متن تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ با جملات و اشعار زیبا +عکس نوشته ۲۰۲۳

0

متن تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ با جملات و اشعار زیبا +عکس نوشته ۲۰۲۳

متن تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ : ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ مصادف با روز سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. به همین ناسبت جملات و متن انگیزشی درمورد روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ برای تبریک روز زبان مادری + عکس نوشته روز زبان مادری ۲۰۲۳ همراه عکس و کلیپ استوری تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ برای وضعیت واتساپ و اینستاگرام با عکس پروفایل روز زبان مادری مبارک ویژه ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ در ادامه صفحه دانلود کنید

متن تبریک روز زبان مادری 1401

متن تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ با عکس نوشته روز زبان مادری مبارک ۲۰۲۳

روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهــــــانی زبان مادری نامگذاری شده که امسال (۱۴۰۱) در تقویم شمسی در ایران برابر با سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ است. هر سال روز زبان مادری با برگزاری مراسم و جلساتی گرامی داشته میشود.

زبان اول First language یا زبان مادری به اولین زبانی گفته می‌شود که کودک تکلم به آن را یاد می‌گیرد. روز زبان مادری مبارک

متن تبریک روز زبان مادری 1401 + عکس نوشته روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۳

علت نامگذاری

روز جهانی زبان مادری (International Mother Language Day) در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.

در ایران نیز برای نخستین‌بار به مناسبت روز جهانی زبان مادری دوم اسفندماه سال ۸۲ برابر با ۲۱ فوریهٔ سال ۲۰۰۴ میلادی مراسمی در دانشگاه علم و صنعت، توسط دانشجویان تُرک دانشگاه‌های تهران برگزار شد.

متن تبریک روز جهانی زبان مادری ۱۴۰۱ با عکس نوشته و استوری روز زبان مادری 2023

 

درباره علت نامگذاری در ویکی پدیا امده است: در سال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند. بدنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیراندازی کرده عده‌ای از آنها را کشت. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، برای اولین بار سازمان یونسکو در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه (برابر با دوم و گاهی سوم اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود و برنامه‌هایی در ارتباط با این روز برگزار می‌گردد.

مطابق برآورد یونسکو، از حدود ۶ هزار زبانی که در جهان شناخته شده است. ۹۶ درصد از زبان‌ها تنها در بین ۴ درصد از جمعیت جهان رواج دارند.

عکس نوشته روز زبان مادری

زبان ها و گویش ها در ایران

در ایران افزون بر زبان فارسی در مجموع حدود ۶٩ زبان و گویش رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه‌های زبانی ایران را فارسی، آذربایجانی، کُردی، ترکمنی، گیلکی، مازندرانی، تالشی، لری، عربی، بلوچی، لکی و تاتی تشکیل می‌دهند. از مهم ترین گروه های زبانی در ایران می توان به فارسی، آذربایجانی، کردی، مازندرانی، گیلکی، کردی، لری، بلوچی، عربی، لکی و… اشاره کرد که هر یک از این گروه های زبانی خود دارای فرهنگ های مختلف بوده که با ورود به این فرهنگ را از طریق زبان ها می توان با مردم آشنا شد.

*****

آلفونس دوده (نویسنده فرانسوی) می‌گوید: هر ملتی که زبان مادری خود را فراموش کند، مانند فردی زندانی است که کلید زندانش گم شده باشد.

****

سیلویا وارنر: «ملتی که ققنوس خود را آتش می زند خود را می سوزاند.» و این قنقنوس چیزی نیست مگر فرهنگ و هویت که بارزترین جلوه ی آن زبان است، نادیدن هویت یعنی نابودی خود.

****

نلسون ماندلا : “اگر با یک انسان به زبانی که آن را می فهمد سخن بگویید، سخن شما به مغزش راه خواهد یافت. اما اگر با انسانی به زبان مادری اش سخن بگویید، آن سخن به قلب او نفوذ خواهد کرد.

عکس نوشته تبریک روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۳

تاریخچه روز زبان مادری

سید جمالدین اسدآبادی : هر ملتی كه زبان خود را فراموش كند تاریخ خود را گم كرده است و عظمت خویش را از دست داده است و برای همیشه در بندگی و اسارت باقی خواهد ماند

****

مثل فرانسوی : کسی که زبان مادریش را نمیداند و یاد نگرفته باشد وحشی است.

اس ام اس و متن زیبا درباره روز زبان مادری

عکس پروفایل روز جهانی زبان مادری

پروفسور حسابی: ” نه سبزم نه قرمز ، زبان مادری ام را یاد بگیرم، برایم كافیست.”

****

یکی از متفکران غربی چه زیبا گفته است: «پشت کردن به زبان مادری کمتر از پشت کردن به مادر نیست».

***

مادر عزیز است و زبان مادری پاره ای از بودن مادر است.زبان مادری همزاد بشر است. زبان مادری یادگار لالایی و گهواره جنبانی و قصه گویی های بلند نیمه شب مادر است. یادآور کودکی، یادآور روزهای رفته، روزهای فراموش ناشدنی لبخند پر مهر مادر.

روز زبان مادری مبارک

عکس پروفایل تبریک روز جهانی زبان مادری به زبان ترکی

زبان مادری بخشی از هویت ماست، انکار زبان مادری پنهان نمودن بخشی از هستی انسان است و این کتمان خویش و هویت خود باعث بروز نوعی بحران هویت، تضاد و تعارض درونی در وجود فرد خواهد شد. گریز از زبان مادری همچون نشستن بر قایق سرگردان در دریایی توفانی است که بی هیچ هدفی از ساحل فاصله گرفته است.

روز زبان مادری مبارک

*****

آنا دیلیمه عاشیقام… آنا دیلی گونو موبارک اولسون

من عاشق زبان مادری ام هستم. روز زبان مادری مبارک

پیامک و متن ادبی روز زبان مادری

زبان مادری در شکل گیری هویت و شخصیت کودک تأثیر غیرقابل‌ انکاری دارد و در واقع بخشی از هویت فرد است. فراگیری زبان مادری یادگیری زبان های دیگر را تسهیل می کند و منجر به پیشرفت زبانی و آموزشی میشود. کودکان از این طریق به درک عمیقتری دست می یابند و قادر می شوند چندین نظام زبانی را مقایسه و استفاده کنند.

بسیاری از مردم هزینه های زیادی متقبل می شوند تا فرزندان آن ها زبان های خارجی متفاوتی را یاد بگیرند اما همان فرزندان نمی توانند یک کلمه با زبان مادری بنویسند.

نظرات