اهمیت فرهنگ‌سازی سواد مالی کودکان در ایران

0

در زندگی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که شما را با عواقب مدیریت مالی ضعیف روبه‌رو می‌کند. در این لحظات که معمولا با بدهی‌های مالی همراه است شما به‌خوبی اهمیت دانش و سواد مالی را درک می‌کنید. اگر می‌خواهید فرزندان‌تان این قبیل تجربیات را نداشته باشند، باید همین امروز آموزش سواد مالی به کودکان را شروع کنید. آموزش سواد مالی به کودکان از جمله مواردی است که معمولا در دوران کودکی در خانواده و مدرسه به آن توجهی نمی‌شود. نبود منبعی معتبر برای والدین و همچنین نبود آموزش رسمی در این زمینه باعث می‌شود این مبحث مهم تا سنین بالاتر برای کودکان ناشناخته باقی بماند و تنها برخورد کودکان با پول به دریافت پول‌توجیبی و پس‌انداز خلاصه شود. اما بسیار مهم است که والدین با مطالعه و براساس تجربیاتشان، در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی سواد مالی کودکان اقدام کنند.

سواد مالی کودکان

سواد مالی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند به پیشرفت شخصی کمک کند. سواد مالی درواقع مجموعه‌ای از مفاهیمی همچون توانایی درک و استفاده از انواع مهارت‌های مالی از جمله مدیریت مالی شخصی، بودجه‌بندی و سرمایه‌گذاری است. همچنین سواد مالی به معنای درک مفاهیمی مثل ارزش پول، مدیریت بدهی و برنامه‌ریزی مالی است. دست‌یابی به سواد مالی می‌تواند به افراد در رسیدن به خودکفایی و ثبات مالی کمک کند تا در رویارویی با چالش‌ها و دستیابی به اهداف موفق باشند.

آموزش این مفهوم به کودکان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که والدین باید روی آن تمرکز بسیار زیادی داشته باشند. یکی از بهترین مواردی که می‌تواند در این آموزش موثر واقع شود، تعیین پول توجیبی با مقدار و زمان مشخص برای کودکان و نوجوانان است. این موضوع به فرد کمک می‌کند تا  بتواند رفته‌رفته امور مالی خود را به‌خوبی مدیریت کند و بستری برای رشد فکری در زمینه مالی به‌دست آورد.

کودکان در سنین پایین با یادگیری مفهوم سواد مالی متوجه ارزش پول شده و پس‌انداز را درک می‌کنند. همچنین به گفته کارشناسان مطالعات مالی، بهترین زمان برای درک و یادگیری مفهوم ارزش پول، پس‌انداز و سواد مالی، سن هفت سالگی است؛ زیرا در این سن کودک نحوه کارکرد پول را دقیق‌تر درک می‌کند.

لزوم آموزش سـواد مالی به کودکان با شیوه‌های جدید

مبحث پول و پس‌انداز یکی از همین موضوعات است که باید والدین در یادگیری آن به کودکان کمک کنند. کودکان و نوجوانان نسل جدید در مقایسه با نسل قبل، به واسطه پرورش با تکنولوژی خیلی خوب می‌توانند پول و تراکنش‌های دیجیتال را درک کنند به‌همین خاطر شاید راحت‌تر بتوان سواد مالی را با زبانی جدید و منطبق با درک کودک  به او آموزش داد.

در مواجه با نسلی که برای انتقال آموزش به آن‌ها باید از طریق ابزارهای جدید اقدام کرد، کیدزی با ساختن ابزاری مفید و آنلاین به نام اپلیکیشن زیپاد آموزش و یادگیری سواد مالی به کودکان را با شیوه‌هایی نوین فراهم کرده است.

زیپاد، اپلیکیشنی برای آموزش سواد مالی به کودکان

زیپاد اپلیکیشنی است که می‌توان از آن برای ایجاد حساب کودک و نوجوان پاسارگاد استفاده کرد. این اپلیکیشن به والدین امکان ایجاد حساب بانکی، تعیین هدف و پس‌انداز برای کودکان و نوجوانان را می‌دهد.«اپلیکیشن زیپاد» محصولی کاملا متفاوت با خدماتی متنوع مثل زی‌کارت، قلک دیجیتال، کیف پول الکترونیک و ارائه تسهیلات و خدمات مالی است. این محصول با هدف آموزش پس‌انداز و سواد مالی به کودکان و نوجوانان توسط کیدزی طراحی و ارائه شده است. والدین با افتتاح حساب دیجیتال کودک و نوجوان پاسارگاد در کمترین زمان برای فرزند خود، می‌توانند در زمانشان برای مراجعه به بانک صرفه‌جویی کرده و کودک را به شیوه‌ای جذاب با خدمات بانکی آشنا کنند.

با استفاده از امکانات اپلیکیشن زیپاد کودک می‌تواند حس استقلال مالی  را تجربه کند و در عین حال والدین نیز می‌توانند به تراکنش‌های کودک نظارت داشته باشند. در واقع یکی از اهداف این محصول ارائه خدمات مالی به کودکان و نوجوانان و ایجاد امکان نظارت برای والدین است. اپلیکیشن زیپاد امکانات دیگری نیز دارد و به‌زودی خدمات دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

نظرات