ایکسونامی چیست؟ ماجرای کامل مستند جنجالی ایکسونامی (XSunami)

0

ایکسونامی چیست؟ ماجرای کامل مستند جنجالی ایکسونامی (XSunami)

ایکسونامی چیست : مستند ایکسونامی، فیلم ایرانی به کارگردانی محسن آقایی محصول سال ۹۸ درباره شکل گیری صنعت پورنوگرافی و استفاده جنسی از زنان در قالب مستند اجتماعی ساخته شد. برخی این مستند را تابو شکنی در سینما و تلویزیون ایران دانستند.

ایکسونامی چیست

ایکسونامی چیست

ایکسونامی زندگی میشله مارن بازیگر مستهجن آمریکایی را روایت میکند که به چه مشکلات جسمی-روانی دچار شد و اشاره به چگونگی شکل گیری بهره کشی جنسی از زنان و بند و باری و استفاده ابزاری از زنان در امریکا و کشورهای اروپایی دارد.

این مستند به نویسندگی و کارگردانی محسن آقایی و تهیه کنندگی محمدرضا بورونی؛ محصول سالهای ۱۳۹۶ تا میانه ۱۳۹۸ با مدت زمان تولید دو سال و شش ماه در دو کشور ایران و آمریکا تولید شده‌است. این فیلم مستند توسط مؤسسه فرهنگی هنری آوش، کارگروه تخصصی زنان و خانواده سفیرفیلم تهیه شده‌است.

مستند با مکالمه تلفنی مستندساز و این زن آغاز می‌شود و خانم راوی، با معرفی خودش به عنوان مدل و بازیگر فیلم‌های آنچنانی، وارد موضوعات اصلی می‌شود.

شاید اگر گوش دل باز کنی، در پس زمینه‌ی تصویر «فریاد خاموش» جنین در حال سقط شدن با ابزارهای مدرن پزشکی، قهقهه مستانه شیطان را در شادباش این فتح الفتوح خود علیه نسل آدم بشنوی.

«ایکسونامی» را فارغ از هر دیدگاه و سلیقه سیاسی و فرهنگی، باید به تماشا نشست، چرا که حدیث نفس انسان مدرن و دست تطاولی است که به هستی و کرامت خود گشوده است

این برنامه‌ی شیطانی را در قالب «انقلاب جنسی»، «فروپاشی خانواده»، «نزول نرخ فرزندآوری»، «رواج سقط جنین»، «رواج حرامزادگی»، «فرزندان بی‌پدر»، «زنان تنها» و ده‌ها آسیب جدی و ویرانگر متعاقب آن‌ها بر پیکره‌ی جوامع انسانی به پیش ببرد؟ «ایکسونامی» در لایه‌ باطنی و تاویلی خود، روایتگر تاریخچه‌ی دشمنی شیطان با نسل بشر مقاطعی تعیین‌کننده از حیات انسان معاصر است.

«ایکسونامی»، روایتگر یک «نبرد» است؛ نبردی به درازای تاریخ نبرد شیطان با خلیفه‌الله، که سربند طغیان شیطان در سجده به اشرف مخلوقات و در پی گفتگوی او با حضرت خالق متعال، آغاز شد و امروز و هنوز و همیشه، تا سرانجام موعود ادامه خواهد داشت.

و سیر روایتی فیلم در ترسیم عمق ضلالت «ناکجاآباد» اباحه‌ی جنسی به باور نگارنده، در تجسم «فریاد خاموش» جنین‌های بی‌گناهی به اوج می‌رسد که در سونامی سقط‌جنین دهه ۱۹۸۰ آمریکا روی عکس سونوگرافی در حین کورتاژ، به زبان حال می گویند: «بایّ ذنب قتلت؟». و بسیار باید خوددار و خودنگه‌دار بود که روی توضیحات پزشکی که در آمریکای آن‌ سال‌ها مسوول سقط ۷۵۰۰۰ جنین بی‌گناه بود، از روند مثله شدن در عین زنده بودن جنین، اشک‌های بیتابی که بر پرده چشمانت حلقه بسته، از این سرنوشت شوم انسان طاغی، فرو نریزد.

 

موضوع و داستان

ایکسونامی نام یک فیلم مستند است که به جای این‌كه در لفافه حرف بزند و سربسته ایما و اشاره‌های جنسی داشته باشد، سراغ اصل ماجرا رفته و جسور و بی‌پروا با انقلاب جنسی جهان روبه‌رو شده و سیر این موضوع را در آمریكا بررسی می‌كند. جسارت فیلم وقتی بیشتر می‌شود كه بدانیم سازندگان ایكسونامی، برای روایت این سیر تاریخی، یكی از بازیگران سابق فیلم‌های جنسی و مستهجن را مجاب به همكاری می‌كنند و او به عنوان راوی، حضوری فیزیكی در این فیلم دارد.

مستند «ایکسونامی» را احتمالا باید یکی از جنجالی‌ترین مستندهای امسال بدانیم؛ اثری بی‌رودرواسی و رک که به مسائل مرتبط با انقلاب جنسی می‌پردازد و سعی دارد گام مهمی در حوزه مستندسازی مسائل اجتماعی جنسی بردارد. «ایکسونامی» علی‌رغم نقاط قوت پرتعدادش، بنایی برای ارائه تحلیل‌های پیچیده هم ندارد و فقط سعی می‌کند راه را برای ارائه طرح پیشنهادی راهگشا و قابل تاملی در آینده باز کند. این اثر، ضمن این که در فرم و جهات فنی پیشرو و ارزشمند است، در محتوا هم تا جایی که امکان دارد، بی‌طرف می‌ماند و در دام مقایسه‌های بی‌بنیاد گرفتار نمی‌شود.

بازیگر مستند ایکسونامی کیست

موضوع مستند که محصول مشترک ایران و آمریکا معرفی می‌شود، مسئله انقلاب جنسی در ایالات متحده و وقایع مرتبط با آزادی‌های فردی در حوزه جنسی طی یک قرن اخیر در این کشور است. اما مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی که تیزرها و پوستر اثر بر مبنای آن طراحی شده، روایتگری «ایکسونامی» توسط یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، یا به تعبیر خود مستند یک پورن استار، است.

ایکسونامی چیست؟ ماجرای کامل مستند جنجالی ایکسونامی (XSunami)

دانلود کامل مستند ایکسونامی

در پوستر این مستند برای دیده شدن بیشتر، بازیگر فیلم‌های جنسی به «استریپر پول یا دنسینگ پول» یا میله استریپ دنس دیده می‌شود که مثلاً بدنش با ماژیک سیاه شده است! همچنین در این پوستر از تصاویر، باراک اوباما، گوگوش، احمدی نژاد و مرلین مونرو استفاده شده است

جام جم نوشت: ایكسونامی اگرچه ایراداتی دارد و بیش از حد تمركزش را روی تصاویر آرشیوی و خبری گذاشته تا خود سوژه اصلی و كنجكاوی‌برانگیزتر فیلم، اما به هرحال سراغ این موضوع رفتن و بررسی آسیب‌شناسانه و هشداردهنده شكل‌گیری صنعت پورنوگرافی و مباحث انقلاب جنسی، امتیاز مهمی برای فیلم محسوب می‌شود و بخش زیادی از توجهات و حاشیه‌های ایجادشده پیرامون آن هم به همین دلیل است.

مصاحبه و گفتگوی محسن آقایی کارگردان مستند ایکسونامی

محسن آقایی، كارگردان جوان این مستند، فارغ‌التحصیل كارشناسی از دانشگاه هنر تهران و كارشناسی ارشد از دانشگاه صدا و سیما در رشته تهیه‌كنندگی تلویزیون با گرایش مستند است و تهیه‌كنندگی فیلم را هم محمدرضا برونی به عهده دارد.

در هیچ مرحله‌ای برای ساخت «ایکسونامی» اقدام به درخواست مجوز از هیچ نهادی نداشتید؟

هیچ مستندی برای ساخت نیاز به هیچ مجوزی ندارد، مگر اینکه فرآیند تولید آن مانند یک فیلم سینمایی آن‌قدر بیگ‌پروداکشن و عظیم باشد که به ریسک آن نیرزد که بدون پشتوانه مجوز ساخت، بخواهید آن را بسازید. در این موارد معمولاً برای تضمین پخش، بهتر است مجوز ساخت هم اخذ شود.

* با این تعبیر «مجوز» برای مستندسازی یک انتخاب است نه یک الزام قانونی.

بله. شما همین امروز بروید ارشاد و تقاضای فرم دریافت پروانه ساخت برای یک فیلم مستند بدهید، فکر نمی‌کنم چنین فرمی وجود داشته باشد! البته شخصاً هیچ‌وقت مراجعه نکرده‌ام اما فکر می‌کنم آن‌قدر درخواست شاذی است که کمتر مستندسازی برای آن اقدام می‌کند. حتی خیلی‌ها برای نمایش هم مجوزی دریافت نمی‌کنند…

*یعنی شما قبل از مستندهای انقلاب جنسی، ساخت ایكسونامی را شروع كردید؟

بله. حتی قبل از مستند بازگشت گمورا و فكر می‌كنم حتی قبل از مستند پشت صحنه ساخته شد كه هر دو مستند موضوعشان مسائل جنسی بود و قبل از انقلاب جنسی ساخته شده بودند. حتی اسم ایكسونامی هم اول انقلاب جنسی بود كه بعد از كارهای آقای شمقدری مجبور شدیم اسمش را عوض كنیم.

*یعنی از چند سال قبل؟

اواخر سال ۹۴ بود كه طرح این مستند مطرح شد. یعنی حدود سه سال و نیم پیش كه البته یك سال آن صرف ساخت مستند دیگری در این بین شد. یعنی ساخت این مستند دو سال و نیم طول كشید.
باید بگویم كه سن این مستند از سن بچه‌هایم بیشتر است! وقتی شروع به ساخت این مستند كردیم، من هنوز بچه نداشتم و تهیه‌كننده هم مجرد بود. الان كه این كار ساخته شده است، من دو بچه دارم و تهیه‌كننده هم سه سال از ازدواجش می‌گذرد! (با خنده) ولی این زمان اضافه نبوده است. حجم پژوهش‌هایی كه ما انجام دادیم، خیلی فراتر از یك مستند است. همین الان كتاب مستند ایكسونامی با عنوان «انقلاب جنسی در خوابگاه» در حال نگارش است. چون پژوهش‌های كار خیلی بیشتر از ساخت یك مستند بود و قرار است باقی پژوهش‌ها هم در كتاب استفاده شود. همین داستان را درباره آرشیوها هم داریم. شما به آن اضافه كنید چالش‌های ساخت مستند در آمریكا و به آن اضافه كنید بازنویسی چندین و چندباره فیلمنامه را. همچنین اضافه كنید سكانس‌های مونتاژی مستند را كه هركدامش به اندازه ساخت یك ویدئوكلیپ زمان برده است. همین‌طور اضافه كنید موسیقی تیتراژ ابتدایی را كه صفر تا صدش كار خودمان است.
گردآوری شده از: تسنیم. دوات آنلاین، مهر، ویکی پدیا

نظرات