری تیر بال پهن هاش سنگین HEB و سبک HEA این عدد را در ۱۲ ضرب نمایید.

به عنوان مثال وزن هر شاخه ۱۲ متری تیر بال‌پهن سبک سایز ۱۲ باید وزن هر متر این محصول HEA را که برابر با ۱۹٫۹ کیلوگرم است در عدد طول تیرهاش که ۱۲ است ضرب نموده که وزن ۲۳۸٫۸ کیلوگرم بدست می‌آید.

محاسبه طول و وزن هر متر و هر شاخه تیرآهن لانه زنبوری

تیراهن لانه زنبوری با نام اختصاری CPE به نوعی از تیرآهن معمولی گویند که در تمام طول خود دارای حفره و سوراخ‌هایی به شکل ذوزنقه و یا لانه زنبور می‌باشد. این سوراخ‌ها باعث کاهش چشمگیر وزن واحد تیرآهن با حفظ برخی از ویژگی‌های آن می‌شود. وزن کم این محصول باعث قیمت به نسبت پایین این تیر آهنی می‌گردد.
طول هر شاخه تیرآهن لانه زنبوری نیز برابر با ۱۲ متر است. نحوه محاسبه وزن هر شاخه آن نیز بصورت حاصل ضرب طول در وزن هر متر آن می‌باشد.

تیرآهن

به عنوان نمونه طول هر شاخه تیر لانه زنبوری آهنی سایز ۱۶ برابر با ۱۲ متر است. از آنجاییکه وزن هر متر آن ۳٫۷۸ کیلوگرم است پس وزن یک شاخه تیرآهـن ۱۶ لانه زنبوری ۴۵٫۳۶ کیلوگرم است.

خرید تیر آهن

انتخاب تیرآهـن مناسب پیش از خرید، به استحکام ساختار فولادی و کاهش هزینه‌های ساختمان سازی ختم خواهد شد. اولین نکته ای که لازم است در مورد انواع این مقطع فلزی پرکاربرد بدانید آن است که تیرآهن فولادی یا فلزی(Beam) از دو بخش اصلی به نام‌های Flange(باله) و Web(جان) تشکلی شده است.
در صورتی که بال تیرآهـن از جان آن عرض کمتری داشته باشد به واسطه شکل ظاهری به اصطلاح به آن تیرآهـن I و در صورتی که این دو بخش با هم تقریباً برابر باشند به آن تیرآهن هاش (H) می‌گویند.
لازم است بدانید در تیرآهـن بخش وب وظیفه افزایش استحکام سازه فلزی در برابر نیروی برش(Shear force) و بخش فلنج وظیفه مقاومت در برابر نیروهای خمشی گشتاور(Bending torque) را دارد.

وزن تیرآهن دست دوم

برخی از خریداران تیر آهن ممکن است حجم سفارش خیلی پایینی را داشته باشند، از آنجا که فروشندگان مقاطع فلزی خرده فروشی انجام نمی‌دهند و از طرف دیگر خرید خرده برای مشتریان صرفه کافی ندارد، بهترین جایگزین خرید تیرآهـن دست دوم است، در قدم بعدی انتخاب تیر آهن بر اساس وزن نیازمند اطلاعات ویژه‌ای است تا به شما کمک کند درست‌ترین تصمیم را بگیرید.
برای مثال تیرآهن‌های هم سایز در برندهای مختلف وزن‌های متنوعی دارند، برای مشاهده این وزن‌ها به وبسایت که در قسمت پایین برای شما قرار داده‌ایم مراجعه کنید.

منبع: https://fouladtofighi.com/

نظرات