برنامه ریزی برای کسب و کار ها

0

برای راه اندازی هر سازمان به ویژه بنگاه های اقتصادی و تجاری مهم ترین مسئله این است که سازمان به کجا می رود و چگونه به آن هدف خواهد رسید. این مفهوم برنامه ریزی برای کسب و کار است. مشخص کردن هدف ها، پیدا کردن و ساختن راه رسیدن به آنها و مجسم کردن وضعیت مطلوب دلخواه در آینده، عناصر اصلی برنامه ریزی در کسب و کار ها هستند.

اکثر افراد فکر می کنند سازمان ها از اهداف خود و راه های رسیدن به آنها آگاه هستند، در حالی که همواره این موضوع از چالش های اکثر سازمان ها بوده و معمولا تجربه، هزینه و زمان قابل توجهی باید بگذرد تا به مسیر اصلی خود دست پیدا کنند.

همه مدیران باید از خود این سه سوال را بپرسند و به جواب آن رسیده باشند:

  • اهداف سازمان ما چیست؟
  • موفقیت برای هر کدام چگونه است؟
  • من و تیمم چگونه با هم مشارکت خواهیم داشت و پاسخگو خواهیم بود؟

اهداف یک سازمان یا شرکت به چند بخش مهم تقسیم می شوند که عبارتند از هدف متمرکز بر صنعت، عملیات و زنجیره تامین، مالی، بازاریابی و فروش. وظیفه تیم مدیریت این است که همه اهداف را برسی کند تا مطمئن شود با اهداف و استراتژی شرکت همسو هستند و اینکه قابل اجرا و دستیابی باشند.

استفاده از شیوه های سنتی و دستی نمی تو اند پاسخ گوی مجموعه ها و سازمان های کاری بزرگ در حال رشد و تغییر  باشد، به همین دلیل نیاز به استفاده از نرم افزاری مناسب برای سازمان های بزرگ که توانایی رشد و ارتقای همزمان با فعالیت مجموعه را داشته باشد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. خرید دستگاه حضور و غیاب به همراه نرم افزار حضور و غیاب می تواند به نوعی پاسخ گوی نیاز این سازمان ها باشد.

برنامه ریزی برای کسب و کار ها

یک برنامه اصولی برای کسب و کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برنامه ریزی یک فعالیت ذهنی است که به تخیل، پیش بینی و تصمیم گیری درست وابسته است. برنامه ریزی اولین عملکرد مدیریتی یک سازمان است. برنامه ریزی چشم اندازی از آینده به شما ارائه می دهد که شما بتوانید برای آینده سازمان خود اقدامات درستی داشته باشید و تصمیم گیری های بهتری داشته باشید و آینده را دقیق تر پیش بینی کنید.

یکی از مهم ترین جنبه های برنامه ریزی در شرکت های و کسب و کار ها برنامه ریزی مالی است، سامانه محاسبه حقوق و دستمزد به شما این امکان را می دهد که اطلاعات کارکنان خود را به طور کامل و ساختار یافته در دسته بندی های منظم ذخیره کنید و با دیگر اعضا به اشتراک بگذارید. این امر سبب شفاف سازی روابط بین کارمندان و مدیران باشد که در نهایت به پیشگیری از پایمال شدن حقوق پرسنل می شود.

ویژگی های برنامه ریزی درست در کسب و کار ها

  • برنامه هایی که تنظیم کردید باید در حال انجام باشند
  • باید مزیت های رقابتی خود را در برنامه ریزی های خود لحاظ کنید
  • برنامه ریزی ها باید شامل اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشند
  • برنامه ها باید شامل استراتژی های درست باشند
  • برنامه ریزی ها باید طوری تعیین شود که روی مشتری تاثیر بگذارد
  • برنامه ریزی ها باید بر اساس اهداف تعیین شود که سازمان را به هدف نزدیک کند

مراحل ایجاد یک برنامه ریزی درست برای کسب و کار

–        مشخص کردن اهداف کسب و کار

تعیین اهداف کسب و کار به شما این دید را می دهد که شما بدانید برای چه چیز هایی پول، وقت، نیروی انسانی و… را هزینه می کنید و باعث می شود شما در یک مسیر مشخص ثابت قدم باشید. یک برنامه ریزی درست باید دقیق، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقع گرایانه باشد.

–        شرح محصولات و خدمات

باید با زبان کاربران به کاربرانتان کامل توضیح دهید که محصول و خدمات شما قرار است چه نیازی از کاربر رفع کند یا چه ارزش افزوده ای برای کاربر داشته باشد. شما اگر نتوانید کاربر را قانع کنید که به خدمات و محصول شما نیاز دارد کاربر از شما خرید نخواهد کرد و به سراغ رقبای شما میرود. بهتر است هزینه های تولید و قیمت فروش را هم به درستی در این بخش بیان کنید.

–        مخاطبان خود را پیدا کنید و به آنها شناخت پیدا کنید

قطعا بدون مشتری شما فروش و درامد نخواهید داشت، پس لازم دارید تحقیق بازار داشته باشید و بفهمید چه کسانی حاضرند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. شما باید به یک پرسونای مخاطب دقیق برای مخاطبان خود دست پیدا کنید و استراتژی هدفمند و دقیقی برای خود داشته باشید.

–        ایجاد یک برنامه بازاریابی هوشمند

برنامه بازاریابی مشخص می کند برند شما، محصولات و خدمات شما به چه شیوه ای بین مصرف کنندگان ارائه شود. چنل های مختلفی که برخی از آنها عبارتند از: ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، کمپین شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و جذب لید، سئو و ادز گوگل، تبلیغات کلیکی و… . این که از کدام یک از روش ها و چنل ها باید استفاده کرد را مارکتر ها تعیین می کنند.

–        مشخص کردن نیاز هایی که برای راه اندازی کسب و کارتان نیاز دارید

نیاز اصلی شما برای راه اندازی کسب و کارتان به دو بخش اصلی تقسیم می شود: نیروی انسانی و تجهیزات. شما باید پیش بینی کنید برای جمع آوری نیروی انسانی و تجهیزات چقدر باید هزینه کنید و با چه میزان نیروی انسانی و تجهیزات کسب و کار شما می تواند شروع به کار کند.

پس از شروع کار و جمع آوری منابع انسانی و تجهیزات بسیار مهم است که شما به درستی آنها را مدیریت کنید.

–        برآورد هزینه ها

شما برای کسب و کار خود نیاز دارید یک براورد نسبتا دقیقی از هزینه های تولید محصول، بازاریابی، حقوق کارمندان و امور قانونی و حقوقی داشته باشید تا در کنار شرکا و افزادی که شما را همراهی می کنند یک صورت مالی شفافی داشته باشید. برای براورد هزینه های کسب و کار بهتر است از اتوماسیون حضور و غیاب استفاده کنید و یک سیستم منظم و قانونمند بسازید.

نظرات