راهنمای جامع انتخاب آباژور پذیرایی

0

آباژور، زیبایی خانه شما را بیشتر می‌کند. این وسیله دکوراتیو که هم برای تزیین و هم نورپردازی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای زیباسازی خانه است. انتخاب آباژور مناسب پذیرایی همیشه سخت‌ترین چالش بوده است. اتاق پذیرایی در معرض دید همگان است و باید آباژوری انتخاب کنید که با سایر اجزای اتاق و معماری آن هماهنگی داشته باشد.

قرار دادن آباژور در پذیرایی ابتدا از کشورهای اروپایی آغاز شد. آباژور، این کلمه‌ی فرانسوی در ابتدا برای نورپردازی خیابان‌های شهر پاریس مورد استفاده قرار گرفت. قرار دادن نور مستقیم باعث می‌شد رانندگان نتوانند به راحتی خیابان را ببیند و به همین دلیل یک شید یا حایل جلوی نور قرار دادند که دقیقا شبیه آباژورهای خانگی است. حالا چند قرنی می‌شود که آباژور در خانه‌ها استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم همه نکاتی که قبل از انتخاب مدل آباژور مناسب پذیرایی باید بدانید را بررسی کنیم.

 انتخاب آباژور پذیرایی

چرا پذیرایی به آباژور نیاز دارد؟

همیشه نمی‌توان نورپردازی خانه را از سقف و دیوارها انجام داد. حتی اگر نور کاملی روی کناف سقف پذیرایی انجام داده باشید باز هم ممکن است سایه‌هایی روی نقاط حساس ایجاد شود. آباژور این سایه‌ها را برطرف کرده و روشنایی اتاق پذیرایی را کامل می‌کند. در واقع از آباژور نه به عنوان یک نور اصلی، بلکه به عنوان نور مکمل استفاده می‌شود.

اینکه چرا در پذیرایی به آباژور نیاز داریم، دو دلیل عمده دارد؛ دلیل اول این است که آباژور می‌توان نورپردازی پذیرایی را کامل کند و دلیل دوم برای زیباسازی فضاهای خالی است. آباژورها در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند گوشه‌های اتاق پذیرایی و دقیقا جایی که نمی‌توان وسیله‌ی دیگری قرار داد را به زیبایی هرچه تمام‌تر پر کنند.

ویژگی‌های آباژور مناسب پذیرایی

خرید آباژور برای پذیرایی مانند خرید چراغ شب نیست. این دو چراغ از نظر کارکرد و ظاهر تفاوت‌های چشمگیری دارند و نباید تصور کنید که هر نوع آباژوری را می‌توانید برای اتاق پذیرایی خود خریداری کنید. در زیر ویژگی‌های مهمی که یک آباژور مناسب پذیرایی باید داشته باشد را فهرست کرده‌ایم:

  • هماهنگی با دکوراسیون پذیرایی: معماری خانه شما مدرن است، کلاسیک، ساده یا سنتی؟ پرده‌ها و مبلمان اتاق پذیرایی از چه مدل و رنگی هستند؟ دیوارها و کفپوش چطور؟ در انتخاب آباژور پذیرایی باید به تمام این سوالات پاسخ بدهید. نمی‌توانید یک آباژور چوبی مدرن را در خانه‌ای که پذیرایی کلاسیک دارد قرار بدهید. بنابراین اولین ویژگی آباژور پذیرایی، هماهنگی یا اصطلاحا ست بودن آن با دکوراسیون خانه است.
  • قابل حمل و جابه‌جایی: وزن کم و اندازه‌ی معقول دومین ویژگی یک آباژور ایده‌آل است. شما باید بتوانید هر زمان که خواستید محل قرارگیری آباژور در پذیرایی را تغییر بدهید؛ بنابراین اگر آباژور وزن زیادی داشته باشد یا ابعاد آن به گونه‌ای باشد که به سختی جابه‌جا شود قطعا آباژور مناسبی نخواهد بود.
  • شدت نور مناسب: نور آباژور نباید به گونه‌ای باشد که پس از روشن کردن آن، چشم افراد حاضر در اتاق پذیرایی را اذیت کند. این موضوع به انتخاب لامپ مناسب برای آباژور بستگی دارد اما شید آباژور هم می‌تواند جلوی شدت نور را بگیرد. بنابراین هنگام خرید آباژور آن را روشن کنید و ببینید شید آباژور تا چه اندازه جلوی شدت نور را می‌گیرد.
  • سیم بلند: شاید این ویژگی را دست‌کم بگیرید اما برای خانه ‎های بزرگ، آباژوری که سیم کوتاهی دارد یک مصیبت است. اگر آباژور ایستاده تهیه می‌کنید حتما توجه داشته باشید که سیم آن باید بیشتر از ۱ متر باشد. آباژورهایی که سیم کوتاه دارند شما را ملزم می‌کنند که فقط در مکان‌های خاصی از اتاق پذیرایی آنها را قرار بدهید.
  • سهولت در تعویض لامپ: فرایند تعویض لامپ در آباژور باید به سادگی انجام شود. یکی دیگر از ویژگی‌های آباژور باید سهولت در تعویض لامپ باشد. آباژور نباید به گونه‌ای طراحی شده باشد که برای تعویض لامپ لازم باشد تمام شید یا اجزای آباژور را از آن جدا کنید.
  • قابل تمیز کردن: آباژور هم مانند میز تلویزیون، مبل، فرش و سایر وسایل موجود در خانه به تمیزکاری نیاز دارد. در هنگام خرید آباژور مناسب پذیرایی به این نکته توجه کنید که آیا به راحتی می‌توان شید یا بدنه‌ی آباژور را تمیز کرد؟ یا برخورد آب به شید یا پایه‌ی آباژور باعث خراب شدن یا تغییر رنگ آن نمی‌شود؟

انتخاب آباژور پذیرایی

انواع مدل آباژور مناسب پذیرایی

آباژورها از نظر شکل ظاهری (جنس پایه، شکل پایه و سبک ساخت) در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اگر سری به بازار لوستر و آباژور فروشی بزنید محبوب‌ترین مدل‌هایی که مشاهده می‌کنید این‌ها هستند:

آباژور ایستاده سه‌پایه‌دار

این آباژور در شکل و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود اما همگی در چند ویژگی مشترک هستند؛ سه‌پایه‌ی چوبی، حالت ایستاده و شید پارچه‌ای استوانه‌ای. این آباژورها را می‌توانید در هر کجای اتاق پذیرایی قرار بدهید.

آباژور ایستاده‌ مدرن

این آباژور شباهت زیادی به آباژورهای سبک قدیمی ندارد و به جای سه‌پایه‌ی چوبی، یه پایه از جنس چوب یا فلز برای آن استفاده می‌شود. در این آباژورها نور چراغ ها از طریق لامپ های LED تامین می شوند که علاوه بر طول عمر بسیار بالا، مصرف برق بسیار کمی دارند. شما می توانید انواع این مدل آباژور مدرن را از فروهر دیزاین با قیمت مناسب تهیه کنید. فروهر دیزاین به عنوان تولید کننده این چراغ ها قیمت بسیار بهتری از بازار را برای خرید ارائه می دهد.

آباژور رومیزی

آباژورهای رومیزی دسته‌ی بزرگی از آباژورها را در بر می‌گیرند. بدنه‌ی این آباژورها اغلب از فلز یا چوب‌های حکاکی شده ساخته می‌شود و برای شید آنها پارچه‌های چین‌دار در رنگ‌های مختلف به کار برده می‌شود.

انتخاب آباژور پذیرایی

ترفندهای انتخاب و خرید آباژور مناسب پذیرایی

متاسفانه اغلب مردم بر این باور هستند که انتخاب زیباترین آباژور برای پذیرایی بهترین گزینه است. اما همان طور که قبل تر گفتیم، گران ترین و زیباترین، همیشه بهترین نیست. برای اینکه دکوراسیون داخلی خانه زیبا و قابل تحسین باشد، باید اصول ویژه ای را در انتخاب و خرید وسایل رعایت کنیم. خرید آباژور به عنوان یک عنصر تاثیر گذار هم، از این قاعده مستثنی نیست. برای انتخاب بهترین آباژور ابتدا باید جایگاه مناسبی برای آن مشخص و سپس با توجه به نوع سبک چیدمان منزل آباژور مناسبی را انتخاب کنیم.

پیدا کردن بهترین مکان ها برای قرار دادن آباژور در پذیرایی

برای خرید آباژور عجله نکنید، ابتدا چیدمان خانه را به بهترین شکل انجام داده و بعد از آن به فکر پیدا کردن بهترین نقاط برای استفاده از آباژور باشید. چرا که اندازه آباژور کاملاً مرتبط با جایگاه آن در دکوراسیون است.

برای تشخیص بهترین نقاط برای چیدمان آباژور در منزل ابتدا به نقاط کانونی یا نقاطی که می خواهید مورد تایید باشد، توجه کنید و بعد از آن مناطق دنج و تاریک را در نظر بگیرید. این روش بهترین شیوه برای تشخیص نوع، شکل و اندازه آباژور می باشد.

بارزترین خصوصیات آباژور مناسب پذیرایی

انتخاب یک آباژور مناسب به نظر ساده می رسد اما چالش اصلی هنگامی پیش می آید که ما بخواهیم این اکسسوری زیبا را با دکوراسیون منزل هماهنگ کنیم. برای انتخاب و خرید آباژور مناسب برای پذیرایی بهتر است تا انتها همراه ما باشید.

آباژور مناسب در پذیرایی باید نور پردازی مناسبی داشته باشد. نور پردازی ها با توجه به شکل، رنگ، جنس و اندازه کلاهک و نوع لامپ به کار رفته درون آن می توانند متفاوت باشند. نور های گسترده و شفاف بیشتر برای ایجاد روشنایی و نورهای مات و رنگی برای تزئین و ایجاد حس در یک محیط به کار می آیند. قبل از انتخاب آباژور هدف و انتظارات خود را مشخص کنید.

انتخاب آباژور پذیرایی

هماهنگی ایجاد کنید

یکی از اصلی ترین اصول چیدمان منزل، ایجاد هماهنگی و هارمونی مناسب بین عناصر و سبک چیدمان است. بنابراین اگر سبک چیدمان خانه شما کلاسیک است، از آباژور های کلاسیک یا امپراتوری و در صورتی که از سبک مدرن در چیدمان منزل استفاده کرده اید از آباژور های مدرن، ساده با رنگ های روشن استفاده کنید. این موضوع را مد نظر داشته باشید که آباژور های رومیزی با سبک های کلاسیک و لوکس ارتباط بهتری برقرار می کنند.

اگر هدفتان از اضافه کردن آباژور در پذیرایی ایجاد نور پردازی بر روی عناصر خاصی است، مشخص کنید که این عناصر، کجا قرار گرفته اند، اگر بر روی زمین قرار دارند، از آباژور هایی که نور را به سمت پایین هدایت می کنند استفاده کنید و چنانچه می خواهید بخشی از دیوار نمایش پر رنگ تری داشته باشد آباژورهایی را انتخاب کنید که نور را به سمت بالا یا به سمت دیوار هدایت می کنند.

کلاهک بیشترین تاثیر را در ظاهر آباژور می گذارد. کلاهک ها از مواد مختلفی مانند شیشه، فلز، کاغذ، پارچه و … تهیه می شوند. کلاهک های کتانی یا ابریشمی به فضا حس و حال قدیمی و نوستالوزیک می بخشند و انتخاب خوبی برای اتاق های کلاسیک تر هستند. کلاهک های شیشه ای، کاغذی و یا فلزی طرح های مدرن تری از آباژور هستند.

بهترین راه برای انتخاب رنگ کلاهک آباژور توجه به سلیقه و ایجاد هارمونی بین آباژور و عناصر پیرامون آن مانند پرده، کوسن مبل، جنس میز ناهار خوری، رنگ مبلمان ، رنگ دیوار یا کاغذ دیواری و … است. اما اگر قصد دارید آباژور به عنوان یک المان تزئینی به صورت برجسته نمایش داده شود، از رنگ های جسورانه مانند قرمز و اگر فقط به دنبال ایجاد فضای لطیف تر و برجسته سازی عناصر اطراف آباژور را دارید از رنگ های آرام تری مانند کرم و بژ برای کلاهک آباژور استفاده کنید.

ابعاد فضا را در نظر بگیرید

اگر پذیرایی شما دارای سقف کوتاهی است، می توانید با استفاده از آباژور های پایه داری که نور را به سمت بالا هدایت می کنند، نمای بلندتری را برای سقف خود ایجاد کنید.

درست است که اغلب افراد آباژورهای ایستاده را به عنوان مناسب ترین گزینه برای تزیین نشیمن و پذیرایی می شناسند. اما بهتر است آباژور های رومیزی را هم دست کم نگیرید. این آباژو ها با ترکیب خطوط عمودی خود در دریایی از خطوط افقی مبلمان می توانند دنیای متفاوتی خلق کنند.

عمولاً همه ما انتظار داریم که آباژور پذیرایی نسبت به آباژور اتاق خواب نورپردازی بیشتر و وسیع تری داشته باشد. برای بر آورده شدن این منظور باید به انتخاب آباژورهای بلند تر با کلاهک روشن تر فکر کنید.

هماهنگی با سایر لوازم پذیرایی

یکی دیگر از اصلی ترین خصوصیات آباژور مناسب پذیرایی هماهنگ بودن آن با لوستر است. لازم نیست این دو آیتم دکوراتیو کاملاً یک شکل باشند، اما بهتر است هماهنگی های ظریفی را بین رنگ یا جنس آن ها لحاظ کنید.

اگر دکوراسیون داخلی شما به سبک سنتی و با وسایل آنتیک طراحی شده است، ترجیحاً از آباژورهای پلیسه دار برای ایجاد لایه های از نور در پذیرایی کمک بگیرید.

انتخاب آباژور پذیرایی

مبل های پذیرایی از اصلی ترین مواردی هستند، که می خواهیم مورد تاکید قرار بگیرند، از این رو بسیاری از عناصر تزئینی مهم را اطراف آن ها می چینیم. بنابراین استفاده از یک آباژور مناسب در این قسمت برای ایجاد یک نور پردازی فرعی و شخصیت دادن به عناصر زیبای اطراف، لازم به نظر می رسد. البته بسته به نوع چیده شدن مبلمان می توانید از آباژور های بلند ایستاده یا رومیزی استفاده کنید.

ارتفاع مناسب آباژور

چنانچه تمایل به استفاده از آباژورهای رومیزی بر روی میزهای عسلی کنار مبلمان دارید، حتما توجه داشته باشید که ارتفاع آباژور شما باید مساوی یا کمی بلندتر از دسته مبل ها باشد.

اندازه و شکل میز، نوع و شکل کلاهک آباژور را مشخص می کند. به عنوان مثال میز های مربع معمولاً با کلاهک های مربع و میز های گرد با کلاهک های گرد یا بیضی به خوبی هماهنگ می شوند. اما استثناهایی هم وجود دارد، مثلا قرار دادن یک آباژور با کلاهک گرد و پایه مربعی روی یک میز بیضی می تواند شگفت انگیز باشد.

۶ نکته مهم برای یک آباژور مناسب برای پذیرایی

به طور کلی در اکثر خانه‌ها، قسمت‌های مختلف مانند پذیرایی، هال، آشپزخانه و…  برای تأمین نور از پنجره و نور طبیعی خورشید استفاده می‌کنند. اما برای تأمین نور در شب و گاهی نیز روز از وسایلی مانند لامپ ها و آباژورها استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در این میان مهم است این است که در هنگام انتخاب منابع نور مصنوعی بهترین گزینه را برای فضای مورد نظرتان انتخاب کنید.

یکی از قسمت‌های مهم خانه بخش پذیرایی است که معمولاً دیزاین و طراحی آن کمی لوکس‌تر از جاهای دیگر منزل است؛ بنابر این لوازم روشنایی آن هم باید کمی متفاوت‌ تر از قسمت‌های دیگر باشد.

یکی از وسایل تأمین نور مصنوعی آباژورها هستند که با طراحی‌های خاصی می‌توانند جلوه زیبایی به بخش‌های مختلف خانه دهند. به همین دلیل قصد داریم تا به نکات مهم و ضروری برای دانستن اینکه چگونه یک آباژور مناسب برای پذیرایی بخریم، بپردازیم.

۱ . آباژوری را انتخاب کنید که با رنگ های وسایل پذیرایی هماهنگ باشد

هنگام انتخاب آباژور در پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب و هر فضایی که نیاز به این سبک نور دارد باید به رنگ آن دقت شود. این که می‌خواهید نورهای شما در نقطه کانونی فضا باشند، باید رنگ‌های جسورانه‌ای را انتخاب کنید که در بین لوازم دیگر در دکوراسیون داخلی برجسته شوند.

اگر هم اهل ریسک کردن در انتخاب رنگ نیستید و یا می‌خواهید آباژوری داشته باشید تا سال‌ها بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است از رنگ‌های خنثی برای کلاهک آباژور استفاده کنید.

انتخاب آباژور پذیرایی

۲ . آباژوری را انتخاب کنید که ترکیب مناسبی با میز داشته باشد

وقتی به دنبال یک آباژور مناسب برای پذیرایی هستید، به میزی که می‌خواهید آن را رویش قرار دهید دقت کنید. اگر از مدل ایستاده آن استفاده می‌کنید که هیچ اما اگر یک مدل رومیزی را می‌خواهید به کار ببرید حتماً به میزی که می‌خواهید آن را قرار دهید نیز توجه کنید. یک مدل آباژور حصیری با یک میز چوبی کنده کاری کاملا نامناسب است.

همچنین اگر قصد دارید در پذیرایی خود دو عدد از این وسیله را به طور همزمان استفاده کنید، بهتر است حتماً میزهایی که انتخاب می‌کنید کاملاً هم اندازه و یکسان باشند و به نوعی قرینه هم قرار بگیرند.

۳ . کارایی آباژور را در پذیرایی بهینه کنید

قطعاً هر آباژوری که در پذیرایی خود قرار می‌دهید نباید فقط برای روشن کردن محیط باشد. در حالی که بدیهی است که وظیفه آباژور این است که نور را پخش کند تا فضایی آرامش بخش به وجود آورد. اما توجه به رنگ و طرح نیز می‌تواند تفاوت زیادی در فضای خانه‌تان ایجاد کند. استفاده از دکور تمام سفید در خانه به خصوص در این وسیله نیز حداکثر روشنایی را به شما می‌دهد. برای انتشار بیشتر نور در اتاق، از کلاهک‌های روشن استفاده کنید و از رنگ‌های تیره‌ تر کمتر استفاده کنید.

۴ . در انتخاب هایتان جسور باشید

امروزه به لطف طراحان و سازندگان آباژور، مدل‌های زیادی از این وسیله در بازار وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به سبک خانه‌تان یک آباژور خاص با طرح‌های جدید انتخاب کنید.

به طور مثال اگر سبک پذیرایی تان ساده و امروزی است یک مدل با رنگ‌های روشن می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. همچنین بسیاری از طرح‌های سفارشی شده با پارچه مبلمان و یا پرده می‌تواند زیبایی پذیرایی‌تان را دو چندان کند. در فروهر دیزاین جدیدترین مدل های آباژور و لوستر مدرن را مشاهده می کنید.

۵ .  هنگام انتخاب آباژور در پذیرایی ایمنی را رعایت کنید

پس از انتخاب آباژور مورد علاقه خود، مطمئن شوید که فاصله مناسبی با لامپ دارد زیرا همه لامپ‌ها کمی گرما می‌دهند. برای اینکه خاطرتان از ایمنی جمع شود بهتر است که فاصله لامپ و شید را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که آباژور به اندازه کافی ایمن است و از سوختن کلاهک آن جلوگیری می‌شود.

ایمنی در این وسیله به حفظ بقیه لوازمتان در پذیرایی منجر می‌شود و با دقت در خرید می‌توانید به نوعی این قسمت محبوب خانه را از نظر ایمنی بیمه کنید.

۶ . آباژورهای خود را در قسمت پذیرایی سفارشی بسازید

در دنیای مدرن امروزی هر کاری شدنی است. شما می‌توانید از این امکانات برای ساخت آباژور دلخواهتان برای پذیرایی کمک بگیرید.

اگر شما هم خلاقیت زیادی دارید، می‌توانید از این موهبت  برای طراحی و سفارش مدل دلخواهتان استفاده کنید اما فراموش نکنید هر المانی برای قسمت پذیرایی مناسب نیست و حتماً به سبک این قسمت توجه کنید.

استفاده از مروارید، گوش ماهی، صدف، نوارهای مغزی زرق و برق دار و …  در آباژور می‌تواند تغییری در خانه‌تان ایجاد کند که در ذهن همه مهمان‌هایتان تا سال‌ها ماندگار شود.

نظرات