روش های مقاوم سازی بتن چیست؟

0

بتن از کاربردی ترین مصالح ساختمان سازی به شمار می رود. مقاوم سازی بتن به منظور افزایش استحکام و طول عمر سازه بتنی از مواردی است که می بایست رعایت گردد. علاوه بر هدف فوق ممکن است به دلیل تغییر کاربری یا افزایش طبقات ساختمان نیاز به مقاوم سازی داشته باشد که در این صورت مقاوم سازی بتن اهمیت ویژه ای می یابد. در این مطلب سعی داریم تا انواع روش های مورد استفاده جهت مقاوم سازی بتن را از زبان کارشناسان بتن در مجموعه تهران تخریب معرفی کنیم.

 روش های مقاوم سازی بتن

بتن چیست؟

بتن از اجزای کاربردی ساختمان و تشکیل شده از سه جز اصلی آب، ماسه، شن و سیمان است. نسبت اختلاط هرکدام از این اجزا با یکدیگر که به طرح اختلاط بتن معروف است، سبب تغییر در مقاومت بتن خواهد شد. برای تهیه بتن مورد نیاز استفاده از روش مورد نظر که می تواند وزنی یا حجمی باشد، در مقاومت بتن نقش مهمی دارد. به منظور مقاوم سازی بتن علاوه بر طرح اختلاط می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد.

مقاوم سازی بتن از طریق FRP

از رایج ترین روش های مقاوم سازی FRP تقویت ستون های بتنی است. FRP کامپوزیتی است که از الیاف و ماتریس تشکیل شده است. غیرخورندگی، مقاومت بالا و وزن کم از ویژگی های این کامپوزیت به شمار می رود. استفاده از این روش اگرچه هزینه زیادی در تأمین خواهد داشت، اما با توجه به هزینه پایین اجرایی و مزایای زیاد FRP استفاده از این روش رایج و کاربردی است.

بتن مسلح

بتن مقاومت فشاری بالایی دارد. اما مقاومت کششی در بتن پایین است و برای افزایش مقاومت کششی بتن از میلگرد در بتن استفاده کرده و اصطلاحاً بتن را مسلح می کنند. لازم به ذکر است که به میلگرد مورد استفاده در بتن، آرماتور می گویند. بتن مسلح با استفاده از ارماتور بتنی مستحکم تر و مقاوم تر خواهد بود. در رابطه با برش بتن مسلح بیشتر بدانید.

مقاوم سازی بتن از طریق FRP

شاتکریت بتن

به فرآیند پاشش بتن روی سطوح شاتکریت می گویند. فرایند شاتکریت با سرعت زیادی انجام می شود. سرعت بالا در اجرای شاتکریت سبب ترامک مصالح و چسبیدن ان ها به یکدیگر می شود. گاهی به منظور افزایش مقاومت بتن آن را شاتکریت می کنند.

تغییر طرح اختلاط بتن

طرح اختلاط بتن در واقع نسبت سیمان، آب و شن و ماسه ای است که با یکدیگر ترکیب می کنند. هر اندازه نسبت هرکدام از این مواد تغییر کند، مقاومت بتن نیز تغییر خواهد کرد. یکی از روش های افزایش مقاومت بتن استفاده از نسبت سیمان بالاتر نسبت به آب در بتن است. اغلب از نسبت آب به سیمان ۰٫۴۵ تا ۰٫۶ در بتن های با مقاومت بالاتر استفاده می شود. هرچه نسبت آب به سیمان کاهش یابد مقاومت بتن افزایش خواهد یافت.

افزایش تراکم بتن

تراکم بیشتر بتن سبب از بین بردن حفره های هوا بین ذرات شده و از این طریق مقاومت بتن افزایش می یابد. اهمیت از بین بردن حفره های هوا در بتن به اندازه ای است که ۵ درصد حفره های هوا در بتن مقاومت بتن را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهند.

کیفیت متریال به کار رفته در بتن

سیمان، ماسه، سنگدانه و آب از اجزای اصلی تشکیل دهنده بتن است. حداقل سیمان به کار رفته در بتن بین ۳۰۰ تا ۳۶۰ کیلوگرم در هر متر مکعب است.عیار سیمان نیز بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد. عیار ۳۳، ۴۳ و ۵۳ از جمله عیارهای سیمان است که بر کیفیت بتن فراوری شده تأثیر می گذارد. حداکثر سیمان به کار رفته در بتن ۴۵۰ کیلوگرم در هر متر مکعب است.

کیفیت سنگدانه های به کار رفته در بتن از دیگر المان های تأثیر گذار بر مقاومت بتن است. استفاده از آب شرب جهت فراوری بتن باکیفیت نقش دارد. آب های روغنی، اسیدی و آب دریا نمی بایست در تهیه بتن مورد استفاده قرار گیرند. آب نامناسب در بتن موجب خوردگی و کاهش مقاومت بتن و  در نهایت کاهش مقاومت سازه می شود.

کیورینگ بتن

مجموعه کارهایی که از طریق اعمال رطوبت و دمای لازم به بتن مدتی بعد از بتن ریزی صورت می گیرد را کیورینگ یا عمل آوری بتن می گویند. حفظ رطوبت لازم در بتن بعد از بتن ریزی در افزایش مقاومت بتن نقش زیادی دارد.

سرعت بتن ریزی

افزایش سرعت بتن ریزی و بارگذاری بتن سبب افزایش مقاومت بتن شده و در زمان کوتاه بتن زمان کمتری برای خزش خواهد داشت. خزش بتن از عواملی است که باعث تغییر شکل در بارگذاری می شود. هرچه عملیات بتن ریزی با سرعت بیشتری صورت گیرد مقاومت بتن بالاتر خواهد بود و سازه مقاومت بالایی خواهد داشت.

افزودنی های بتن

به هر ماده ای که به غیر از سیمان، سنگدانه و آب به بتن اضافه شود، افزودنی بتن می گویند. البته در اضافه کردن افزودنی های مجاز به بتن می بایست نسبت افزودن نیز رعایت شود، در غیر اینصورت ممکن است اثرات و نتایج منفی از خود جای بگذارد. استفاده از میکروسیلیس ، ابر روان کننده بتن، افزودنی های حباب ساز، کاهش دهنده های آب، روان کننده های بتن، ضد یخ و … از مواد افزودنی به بتن به شمار می روند.

تهران تخریب بزرگترین مجموعه تخریب بتن  و اجاره ابزار از جمله بتن کن ، اجاره هیلتی و دریل، پیکور، چکش تخریب، دستگاه جوش و فرز و… به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه با ارسال یک ساعته در تهران و اطراف تهران . ۰۹۱۲۰۹۲۹۴۴۱

نظرات