چرا باید بادام هندی بخوریم؟ بررسی ۱۰ دلیل علمی

0

چرا باید بادام هندی بخوریم؟

همه ما از فواید بادام، گردو و پسته برای سلامتی زیاد شنیده‌ایم. شنیده‌هایی که تحقیقات علمی زیادی، اعتبار آنها را تأیید می‌کنند. شاید به‌همین‌دلیل هم باشد که این خشکبار خوشمزه از میان‌وعده‌های غذایی آدم‌هایی هستند که عاشق بدنشان هستند، به سلامتی‌شان اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و خرید آجیل را در صدر لیست خریدشان قرار می‌دهند.

 بادام هندی

در این بین یک آجیل مقوی وجود دارد که کم‌تر از بقیه در معرض دید قرار دارد و آن آجیل محجوب و همه‌فن‌حریف، بادام هندی است. بادام هندی هم خوشمزه است، هم سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است. خلاصه اگر دنبال خرید بادام هندی هستید و همزمان می‌خواهید بدانید که این آجیل خوشمزه چیست، چه خواصی دارد و چرا همیشه باید آن را در خانه داشته باشید، در ادامه همراه ما باشید.

بادام هندی چیست؟

بادام هندی

بادام هندی نوعی آجیل درختی به شکل لوبیا است که مقدار زیادی مواد مفید مثل فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم را در خودش جا داده است. بادام هندی آجیل سالمی است که می‌تواند برای اکثر رژیم‌های غذایی مفید باشد. میانگین مصرف روزانه بادام هندی ۱۵ تا ۳۰ عدد است. خوردن این مقدار می‌تواند بدن شما را با مواد مغذی مهم تغذیه کند بدون اینکه به درصد کلی چربی شما اضافه کند. فقط به یاد داشته باشید که مقدار مصرف خود را اندازه بگیرید.

از آنجایی‌که بادام هندی نرم‌تر از بسیاری از آجیل‌های معمول است، خوردن آن صدایی ایجاد نمی‌کند، بنابراین بدون نگرانی از اذیت‌شدن دیگران، حتی در محیط‌های اداری هم می‌توانید آن را بخورید. همچنین کسانی که دندان‌هایشان آسیب‌‌دیده و یا شکننده است، می‌توانند با خیال راحت بادام هندی را بجوند و از آن لذت ببرند.

۱۰ دلیل برای خوردن بادام هندی

بادام هندی

بادام هندی دارای مواد مغذی مهمی مثل اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم و ویتامین B6 هستند. همان‌طور که می‌دانید برای سالم‌ماندن یا کاهش وزن، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی که کاملاً طبیعی باشند، مهم است. حالا با این مقدمه کوتاه، بیایید ببینیم بادام هندی چه خواصی دارد؟

۱ . کاهش فشار خون

درصد زیادی از جمعیت بزرگسالان در بسیاری از کشورها از جمله ایران، فشار خون بالایی دارند. فشار خون بالا هم می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات مثل آسیب کلیوی و عصبی شود. تحقیقات نشان داده است که خوردن بادام هندی می‌تواند به مبارزه با فشار خون بالا کمک کند.

بادام هندی همچنین به کاهش سطح ‌تری‌گلیسیرید کمک می‌کند. تری‌گلیسیرید یک چربی خطرناک در خون است که می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شود. پایین نگه داشتن سطح ‌تری‌گلیسیرید به اندازه فشار خون اهمیت دارد.

نکته مهم: یادتان باشد که بادام هندی نمک‌زده و برشته‌شده نه‌تنها کمکی به بدن نمی‌کند بلکه بیشتر یک مانع برای سلامتی است. پس همیشه به‌دنبال بادام هندی خام، ارگانیک و طبیعی باشید. غذاهایی که نمک بیشتری دارند می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

۲ . مبارزه با افزایش وزن

هیچ‌کس نمی‌خواهد اضافه‌وزن داشته باشد. هرچه وزن ما بیشتر و بیشتر می‌شود، بدن ما مستعد دریافت انواع بیماری و سرطان می‌شود، بنابراین حفظ تناسب اندام در طول زندگی از ضروریات هر فردی است.

بادام هندی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که می‌تواند فرآیند چربی‌سوزی را تقویت کند. منیزیم یکی از آن مواد معدنی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای غنی از منیزیم باعث متابولیسم سریع‌تر می‌شود و به بدن شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزاند. چیزی‌ که منجر به کاهش درصد چربی بدن در طول زمان می‌شود.

افرادی که متابولیسم سریع دارند، غذای بیشتری را به‌جای چربی به انرژی تبدیل می‌کنند. هرچه انرژی بیشتری داشته باشید، عملکرد ورزشی شما بیشتر خواهد بود. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، سعی کنید هر روز یک مشت بادام هندی بخورید تا از متابولیسم حمایت کنید و کالری‌های بیشتری را بسوزانید. همچنین بادام هندی نسبت به آجیل‌های معمولی (مثل بادام و گردو) چربی کمتری دارد.

۳ . کنترل بهتر سطوح انرژی

انتخاب میان وعده‌های غنی از فیبر مثل بادام هندی می‌تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند و گلوکز را در جریان خون کندتر آزاد کند و افزایش یا افت قند را از بین ببرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ این را ثابت کرد که بادام هندی می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند.افراد مبتلا به دیابت نوع دو که ۱۰ درصد از کالری روزانه خود را از مصرف بادام هندی تأمین می‌کردند، نسبت به افرادی که این آجیل را نمی‌خورند، سطح انسولین کمتری داشتند.

خوردن بادام هندی باعث کنترل سطح قند خون می‌شود و می‌تواند خلق‌و‌خو و تمرکز ما را متعادل کند. چیزی‌که دیابت را از ما دور نگه‌می‌دارد.

۴ . دریافت آنتی‌اکسیدان

همان‌طور که می‌دانید آجیل‌‌ها سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان را دارند. ترکیباتی که به کاهش هرگونه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد که در بدن ما در گردش هستند، کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که به ما در مبارزه با بیماری‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند. بادام هندی حاوی کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌های قوی‌ است که البته فقط در آجیل خام یافت می‌شوند.

۵ . کمک به محافظت از قلب ارزشمند

بادام هندی یکی از بهترین غذاهای دوست‌دار قلب است. آن‌ها کلسترول بد LDL را کاهش می‌دهند و کلسترول خوبی که خون شما را تمیز می‌کند، افزایش می‌دهند. می‌دانید که رسوب چربی کمتر در جریان خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

از‌ آن‌ جایی‌که منیزیم یکی از مواد معدنی اصلی بادام هندی است، به حفظ ریتم قلب هم کمک می‌کند. این مورد به‌ این‌ دلیل است که منیزیم سیگنال‌های عصبی و انقباض‌های ماهیچه‌ای را تنظیم می‌کند. یک مطالعه نشان داد که کمبود مواد معدنی الکترولیتی می‌تواند باعث ایجاد آریتمی در افراد مسن شود.

متأسفانه، بیماری‌های قلبی آنقدر زیاد شده‌اند که در حال‌ حاضر به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیرها شناخته می‌شوند. بر این اساس دانستن این نکته مهم است: کسانی‌که به‌طور منظم آجیل می‌خورند (و امیدواریم نوشابه و سایر غذاهای ناسالم را حذف کنند) خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۳۷ درصد کاهش می‌دهند.

۶ . از چشم محافظت می‌کند

شاید ندانید که بادام هندی از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء‌بنفش محافظت می‌کند. لوتئین و زآگزانتین دو رنگدانه آنتی‌اکسیدانی هستند که دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را کاهش می‌دهند، بیماری‌ که می‌تواند باعث کاهش بینایی شود. بادام هندی حاوی مقادیر بالایی از این رنگدانه‌هاست که همین ویژگی این آجیل را مناسب حفظ سلامت چشم‌ها می‌کند.

۷ . سلامت پوست را افزایش می‌دهد

بادام هندی سرشار از مس و سلنیوم است، دو ماده معدنی که سطح خوبی از کلاژن را حفظ می‌کنند. بدن شما برای جلوگیری از افتادگی بیش از حد پوست به کلاژن نیاز دارد. بعضی از افراد از خوردن بادام هندی برای داشتن پوستی درخشان و تأخیر در ایجاد چین‌و‌چروک لذت می‌برند.

۸ . حرکات روده را تنظیم می‌کند

یک قسمت از بادام هنـدی خام، دارای فیبر کافی برای حمایت از سلامت روده است. دریافت حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز می‌تواند از یبوست جدی جلوگیری کند. فیبر غذایی موجود در بادام هنـدی می‌تواند هضم غذا را تنظیم و روده‌های شما را باز کند.

۹ . از استخوان‌های شما محافظت می‌کند

یکی از مواد مغذی که برای استخوان‌های قوی نیاز دارید کلسیم است. عدم دریافت کلسیم کافی می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. برای اینکه استخوان‌های خود را قوی و سالم نگه‌دارید، در رژیم غذایی خود بادام هنـدی بخورید و سعی کنید شیر بادام هنـدی را برای منبع کلسیم اضافی تهیه کنید.

۱۰ . سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

غذاهای حاوی سلنیوم به‌احتمال‌زیاد سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کنند. این ماده معدنی گلبول‌های سفید را تقویت می‌کند و به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. از آنجایی‌که بادام هنـدی سرشار از سلنیوم است، می‌توانید هر روز مقداری از آن بخورید تا از مزایای ایمنی بدن بهره‌مند شوید. سلنیوم همچنین برای محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب اکسیداتیو شناخته شده است.

حقایق تغذیه‌ای بادام هندی

بادام هندی

همان‌طور که گفتیم در بادام هنـدی خام مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. کافی است به جدول زیر نگاهی بیندازید تا محتوای غذایی بادام هنـدی آشنا شوید.:

کالری/مواد مغذی (در هر ۱۰۰ گرم) میزان
کالری (کیلو کالری) ۵۵۳
کربوهیدرات خالص (گرم) ۲۶٫۹
فیبر (گرم) ۳٫۳
شکر (گرم) ۵٫۹۱
چربی‌ها (کل) ۴۳٫۸
پروتئین (گرم) ۱۸٫۲

کالری و چربی بالایی دارد: بادام هـندی یکی از پرکالری‌ترین آجیل‌هایی است که می‌توانید بخورید. بادام هنـدی برای یک رژیم غذایی متعادل گزینه بسیار خوبی است. بنابراین باید تعداد بادام هنـدی خود را در یک روز محدود کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید.

همین امر در مورد محتوای چربی صدق می‌کند. بدن شما برای حمایت از عملکرد سلولی و حفظ عملکرد صحیح همه‌چیز، به چربی‌های غیراشباع نیاز دارد. برای جلوگیری از افزایش وزن و آسیب‌رساندن به قند خون، به‌جای بادام هـندی بوداده یا شور، آجیل خام بخورید.

دارای پروتئین بالا: دریافت پروتئین کافی برای عضله‌سازی عالی است. پروتئین به عضلات شما سوخت می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا پس از تمرینات قدرتی ریکاوری کنند. این ماده مغذی همچنین میل به گرسنگی را در رژیم غذایی کاهش می‌دهد و بادام هـندی را برای کاهش وزن شما گزینه‌ای عالی می‌کند.

نظرات