بیوگرافی سید جواد طباطبایی از بیماری تا درگذشت + همسر و فرزندانش و سوابق

0

سید جواد طباطبایی فیلسوف و نویسنده ایرانی: زادۀ ۲۳ آذر ۱۳۲۴ در تبریز ۹ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۷ سالگی در در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. او فیلسوف، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست بود که در نهم اسفند ماه ۱۴۰۱ چشم از جهان فروبست. در ادامه به معرفی سوابق و بیوگرافی سید جواد طباطبایی نویسنده و پژوهشگر ایرانی و همسرش و فرزندانش همراه زندگی شخصی و خانوادگی و علت درگذشت و فوت وی می پردازیم.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی (Seyyed Javad Tabatabai) کیست

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسرش

سید جواد طباطبایی : زادۀ ۲۳ آذر ۱۳۲۴ در تبریز ۹ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۷ سالگی در در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. او فیلسوف، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست و فارغالتحصیل رشته دکترای دولتی در رشتهٔ فلسفهٔ سیاست بود و علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، مدیریت گروه فلسفۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را نیز برعهده داشته است. جواد طباطبایی عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده است

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت و سوابق

سوابق

سیدجواد طباطبایی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسهٔ مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش بوده‌است. این مدرّس و پژوهشگر فلسفه، تاریخ و سیاست، که صاحب نشان نخل آکادمیک دولت فرانسه و مدال نقرۀ تحقیقات سیاسی دانشگاه کمبریج بود، شرح و گزارش اندیشۀ ایرانشهری‌ که فرهنگ را بزرگترین عامل اثرگذار در نظام سیاسی ایران معرفی می‌کند یکی از کارهای شاخص طباطبایی است.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسرش

طباطبایی اصالتا اهل تبریز بود و در خانواده ای ترک و آذری به دنیا امد. پدرش از بازاریان تبریز بود که جوانی درگذشت.
جواد طباطبایی در همان دوران کودکی زبان فرانسه را نزد کشیشی فرانسوی‌ زبان فراگرفت. او همزمان با تحصیلات آموزشی رسمی، برای فراگیری فلسفه به حوزه علمیه تبریز نیز می‌رفت و پس از یادگیری زبان عربی، شرح منظومهٔ سبزواری را در آنجا فراگرفت.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسر و فرزندانش و سوابق

او پس از اخدپذ دیپلم برای تحصیل در رشتهٔ حقوق به دانشگاه تهران رفت. پس از اخذ کارشناسی حقوق از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوران سربازی خودش را به عنوان سپاه ترویج در تهران و تبریز گذراند. در این دوران، آن‌گونه که خودش می‌گوید، بخش مهمی از وقت خود را صرف خواندن آثار انگلیسی و فرانسوی می‌کرد.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی از بیماری تا درگذشت + همسر و فرزندانش و سوابق

تحصیل در پاریس

مرحوم طباطبایی در دوران سربازی، بورس تحصیلی دانشگاه پاریس را گرفت و برای تحصیل به فرانسه رفت. در پاریس او همان ابتدا تصمیم به تغییر دانشگاه گرفت و توانست با قبول شدن در امتحان ورود به دوره «دکتری دولتی»، مستقیماً وارد این دوره در دانشگاه سوربن شود و سپس با اخذ دیپلم مطالعات عالی D.E.S از رشتهٔ فلسفهٔ سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

سید جواد طباطبایی کیست

بازگشت به ایران

در سال ۱۳۶۳ به ایران بازگشت و پس از بازگشت به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد.
در همان زمان، او سردبیری نشریهٔ همین دانشکده را به عهده گرفت. او پس از مدتی ممنوع از تدریس و سپس اخراج شد. اگر چه خودش نمی‌دانست تحت چه عنوانی اخراج شده، پس از اخراج از دانشگاه تهران، طباطبایی به کار پژوهشی خود در مراکز دیگر ادامه داد و با امکاناتی که در مراکز پژوهشی فرانسه، آلمان، و آمریکا فراهم آمد، پژوهشی دربارهٔ تاریخ اندیشه در ایران را دنبال کرد.

بیماری سید جواد طباطبایی

در سال ۱۳۷۶ موفق شد نشان نخل آکادمیک، عالی‌ترین نشان علمی فرانسه، و مدال نقرهٔ تحقیقات در علم سیاست را از دانشگاه کمبریج کسب کند. او مدتی نیز عضو هیئت علمی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود. جواد طباطبایی در کنار افرادی همچون محمدعلی قره‌داغی، شیخ محمدآصف محسنی قندهاری و محمود ایوب موفق به کسب مقام برگزیده در جشنواره فارابی سال ۱۳۹۶ گشته و از سوی رئیس‌جمهور لوح تقدیر دریافت کرد.

همسر سید جواد طباطبایی کیست

همسر سید جواد طباطبایی کیست

مرحوم سال های دور ازدواج کرده بود. حاصل این ازدواج یک دختر به نام آرین است.

مهاجرت از ایران

سیدجواد طباطبایی در سال ۱۳۹۷ برای تکمیل پژوهش‌های خود و درمان بیماری در آمریکا اقامت گزید.

بیماری سید جواد طباطبایی

او از سال ۹۵ درگیر بیماری بود. تورج دریایی،استادِ «تاریخ، مطالعات و فرهنگ ایرانی» در دانشگاه کالیفرنیا، تصویری از آخرین روزهای زندگی مرحوم سیدجواد طباطبایی استاد دانشگاه کمبریج و مروج اندیشه ایرانشهری منتشر کرده است

علت درگذشت و فوت سید جواد طباطبایی

علت درگذشت و فوت سید جواد طباطبایی

ایشان مدت ها با بیماری دست و پنجه نرم کرد و در نهایت در ۹ اسفند ۱۴۰۱ بر اثر بیماری در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

پیام های تسلیت

دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گذشت سیدجواد طباطبایی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا ، سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود نوشت:«بزرگ فرزانه ای دیگر به ما وداع گفت.
نشستن پای درسهای استاد جواد طباطبایی از ارزشمندترین ساعات زندگی‌ام بوده است.
اگر بگویم او ابن خلدون زمان ما بود غلو نگفته‌ام.»

سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، در سن ۷۷ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

این مدرّس و پژوهشگر فلسفه، تاریخ و سیاست، علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، مدیریت گروه فلسفۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را نیز برعهده داشته است.

نظرات