بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

0

در دهه های اخیر زندگی شهرنشینی توسعه ی چشگیری داشته و در ایران ۷۴ درصد جمعیت کل کشور زندگی شهرنشینی دارند.  اما این روش زندگی نتواست علامندان به گیاهان را محدود کند و هم اکنون در اکثر خانه های آپارتمانی حداقل یک گلدان از گیاهان آپارتمانی پیدا می شود. در اینکه گیاهان آپارتمانی به کود نیاز دارند شکی نیست، و زمانی که برنامه ی تغذیه ای منظمی برای آنها در نظر بگیرید متوجه تفاوت رشد آنها و تاثیر مثبت کود ها خواهید شد. ببینید گیاهان در محیط طبیعی زندگی خود یعنی خاک رشد می کنند و در فضای باز از مواد مغذی ای که از طریق فضولات کرم های خاکی و دیگر حیوانات، باران و مواد در حال تجزیه مانند برگ ها به آن ها می رسد را استفاده میکنند. اما در فضای محدود گلدان دسترسی به این منابع وجود ندارد، که کود دهی را برای این گیاهان ضروری میکند تا آن ها بتوانند به منابع مورد نیاز رشد خود دسترسی داشته باشند و در مقابل آفات و بیماری ها مقاوم بمانند. گیاهان آپارتمانی با کود دهی و برنامه ی تغذیه ای مناسب علاوه بر شادابی میتوانند به شکلی شما می خواهید در بیایند و شما می توانید با یک برنامه ی تغذیه ای مرتب میزان و زمان برگ دهی، پاجوش دهی و گلدهی را تایین کنید. پس خرید کود برای شما علاقمندان به گیاهان آپارتمانی کاری واجب است.

در هنگام خرید کود باید دقت کنید که دوست دارید گیاه شما به کدام سمت برود و سپس کود مناسب شرایط را تهیه کنید. در ادامه جهت دریافت نتیجه بهتر از روند کوددهی، دراین مقاله تعدادی از سایت ها و فروشگاه های معتبر و همچنین چند دسته از کود های پرکاربرد جهت آشنایی بیشتر خوانندگان، مطرح خواهند شد.

به دلیل تنوع بالای کود ها و وجود شرکت های مختلف خرید کود شما باید از سایت ها و فروشگاه هایی معتبر باشد که کود های متنوع با کیفیت ها و برند های مختلف باشد.

خرید کود از فروشگاه دشت سبز

فروشگاهایی مانند:

  1. فروشگاه محصولات کشاورزی دشت سبز: این فروشگاه دارای یکی از متنوع ترین آرشیو های کود در ایران است. شما با خرید کود از این فروشگاه از سلامت کود مطمئن هستید و به خاطر اینکه مقادیر متفاوتی از کود ها قابل سفارش است از باغدار و کشاورز تا پرورش دهنده های خانگی می توانند مقدار مورد نیاز خود را از این وبسایت تهیه کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع کودها و خرید کود مورد نظرخود میتوانید به صفحه https://dashtesabz-shop.ir/fertilizer مراجعه نمایید. به دلیل پشتیبانی خوب و حضور کارشناسانی از رشته های مختلف علوم کشاورزی، راهنمایی های لازم برای استفاده ی صحیح از کود ها برای محصولات گوناگون را بدست می آورید.
  2. سپاهان کشت: این وبسایت دارای تنوع مناسبی از کود های مختلف با درصد عناصر مختلف است. کودها در حجم و اندازه های متفاوت موجود است و شما میتوانید در فرمولاسیون های محدود این کود ها را از صفحه https://sepahankesht.com/shop/category/fertilizer خریداری کنید.

کود برای گیاهان آپارتمانی

۱ . کود های عناصر درشت مغذی N-P-K و ریز مغذی شیمیایی:

کود های N-P-K از جمله معروف ترین کود های موجود در بازار هستن که در سراسر دنیا استفاده می شود. عناصر عمده ی این کود ها نیتروژن N، فسفر P و پتاسیم K است. این سه عنصر مورد نیاز ترین و حیاتی ترین عناصر برای گیاه هستند زیرا؛ این سه عنصر پیش ماده ی ساخت تمامی پروتئین ها و مواد انرژی زای گیاهی هستند. حضور همیشگی این عناصر برای گیاه ضررویست و هرگونه کمبود این عناصر باعث ایجاد مشکلات جدی در گیاه شما خواهد شد. اما کود های موجود در بازار که دارای این عناصر هستند بسیار متنوع اند و درصدعناصر آنها بایکدیگر متفاوت است. این درصد عناصر مختلف به چه کاری میایند؟ ببینید گیاه شما با این کود ها علاوه بر تقویت شدن و سرحال ماندن به دلیل دریافت نسبت خاصی از عناصر واکنش های رشدی مختلفی نشان میدهد. عنصر نیتروژن را در نظر بگیرید هرچه میزان این عنصر در کود شما بیشتر باشد رشد قسمت های سبز شما بیشتر میشود و قسمت های سبز گیاه شما پررنگ تر خواهند شد. پس میتوان گفت کود هایی که درصد نیتروژن بالایی دارند برای گیاهان ابلق مناسب نیستند. عنصر پتاسیم را به گلدهی بسیاری از گیاهان می توان ربط داد و همچنین در عطر گلها بسیار موثر است. برای گیاهان گلده وجود درصد مناسبی از عنصر پتاسیم باعث کیفیت بهتر گلدهی در آنها و طولانی تر شدن دوره ی غنچه دهی می شود.اما تنها کار عنصر پتاسیم این نیست بلکه در مقابله با بسیاری از تنش های محیطی نقش دارد و حضور این عنصر در گیاه مقاوت گیاه را نسبت به تنش ها بالا می برد. می توان گفت شناخته شده ترین کاربرد فسفر در افزایش رشد و سطح جذب ریشه است ، این عنصر با بالا بردن رشد ریشه های شما باعث جذب سریع تر و بیشتر مابقی عناصر میشود و البته حیاتی ترین عنصر برای تولید انرژی گیاهیست.

کود برای گیاهان آپارتمانی

کود های درشت مغذی در بازار به صورت تک، دو یا سه عنصری یافت می شوند و با توجه به نیاز شما، میتوانید از آنها استفاده بکنید.

عناصر ریز مغذی گیاهی مجموعی از ۱۶ عنصر هستند که از مهمترین آنها می توان به روی (Zn) ، مس (Cu) ، منگنز (Mn) ، آهن (Fe) ، بور (B) ، مولیبدن (Mo)، کلسیم (Ca) و کلر (Cl) اشاره کرد.عناصر زیر مغذی شاید مصرف بسیار پایینی داشته باشند اما کمبود آنها مشکلات زیادی در پی خواهد داشت زیا این عناصر در زیرساخت های گیاه و در ساختار کوآنزیم ها، آنزیم ها و پروتیین های گیاهی نقش بسزایی دارند. عنصر آهن را در نظر بگیرید شاید کمبود این عنصر در اوایل رشد به چشم شما نیاید ولی با ادامه ی کمبود برگ های جدید شما زرد، ضعیف و بد شکل خواهند بود. معمولا کود های میکرو مغذی به صورت فسفات یا نیترات در بازار موجود هستند و یا در کود هایی مخلوط که حاوی ۶ تا۱۲ از این عناصر هستند دیده می شوند.

توصیه ما به خریداران این است که در هنگام خرید کود های عنصری ترجیحا از برند ها و شرکت هایی استفاده بکنند که در کود های درشت مغذی خود مقداری عناصر ریزمغذی نیز دارند. شرکت هایی مانند هورتی گرو یا کمبی فست در کود های خود دارای عناصر همراهی هستند که همان عناصر ریز مغذی است و نیاز شما به کود های ریز مغذی را به صورت جداگانه بسیار کاهش می دهند تا جایی که شاید فصلی یکبار هم نیاز به استفاده ازکود های میکرو نداشته باشید.

کود های ارگانیک:

کود های ارگانیک کود هایی هستند که از منابع طبیعی و از تجزیه مودات زنده بدست می آیند. کود های موجود در بازار شامل کود های کمپست، جلبک، آمینو اسید هیومیک اسید ، هورمون ها، میکروارگانیسم ها و… است. این کود ها نقش موثری در نتظیم بار میکروبی  خاک شما خواهند داشت و سلامت خاک شما را تضمین میکنند همچنین با داشتن درصد عناصر محدود اما جذب شونده گیاه شما را با سرعت بیشتری تقویت میکنند و حتی ممکن است حاوی موادی باشد که گیاه شما به طور طبیعی تولید می کند اما به دلیلی توانایی تولید میزان لازم از آن ماده را ندارد(هورمون ها). این کود ها از منابع معدنی یا از موجودات زنده بدست می آید.

البته بعضی از کود ها ترکیبی هستند و هم دارای فاکتور های کود های شیمیایی و هم دارای فاکتور های کود های ارگانیک هستند. چنین کود هایی مانند هیومیک اسید پلنت چویس دارای عناصر درشت و ریز مغذی نیز هستند که به رشد و سلامت خاک و ریشه کمک شایانی می کنند.

نظرات