بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش نعمت حقیقی و جنجال ها + زندگی خصوصی و فرزندان

0

لیلی گلستان زادهٔ ۲۳ تیر ۱۳۲۳ در تهران نویسنده و مترجم اهل ایران است. لیلی گلستان نویسنده و مترجم مشهور و معروف ایرانی است که تاکنون کتاب های متعددی را ترجمه و به چاپ رسانده است. او دختر ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر و مادر مانی حقیقی کارگردان و بازیگر است. در ادامه مطلب با بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش و فرزندان همراه با عکس ها و سوابق و آثارش آشنا می شویم.

لیلی گلستان کیست

بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش نعمت حقیقی و جنجال ها + زندگی خصوصی و فرزندان

لیلی گلستان با نام اصلی لیلی تقوی شیرازی نویسنده و مترجم ایرانی در ۲۳ تیر ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. او عضو کانون نویسندگان ایران است. وی دختر ابراهیم گلستان و فخری گلستان و خواهر کاوه گلستان و مادر مانی حقیقی است که با نعمت حقیقی ازدواج کرد و پس از ۶ سال از او جدا شد.

بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش نعمت حقیقی و جنجال ها + زندگی خصوصی و فرزندان

زندگی شخصی و بیوگرافی لیلی گلستان

خانم لیلی گلستان در خانواده ای کاملا هنرمند پای به دنیا گذاشت و رشد کرد. پدرش ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردان و عکاس معروف و کارمند شرکت نفت در آن دوران بود که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند. مادرش معلم و برادرش عکاس و فیلم ساز بود.

عکس لیلی و مادرش

عکس جوانی لیلی گلستان در کنار مادرش

همسر لیلی گلستان کیست

ایشان در اوج جوانی با نعمت حقیقی ازدواج کرد و بعد از ۶ سال از او جدا شد. پس از جدایی، فرزندان پیش مادرشان ماندند.

او با نعمت حقیقی که فیلم‌بردار تلویزیون بود آشنا شد و در تیرماه ۱۳۴۷ با او ازدواج کرد. پس از یازده ماه نخستین فرزندشان، مانی، به دنیا آمد و سه سال بعد دوقلوهای‌شان صنم و محمود به دنیا آمدند. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های مانی حقیقی – صنم حقیقی – محمود حقیقی می باشد.

همسر لیلی گلستان کیست

نعمت حقیقی همسر لیلی گلستان کیست

نعمت حقیقی زادهٔ ۳ خرداد ۱۳۱۸ تهران بود که در ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ در بیمارستان ایرانمهر، تهران به علت مرگ بیماری قلبی درگذشت. او فیلمبردار و
و تصویربردار سینما و تلویزیون بود

فرزندان لیلی گلستان

او مادر یه فرزند است به نام های: مانی حقیقی – صنم حقیقی – محمود حقیقی. مانی حقیقی بازیگر و کارگردان سینما است.

خانم گلستان درباره خوشبختی و فرزندانش می گوید: من سه تا بچه خیلی خوب دارم و همین برای خوشبخت بودنم کفایت می‌کند. یعنی گالری و کتابفروشی و ۴۰ عنوان کتاب را بگذارید یک طرف، سه تا بچه خوبی را که از آنها راضی هستم، بگذارید یک طرف دیگر. آنها از همه‌چیز برای من مهم‌تر هستند. در واقع مادر بودن به همه این کارها چربیده است.

فرزندان لیلی گلستان

سوابق و فعالیت ها

لیلی گلستان فعالیت های خود را از تئاتر با طراحی لباس آغاز کرد و سپس وارد حرفه نویسندگی شد. او به دلیل به شهرت و شغل پدرش با چهره های معروف زیادی حشر و نشر داشت، از صادق هدایت تا سهراب سپهری، سیمین دانشور ، جلال آل احمد اخوان ثالث ، سپانلو یا احمدرضا احمدی و … او مترجم و نگارخانه‌دار ایرانی و عضو کانون نویسندگان ایران است.
در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه (نخل آکادمیک) توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به لیلی گلستان اهدا شد.

سوابق لیلی گلستان

دوران کودکی تا جوانی

لیلی گلستان را باید یکی از راویان تاریخ شفاهی ایران در هفت دهه اخیر بدانیم. او به سبب فرزند ابراهیم گلستان بودن، از کودکی بخت آن را داشت که با بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار فرهنگ و هنر ایران ارتباط داشته باشد و در جریان بسیاری از وقایعی که آینده فرهنگ و هنر ایران را رقم زدند، قرار بگیرد.

با منتقل شدن پدر به آبادان، لیلی دوران خردسالی خود را در آن شهر گذراند و در همین شهر به مدرسه رفت و در همان‌جا بود که برادرش کاوه به دنیا آمد. در همان سال‌های نخست تحصیل ابتدایی به تهران بازگشتند. پدرش در اطراف روستای دروس (که هم‌اکنون محله‌ای‌ست در شمیران) خانه‌ای می‌سازد و خانواده به آنجا می‌روند.

تا کلاس نهم دبیرستان در تهران تحصیل کرد و سپس راهی فرانسه شد تا در مدرسهٔ شبانه‌روزی توسط راهبه‌های دومینیکن اداره می‌شد تحصیل کند. بعد از یک سال تحصیل در این مدرسه به پاریس رفت و سه سال هم در پاریس درس خواند.

عکس ابراهیم گلستان پدر لیلی گلستان

پدر لیلی گلستان کیست

سوابق شغلی

بعد از بازگشت از فرانسه و اتمام تحصیلاتش به عنوان طراح پارچه در کارخانجات پارچه‌بافی مقدم استخدام شد، اما مدتی از آنجا بیرو امد و در سال ۱۳۴۵ به سازمان تازه تأسیس تلویزیون ملی ایران رفت و به عنوان طراح لباس استخدام شد.

پس از مدت کوتاهی به مدیریت برنامهٔ کودکان و نوجوانان برگزیده شد و در نهایت تلویزیون را نیز پس از هفت سال فعالیت ترک کرد و به نوشتن در روزنامه‌ها و مجلات و ترجمه روی آورد. با ترجمهٔ زندگی، جنگ و دیگر هیچ، اثر اوریانا فالاچی، به‌عنوان مترجم مطرح شد. به مدیریت خانهٔ صادق هدایت برگزیده شد که در سال ۱۳۵۶ استعفا داد.

او در کنار آریا اقبال، لیلا ثمری و مژگان والی‌پور در سال ۱۳۸۴ مؤسس اکسپوی هفت نگاه بوده‌است

لیلی گلستان نخستین مقالهٔ خود را در مهر ۱۳۵۲ در روزنامهٔ کیهان نوشت. این مقاله پاسخی بود به اوریانا فالاچی. پس از آن به‌طور مرتب در مجلهٔ تماشا، روزنامهٔ آیندگان، مجله و روزنامهٔ رستاخیز، مجلهٔ رودکی مقاله، گزارش و ترجمهٔ داستان و شعر از او منتشر شد.

بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ مقاله‌ای در مجلهٔ ایران نوشت به بهانهٔ مرگ زودهنگام پرویز فنی‌زاده. در تیر ۱۳۷۵ مقاله‌ای از او با عنوان «تأثیر مردان بر زندگی زنان» در مجلهٔ زنان منتشر شد و از آن هنگام تا کنون در روزنامه‌های اخبار، همشهری، جامعه، ابرار، نشاط، ایران، اعتماد، بانی‌فیلم، شرق، و هموطن و مجلهٔ کتاب هفته مقالاتی از او منتشر شده‌است که بیشتر آن‌ها در قالب گفتگو با افراد مختلف است.

تاسیس کتابفروشی و نگارخانه گلستان

لیلی گلستان در ۱۳۶۰ در گاراژ خانه‌اش کتاب‌ فروشی گلستان را دایر کرد و در ۱۳۶۸ آن را به نگارخانه هنرهای تجسمی با نام نگارخانه گلستان تبدیل کرد که نویسندگان و شعرایی نظیر احمد شاملو، محمد زهری، احمد محمود، علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، عبدالحسین نوایی و بسیاری دیگر مرتب به آن‌جا می‌رفتند.

در ۱۳۶۸ کتاب‌فروشی را به نگارخانه هنرهای تجسمی با نام نگارخانه گلستان تبدیل کرد. این نگارخانه با نمایش آثار سهراب سپهری، که متعلق به خانوادهٔ گلستان بود، کار خود را آغاز کرد.

نگارخانهٔ گلستان هنوز دایر است و جزو نگارخانه‌های سرشناس ایران محسوب می‌شود.

عکس کاوه گلستان برادر لیلی گلستان

عکس های لیلی گلستان

موسس بنیاد کاوه گلستان

کاوه گلستان با نام کامل سیّد کاوه تقوی شیرازی متولد ۱۷ تیر ۱۳۲۹ در آبادان بود که در ۱۳ فروردین ۱۳۸۲ در سلیمانیه عراق درگذشت. او عکاس خبری، مستندساز و فیلمبردار ایرانی بود.

پس از مرگ برادرش کاوه گلستان در عراق، لیلی به همراه تنی چند از دوستان کاوه بنیاد کاوه گلستان را تأسیس کرد و جایزهٔ کاوه گلستان به دبیری او هر سال به عکس‌های خبری برگزیده شده توسط هیئت داوران بنیاد اهدا می‌شود.

بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش نعمت حقیقی و جنجال ها + زندگی خصوصی و فرزندان

مهاجرت

لیلی گلستان درباره سوال هیچ‌وقت فکر مهاجرت را نکردید؟ می گوید: پدرم سال ۱۳۵۵ از ایران رفت. رفتنش به انقلاب ربط نداشت. الان هم می‌تواند برگردد. هیچ مشکلی ندارد. تا به حال دو بار هم آمده.

من یک ایرانی هستم و در حد توانم باید برای ارتقای فرهنگ کوشش کنم. من حق ندارم بگذارم بروم، اصلا اجازه ندارم این کار را بکنم. امیر نادری که «تنگنا» و «تنگسیر» را ساخت چه کار کرد؟ بله، سخت است اینجا کار کردن اما سختی‌اش را به جان خریدیم.

بیوگرافی لیلی گلستان و همسرش نعمت حقیقی و جنجال ها + زندگی خصوصی و فرزندان

جنجال ها

پس از اینکه شهناز تهرانی یکی از خوانندگان و رقاصه‌های دوره پهلوی اعلام کرد که برای دوران گذار به رضا پهلوی وکالت می‌دهد، لیلی گلستان با الفاظی او را فاسد و فاحشه خواند و گفت: «خاک بر سر ما که یک کثافت وکالت می‌دهد.»

آثار و کتاب‌ها

داستان

  • قصهٔ شماره ۳، اوژن یونسکو.
  • میرا، کریستوفر فرانک.
  • تیستوی سبز انگشتی، موریس دروئون.
  • مردی که همه چیز همه چیز همه چیز داشت، میگل آنخل آستوریاس.
  • بوی درخت گویاو، گابریل گارسیا مارکز.
  • مردی با کبوتر، رومن گاری.
  • قصه‌ها و افسانه‌ها، لئوناردو دا وینچی.
  • اوندین، ژان ژیرودو.
  • اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری، ایتالو کالوینو.
  • بیگانه، آلبر کامو.

غیر داستانی

  • بچه چطور به دنیا میاد، آندرو آندری و استیون شیپ.
  • زندگی، جنگ و دیگر هیچ، اوریانا فالاچی.
  • گزارش یک مرگ، گابریل گارسیا مارکز.
  • یونانیت، یانیس ریتسوس.
  • مصاحبه با مارسل دوشان، پیر کابان.
  • حکایت حال، مصاحبه با احمد محمود.
  • شش یادداشت برای هزارهٔ بعدی، ایتالو کالوینو.
  • دربارهٔ رنگ‌ها، ویتگنشتاین.
  • زندگی با پیکاسو، فرانسواز ژیلو.
  • زندگی در پیش رو، رومن گاری
  • پیکاسو، دیوید هاکنی.
  • مارک روتکو، شان سکالی.
  • وان گوگ، گوگن.
  • محاکمه سقراط، افلاطون، ویکتور کوزن (مترجم)، سیلون گویو (بازنویسی)

تألیف

  • قصهٔ عجیب اسپرماتو
  • دو نمایشنامه از چین قدیم
  • سهراب سپهری، شاعر-نقاش
  • کتابی دوجلدی دربارهٔ علی حاتمی و آثارش.

 

نظرات