ظهور BitcoinFi: آیا بیت‌کوین وارد دوران طلایی‌اش خواهد شد؟

0

دسته‌های کریپتو اخیراً یکی پس از دیگری رشد کرده‌اند. راه‌اندازی داموس (Damus) در اکوسیستم بیت‌کوین موجب ظهور مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی و توجه مجدد سرمایه‌گذاران به رمزارز شماره ۱ یعنی بیت‌کوین شده است.

بیت‌کوین به‌عنوان پیشگام دنیای کریپتو همواره سهم غالبی در بازار داشته است و به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را شاخص اصلی تعیین گاوی/خرسی بودن بازار می‌دانند. وال‌استریت به سرمایه‌گذاران مالی سنتی خواهان ورود به دنیای کریپتو، سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین، که ایمن‌تر از سایر دارایی‌های کریپتو است، را پیشنهاد می‌کند.

بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین طی آخرین چرخه صعودی‌اش، عمدتاً به لطف حمایت نهادهای سرمایه‌ای سنتی، به ۶۰۰۰۰ دلار رسید. تأثیر عملکرد اکوسیستم بیت‌کوین بر روند کلی بازار برای فضای به‌تدریج رو به بهبود کریپتو بسیار مهم است. بنابراین بیایید بدون مقدمه‌چینی به اکوسیستم بیت‌کوین بپردازیم.

احیای اکوسیستم بیت‌کوین پس از انتشار برنامه اجتماعی داموس در ژانویه ۲۰۲۳ در فضای مجازی آغاز شد. داموس را نسخه بلاک‌چین توییتر می‌دانند و بنیان‌گذارانش اظهار داشته‌اند که هیچ کوینی برای پرداخت در توسعه‌های آتی منتشر نخواهند کرد، بلکه از بیت‌کوین برای پرداخت استفاده خواهند کرد. پس از ظهور داموس، حجم دانلود برنامه‌های مرتبط با شبکه لایتنینگ نیز هم‌زمان با رشد تعداد گره‌های بیت‌کوین به‌شدت افزایش یافت. بااین‌حال، ظهور دسته‌های پرطرفداری نظیر AI، LSD، و ARB و سودآوری متوسط داموس منجر به کاهش محبوبیت داموس شد.

تیم‌های بسیاری از پروژه‌ها پس از راه‌اندازی داموس روی بازار پرطرفدار ان‌اف‌تی متمرکز شدند و پروژه‌های ان‌اف‌تی متعددی نظیر پروتکل Ordinals را راه‌اندازی کردند. این پروژه اواخر ژانویه  ۱۰۰۰۰ پانک در شبکه اصلی بیت‌کوین راه‌اندازی کرد. میانگین قیمت پانک در روز عرضه بین ۵۰ تا ۶۰ تتر بود و قیمت کف پانک‌ها پس از فروش همه پانک‌ها به ۴ بیت‌کوین افزایش یافت.

پروتکل Ordinals پس از معرفی PUNKها باید موضوع نقدینگی ضعیف ان‌اف‌تی‌ها را نیز بررسی می‌کرد. در همین راستا، جامعه بیت‌کوین پلتفرم Ordyswap را ارائه کرد. این پلتفرم به‌ویژه برای معامله ان‌اف‌تی‌های اوردینال در شبکه بیت‌کوین طراحی شده است و به گفته بنیان‌گذارش توکن این پروتکل STX خواهد بود.

افراد بسیاری درباره پیشینه STX کنجکاو هستند. به زبان ساده، STX توکن بومی پروژه‌ای در اکوسیستم بیت‌کوین به نام بلاک‌استک (Blockstack) است. پروژه بلاک‌استک به گفته اعضای تیم توسعه‌دهنده‌اش، برخلاف پروژه‌های مبتنی بر اتریوم، قابلیت استخراج PoX را دارد.

برخی افراد ممکن است این توضیحات را باور نکنند و بلاک‌استک را کلاه‌برداری تلقی کنند، ولی این پروژه دارای ظرفیت انطباقی و فنی قوی و همچنین سرمایه‌گذارانی درجه‌یک است.

بلاک‌استک اولین پروژه بلاک‌چین دارای استانداردهای نظارتی SEC است. این پروژه مکانیسم‌های اجماع بسیار نوآورانه‌ای دارد و الگوریتم اثبات سوزاندن و الگوریتم اثبات کار قابل تنظیم را پیشنهاد کرده است. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی معتبر مثل Union Square Ventures، Winklevoss Capital، Y Combinator، DCG، Lux Capital، ZhenFund، Huobi Capital و HashKey روی بلاک‌استک سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حاکی از توجه سرمایه‌گذاران کریپتو و سنتی روی این پروژه است.

دو پروژه دیفای دیگر نیز علاوه بر پروتکل بلاک‌استک در اکوسیستم بیت‌کوین ظهور کرده‌اند. اولین پروژه صرافی غیرمتمرکز سطح بالای ALEX است و پروژه دوم Arkadiko است که قبلاً استیبل کوینش را منتشر کرده است.

اکوسیستم بیت‌کوین، علاوه بر دو پروژه فوق، پروژه‌های RSK و Liquid را نیز ارائه کرده است که به دلیل عملکرد ضعیفشان صرفاً اشاره کوتاهی به آن‌ها خواهیم داشت. دو پروژه دیفای Sovryn و Money on Chain روی زنجیره جانبی بیت‌کوین RSK ساخته شده‌اند. شرایط زنجیره جانبی بیت‌کوین Liquid نیز به دلیل پیشرفت کند و فقدان داده‌های عمومی‌اش در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

حال که برخی از برجسته‌ترین پروژه‌های بیت‌کوین را معرفی کرده‌ایم، بیایید درباره خود کریپتو صحبت کنیم. بیت‌کوین طی دهه گذشته نماد بازار کریپتو برای سرمایه‌گذاران سنتی و هدفی کلیدی برای سرمایه‌گذاران کریپتو بوده است. حال باید دید که آیا بیت‌کوین می‌تواند از شهرتش به‌عنوان دارایی‌ای برای ذخیره ارزش رها شود و مسیر جدیدی را شروع کند.

اکوسیستم بیت‌کوین نیز همچون صنعت بلاک‌چین در ابتدای مسیر است و محصولات و فناوری‌های هیجان‌انگیزتری در آینده به ارمغان خواهد آورد. تا آن زمان، بیت‌کـوین و کل بازار کریپتو رشدی تصاعدی را ثبت خواهند کرد.

قیمت STX در زمان نگارش این مقاله، طبق داده‌های صرافی معتبر جهانی کریپتوی کوینکس، با رشدی ۲۵٫۱۷ درصدی طی ۲۴ ساعت برابر با ۰٫۷۶۱۴ دلار است.

بیت‌کوین

صرافی جهانی کریپتوی کوینکس با سابقه‌ای بیش از ۵ سال همیشه کاربرانش را در اولویت قرار داده است. این صرافی طی ۵ سال گذشته بعد از غربالگری‌های دقیق بیش از ۶۰۰ کریپتو و بیش از ۱۰۰۰ جفت معاملاتی را از دسته‌هایی نظیر NFTFi، AI، Arbitrum Native و ZK فهرست کرده است و نیازهای اکثر معامله‌گران را به‌طور کامل برآورده می‌کند.

همچنین کوینکس طیف گسترده‌ای از خدمات حرفه‌ای نظیر معاملات اسپات، معاملات فیوچرز، معاملات مارجین، بازارسازی خودکار، سپرده گذاری و کوینکس داک را ارائه می‌دهد. کوینکس به لطف روش‌های معاملاتی آسان و خدمات رضایت‌بخشش توانسته اعتماد بیش از ۴ میلیون کاربر را در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه سراسر جهان به دست آورد. کوینکس به دلیل قابلیت اطمینان قابل‌توجهش بدون شک پلتفرمی استثنایی در بازار کریپتوی امروزی است.

سلب مسئولیت: این مقاله هیچ توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و کلیه داده‌های ذکر شده در این مقاله صرفاً جهت ارجاع هستند. تصمیمات سرمایه‌گذاری‌تان نباید مبتنی بر اطلاعات ذکر شده در این مقاله باشند و مسئولیت کامل تصمیمات سرمایه‌گذاری‌تان بر عهده خودتان خواهد بود.

نظرات