همه چیز درباره گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ و مزایای آن

0

برای داشتن کسب و کاری موفق و افزایش سطح کیفی مشاغل نیازمند رعایت قوانین و دستورالعمل هایی می باشد که این الزامات توسط سازمان استاندارد سازی بر اساس نوع مشاغل تعریف شده است. سازمان استاندارد سازی سازمانی است که متشکل از ۱۶۲ کشور در جهان می باشد که این سازمان با ارائه استانداردهای تدوین شده در زمینه های گوناگون این امکان را برای سازمان ها و مشاغل فراهم می نماید تا با رعایت این قوانین اقدام به اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل خود نمایند که این موضوع می تواند زمینه ساز کسب و کاری موفق و افزایش اطمینان مشتریان به آن ها شود.

امروزه برای بسیاری از مشاغل گواهینامه های مرتبط با زمینه فعالیت آن ها طراحی و تدوین شده است که اخذ آن ها علاوه بر افزایش سطح کیفی خدمات و محصولات، اعتماد مشتریان را افزایش می دهد و این موضوع زمینه ساز رشد و پیشرفت می باشد. یکی از مهم ترین مسائل در حوزه مشاغل دنیا، بحث بهداشت، ایمنی و سلامت کارکنان می باشد که علاوه بر داشتن محیط کار سالم، با ارائه محصولات و خدمات ایده آل و با کیفیت ارتباط مستقیم دارد. بنابراین به منظور افزایش سطح کیفی محصولات و همچنین سلامت جامعه، گواهینامه های مختلفی برای صنایع و مشاغل تهیه و تدوین شده است که رعایت دستوالعمل های هر یک از آن ها به منظور اخذ گواهی ایزو مورد نظر می تواند هم برای سازمان ها و هم برای مشتریان مهم و ضروری باشد. اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ این امکان را برای چنین مشاغلی فراهم می نماید که با رعایت قوانین و استاندارد های مرتبط با این گواهینامه، این کار را میسر سازند.

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

اصلی ترین دلیل برای ارائه این گواهینامه، کاهش آسیب ها در مشاغل، افزایش ایمنی و همچنین جلوگیری از آسیب افراد در برابر بیماری ها می باشد. هریک از مشاغل دارای خطرات احتمالی خاص خود می باشند که به منظور جلوگیری و کاهش بروز حوادث نیاز به رعایت دستورالعمل هایی است که گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ این دستورالعمل ها را در خود گنجانده است. داشتن محیط کار سالم و امن علاوه بر اینکه شرایط اشتغال در آن محیط را بهتر می کند، سبب افزایش روحیه و شادابی محیط کار می شود که نتیجه آن ارائه خدمات و محصولات ایده آل می باشد. پس به منظور در اختیار داشتن نیروی انسانی با کیفیت و جلوگیری از خطرات احتمالی داخل محیط کار، داشتن گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ الزامی می باشد.

گواهینامه ایزو 45001

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان استاندارد سازی معرفی شد اما روند آماده سازی و اصلاحات آن تا سال ۲۰۱۸ به طول انجامید و نهایتا این گواهنیامه در سال ۲۰۱۸ منتشر گردید. در حقیقت گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ جایگزین گواهینامه OHSAS 18001 می باشد که به منظور مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار همه سازمان ها می باشد.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱

یکی از مسائل مهمی که امروزه سبب رشد و پیشرفت سازمان ها می شود، رقابت در سطوح بین المللی است. برای رشد و پیشرفت در سطح بین المللی و انجام فعالیت ها و تجارت های موفق، داشتن استاندارد های جهانی از جمله اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ ضروری می باشد. علاوه بر این موضوع همانطور که اشاره شد، بحث سلامت محیط کار و ایمنی شغلی مسئله مهمی است که می تواند تاثیر زیادی در روند عملکرد کارکنان مشاغل داشته باشد. بنابراین با توجه به اینکه گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ تمامی این موارد را در بر می گیرد، می تواند هم برای سلامت محیط کار و هم برای رشد و پیشرفت سازمان ها و صنایع اهمیت داشته باشد.

مزایای اخذ گـواهینامه ایـزو ۴۵۰۰۱

  • ایجاد فرایند بهبود مستمر در سازمان و صنایع
  • کاهش هزینه های ناشی از آسیب و ها و صدمات کارکنان در محیط کار
  • افزایش اعتبار سازمان چه از نظر مشتریان چه از نظر جامعه جهانی که سبب رونق کسب و کار می شود.
  • با ایجاد سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی ریسک ناشی از آسیب و صدمات در محیط کار و پیش بینی هریک از خطرات به حداقل خواهد رسید.
  • ایجاد محیطی امن برای کارکنان به منظور آسایش و رفاه حال روحی و جسمی که نتیجه آن افزایش کیفی خدمات ارائه شده می باشد.

کدام سازمان ها نیازمند اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ می باشند؟

با توجه به تعاریف صورت گرفته در رابطه با گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱، می توان گفت شرکت ها و سازمان های مختلفی نیازمند اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ می باشند. سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک و سازمان های دولتی و غیر دولتی، سازمان هایی که با سایر کشورهای جهان در حال تجارت و رقابت هستند، شرکت های ساختمانی، تولیدی ها و… همگی به یک اندازه نیازمند این گواهینامه می باشند. بنابراین اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ برای اکثر سازمان ها امری حیاتی محسوب می شود.

گواهینامه ایزو 45001

مراحل اخذ گواهینـامه ایـزو ۴۵۰۰۱

همانند سایر گواهینامه ها، مراحل اخذ ایزو پیش از دریافت آن الزامی می باشد که این مراحل عبارتند از:

  • تکمیل فرم ثبت نام به منظور اخذ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱
  • اجرای قوانین و ضوابط مورد نیاز برای اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ در محیط سازمان و تدوین الزامی بودن رعایت این قوانین در محیط کار
  • درخواست بازرسی از محیط کار توسط نمایندگان شرکت صدور گواهینامه به منظور بررسی رعایت الزامات
  • صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ توسط شرکت مذکور

امروزه شرکت های مختلفی اقدام به صدور گواهینامه ایزو می نمایند که انتخاب یک شرکت معتبر برای انجام این کار مهم ترین موضوع پیش از اخذ گواهینامه ایزو می باشد. این موضوع را می توان بر اساس میزان رضایت مشتریان قبلی، دارا بودن تجارب طولانی در زمینه صدور گواهینامه ایزو، داشتن مجوز های رسمی برای صدور گواهینامه، انجام مشاوره های پیش از اخذ ایزو و… متوجه شد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در زمینه شرکت های صدور گواهینامه ایزو، یکی از شرکت های نام آشنا و قدیمی در این زمینه که متعهد به اجرای استاندارد ایزو ۱۷۰۲۱:۲۰۱۱ با رعایت بی طرفی می باشد، شرکت QAL است که طی سال ها فعالیت در این زمینه توانسته است تمامی نیاز های مشتریان را با ارائه خدمات با کیفیت و بر اساس قوانین و ضوابط برآورده سازد.

آدرس وبسایت: www.qal-iran.ir

تلفن تماس: ۰۲۱-۲۲۲۲۷۸۵۸ ، ۰۲۱-۲۲۲۲۹۵۴۶

نظرات