بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی حقوقدان و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت سوابق

2

محمد جعفر جعفری لنگرودی حقوقدان برجسته ایرانی زادهٔ ۲۴ فروردین سال ۱۳۰۲ در لنگرود بود . او ۸ اسفند سال ۱۴۰۱ بر اثر کهولت سن در انگلستان درگذشت. در ادامه معرفی و بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی حقوقدان مدنی و همسرش و فرزندانش با عکس و سوابق وی مروری داریم.

بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی درگذشت کیست

بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی

محمدجعفر جعفری لنگرودی زاده ۲۴ فروردین ۱۳۰۲ در لنگرود، فقیه، مجتهد، فیلسوف، ادیب، شاعر و حقوقدان ایرانی بود. او دارای دکتری تخصصی حقوق خصوصی اجتهاد در فقه و اصول بود و سالها به عنوان حقوقدان و مدرس دانشگاه فعالیت داشته است و صاحب تألیفات فراوانی در حقوق و ادبیات بود.
جعفری لنگرودی در سال ۱۳۸۵ دایرةالمعارف عمومی حقوق موسوم به الفارق را که توسّط انتشارات گنج دانش منتشر شد به اتمام رساند.
ایشان ۸ اسفند ۱۴۰۱ دارفانی را وداع گفت. وی دارنده مدال درجه اول فرهنگ بودند.

سوابق

دکتر جعفری لنگرودی متولد ١٣٠٢ در لنگرود گیلان است. پدرش از روحانیون لنگرود بود و تحصیلات خوبی کرده بود. تحصیلات دبستانی را در دبستان داریوش لنگرود گذراند. کم کم دبیرستان (نه کلاسه) در لنگرود افتتاح شد و او دوره ی دبیرستان را در همان شهر گذراند. پدر و مادرش را خیلی زود از دست داد. او پس از فوت مادرش، برای تحصیل دوران دبیرستان به رشت رفت و مشغول ادامه تحصیل شد و سپس و وارد دانشسرای مقدماتی شد اما پدرش نتوانست خرج تحصیلش را بدهد. به همین دلیل تحصیل در دانشسرا را نیمه تمام گذاشت و برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه شهرهای قم، همدان، اصفهان، و مشهد رفت و از محمد کاظم مهدوی دامغانی استفاده کرد و در حوزه خراسان از دست میرزا هاشم مدرس قزوینی به درجه اجتهاد نایل شد.

 

بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی حقوقدان و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت سوابق

وی مدتی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران و هم چنین مدیر گروه حقوق خصوصی آنجا بود که لقب ذو الریاستین را به او داده بودند. جعفری لنگرودی یکی از اعضای هیئت شش نفره تدوین پیش‌نویس قانون اساسی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود.

جعفری لنگرودی شاگرد عباس کریمی، محمد درویش زاده، محمد رضا قنبری بوده و از اساتیدش نیز می توان به هاشم مدرس قزوینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید صدر الدین صدر، محمد تقی خوانساری، محمد تقی ادیب نیشابوری (ثانی) هادی کدکنی خراسانی، میرزا مهدی آشتیانی (فیلسوف شرق)، مجتبی قزوینی خراسانی، محمد کاظم مهدوی دامغانی، مهدی غروی اصفهانی، احمد مدرس یزدی (نهنگ العلما)، سید حسن امامی، موسی عمید، سید محمد مشکوه اشاره کرد.

زندگینامه محمدجعفر جعفری لنگرودی حقوقدان

کتب حقوق مدنی، دائرة المعارف‌های حقوقی و ادبیات، منطق، فلسفه، تاریخ و هنر و .. از آثار و کتب این چهره ادبی کشورمان است.

دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی بعداز تحصیلات وسیع در حوزه ی مشهد و آمدن به تهران با برخورداری از فضل بسیار وارد دانشکده حقوق شدند وبه تحصیل در رشته حقوق قضایی پرداختند و این رشته را تا درجه دکتری به پایان بردند و پس از نزدیک به ۳۰ سال تدریس در مراکز مختلف علمی و دانشگاهی و تربیت بی شماری از قضات و وکلا، مدتی نیز ریاست دانشکده حقوق دانشگاه تهران را بر عهده داشتند

همسر و فرزندان محمد جعفر لنگرودی

همسر و فرزندان محمد جعفر جعفری لنگرودی

ایشان سال ها پیش با خانمی به نام جوادی آشنا و ازدواج کرد. همسرش چند سال پیش به رحمت خدا رفته بود

وی مدتی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران و هم چنین مدیر گروه حقوق خصوصی آنجا بود که لقب ذو الریاستین را به او داده بودند. جعفری لنگرودی یکی از اعضای هیئت شش نفره تدوین پیش‌نویس قانون اساسی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود.

همزمان با تحصیلات حوزوی موفق به اخذ دیپلم گردید و برای ادامه تحصیلات مدرن در دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز ثبت نام نمود و موفق شد دکترای حقوق خود را در سال ۱۳۳۹ از این دانشگاه دریافت نماید.

درگذشت محمد جعفر جعفری لنگرودی

مهاجرت از ایران

استاد محمدجعفر جعفری لنگرودی سال ها پیش از ایران مهاجرت کرد و در ایست‌بورن انگلستان به همراه همسر و خانواده اش زندگی گذارند. دائرةالمعارف عمومی حقوق (الفارق) از تالیفات وی در سال ۱۳۸۷ و در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان برترین کتاب سال رشته حقوق شناخته شد.

علت فوت و درگذشت محمدجعفر جعفری لنگرودی، حقوقدان

علت فوت و درگذشت محمدجعفر جعفری لنگرودی، حقوقدان

محمد جعفر جعفری لنگرودی از اساتید برجسته و نامدار حقوق ایران هشتم اسفندماه و در آستانه یکصدسالگی درگذشت. او مقیم ایستبورن انگلستان بود و در جوار همسرش و در همان شهر به خاک سپرده خواهد شد.

بنابر اطلاعیه انجمن حقوق‌شناسی، پیکر این استاد فقید دانشگاه تهران که مقیم ایستبورن انگلستان بود، در جوار همسرش و در همان شهر به خاک سپرده خواهد شد و مراسم یادبود آن فقید متعاقباً به استحضار خواهد رسید

2 دیدگاه در “بیوگرافی محمدجعفر جعفری لنگرودی حقوقدان و همسر و فرزندانش + عکس درگذشت سوابق

  1. سعید گفت:

    اولین دکترای حقوق در ایران ،روحش شاد.

  2. یونس گفت:

    سلام. دکتر کریمی و دکتر درویش زاده و آقای محمدرضا قنبری شاگردان دکترجعفری لنگرودی بودند. لطفا اصلاح کنید.

نظرات