روش های درمان لک

0

روش های درمان لک

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی که بسیاری از افراد خصوصا سنین ۲۰ تا ۳۰ ساله به آن مبتلا می شوند، لک پوستی نام دارد. لک های پوستی می تواند تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس داشته باشد به طوری که بسیاری از مبتلایان برای پوشاندن آن به سراغ استفاده از لوازم های آرایشی سنگین بروند.

 روش های درمان لک

علل بروز لک های پوست چیست؟

لک های پوستی انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن ها تحت تاثیر عوامل گوناگونی بوجود می آید.

بارداری: بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از بروز لک های پوستی شکایت می کنند. این نوع از لک ملاسما نام داشته و در خانم های باردار بسیار شایع است.

در اکثر موارد ملاسما بعد از زایمان از بین می رود اما در مواردی لازم است برای از بین بردن این نوع لک، درمان های دارویی آغاز شود.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید: عدم استفاده از کرم ضد آفتاب احتمال بروز لک را تا حد چشمگیری افزایش می دهد از این روی استفاده ی روزانه از کرم ضد آفتاب با spf15  و یا بیشتر یک ضرورت محسوب می شود.

  • مصرف برخی از داروها نظیر قرص های ضد بارداری
  • شیمی درمانی
  • عادات نادرست تغذیه
  • مصرف دخانیات
  • مشکلات هورمونی
  • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نامرغوب

شایع ترین لک های پوستی

کک و مک: لک هایی به رنگ قهوه ای و یا قرمز که به صورت گسترده بر روی پوست صورت پراکنده شده است.

علت بروز کک و مک در بیشتر موارد ژنتیک است و با عواملی چون قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می شود لازم به ذکر است، کک و مک هیچ عارضه ای به همراه ندارد.

کمبود ویتامین: میزان پایین برخی از ویتامین های ضروری نظیر ویتامن سی و یا آ خود می تواند سبب بروز لک شود. بررسی روتین این ویتامین ها می تواند ثاتیر زیادی در درمان لک صورت داشته باشد.

افزایش سن: با افزایش سن ممکن است لک های قهوه ای رنگ در پشت دست ها و یا صورت پدید بیاید. این نوع از لک معمولا با گذر از سن ۴۰ سالگی پدید می آید.

بدخیمی یا سرطان: ابتلا به سرطان پوست نیز می تواند سبب بروز لک با اندازه و اشکال گوناگون شود. به منظور تشخیص دقیق این بیماری لازم است به پزشک مراجعه کرده و سپس بخشی از پوست برای نمونه به آزمایشگاه ارسال شود.

ابتلا به برخی از بیماری ها: ابتلا به بیماری هایی چون آبله مرغان می تواند سبب بروز لک های پوستی شدید شود.

مشکلات کبد: مشکلات کبدی نظیر ابتلا به کبد چرب، هپاتیت و غیره خود نیز یکی از علت های بروز لک پوستی محسوب می شود. مصرف غذاهای چرب و فست فود ریسک ابتلا به بیماری های کبدی را تا حد چشمگیری افزایش می دهد.

جای جوش و یا زخم: گاهی برخی از زخم ها به خوبی ترمیم نمی شود اسکار های عمیق زخم نظیر خراشیدگی و یا بریدگی و هم چنین جای جوش می تواند سبب بروز لک شود. این نوع از لک هیچ خطری نداشته و صرفا ظاهر بدی به همراه دارد.

روش های درمان لک

روش های درمان لک

لایه برداری عمیق صورت: بسیاری از کلینیک ها و مراکز زیبایی با استفاده از محلول های اسیدی ملایم چون اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و یا اسید سالیسیلیک اقدام به لایه برداری عمیق پوست کرده به طوری که یک لایه پوست مرده صورت از بین می رود و با گذشت زمان لایه ی جدیدی جایگزین می شود.

لایه برداری شیمیایی علاوه بر از بین بردن لک، بسیاری از دیگر مشکلات پوستی نظیر اسکار زخم و یا جوش را نیز درمان می کند.

نکته: پروسه ی لایه برداری پوست با مواد شیمیایی بسیار حساس بوده و در صورت بروز هر گونه خطا از جانب مرکز بهداشتی، بیمار با مشکلات جبران نشدنی رو به رو می شود. به شما توصیه می کنیم که به منظور انجام این کار، به مراکز و یا کلینیک های معتبر مراجعه فرمایید.

میکرودرم ابریژن: در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص، لایه ی بیرونی پوست را از بین برده از این روی پوست تحریک به کلاژن سازی شده در نتیجه تمامی لک های پوستی از بین می رود.

مزوتراپی پوست: در مزوتراپی پوست، پزشک سرنگ هایی حاوی انواع ویتامین ها و آنزیم ها را در دست داشته و با بی حس کردن صورت، آن را زیر پوست بیمار تزریق می کند.

الگوی تزریق بسیار سریع و به شکل رفت و برگشتی بوده هم چنین خوب است بدانید که مزوتراپی صورت یکی از روش های دائمی به مظور درمان لک صورت محسوب می شود.

CO2: لیزر CO2 علاوه بر از بین بردن لک صورت، باعث جوان سازی و شادابی پوست نیز می شود.

ضروری است تا دو ماه بعد از انجام این کار، از قرار گرفتن در معرض نورخورشید جدا خودداری کنید.

نکته: بسیاری از بیماران تا یک هفته بعد از لیزر درمانی دچار تورم شده که این عارضه کاملا طبیعی می باشد.

درم ابریژن: این روش شباهت بسیار زیادی به میکرودرم ابریژن داشته و گاهی به منظور رفع چین و چروک نیز از آن استفاده می شود.

در این روش پزشک با استفاده از دستگاهی مخصوص، لایه اپیدرم پوست بیمار را به طور کامل پاکسازی می کند.

روش درم ابریژن می تواند تا حد زیادی اسکار های قدیمی را نیز درمان کند.

استفاده از گیاهان طبیعی: یکی از روش های خانگی به منظور درمان لک صورت، استفاده از ماسک های خانگی نظر آلوئه ورا، تخم مرغ، زردچوبه، سیب زمینی، ماست و غیره می باشد.

آلوئه ورا روند پیری پوست را تا حد زیادی کند کرده و پوست را مجبور به کلاژن سازی می کند در نتیجه انتظار می رود که با استفاده ی مداوم از آن، لک های پوستی تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

ویتامین C: کمبود این ویتامین خود می تواند سبب بروز لک شود. ویتامین C با نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود.

استفاده از سرم های ویتامین C موجود در بازار و یا مصرف این ویتامین به صورت قرص، یکی از روش های مطمئن برای درمان لک صورت محسوب می شود.

محصولات ضد لک: لوسیون و کرم های ضد لک گوناگونی در بازار وجود دارد که شما می توانید بر اساس شدت لک های پوستی خود، اقدام به انتخاب کنید.

نکته:

  • برخی از لک های پوستی به دلیل بیماری پدید می آید از این روی به شما توصیه می کنیم که به منظور درمان آن، به پزشک مراجعه کنید.
  • انتخاب کلینیک معتبر برای انجام خدمات زیبایی به منظور درمان لک صورت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده پس در این زمینه تحقیق کنید.
  • در پروسه ی درمان لک صبور باشید تا بتوانید با گذر زمان به بهترین نتیجه ی ممکن دست یابید.

برگرفته از مقاله راه های درمان لک مرکز زیبایی مایا

نظرات