چرا آپدیت برلین اتریوم اینقدر مهم است؟

0

سال ۲۰۲۱ سال پیشرفت برای اتریوم بود، زیرا برخی از ارتقاء‌های اصلی شبکه را طی کرد تا جهشی بزرگ از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) داشته باشد. هر سال، شبکه اتریوم به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد تا پیشرفت‌های لازم را در معماری زیربنایی خود ایجاد کند. با این حال، دو مورد از برجسته‌ترین ارتقاءهایی که پارسال سرفصل خبرها شده‌اند، برلین و هارد فورک لندن هستند. بنابراین بهتر است قبل از خرید اتریوم به شناخت دقیق این هاردفورک‌ها بپردازیم.

آپدیت برلین اتریوم

هارد فورک برلین و لندن به‌روزرسانی‌های معمولی و غیرمناقشه‌ای نیستند که هر سال شاهد آن باشیم. آن‌ها مجموعه‌ای از تغییرات را در شبکه گرد هم می‌آورند تا به پیشرفت طبیعی اتریوم به سمت اتریوم ۲٫۰، که به عنوان Serenity نیز شناخته می‌شود، ادامه دهند. در این مقاله جزئیات مربوط به ارتقاء هارد فورک برلین و لندن و اینکه چرا آنها گامی به سوی آینده پایدار اتریوم هستند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هارد فورک اتریوم برلین

نامگذاری پشت فورک سخت برلین از اولین Ethereum DevCon الهام گرفته شده است که در برلین، پایتخت آلمان اتفاق افتاد. بنیاد اتریوم رسماً این ارتقا را در ۸ مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد. هارد فورک برلین به دنبال ارتقای استانبول و یخچال مویر بود و در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ در شبکه اصلی اتریوم در بلوک ۱۲۲۴۴۰۰۰ فعال شد.

هارد فورک برلین مجموعه‌ای از چهار پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) را اجرا می کند که انواع تراکنش‌های جدید را معرفی می‌کند و هزینه‌های گاز مرتبط با تراکنش‌های پیچیده را کاهش می‌دهد. تغییرات ایجاد شده در هارد فورک برلین، پله‌ای برای هارد فورک لندن بود.

پیشنهادهای بهبود اتریوم در هارد فورک برلین

EIP های گنجانده شده در هارد فورک برلین عبارتند از:

  • EIP-2565: هزینه مجموعه خاصی از انواع تراکنش را که از توان مدولار استفاده می کنند، یعنی (ModExp (0x00..05 کاهش می‌دهد.
  • EIP-2929: هزینه آن دسته از تراکنش‌هایی را افزایش می‌دهد که از «کدهای عملیاتی» دسترسی به حالت در اولین راه‌اندازی استفاده می‌کنند. این نوع تراکنش‌ها یکی از دلایل اصلی حملات انکار سرویس به اتریوم در گذشته بودند و EIP-2929 این مشکل را برطرف می‌کند.
  • EIP-2718: یک نوع تراکنش جدید به نام “تراکنش‌های پاکتی” را معرفی می‌کند که سازگاری با گذشته را برای همه انواع تراکنش های جدید به ارمغان می آورد.
  • EIP-2930: یک نوع تراکنش جدید اضافه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد الگوهای آینده را برای تراکنش‌های پیچیده (بر اساس تراکنش‎های پاکت نامه EIP-2718) ایجاد کنند تا هزینه‌های گاز را کاهش داده و پردازش را بهبود بخشد.

ارتقاء هارد فورک برلین سازگاری ندارد، به این معنی که اپراتورهای گره و ماینرها باید کلاینت اتریوم خود را به آخرین نسخه‌ای که از ارتقا پشتیبانی می‌کند، ارتقا دهند. قبل از انتشار زنده در شبکه اصلی اتریوم، هارد فورک برلین در ۱۰ مارس، دقیقاً دو روز پس از اعلام، در Ropsten (شبکه آزمایشی اتریوم) عرضه شد و به دنبال آن در Goerli و Rinkeby پیاده‌سازی شد.

برای حل مشکلات اساسی مقیاس‌پذیری، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری امیدوارکننده‌ای مانند شبکه سلر وجود دارد که تراکنش‌های بسیار سریع و کم‌هزینه را در اتریوم به ارمغان می‌آورد. سلر یک شبکه کانال دولتی تعمیم یافته با فناوری Rollup پیشرفته است که با پروژه خود به نام Layer2.Finance هزینه‌های تراکنش را تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌دهد، که با توجه به حجم عظیم تراکنش در اتریوم، به لطف دیفای، یک جهش بزرگ است.

راه‌حل‌های لایه دو

راه‌حل‌های لایه ۲ فقط مشکل مقیاس‌پذیری را حل نمی‌کنند، بلکه از محدودیت‌های پلتفرم اساسی فراتر می‌روند و خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند که در غیر این صورت در لایه ۱ امکان‌پذیر نیست. یک مثال کامل از این، Celer cBridge است که انتقال دارایی‌های متقابل زنجیره‌ای را بین زنجیره اصلی اتریوم و هر پلتفرم لایه ۱ یا لایه ۲ به شیوه‌ای فوق العاده سریع و ایمن فراهم می‌کند.

هارد فورک لندن نمی‌تواند به مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری ارائه‌شده توسط راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲ نزدیک شود، اما به ایجاد شالوده مناسب برای بهبود مکانیسم کارمزد تراکنش با برطرف کردن مشکل تخمین نادرست کارمزد که در «مسئله‌سازی» رایج است کمک می‌کند؛ همان مدل حراج اول قیمت که اتریوم در حال حاضر از آن استفاده می‌کند.

نکات قابل توجه در مورد هارد فورک برلین

هارد فورک برلین تاثیر‌های گوناگونی را روی دسته‌های متفاوت اتریوم از جمله دارندگان و گره‌های اتریوم گذاشت. در ادامه به بررسی تاثیر این اتفاقات بر روی قیمت اتریوم می‌پردازیم.

کاربران اتریوم یا دارندگان اتریوم

به گفته بنیاد اتریوم، هولدر‌های اتریوم نیاز به انجام کار خاصی ندارند؛ مگر اینکه به طور خاص توسط ارائه‌دهنده کیف پول رمزنگاری یا پلتفرم مبادلاتی که استفاده می‌کنید از شما خواسته شود.

اپراتورهای نود و ماینرها

اپراتورهای نود و ماینرهای اتریوم باید آخرین نسخه کلاینت اتریوم شما را دانلود کنند. کسانی که به‌روزرسانی نمی‌کنند، پس از انجام ارتقای برلین، نمی‌توانند اتریوم های خود را ارسال یا فعالیت داشته باشند.

جمع بندی

هارد فورک برلین و لندن از مورد انتظارترین ارتقاها هستند که پله‌ای برای تغییر از Eth1 به Eth2 به شمار می‌آیند. هارد فورک برلین چندین نوع تراکنش را معرفی می‌کند و بهینه‌سازی را در اطراف مجموعه‌ای از تراکنش‌ها به ارمغان می‌آورد، در حالی که هارد فورک لندن با حذف اولین مدل حراج قیمت، معرفی کارمزد پایه و کاهش هزینه‌های تراکنش، فشار کاهش‌دهنده‌ای را بر اتریوم وارد می‌کند. و در آخر اطلاع از به‌روزرسانی‌های اتریوم قبل از خرید ETH بسیار با اهمیت است.

منبع: https://www.zoomarz.com/what-are-the-reasons-for-the-importance-of-berlin-ethereum-update/

نظرات