سعید تحویلداری خواننده گیلک کیست بیوگرافی و علت درگذشت + همسر و فرزندان و آثار

0

سعید تحویلداری خواننده گیلک کیست بیوگرافی و علت درگذشت + همسر و فرزندان و آثار

سعید تحویلداری خواننده گیلک و خالق قطعه سیه چومه متولد ۱۳۲۷ در محله سرخبنده رشت بوده که در روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. او از خوانندگان پیش از انقلاب بوده و بعد از انقلاب ۲۵ سال ممنوع الکار شد. در نهایت از سال ۱۳۸۲ دوباره فعالیت موسیقی خود را از سر گرفت. با زندگی هنری و شخصی وی آشنا شوید

سعید تحویلداری خواننده گیلک کیست بیوگرافی و علت درگذشت + همسر و فرزندان و آثار

 

بیوگرافی سعید تحویلداری خواننده گیلانی و همسر و فرزندان

سعید تحویلداری متولد ۲۴ آذر سال ۱۳۲۷ در محله سرخبنده رشت بوده و از خوانندگان محلی و فولکوریک گیلان بشمار می رفت. از ایشان آثار و آهنگ های زیبایی به یادگار مانده است که معروفترین آنها ترانه سیه چومه می باشد.

زندگی شخصی

تحویلداری اهل سرخبنده رشت اشت . وی پنجمین فرزند ذکور خانواده بود. پدرش ابوالفضل تحویلداری دبیر ورزش مدارس رشت بود که در هشت ماهگی سعید برای نجات جان فردی خردسال در خیابان امام خمینی (پهلوی سابق) در برخورد با اتومبیل جان سپرد. دوره ابتدایی را در دبستان رشدیه رشت ، کوی سرخبنده (تختی فعلی) گذراند. او فعالیت هنری خود را بطور حرفه ای از اول متوسطه پس از آشنایی با «حسین حمیدی عدلی» نوازنده ویلن، آغاز کرد و توسط وی به «داریوش علی زاده» معرفی شد. او نخستین ترانه خود را که از ساخته‌های داریوش علی زاده و با شعری از حسن رویت پور بود، در برنامه رادیو ارتش رشت اجرا کرد و سپس دو آهنگ و شعر از حسین حمیدی عدلی که بسیار کار موفقی بود، اجرا شد و بعدها تعدادی از ساخته‌های خود و سایرین را اجرا کرد، که جملگی کارهای عامه پسندی شد.

همسر و فرزندان سعید تحویلداری خواننده فولکور گیلانی

 

سعید تحویلداری خواننده گیلک درگذشت + علت فوت و درگذشت

استاد سعید تحول‌داری در روز جهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۴ سالگی دارفانی را وداع گفت. در همین رابطه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد : سعید تحویلداری یکی از خواننده‌های فولکوریک گیلان امروز دار فانی را وداع گفت.

بیوگرافی سعید تحویلداری خواننده گیلانی

همسر و فرزندان

سعید تحویلداری در سال ۵۸ ازدواج نمود. او پس از ازدواج و پیروزی انقلاب تا ۲۵ سال از دنیای هنر دور ماند. در سال ۱۳۸۲ با تولید نوار کاست بنام «سنگ صبور» مجدداً به دنیای هنر بازگشت و از آن زمان با «صدا و سیمای مرکز گیلان» همکاری دارد و برای آن تعدادی سرود و تیتراژ سریال‌ها را اجرا نموده است. وی هم‌اکنون از خوانندگان بنام شهر رشت می‌باشد که محبوبیت خاصی نزد مردم گیلان دارد.

سعید تحویلداری خواننده گیلک درگذشت + علت فوت و درگذشت

سوابق

زنده یاد تحویلداری از دوران جوانی در عرصه موسیقی محلی و فولکور فعالیت داشت. اولین آلبومش را به نام سنگ صبور در سال ۸۲ وارد بازار کرد و طی حدود نیم قرن کار هنری خود آثار مختلفی خلق کرد که محبوب‌ترین آن‌ها، ترانه «سیه چومه» است. وی مدتی نیز با صدا و سیمای مرکز گیلان داشت و با خوانش ترانه‌هایی مردم پسند،در اذهان مردم ماندگار شده است.

سبک آثار و ترانه هایش اغلب به زبان گیلکی می‌باشند. سبک موسیقی او ترکیبی از موسیقی پاپ و سنتی ایرانی و محلی گیلان می‌باشد.

سعید تحویلداری خواننده موسیقی عامه‌پسند فولک گیلان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۵ سال ممنوع الکار بود و در نهایت، سال ۱۳۸۲ آلبوم سنگ صبور را با مجوز ارشاد تولید و ارائه کرد. آشنایی تحویل داری با شیون فومنی از گیلکی‌سرایان زمینه‌ساز چند اثر از جمله آشیون چوبی، زخمی، مره خیلی دوست بدار و همه حرفات دروغ بود شد.

ممنوع الکاری

تحویلداری مانند بسیاری از خوانندگانی که تجربه فعالیت در قبل از انقلاب را داشتند ممنوع الکار شد و در نهایت از سال ۱۳۸۲ با آلبوم «سنگ صبور» به دنیای هنری بازگشت.

نظرات