یکی از فاکتورهای مهم انتخاب مدرسه، تحقیق در مورد کیفیت و روش‌های آموزشی

0

یکی از فاکتورهای مهم انتخاب مدرسه، تحقیق در مورد کیفیت و روش‌های آموزشی

 آموزش مهارت محور، آموزشی همراه با شادی و آرامش

نشاط و شادابی دانش‌آموزان در محیط دبستان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهداشت ‌روانی در جامعه داشته باشد. مدرسه به عنوان کانون تحولات فرهنگی و اجتماعی می‌تواند سعی کند با ایجاد تغییرات در روش‌های آموزشی، میزان یادگیری دانش‌آموزان را افزایش دهد بدون آنکه تنشی در این فرآیند صورت گیرد و آرامش دانش‌آموزان تحت‌تاثیر قرار بگیرد. یکی از بهترین روش‌های آموزشی مدرسه شاد، آموزش مهارت محور است که خوشبختانه توانسته نتایج قابل قبولی را برای معلمان و دانش‌آموزان به ارمغان آورد. در ادامه تاثیرات این آموزش بر شادی و آرامش دانش‌آموزان را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم، از این ‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 مدرسه مهارت محور

آموزش مهارت محور

آموزش مهارت محور چیست؟

فعالیت‌های مهارت محور، فعالیت‌هایی هستند که به منظور دستیابی به اهداف آموزشی خاصی طراحی شده‌اند. در واقع تدریس مهارت محور رویکردی در تدریس بر مبنای استفاده از مهارت های ارتباطی و تعاملی در مدارس است. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تداوم و تثبیت یادگیری دانش آموزان و مشارکت آن‌ها در فرآیند یاددهی که معمولا در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ارائه متد مهارت محور است.

آموزش با سبک مهارت محور می‌تواند چه مزایایی داشته باشد؟

آموزش مهارت محور در مدرسه شاد، روشی آموزشی همراه با شادی و آرامش محسوب می‌شود. از جمله ویژگی‌ها و مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش نشاط و شوق به یادگیری
  • یادگیری مادام العمر و توسعه یادگیری به فعالیت‌های خارج از کلاس درس
  • جلوگیری از حافظه محوری و توجه به ابعاد مختلف یادگیری
  • افزایش شادی و تقویت قدرت بیان و اعتماد به نفش دانش آموزان
  • کاهش استرس مخرب ناشی از تکالیف سنتی
  • تقویت مهارت‌های زندگی

بنابراین، معلمان با استفاده از این سبک آموزش، می‌توانند ضمن دستیابی به اهداف آموزشی خود ارتباط بهتر و صمیمی‌تری را با دانش‌آموزان برقرار کنند. در واقع با استفاده از این تکنیک دانش‌آموزان دیگر دغدغه‌های تکالیف سنتی و با حجم بالا را ندارند و می‌توانند با شرایط روحی آرام و مطلوبی به یادگیری مطالب علمی جدید و حفظ آن‌ها در یک مدرسه شاد بپردازند.

دبستان دخترانه شاد

انتخاب مدرسه خوب

تاثیر شادی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

آموزش با سبک مهارت محور یکی از بهترین روش‌های آموزشی محسوب می‌شود و یکی از فاکتورهایی که والدین در انتخاب مدرسه برای فرزاندان خود باید مد نظر قرار دهند محیط آموزشی مدرسه و شیوه آموزشی آن‌ها است. زیرا یادگیری فرزندان و ساماندهی رفتار آن‌ها در نوجوانی در گرو نشاط و شادابی و هیجانات مثبت است.

در واقع خلاقیت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در گرو نشاط و انبساط روحی آن‌ها اتفاق می‌افتد. بدون شک یکی از وظایف مهم  تربیتی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی مدارس، تشویق دانش آموزان به مشارکت در تمامی امور است و کادر آموزشی مدارس می‌توانند با تدوین برنامه‌ریزی آموزشی مناسب نظر دانش‌آموزان را به مشارکت در امور مختلف جلب کنند.

این اتفاق نه تنها یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد بلکه موجب می‌شود که احساس مفید بودن داشته باشند و از انزوا و گوشه‌گیری دور شوند و شخصیتی اجتماعی پیدا کنند. به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در یک مدرسه شاد علم و شاد زیستن را در کنار یکدیگر بیاموزند.

یک مدرسه خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

با توجه به اهمیت آموزش مهارت محور و تاثیر آن بر شادی و آرامش دانش‌آموزان باید در انتخاب مدرسه به این نکته خیلی دقت نمود. در واقع یک مدرسه خوب باید دارای محیطی زیبا و نشاط آور باشد. همچنین ابعاد کلاس و نیمکت‌ها متناسب با سن و جثه بچه‌ها باشد.

علاوه بر این فضای علمی، فرهنگی و هنری مدرسه متناسب با مقطع تحصیلی دانش‌آموزان باشد. امکانات آموزش و آزمایشگاهی مدرسه نیز بسیار حائز اهمیت است و باید تمامی امکانات مورد نیاز در جهت ارتقا استعدادهای دانش‌آموزان فراهم باشد.

همچنین یک مدرسه شاد و خوب باید دارای مدیریتی عالی با تقویم آموزشی و برنامه اجرایی سالانه باشد. معلمان نیز باید از سطح سواد کافی و اطلاعات بروزی برخوردار باشند و بتوانند با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های آموزشی ارتباط خوب و موثری را با دانش‌آموزان برقرار کنند.

به این ترتیب با قرارگیری دانش­آموزان در چنین محیطی فرا‌گیری علم و دانش برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و انگیزه بیشتری برای رفتن به مدرسه پیدا می‌کنند. در اینجا لازم است اشاره کنیم که این نوع آموزش در برخی از مناطق تهران از جمله منطقه ۸ به اجرا درآمده است پس از همه اهالی شرق تهران دعوت کنیم که از لیست دبستان های دخترانه ی منطقه ۸ در مدرسه کلوب بازدید نمایند.

مدارس پیشرو

دبستان های دخترانه ی منطقه ۸

دبستان دخترانه رسا با جدیدترین روش‌های آموزشی

اکنون که به اهمیت آموزش مهارت محور و تاثیرات آن بر میزان یادگیری دانش‌آموزان و همچنین نشاط و اعتماد به نفس آن‌ها پرداختیم وقت آن فرا رسیده که یکی از مدارسی که دارای بهترین فاکتورها در انتخاب مدرسه است را به شما معرفی کنیم.

دبستان دخترانه رسا از جمله این مدارس نمونه بوده که در منطقه ۸ تهران واقع شده است. این مدرسه ی شاد، دارای فضایی کاملا ایمن و مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان است. از این ‌رو دانش‌آموزان با حضور در دبستان غیر انتفاعی رسا به عنوان دبستان دخترانه منطقه ۸ می‌توانند با شیوه آموزشی مهارت محور آرامش خوبی را احساس کنند و به راحتی با محل تحصیل خود ارتباط برقرار نمایند.

سخن پایانی

در سراسر ایران مدارس متعددی وجود دارد که از شیوه آموزشی مهارت محور برای یادگیری دانش‌آموزان و آموختن تکالیف درسی به آن‌ها استفاده می‌کنند. از این ‌رو والدین دانش‌آموزان با شناخت این مدارس و ثبت نام فرزندان خود در آن‌ها می‌توانند گام مهمی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها در محیطی شاد و مملو از آرامش بردارند.

بنابراین به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌کنیم که در انتخاب مدرسه ی شاد و خوب برای کودکان خود با کسب اطلاعات کامل در مورد فضاهای آموزشی و شیوه‌های تدریس آن‌ها اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید از شبکه اجتماعی مدرسه کلوب استفاده کنید و تجربیات خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارید و با نظرتان و دغدغه‌های سایر افراد بیشتر آشنا شوید.

مدرسه کلوب همواره در کنار شماست تا بتوانید بهترین مدارس و فضای آموزشی را برای یادگیری اصولی فرزندان دلبند  خود انتخاب کنید.

نظرات