مقایسه آیفون ۱۴ پرومکس با ایفون ۱۳ پرومکس؛ کدام یک ارزش خرید دارند؟

0

در رویداد اپل ۱۶ شهریور امسال، آیفون ۱۴ پرو مکس معرفی شد. این گوشی جدیدترین نسخه از سری آیفون است که با به‌روزرسانی‌های قابل توجهی نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس، به بازار عرضه شده است. می‌توان آیفون ۱۴ پرو مکس را یکی از بهترین گوشی‌های موبایل موجود در بازار ایران و جهان دانست.

اکنون قصد داریم به مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس بپردازیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد و آیا پرچمدار جدید آیفون بهتر از نسل قبلی آن هست یا خیر؟ پس با ما همراه باشید.

 مقایسه آیفون 14 پرومکس با ایفون 13 پرومکس

قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو مکس

ظاهرا اپل تصمیم دارد آیفون ۱۴ پرو مکس را با قیمت ۱۱۰۰ دلار به فروش برساند ولی همچنان قیمت این گوشی در بازار موبایل ایران نامشخص است. اگر اضافه شدن مالیات و گمرک و … را درنظر بگیریم احتمالا تا ۱۲۰۰ دلار هم قیمت گذاری خواهد شد.

البته اگر توان خرید آیفون ۱۴ پرومکس را ندارید، هنوز می‌توانید آیفون ۱۴ را با قیمت حدودی ۹۹۹ دلار تهیه کنید. با این حال در این مقایسه می‌خواهیم بدانیم آیا iphone 14 pro max ارزش خرید بیشتری نسبت به iphone 13 pro max دارد یا خیر؟

طراحی ایفون ۱۴ Pro Max  در مقایسه با  ایفون  ۱۳ Pro Max

ظاهراً آیفون ۱۴ پرو مکس شباهت زیادی با ۱۳ پرومکس دارد؛ با لبه‌های مسطح در اطراف صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی که بیشتر پنل جلویی را در بر می‌گیرد. اما تفاوت آن در حذف ناچ و اضافه شدن یک بریدگی قرصی شکل است که دوربین سلفی، فیس آیدی و اجزای دیگر را در خود جای داده است.

اپل این بریدگی را با نام “جزیره داینامیک” (Dynamic Island) معرفی کرده و iOS را طوری طراحی کرده تا این بریدگی در صفحه نمایش متحرک باشد و اعلان‌ها و نشانگرهای وضعیت آن را احاطه کنند یا از آن خارج شوند.

رنگ‌های گرافیتی، نقره‌ای و طلایی که در آیفون ۱۳ پرو مکس وجود داشتند، همچنان در مدل جدید نیز وجود دارند و رنگ بنفش تیره نیز در دسترس است، اما به نظر می‌رسد گزینه‌های رنگی آبی و سبزی که در سال گذشته ارائه شده بودند، کنار گذاشته شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر، رنگ بندی ایفون ۱۴ پرومکس را بخوانید.

صفحه نمایش ایفون ۱۴ Pro Max  در مقایسه با  ایفون  ۱۳ Pro Max

صفحه نمایش آیفون ۱۴ پرو مکس، با ابعاد ۶٫۷ اینچی، در ظاهر شبیه نسخه قبلی خود است ولی بهبودهایی در نمایش آن صورت گرفته است. در iOS 16، صفحه نمایش این گوشی بهبود یافته و روشنایی بیشتری دارد که باعث بهتر نمایش دادن صفحه قفل می‌شود.

همانند نسل قبل، آیفون ۱۴ پرو مکس نیز با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز سازگاری دارد. اما در مقایسه با آیفون ۱۳ پرو مکس که می‌توانست نرخ نوسازی را به ۱۰ هرتز کاهش دهد، در آیفون ۱۴ پرو مکس می‌توان نرخ نوسازی را به ۱ هرتز کاهش داد. این ویژگی باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.

تقاوت ایفون ۱۳ پرومکس با ایفون ۱۴ پرومکس از لحاظ نرم افزاری

خانواده آیفون ۱۳ از iOS بهره می‌برد که به تازگی به بازار عرضه شده است، حتی آیفون ۱۳ پرو مکس هم از این سیستم عامل استفاده می‌کند و در حال حاضر با نسخه ۱۵٫۶ آن عرضه شده است. در آینده نزدیک، آیفون ۱۳ پرو مکس نیز به iOS 16 به‌روزرسانی خواهد شد.

ولی آیفون ۱۴ پرو مکس با سیستم عامل iOS 16 به بازار عرضه خواهد شد. صفحه نمایش همیشه روشن و جزیره داینامیک این گوشی، حتی با وجود اینکه هر دو گوشی از سیستم عامل یکسان استفاده می‌کنند، باعث می‌شود استفاده از آیفون ۱۴ پرو مکس برای شما جذاب‌تر باشد.

مقایسه آیفون 14 پرومکس با ایفون 13 پرومکس

مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس از لحاظ دوربین

آیفون ۱۴ پرو مکس با وجود اینکه چیدمان دوربین پشتی نسل قبلی را حفظ کرده و از لنزهای عریض، اولتراواید و تله‌فوتو استفاده می‌کند، اما دارای تغییرات قابل توجهی در دوربین‌های خود است. حالا آیفون ۱۴ پرو مکس از یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در پشت استفاده می‌کند که پایان دوره دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین‌های اپل را نشان می‌دهد.

همچنین، در فیلمبرداری ، آیفون ۱۴ پرو مکس از نسل قبلی خود بهتر عمل می‌کند. این مدل می‌تواند در حالت سینمایی با سرعت بیشتری تا ۳۰ فریم بر ثانیه در ۴k  HDR فیلمبرداری کند، در حالیکه ۱۳ پرومکس تنها می‌توانست حالت سینمایی را در ۱۰۸۰p  مدیریت کند.

همچنین، آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس می‌توانند بدون HDR به حالت اکشن (Action Mode) جدید برای ضبط ویدئوهای پرسرعت اکشن دسترسی داشته باشند.

به نظر می‌رسد آیفون ۱۴ پرو مکس تجربه دوربین بهتری را نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس ارائه می‌دهد. البته آیفون ۱۳ پرو مکس در حال حاضر دارای یکی از بهترین دوربین‌های موبایل است و آیفون ۱۴ پرو مکس حتی این مجموعه دوربین را از گذشته بهبود می‌بخشد. با این حال، برای اطمینان از دقت این ادعا، باید منتظر ماند تا دوربین نسل جدید آیفون ۱۴ پرو مکس آزمایش شود.

مقایسه آیفون 14 پرومکس با ایفون 13 پرومکس

تفاوت آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۳ پرو مکس از نظر قدرت پردازش

آیفون ۱۴ پرو مکس از تراشه A16 Bionic قدرت می‌گیرد که نسخه‌ای بهبود یافته از A15 Bionic در نسخه قبلی آن است. تراشه جدید دارای CPU با ۶ هسته است؛ از جمله دو هسته کم‌مصرف و چهار هسته پرقدرت؛ همچنین از GPU با ۵ هسته و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای بهره می‌برد. همچنین، این تراشه جدید برای بهبود کارایی و مدیریت بهتر انرژی بر اساس فرایند ۴ نانومتری ساخته شده است که در مقایسه با فرایند ۵ نانومتری نسل قبلی آن، بهبود محسوسی را به ارمغان آورده است.

برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، آیفون ۱۴ پرو مکس با توجه به صفحه نمایشی که همیشه روشن است، به مدیریت هوشمندانه صفحه نمایش و نرخ نوسازی ۱ تا ۱۲۰ هرتز، مجهز شده است. اگرچه مقایسه A15 Bionic با A16 Bionic نشان می‌دهد که تراشه جدیدتر تغییر چندانی ندارد؛ اما اپل ادعا می‌کند که تراشه A16 با ۱۶ درصد کمتر مصرف انرژی نسبت به A15 و GPU با حافظه بیشتری تا ۵۰ درصد، ارتقایی در عملکرد آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به نسخه قبلی آن ایجاد می‌کند.

مقایسه ایفون ۱۴ promax با ۱۳ promax از لحاظ باتری و شارژدهی

در سری جدید آیفون ۱۳، اپل اندازه باتری را افزایش داده و آیفون ۱۳ پرو مکس با باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. این تغییرات باعث شده است که آیفون ۱۳ پرو مکس به‌عنوان یکی از بهترین گوشی‌های با عمر باتری بالا شناخته شود.

با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد اپل در آیفون ۱۴ پرو مکس تغییرات قابل توجهی در باتری ایجاد نکرده است، با احتمال بهبود راندمان در چیپست A16 Bionic و همچنین صفحه نمایش ۱ تا ۱۲۰ هرتز، می‌توان انتظار داشت که آیفون ۱۴ پرو مکس همچنان با عمر باتری بالا عمل کند. اپل بر این باور است که با باتری کامل، آیفون ۱۴ پرو مکس می‌تواند تا ۲۹ ساعت ویدئو پخش کند که این زمان یک ساعت بیشتر از زمان وعده داده شده برای آیفون ۱۳ پرو مکس است.

مقایسه آیفون 14 پرومکس با ایفون 13 پرومکس

همچنین، هر دو آیفون با سرعت ۲۰ وات شارژ می‌شوند، در حالیکه سرعت شارژ دستگاه‌های اندرویدی روز به روز بیشتر می‌شود. با وجود شایعاتی درباره شارژر ۳۰ واتی در اوایل سال جاری، آیفون ۱۴ پرو مکس هنوز از سرعت شارژ ۲۰ وات استفاده می‌کند و اپل مدعی است که این گوشی در ۳۰ دقیقه می‌تواند تا ۵۰ درصد شارژ شود، همانند نسل قبلی.

ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است؟ ۱۴ پرومکس یا ۱۳ پرومکس؟

آیفون ۱۳ پرو مکس تا قبل از معرفی نسخه جدیدترش، یکی از بهترین موبایل‌های بازار بود. اما با عرضه آیفـون ۱۴ پرو مکس، رده‌بندی آیفون‌ها به روز شد. با این حال، پس از آزمایش آیفـون ۱۴ پرو مکس و استفاده از آن در زندگی روزمره، فکر می‌کنیم که پرجمدار جدیدتر آیفون پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

عکس‌هایی که با آیفـون ۱۳ پرو مکس گرفته می‌شد، بسیار عالی بودند، اما عکس‌هایی که با آیفـون ۱۴ پرو مکس گرفته می‌شوند، حتی بهتر هستند. همچنین، عمر باتری و عملکرد گوشی نیز بهبود یافته است و آیفـون ۱۴ پرو مکس نسبت به نسل قبلی خود، باتری قوی‌تری دارد. با اطمینان می‌توانید آیفـون ۱۴ پرو مکس را خریداری کنید، زیرا می‌دانید که بهترین چیزی را که اپل برای ارائه دارد دریافت خواهید کرد و در مقایسه با تلفن قبلی، بهبودهای قابل توجهی داشته است.

بنابراین در مقایسه ایفون ۱۴ پرومکس با ایفون ۱۳ پرومکس، فقط می‌ماند مسئله قیمت که باید دید در بازار ایران روند قیمت گذاری آن چگونه خواهد بود و اگر گران‌تر از نسخه قبلی هست، آیا همچنان ارزش خرید دارد یا خیر. اگر شما هم نظری در این رابطه دارید برای ما بنویسید.

نظرات