روشنایی داخل کابین آسانسور باید چقدر باشد؟ بر اساس استاندارد

0

کابین آسانسور یکی از قسمت های مهم آسانسور محسوب می شود که افراد را جا به جا کرده و تضمین ایمنی آن ها را دارد. کابینت آسانسور را مشابه سایر وسال نظیر پله برقی، بر اساس استانداردهای خاصی می سازند. علاوه بر ایمنی کابین موارد دیگر مانند روشنایی داخل کابین آسانسور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. روشنایی داخل کابین نیز مانند سایر بخش ها باید بر اساس استانداردهای خاصی انجام شده باشد. ما در این مقاله در خصوص روشنایی داخل کابین آسانسور با شما صحبت می کنیم.

 روشنایی کابین آسانسور

استانداردهای روشنایی داخل کابین آسانسور

روشنایی استاندارد درون کابین از مواردی بوده که می تواند روی تجربه کاربری افراد و رضایت آن تاثیر داشته باشد. اگر روشنایی داخل کابین بیش از حد بوده نور زیاد آن افراد را اذیت می کند و نور کمتر از حد استاندارد نیز موجب تاریک شدن فضا می شود. به طور کلی برای نورپردازی درون کابین آسانسور دو نوع نور پردازی در نظر گرفته شده است.

نوع اول نورپردازی کابین، نورپردازی لایت بوده که در این نوع نور پردازی نورهایی با رنگ سرد را به کار می برند که تقریبا کم نور و کم رنگ هستند. در نوع دوم نورپردازی که نوع پرنور است، لامپ هایی با رنگ های گرم به کار برده می شود که نسبت به نمونه قبلی پرنورتر بوده و فضایی دلنشین و گرم را درون کابین ایجاد می نماید.

استفاده از هر کدام از این دو نوع نور پردازی به سلیقه افراد بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید هر کدام از این دو نوع نورپردازی باید بر اساس استاندارد درون کابین تعبیه شوند.

حداقل استاندارد روشنایی داخل کابین آسانسور

حداقل میزان روشنایی که برای کف اتاق آسانسور و روی نمراتور آن در نظر گرفته شده، ۵۰ لوکس است. بر اساس استانداردهای موجود این میزان نور در زمان حرکت آسانسور، توقف و باز و بسته شدن در آسانسور هیچ گونه تغییری نداشته و یا کمتر از این مقدار نشود. در گذشته برای روشنایی درون کابین لامپ های رشته ای را به کار می بردند که با گذشت زمان لامپ های مهتابی جای آن ها را گرفت.

امروزه مطابق استانداردها بهتر است از این دو نوع لامپ برای روشنایی درون کابین استفاده نکنید و لامپ های ال ای دی را جایگزین نمایید. لامپ های ال ای دی هم کم مصرف بوده و هزینه ها کاهش می یابد و هم این که نوردهی بهتر و مطلوب تری دارند. در صورتی که به هر دلیلی مجبور به استفاده از لامپ های رشته ای و مهتابی هستید باید مواد زیر را در نظر داشته باشید.

  • باید حداقل دو لامپ رشته ای را به کار ببرید
  • لامپ ها را باید به صورت موازی با یکدیگر قرار دهید
  • برای آسانسور یک منبع برق اضطراری استفاده نمایید که به صورت خودکار قابل شارژ باشد.

استانداردهای طراحی نورپردازی داخل کابین آسانسور

روشنایی کابین آسانسور

رایج ترین طراحی نور پردازی برای درون کابین این است که یک لامپ مهتابی وسط سقف کابین قرار داده شده و در چهار گوشه کابین نیز ۴ لامپ ال ای دی نصب شده باشد. اگر می خواهید فضای آسانسور نورپردازی زیباتری داشته باشد، می توانید برای این بخش نورهای مخفی را نیز به کار ببرید. استفاده از نورهای مخفی ملایم فضای آرامش بخش را درون کابین ایجاد می کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است سیم کشی لامپ های درون کابین باید به شکل موازی انجام گیرد. این امر موجب شده اگر هر یک از لامپ ها دچار اتصالی، آسیب و قطع شدن شد، دیگر لامپ های بتوانند عملکرد عادی خود را داشته باشند. برای نورپردازی موازی باید یک سیم فاز به صورت مجزا برای هر لامپ متصل شود و سیم نول آن ها نیز کاملا جدا باشند.

نحوه تعویض لامپ داخل کابیـن آسانسور

نحوه تعویض هر نوع لامپی ممکن است متفاوت باشد ما در این بخش فرض می کنیم که از لامپ های هالوژن سقفی برای روشنایی به کار برده شده است. برای تعویض لامپ های درون کابین باید لامپ قبلی را از سقف خارج کنید. بهتر است لامپ قبلی که به سقف متصل شده را توسط جسمی تیز جدا کنید. البته باید مراقب باشید که به سقف آسیب نزنید. با گرفتن قسمت فنردار لامپ را بیرون آورده و در نهایت لامپ های جدید را نصب کنید.

جمع بندی

برای خرید و تعویض هر بخش از آسانسور باید دقت زیادی به خرج دهید زیرا آسانسورها باید دارای ایمنی و بر اساس استانداردهای خاصی تولید شده باشند. برای مثال برای خرید موتور آسانسور باید به دنبال موتور باکیفیت باشید، یا برای انتخاب فلکه گزینه ای مانند فلکه هرزگرد سخاوت را خریداری نمایید. روشنایی را بر اساس استاندارد و اصول خاص انتخاب کنید. بر این اساس هر بخش از آسانسور اهمیت زیادی دارد و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید.

روشنایی داخل کابین آسانسور نیز از این بخش هایی است که باید برای تامین آن حساسیت زیادی به خرج دهید. ما در این مطالب استانداردهای مربوط به روشنایی این بخش را برای شما ذکر کردیم.

نظرات