چرا دکترهای ارتوپدیک نمیخواهند شما بالش طبی بخرید؟

0

شاید براتون غیرقابل باور باشد که طبق امار مجله دواج، ۶۰٪ از دردهای ناحیه گردن و شانه و کتف از عادات و نحوه بدخوابیدن سرچشمه میگیرد و شما تنها با انتخاب یک بالش طبی مناسب برای خود می توانید از پزشک ارتوپد و درمان های جانبی آن بی نیاز شوید. به همین خاطر است که پزشکان دوست ندارند شما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

یکی از موارد مهم که در انتخاب کالاهای خواب برای داشتن سلامت گردن و کمر اهمیت دارد، انتخاب بالشت طبی است. بعد از دقت در خرید تشک استاندارد، باید به معیارهای یک بالش استاندارد انتخاب کنید زیرا هنگام خوابیدن سر و گردن بر روی آن قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که بالش طبی انواع مختلفی دارد و مخصوص عارضه‌های مختلف تجویز می‌شود. در این مطلب ما شما را با تعدادی بالش طبی مموری فوم و ویژگی آن‌ها و نحوه خوابیدن های متفاوت و بالش طبی مناسب هرکدام آشنا خواهیم کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید.

چرا بالش طبی باید بخریم؟

حتما شما هم با خودتان فکر میکنید که خریدن یک بالش مطابق با اصول پزشکی امری بیهوده است ولی به شما توصیه میکنیم تا امتحان نکردید تصمیم نگیرید و قضاوت نکنید!
بالشت طبی، در واقع نوعی بالش درمانی است که برای بهبود کیفیت خواب و محافظت از سر وگردن طراحی و ساخته شده است. هر قسمتی از بدن که در معرض آسیب قرار گرفته باشد، امکان فشار بر ستون فقرات و شاخه‌های عصبی وجود دارد. بهترین راهکار برای جلوگیری از این دردها و کاهش فشارهای مفصلی، استفاده از بالش‌های طبی است.

بالش‌های استاندارد مموری فوم دارای گواهی پزشکی برای قرار داشتن گردن در راستای صحیح نسبت به دست وکمر ضروری و بهترین راه پیشگیری از آسیب دیدگی، خشکی و درد کمر است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از درد در ناحیه گردن و یا کمر و سرشانه رنج میبرید بهتر است در بالشت مورد استفاده‌ی خود تجدید نظر کنید.

برای مثال، هنگامی که به پهلو میخوابیم باید ازیک نوع کم ارتفاع و سبک برای گذاشتتن میان دو زانو استفاده کنیم. قرار دادن بالش میان دو پا باعث حفظ حالت طبیعی لگن و جلوگیری از چرخش ستون فقرات می‌شود.

 بالش طبی

راه تشخیص یک بالش طبی (Orthopedic Pillow) باکیفیت ولی ارزان!

همانطور که ثابت شده است، بالش‌های معمولی در طولانی مدت باعث چین و چروک پوست صورت میشود اما جنس بالش‌های طبی پرزدار،  نرم و راحت در کاهش چین و چروک بسیار تاثیر گذار هستند. نقش مهم بالشت طبی فضای بین سر، گردن و کمر را حمایت می‌کند و در هنگام خواب حس خوب و آرامش برای سر و گردن ایجاد می‌کند.

درنهایت در کیفیت روز بعد شما هم تاثیر می‌گذارد؛ قاعدتا اگر شما بعد از بیدار شدن دچار سردرد و گردن‌درد نباشید روز پرانرژی‌تری را شروع خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بالش استاندارد این است که در هنگام خواب از تجمع مایعات در اطراف چشم و پف زیر آن جلوگیری می‌کند.

اندازه استاندارد انواع بالش برای بزرگسالان می‌تواند در سه سایز ۴۸ × ۷۴، ۵۰ × ۷۰ و ۶۰ × ۹۰ سانتی‌متر تولید شود. البته ارتفاع بالش هم با توجه به جنسیت و فرم فیزیکی بدن افراد تفاوت پیدا می‌کند. بدین‌صورت که مناسب‌ترین ارتفاع بالش برای خانم‌ها ۱۰-۸ سانتی‌متر و برای آقایان ۱۲-۱۶ سانتی‌متر است.

همانطور که سایز و ارتفاع بالشت باتوجه به معیار‌هایی مانند جنسیت و سن بستگی دارد، وزن استاندارد بالش نیز برای افراد گوناگون متفاوت است. اما معیار تعیین کننده دیگری بر وزن بالش اثر می‌گذارد و آن نوع الیاف استفاده شده برای پر کردن بالش است که همین امر شما را در تشخیص کیفیت آن راهنمایی می کند. برای مثال بالش‌های ابریشمی سبک بوده و نوع ارتوپدی دارای ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم وزن است.

فواید استفاده از بالش‌های طبی و ارتوپدیک

مزایای بالشت‌های طبی و تاثیری که بر کیفیت خواب شما دارند را نمی‌توان نادیده گرفت. در موارد زیر به ویژگی‌های دقیق‌تر آن اشاره می‌کنیم تا بلکه شما برای حفظ سلامتی خود به تعویض بالش خود ترغیب شوید؛

۱.بهبود و کیفیت بهتر شدن خواب

۲.پیشگیری از تشدید درد و تسکین درد در قسمت آسیب دیده

۳.هماهنگی بین ستون فقرات و سرو گردن

۴.جلوگیری از ایجاد آرتروز

۵.تسریع گردش خون در قسمت های بدن

۶.جلوگیری از درد و ناراحتی درد در سرشانه

۷.پیشگیری از خروپف

۸.پیشگیری از خستگی و گفتگو پس از خواب

در ادامه لازم است ذکر شود بعضی از بالش های طبی، مانند بالش طبی محافظ دنبالچه یا بالش زیرنشیمنی دارای فواید بسیاری به خصوص از جمله کنترل همورویید، مراقبت های بعد از عمل جراحی دنبالچه و دردهای سیاتیکی وابسته زیاد نشستن بر روی صندلی را به دنبال دارند.

انواع بالش طبی طبق سایز و فرم آن

بالش طبی دارای فرم و انداز‌ه‌های متفاوتی است که معمولا به فرم چهارگوش در فروشگاه‌های کالای خواب موجود است. البته به شکل استوانه ای، پاپیونی، حلقه‌ای و مستطیل شکل هم طراحی شده است. همه‌ی انوع این بالش‌ها برای بهبود بیمار پس از آسیب گردن و کاهش درد مطابق فاکتورهای استاندارد درنظر گرفته شده است.این مدل بالش‌ها از جنس فوم مموری و فیبر پلی استر ساخته شده است و اندازه فرم آن بستگی به راحتی شما و تسکین درد قسمت آسیب دیده دارد .

از جمله معروف ترین این نوع محصول می توان به اقلام زیر اشاره کرد:

۱-بالش موجی

۲-بالش ارگونومیک

۳-زیرنشیمنی طبی

۴- بین زانویی مموری فوم

۵- پشتی طبی

۶-بالشتک های طبی دایره ای(رینگ)

۷-بالش طبی محافظ گردن

۸-بالش بارداری

معرفی ۸ مدل از بهترین بالشت‌های ارتوپدی هوشمند برای کاهش درد گردن و کمر

۱ .   بالش طبی مموری فوم (Memory Foam Pillow)، مناسب آسیب‌دیدگی گردن

بالشت هوشمند  طبی درد گردن از مموری فوم ساخته می‌شود، مدل آن‌ها به حالت فرم قوس طبیعی گردن در می‌آید. نرمی و راحتی این بالش ها موجب آرامش در بیماران می‌شود و این بالش مخصوص افراد دارای دیسک گردن می باشد. استفاده از یک بالشت سفت و محکم می‌تواند باعث تشدید درد گردن شود و برعکس استفاده از بالش طبی مخصوص گردن از بروز مشکلات گردن جلوگیری و موجب بهبود درد می‌شود.

بالش طبی

·      بالش طبی v شکل (V Orthopedic Pillow)، ضروری برای دیسک گردن

این نوع بالش طبی می‌تواند بهترین گزینه برای دیسک گردن باشد؛ بالش‌های که به شکل V  هستند. استفاده اين بالشت به آرامي و با ملايمت كنارهای گردن را کشش می‌دهد تا از ستون فقرات گردن درست نگهداری شود. این بالش هم برای افرادی که به پشت می‌خوابند و هم برای افرادی که به پهلو می‌خوابند بسیار مناسب است.

این نوع بالشت از جنس فوم مموری و طراحی آن هوشمندانه انجام شده است. این مدل بالش طبی از فشار به مهره‌ و ستون فقرات نیز جلوگیری می‌کند؛ همچنین ویژگی دوم آن، آناتومی بدن را در حالت ایده‌آل خود قرار می‌دهد. جنس این نوع متکای نرم و لطیف دارای روکش پنبه‌ای پلی استر است.

فوم بالشت هوشمند ارتوپدی خاصیت انعطاف پذیری دارد؛ با توجه وزن سر و گردن شکل آن‌ها را به خود می‌گیرد. اما برگشت فوم این مدل به حالت اولیه با تاخیر همراه است. این بالش هوشمند ضدحساسیت و آنتی باکتری، همچنین نسبت بالش های معمولی بهتر در برابر آلودگی مقاوم است. به دلیل کیفیت بالای آن سبب شده است این بالش در برابر آسیب و عوامل تخریب بسیار ماندگار باشد و دوام بالایی داشته باشد  .

·      بالش طبی مموری فوم مدل موجی متوسط  (Medium Ware Pillow)

این نوع بالش زیر مجموعه کالای خواب مموری فوم قرار می‌گیرد و دارای ابعاد کوچک‌تر از بالش طبی‌های دیگر طراحی شده است. طول این بالش ۲۰ سانتی متر بوده؛ انحنای موجود در این نوع بالش باعث می‌شود که سر و گردن در یک راستا قرار بگیرد و تنفس در حالت خواب روند طبیعی خود را طی کند. ارتفاع مناسب این بالش طبی سبب می‌شود گردش خون در بدن افزایش پیدا می‌کند و همچنین ضد آلژی و حساسیت است. برای دیسک گردن جزء بهترین گزینه ها معرقی شده و شستشوی راحت یکی دیگر از قابلیت‌های این محصول است.

۲ .   بالش طبی پرقو (Latex Pillow) ضد حساسیت

یکی از انواع بالش‌های طبی است که مواد داخل این بالش از مواد طبیعی ساخته شده است. این مدل بالش طبی دارای ترکیبات پایدار و خواص ضد حساسیت و آلرژی می‌باشد و خاصیت فرم گرفتن جسم را به خود دارد. این ویژگی بارز این بالش طبی فشار یکنواختی را به سر و گردن وارد می‌کند؛ بدین صورت سبب بهبود گردش خون می‌شود. ابعاد و اندازه این بالش طبی ۵۰ در ۷۰ نسبت به سایر استانداردها مناسب‌تر و قیمت ارزان‌تری نیز دارد.

بالش طبی

۳ .   بالشت طبی زیرنشیمنی، ایده‌آل‌‌ترین خرید برای مشکلات دردهای سیاتیک و همورویید

نشستن های طولانی مدت در محل کار، منزل و یاخودرو باعث پیدایش دردهای نشیمنگاهی از جمله درد مهره های دنبالچه و ماهیچه های نشیمنگاه و ابتلا به کمر درد و بیماری های ستون فقرات از جمله آرتروز، سیاتیک، دیسک و … میگردد.دوران بارداری و یاعمل جراحی خاص باعث نشستن های طولانی مدت میشود که پیدایش این دردها در آن بسیار شایع است.برای جلوگیری از پیدایش دردهای مربوط به نشیمنگاه و ستون فقرات باید در محیط کار، خانه و یا خودرو و در مکانهایی که افراد به صورت طولانی مدت روی صندلی می نشینند از زیر نشیمنی استفاده کنند.

۴-پشت کمری طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

در حالت نشستن ستون فقرات باید حالت S شکل خود را حفظ کند،اکثر صندلی ها به دلیل پر نکردن گودی کمر این حالت را در بر نمیگیرند وباعث ایجاد ناهنجاری های ستون فقرات در هنگام نشستن میشود همچنین باعث ایجاد فشار بر روی ستون فقرات که موجب دردهای کمر، گرفتن عضلات، آرتـروز و فتق دیسک میشود. به همین خاطر نشستن های طولانی مدت در حالت غیر استاندارد می تواند مشکلات جدی ای برای فرد ایجاد کند.

بالش طبی

پشت کمری های طبی با پشتیبانی کامل از قوس کمر باعث می شودحالت S شکل ستون فقرات موقع نشستن حفظ شود، همین امر موجب کاهش فشار وارده بر ستون فقرات می شود و جلوگیری از آرتروز و فتق دیسک، درد عضلات پشت و کمر را در پی دارد. برای مشاهده مدل های بیشتر و خرید باتخفیف ، با استفاده از کد تخفیف dovaj1040 از فروشگاه کالای خواب دواج میتوانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

·      بالش طبی مدرن (modern Orthopedic Pillow)

از مهم‌ترین ویژگی‌های این بالش، خاصیت برگشت پذیری آن است که از سر وگردن هنگام خواب حفاظت می‌کند و باعث کاهش دردهای پشت و حرکت در خواب و باعث کاهش خروپف میشود. مموری فوم در برابر درجه گرما و سرما حساس است. نسبت به هر دمایی شکل و فرم بالش طبی تغییر می‌کند. به علت فوم داخل بالش خاصیت نرمی و سفتی را دارا می‌باشد.  ارتفاعش با فرم گردن تنظیم می‌شود و باعث راحتی گردن و ستون فقرات در هنگام خواب است.

روکش بالش از پارچه‌ ی نرم و باکیفیت  پفکی تنفسی است که در تماس با سر و صورت، ایجاد حساسیت نمی‌کند و باعث گردش هوا و در نهایت کاهش تعریق میشود.

۴ .   بالشت طبی مدل موج دار

بالش طبی مدل موج‌دار یکی از انواع بهترین بالش‌هایی است که برای خوابیدن افراد دارای دیسک گردن و کاهش درد کمر می‌باشد. روکش این بالش با وجود یک زیپ که از آن به راحتی جدا می‌شود؛ به آسانی  قابلیت شستشوی دارد. فرم روکش این بالش طبی از جنس پنبه نرم و لطیف، در ابعاد ۶۰×۱۲×۳۱سانتی متر موجود است.

اگر دچار آسب دیدگی گردن شده‌اید یا در سن جوانی به خاطر کار زیاد پشت سیستم‌های کامپیوتری دچار دیسک یا آرتزوز گردن شدید،  بالشت‌های موج‌دار یکی از مناسب‌ترین گزینه‌هاست.

بالش طبی

۵ .    بالش طبی ارگونومیک مدل کلاسیک (Ergonomic Pillow)

این نوع بالش طبی در هنگام خواب حالت ستون فقرات شما را به بهترین حالت حفظ می کند. ارتفاع این بالش در دو سر آن یکسان نیست؛ سمت بلندتر این بالشت مناسب خوابیدن به پهلو و سمت کوتاه‌تر آن نیز برای خوابیدن به پشت مناسب است. داخل این بالش‌ها از اسفنج‌هایی با انعطاف‌پذیری بالا پر شده و بسیار مقاوم است.

این نوع محصول کاملاً شکل گردن را می گیرد. اشخاصی که دارای مشکلات و سر و گردن می باشند این نوع محصولات به آنها بسیار کمک می کند همچنین این محصولات دارای تهویه ی مناسبی در مقایسه با مدل ‌های سنتی می باشند. اما کمی وزن آنها سنگین است.

این نوع بالش به تمام افرادی که حتی دارای مشکل خاصی نیستند هم توصیه می شود تا از بروز مشکلات آتی بتوان پیشگیری کرد. توضیحات بیشتر در وب سایت های عرضه کننده این کالا مانند کالای خواب دواج با عنوان بالش طبی کلاسیک طرح ارگونومیک به همراه به فیلم معرفی محصول قابل مشاهده است.

بالش طبی

۷ .   بالـش طبی متناسب با مبتلایان به واریس

این بالش طبی برای افرادی طراحی شده است که مبتلا به واریس هستند. در واقع این بالش باعث می‌شود که پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد و بسیار مفید وکاربردی باشد. داخل این بالشت از فوم نرم و پلی استر پر شده است، بنابراین اگر شما مبتلا به این عارضه هستید، بهترین گزینه استفاده از یک بالش طبی مخصوص است تا از طریق مدل مناسب خوابیدن این درد را تسکین دهید.

همچنین مدل دیگری از این نوع بالش، با عنوان بالش بین زانویی شناخته می شود که در سطح اینترنت قابل جستجو و پیدا کردن است و باعث افزایش جریان خون در پاها در حین خواب می شود و از دردهای مقطعی جلوگیری میکند.

۸ .   بالشت هوشمند طبی، مخصوص خانم‌های باردار

بالش طبی باردای برای راحتی خواب مادران باردار طراحی شده است تا در هنگام خواب  بهترین حالت برای گردش صحیح خون در مادر و جنین تضمین شود. همچنین درد فشار وارده از طرف جنین به رحم را کاهش می‌دهد . این بالش تغذیه‌ی جنین در هنگام خواب مادر را افزایش داده و از درد زانو و حتی از ساییده شدن زانو جلوگیری می کند. روکش این بالش بارداری از جنس پنبه و الیاف داخلش از پلی استر است.

حفظ نگهداری و شستشوی بالش هوشمند طبی

برای حفظ و نگهداری بالش به شما پیشنهاد می‌کنم که بهترین برند را تهیه کنید که هم کیفیت بالا و هم عمر طولانی‌تری داشته باشد.  نکته همیشه از بالش طبی خود استفاده کنید تا درد گردن و سر کاهش پیدا کند. البته عوامل دیگری مانند خوابیدن بر روی شکم و وضعیت نادرست خوابیدن در ماندگاری فرم بالش تاثیر دارد. در واقع اگر شما بهترین بالش را خریداری کنید ولی فرم خواب شما صحیح نباشد دوام محصول شما را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید کالای خواب مخصوصا بالشت‌های ارتوپدی و مموری فوم باید درنظر بگیرید، راهنمای مختص شستشو و نگهداری آن‌هاست.

برای شستن بالش باید توجه کنیم که محصول از حالت و فرم اولیه خود خارج نشود و تغییر شکل ندهد. پیشنهاد ما به شما این است که پس از انتخاب و خرید بالش، برای نو ماندن آن از روبالشتی استفاده کنید و برای شستشو تنها روبالشی را بشویید. برای شستن بالش‌های مموری فوم یا طبی نیز تنها لایه رویی آن یا روبالشی را بشویید یا با دستمال مرطوب پاک کنید.

در انتها…

۱- بالش طبی مناسب با هر مشکل خود را تهیه کنید تا از مراجعه شما به پزشک کاهش یابد.

۲- از بالش های مموری فوم دارای گارانتی بلند مدت استفاده کنید چون ممکن است مموری فوم بی کیفیت بعد از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست دهد( بالش های طبی کالای خواب دواج به همراه ۳سال گارانتی تقدیم شما مشتریان عزیز می کند)

۳- حتما در استفاده از بالش های طبی از روبالشی استفاده کنید تا خود مموری فوم تحت شستشو قرار نگیرد.

نظرات