چه زمانی باید شغل خود را عوض کنیم؟

0

پیدا کردن یک شغل مناسب و دلخواه، می‌تواند فرآیندی طولانی و تدریجی باشد. حقیقت این است که تعداد کمی از افراد هستند که ضمن ورود به یک حرفه، از اهداف شغلی خود دقیقا آگاهی دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید افراد مختلف برای پیدا کردن یک شغل مناسب تا سن ۵۰ سالگی، به‌طور متوسط ۱۲ بار تغییر شـغل را تجربه می‌کنند.

این در حالی است که برخی از افراد در طول مسیر شغلی خود، یک یا چند بار حرفه خود را تغییر می‌دهند؛ اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «چه زمانی برای تغییر فرصت شغلی مناسب است؟». در این مقاله با پرداختن به نشانه‌ های تغییر شـغل، به این سوال که: «آیا تغییر شغـل خوب است؟» پاسخ خواهیم داد. درنتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از امتحان کردن شغلهای مختلف، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تغییر شغل و استخدام

نشانه های تغییر شغل

بر اساس آماری که اداره آمار کار آمریکا منتشر کرده است، نیروهای کاری تقریبا هر ۴ سال یک‌بار شـغل خود را تغییر می‌دهند. این تغییرات شغلی برای افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال، به‌طور متوسط هر ۲٫۸ سال یک‌بار رخ می‌دهد. این در حالی است که تغییر شـغل در چهل سالگی و بالاتر، به‌طور متوسط هر ۱۰٫۱ سال یک‌بار مشاهده می‌شود.

تغییر دادن مشاغل (Changing jobs)، همواره به شکل اختیاری رخ نمی‌دهد. در برخی از مواقع ممکن است شرکت دچار تغییراتی شده و برخی از شغلهای موجود، برای همیشه یا در بازه زمانی نامعلومی کنار گذاشته شوند. در چنین شرایطی، تغییر فرصت شغلی کاملا به شکل اجباری خواهد بود.

این در حالی است که برخی از افراد به شکل اختیاری، برای تغییر مسیر شغلی یا شغـل خود اقدام می‌کنند. برای مشاهده جدیدترین فر‌صت‌های استخدامی در مشاغل مختلف و شرکت‌های بزرگ و معتبر، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید: https://karbord.io/

بر اساس آماری که در سایت دانشگاه Northeastern University منتشر شده است، تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۶٫۲ میلیون نفر از نیروهای کاری حرفه خود را به‌طور کامل تغییر داده‌اند.

استخدام شدن در یک شـغل مناسب می‌تواند به‌منزله یک بازی برد- برد برای کارفرما و کارکنان سازمان باشد. نیروهای کاری با داشتن شـغل دلخواه خود، افرادی شادتر، فعال‌تر و با اضطراب کمتر هستند. این در حالی است که این گروه از کارکنان می‌توانند بهره‌وری سازمان را افزایش دهند.

با‌این‌حال اگر قصد دارید شـغل خود را تغییر داده و در یک شـغل مناسب‌تر استخدام شوید، بهتر است قبل از هر اقدامی از درست بودن تصمیم خود مطمئن شوید. برای این منظور در ادامه، به برخی از مهم‌ترین نشانه‌ های تغییر شغل (Career Change) اشاره خواهیم کرد.

درآمد شما کافی نیست

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای کاریابی مورداشاره قرار می‌گیرد، کافی نبودن حقوق و دستمزد دریافتی در شغـل فعلی است. ممکن است شما فردی مستاجر باشید که به‌تازگی، خانه‌ای جدید را اجاره کرده‌اید. چنانچه هزینه اجاره خانه بیشتر از مبلغ سابق باشد، این احتمال وجود دارد که شما برای پیدا کردن کاری با درآمد بیشتر اقدام کنید.

مهارتهای شما افزایش یافته است

یکی دیگر از نشانه‌هایی که به تغییر در فرصت شغلی اشاره دارد، تغییر یا تقویت مهارتهای فردی است. چنانچه بتوانید مهارتهای خود را افزایش دهید، شانس شما برای تصدی جایگاه‌های شغلی با حقوق بیشتر افزایش خواهد یافت.

نسبت به کار خود بی‌تفاوت هستید

چنانچه با گذشت زمان احساس تعلق‌خاطر کمتری به شـغل خود پیدا کرده‌اید، این موضوع می‌تواند یکی از نشانه های تغییر مسیر شغلی باشد. اگر در کار خود عملکرد رضایت‌بخشی ندارید و نمی‌توانید وظایف خود را به‌موقع به اتمام برسانید، احتمالا زمان تغییر فرصت شغلی برای شما فرارسیده است.

اثربخشی لازم را ندارید

یکی از نشانه‌های موجود برای تغییر دادن شـغل، یکنواخت بودن روزهای کاری است. اگر این تصور را دارید که استعدادها و زمان شما در حال تلف شدن هستند، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای تغییر مسیر شغلی شما باشد.

علاقه‌ای برای رفتن به سر کار ندارید

اگر برای رفتن به سر کار اشتیاقی ندارید و در هرروز کاری خود به‌شدت منتظر تعطیلات آخر هفته هستید، احتمالا با کار در شـغل دیگری می‌توانید میزان رضایت شغلی خود را افزایش دهید.

سلامت شما درخطر است

این موضوع کاملا طبیعی است که با فرارسیدن تاریخ تحویل کار، تااندازه‌ای فشار کاری افزایش یابد. این در حالی است که برخی از افراد در شـغل خود، دائما استرس و اضطراب کاری زیادی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر در این شرایط حقوق و دستمزد زیادی بابت کار خود دریافت می‌کنید، بهتر است برای حفظ سلامت خود گزینه تغییر فرصت شغلی را موردبررسی قرار دهید.

همچنین شـغل شما نباید موجب ضعف و ناتوانی شما شود. اگر دچار خستگی مزمن هستید و خواب کافی ندارید، احتمالا این موارد می‌تواند در رابطه با فشار کاری بیش‌ازاندازه باشد. همچنین در صورت بروز هر نوع علائم فیزیکی در بدن خود در اثر فعالیت‌های کاری، این موضوع را کاملا جدی بگیرید. در حقیقت این علائم، این پیام را می‌دهند که شما شغـل مناسبی را برای خود انتخاب نکرده‌اید.

در فکر تغییر دادن شغل خود هستید

اگر مدتی است که به دنبال پیدا کردن شغلی تازه برای خود هستید، احتمالا انگیزه‌های خود را برای کار کردن در شـغل فعلی ازدست‌داده‌اید. همچنین این احتمال وجود دارد که هنوز نتوانسته‌اید استعدادها و علایق شغلی خود را به‌درستی پیدا کنید.

بسیاری از افراد ممکن است تا چند سال‌ بعد از فارغ‌التحصیلی، نتوانند شـغل مناسب خود را بیابند. چنانچه در یافتن علایق و استعدادهای شغلی خود دچار مشکل هستید، بهتر است قبل از تغییر شغلهای مکرر، نسبت به کشف علایق و استعدادهای خود اقدام کنید. استفاده از تست‌های شخصیت شناسی و بهره‌گیری از نظرات مشاوران شغلی، می‌تواند به انتخاب یک مسیر شغلی مناسب کمک نماید.

مزایا و معایب تغییر شغل

تغییر فرصت شغلی می‌تواند موضوعی نگران‌کننده و استرس‌زا باشد. برای برخی از افراد تغییر شـغل کارمند، به معنای از بین رفتن ثبات و پایداری در میزان درآمد و اطمینان خاطر است. این در حالی است که برای برخی دیگر، رها کردن میز کار در یک اداره دولتی به معنای کارآفرینی و خلق ثروت است. همچنین تغییر شـغل آزاد، می‌تواند نشانه‌ای از تغییر شـغل در کسب و کار به‌منظور رهایی از ورشکستگی و کسب درآمد بیشتر باشد.

به‌منظور پاسخ دادن به این سوال که: «آیا تغییر شـغل خوب است؟»، بهتر است مزایا و معایبی را که برای تغییر دادن شـغل وجود دارد موردبررسی قرار دهیم. به همین دلیل در ادامه این بخش، به چند مورد از مزایا و عوارض تغییر دادن شـغل اشاره خواهیم کرد.

مزایای تغییر شغل

فرض کنید شغلی را پیداکرده‌اید که موردعلاقه شما است. شما به سر کار رفته، با وظایف خود آشنا شده‌اید. به شکلی که هم‌اکنون تسلط کاملی به انجام تمام مسئولیت‌های خود دارید. به نظر شما گام بعدی چیست؟ آیا به موضوع پیشرفت شغلی فکر کرده‌اید؟

در حقیقت یکی از مزایایی که برای تغییر یک شـغل عنوان می‌شود، امکان دست یافتن به پیشرفت شغلی است. به شکلی که شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای تغییر دادن شـغل افراد مورداشاره قرار می‌گیرد، یافتن فرصتی برای ارتقای جایگاه شغلی است.

اگر در شرکتی که مشغول به کار هستید فضایی برای پیشرفت شغلی و کار کردن در سمت‌های بالاتر وجود ندارد، تغییر فرصت شغـلی می‌تواند فرصتی برای رشد را در اختیار شما قرار دهد. حقیقت این است که در برخی از مواقع، فرصت‌های پیشرفت شغلی در خارج از شرکت به شکل راحت‌تری در دسترس شما خواهند بود.

تقویت مهارت‌های شغلی

پیدا کردن کار در شرکتی جدید می‌تواند به تقویت مهارتهای شغلی شما کمک نماید. کار در موقعیت‌های شغلی متفاوت، شما را با چالش‌های متفاوت و جدیدی مواجه خواهد کرد. همچنین تغییر دادن فرصت شغلی (Changing job)، معمولا منجر به افزایش دانش و سطح آگاهی شما از یک حوزه کاری خواهد شد.

به‌روز بودن

اگر مدت‌زمان طولانی در شرکتی مشغول به کار هستید که از روش‌ها و تجهیزات قدیمی برای انجام کارهای خود استفاده می‌کند، تغییر محل کار شما می‌تواند به آشنایی با روش‌ها و فناوری‌های نوین منجر شود.

کسب تجربه کاری جدید

اگرچه فرآیند کاریابی دارای دشواری‌های مخصوص به خود است، اما با شرکت در مصاحبه‌های شغلی می‌توانید تجربه‌های جدیدی بدست آورید. همچنین با استخدام شدن در شغلهای جدید، احتمالا تجربه‌های کاری متفاوتی در انتظار شما خواهند بود.

معایب موجود برای تغییر فرصت شغلی

اگرچه تغییر دادن فرصت شغلی می‌تواند با مزایای مختلفی همراه باشد، اما بهتر است قبل از ارائه اظهارنامه خود برای استعفا از شرکت، حتما به معایب و عوارض تغییر شغـل توجه کنید. شما در صورتی می‌توانید در فرآیند تغییر شغـل موفق ظاهر شوید که تمام شرایط موجود را به‌دقت موردبررسی قرار داده باشید.

یکی از مهم‌ترین معایبی که برای از دست دادن فرصت شغلی فعلی وجود دارد، از دست دادن بیمه تأمین اجتماعی است. با ترک شغـل فعلی، احتمالا مدت‌زمانی را بیکار خواهید بود. درنتیجه در زمان بیکاری، بیمه‌ای برای شما رد نخواهد شد. در این حالت اگر به دنبال استفاده از خدمات تأمین اجتماعی هستید، باید هزینه بیمه تأمین اجتماعی را از جیب خود پرداخت نمایید.

یکی دیگر از معایبی که برای تغییر دادن فرصت شغلی وجود دارد، از دست دادن درآمد موجود است. شما در مدت‌زمانی که بیکار هستید، درآمد خود را از شغلی که داشته‌اید از دست خواهید داد. همچنین تمام مزایایی که برای کار کردن در شرکت در اختیار شما قرار گرفته بود، از شما گرفته خواهد شد.

این در حالی است که بیکاری می‌تواند میزان استرس و اضطراب‌ را در شما افزایش دهد. همچنین تا زمانی که در شغـل جدید خود به شکل موفق ظاهر نشوید، استرس‌های شغلی همراه شما خواهند بود. به‌علاوه، سازگاری با محیط کاری و همکاران جدید، زمان و انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت.

جمع‌بندی

پیدا کردن یک شغـل مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد است. یافتن شغلی که بتواند نیازهای مالی را برطرف ساخته و رضایت شغلی را برای فرد به همراه داشته باشد، می‌تواند فرآیندی طولانی باشد. بااین‌حال توجه نمودن به معایب و مزایای تغییر فرصت شغلی، می‌تواند در کاهش ریسک‌های احتمالی بسیار موثر باشد.

در این مقاله ضمن اشاره به برخی از مهم‌ترین مزایا و معایبی که برای تغییر دادن فرصت شغـلی وجود دارد، به چند مورد از نشانه های تغییر شغـل اشاره نمودیم. با آگاهی از این نشانه‌ها، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با ترک شغـل فعلی و طراحی مسیر شغلی خود داشته باشید.

نظرات