استفاده از ساندویچ پانل چه مزایا و معایبی به همراه دارد

0

معرفی ساندویچ پانل

قبل از هر چیز بهتر است در مورد ساختار ساندویچ پانل اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. ساندویچ پانل یکی از پرکاربردترین مصالح پیش‌ساخته ساختمانی است که ساختاری سه‌لایه دارد و متشکل از دولایه ورق فلزی از جنس گالوانیزه، آلومینیوم و آلوزینک، به همراه یک‌لایه عایق میانی از جنس پلی‌یورتان، پلی‌استایرن، پشم سنگ و پشم‌شیشه می‌باشد. این روزها رواج استفاده از ساندویچ پانل باعث شده است ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان این نوع مصالح پیش ساخته به این سوال مشغول شود که آیا استفاده از ساندویچ پانل مفید است یا مضر. در ادامه این مقاله قصد پاسخگویی به این سوال را داریم.

   ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل

  • ساندویچ پانل دیواری
  • ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری نوعی پانل ساندویچی است که به منظور پوشش‌دهی دیوار یک سازه طراحی شده و با توجه به داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد مقاومت بسیار بالایی از خود در برابر عواملی مانند پوسیدگی، خوردگی، ضربه و… از خود نشان می‌دهد.

وزن سبک این نوع پانل‌ها باعث می‌شود وزن سازه به طرز قابل توجهی کاهش یابد و به همین دلیل افرادی که در صنعت ساختمان سازی فعالیت دارند ترجیح می‌دهند از این مصالح برای پوشاندن سازه خود استفاده کنند. جنس لایه‌هایی که برای قسمت رویی و زیرین این نوع ساندویچ پنل استفاده می‌شود آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه بوده که قابلیت رنگ‌پذیری بالایی داشته و از نظر کیفی به‌گونه‌ای هستند که در برابر شرایط آب‌ و هوایی متفاوت، دوام خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان آسیب نخواهند دید.

عمدتا فوم‌هایی مانند فوم پلی یورتان، فوم پلی استایرن، پشم شیشه ‌و پشم سنگ برای قسمت مرکزی ساندویچ پانل دیواری به کار می‌روند و مانند عایقی قوی در برابر سرما، گرما و رطوبت عمل می‌کنند. هسته این نوع ساندویچ پنل‌ها به دلیل ساختاری که دارد موجب افزایش ایمنی و عایق پذیری این محصول شده و مانع از انتشار شعله‌های آتش می‌شود.

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی

همانطور که مطلع هستید سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازه به حساب می‌آید؛ لذا برای ساخت آن بایستی از متریالی استفاده شود که مقاومت کافی را در برابر زنگ زدگی و تغییرات آب و هوایی را داشته باشد. ساندویچ پانل سقفی‌ یکی از انواع ساندویچ پانل‌ها است که برای پوشش سقف به کار رفته و با استفاده از آن مقاومت سازه شما در مقایسه با سایر مصالح سنتی بالاتر خواهد رفت. پانل ساندویچی سقفی به صورت مستقیم بر روی آهن یا فولاد قرار گرفته و با کمک پیچ‌های سرمته به سازه متصل و محکم می‌شود. این نوع ساندویچ پنل در دو مدل سه گام و پنج گام قابل تولید هستند و مصرف کنندگان می‌توانند براساس نوع کاربری سازه خود، یکی از این دو محصول را انتخاب کنند.

ساندویچ پانل شرکت ماموت

شرکت ماموت با سابقه درخشانی که در زمینه تولید ساندویچ پنل‌های سقفی و دیواری دارد تحول شگرفی در صنعت ساختمان سازی به وجود آورده است و می‌تواند شما را براساس نوع کاربری سازه‌تان در انتخاب پانل ساندویچی مناسب یاری نماید.

ساندویچ پانل

استفاده از ساندویچ پانل چه مزایایی به همراه دارد؟

  • یکی از مهم‌ترین مزایای ساندویچ پانل مربوط به وزن سبک آن است. این مصالح پیش ساخته به دلیل وزن پایین، حمل و نقل آسانی نسبت به سایر مصالح سنگین ساختمانی دارند.
  • وزن سبک پانل ساندویچی سقفی و دیواری باعث استفاده بیشتر این مصالح نسبت به سایر مصالح شده است؛ چراکه در صورت بروز حوادثی مانند زلزله خسارت جانی و مالی کمتری به بار خواهد آورد.
  • نکته‌ی دیگری که باعث برتریت ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح سنتی شده است قیمت مناسب آن‌ها است. این امر هزینه‌های ناشی از ساخت و ساز را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد بنابراین ساخت سازه با استفاده از ساندویچ پانل مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.
  • یکی از خاصیت‌های ساندویچ پنل‌ها این است که همانند عایق حرارتی و برودتی عمل می‌کنند. بنابراین استفاده از آن‌ها به میزان قابل توجهی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
  • این متریال جزء مصالح پیش ساخته‌ای به شمار می‌رود که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی قابلیت تولید دارند و کاربران بر حسب نوع کاربری سازه خود می‌توانند پانل‌های سقفی و دیواری را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف سفارش دهند.
  • نصب و اجرای این متریال در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام است و به همین خاطر در صنعت ساخت و ساز با استقبال فراوانی مواجه شده است.
  • عمر پانل ساندویچی نسبت به سایر مصالح سنتی بیشتر است و به نحوی طراحی شده‌ است که بعد از مدت زمانی می‌توان آن‌ها را دمونتاژ و در مکانی دیگر مجددا نصب کرد.
  • ساندویچ پانل‌ها دارای فاق و زبانه هستند که در زمان اجرا به خوبی در یکدیگر چفت شده و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سازه نمی‌دهند. این امر خورده شدن و زنگ زدگی پانل‌ها را به حداقل می‌رساند.
  • مقاوم بودن این مصالح در برابر حریق یکی دیگر از مزایای مهم ساندویچ پانل‌ها است و به همین خاطر جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص داده است.
  • پانل ساندویچی سقفی و دیواری قابل شستشو هستند.
  • برخی از این مصالح پیش ساخته به عایق صوتی تجهیز شده‌اند و با کمک آن‌ها صدا به داخل سازه انتشار پیدا نمی‌کند. مصالح فوق برای مکان‌هایی مانند سالن آمفی تئاتر و سالن‌های سینما که صدا نباید به داخل سازه نفوذ پیدا کند، گزینه بسیار خوبی هستند.
  • عایق بودن در برابر سرما و گرما یکی دیگر از مزیت‌های این مصالح پیش ساخته بوده و این بدان معنی است که می‌توان از آن در هر شرایط آب و هوایی بهره گرفت.
  • ساندویچ پنل‌ها در مقایسه با سایر مصالح سنتی زیبایی خاصی به سازه می‌بخشد و این یکی از ویژگی‌های فوق العاده این مصالح به حساب می‌آید.

ساندویچ پانل

معایب استفاده از سانـدویچ پانل

البته ساندویچ پانل مزایای بی‌شماری دارد که نباید آنها را نادیده گرفت اما دانستن معایب این مصالح قبل از انتخاب و خرید آن نیز لازم است. در ادامه به چند مورد از معایب این محصول اشاره خواهیم داشت.

  • اگر از فوم‌های عایقی مانند PIR و PUR برای ساخت این محصول استفاده شود ممکن است بعد از مدت زمانی ورق آن از قسمت فوم جدا شود. دلیل این امر قرار گرفتن این مصالح در دماهای متفاوت است.
  • پانل‌هایی که برای قسمت عایق آنها از پشم معدنی بهره گرفته می‌شود از ضریب انتقال حرارتی بالاتری برخوردارند.
  • نصب پانل‌هایی که با استفاده از پشم شیشه تولید می‌شوند مستلزم داشتن تخصص و مهارتی خاص است و هر چه مونتاژ آن‌ها به زمان و تخصص بیشتری نیاز داشته باشد، به طبع قیمت بالاتری خواهد داشت.

کاربرد سانـدویچ پانل

کاربرد این نوع مصالح پیش‌ساخته براساس ساختار و نوعی که دارند، متفاوت است. ساندویچ پانل دیواری برای پوشاندن دیوار سازه‌های مختلف، کاربری‌های متفاوتی دارد. درحالی‌که پانل سقفی برای پوشش‌دهی سقف ساختمان‌ها و سازه‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساندویچ پنل‌ها علاوه بر صنعت ساختمان‌سازی در صنایعی مانند صنایع شیمایی، نظامی، مراکز صنعتی و تولیدی قابل‌استفاده هستند. همچنین برای ساخت انواع کانکس، استودیوهای صدابرداری، سردخانه، سقف کارخانه‌ها، سوله‌ها، انبارها، ساخت تابلوهای تبلیغاتی و… کاربرد گسترده‌ای دارند.

نتیجه‌گیری

درصورتی‌که بخواهیم نتیجه‌گیری کلی کنیم در رابطه ‌با مزایا و معایب ساندویچ پنل باید گفت ساخت‌وساز با استفاده از این مصالح تا حد قابل‌توجهی در مصرف زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند و به‌طورکلی حدود ۴۰ درصد سرعت اجرای پروژه را افزایش خواهد داد. امیدوارم نکات ذکر شده در این مقاله در مورد پانل‌ ساندویچی سقفی و دیواری، به شما کمک کرده باشد تا بتوانید مصالح موردنظر خود را انتخاب نمایید.

از همراهی شما سپاسگزارم.

نظرات