همه چیز درباره آزمون yos (یوس) کشور ترکیه

0

آزمون یوس

همه داوطلبان خارجی برای تحصیل در ترکیه باید در آزمون یوس(YOS) برای  پذیرش در دانشگاه های ترکیه شرکت کنند. در حقیقت ملاک پذیرش دانشگاه های ترکیه در خارج از کشور، شرکت در آزمون یوس و خوب بودن نمره در آن است. در گذشته آزمون یوس در سراسر کشور ترکیه انجام می شد، مثل کنکور سراسری در ایران اما اکنون اکثر دانشگاه ها آزمون یوس را جداگانه برگزار می کنند.

امتحان یوس فقط برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه برگزار می شود و گواهی مدرک شما ۲ سال اعتبار دارد. آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستند نیاز به مهارت های مطالعاتی اولیه و زبان ترکی دارد. در ادامه، توضیحات کامل تری در این زمینه ارائه شده است.

آزمون yos یوس

شرایط سنی برای شرکت در آزمون یوس

در کل، هر فردی در هر سنی می تواند در این آزمون شرکت کند، اما منطقی نیست که افراد زیر ۱۶ سال در این آزمون شرکت کنند. دلیل این شرط سنی این است که اگر افراد زیر ۱۶ سال در این آزمون پذیرفته شوند، تا سن ۱۸ سالگی اجازه ورود به دانشگاه را ندارند و چون مدت اعتبار آزمون یوس دو سال است. داوطلب باید دوباره  در این آزمون شرکت کند.

افزون بر این برای ثبت نام در آزمون یوس باید تحصیلات متوسطه خود را گذرانده باشید، بنابراین توصیه می شود افراد بالای ۱۸ سال که دوره دبیرستان را گذرانده اند در این آزمون شرکت کنند. شرایط مشابه این آزمون را می توان در آزمون IMAT ایتالیا مشاهده کرد که  برای شرکت در آزمون شرط سنی ندارد و فقط برای علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم برای آزمون یوس

مهمترین مدارک برای ثبت نام در آزمون یوس سال جدید، گذرنامه، گزارشات تحصیلی و کارنامه های سال دبیرستان یا هنرستان شما است. برای ثبت نام در آزمون یوس در همه دانشگاه ها بدون استثنا به پاسپورت خود نیاز دارید. اما در برخی از دانشگاه ها معدل دبیرستان برای ثبت نام الزامی نیست، همچنین در هنگام ثبت نام از شما اطلاعات عمومی مانند نام پدر، آدرس، شماره تماس و … خواسته می شود.

به طور کلی برای ثبت نام در آزمون یوس ترکیه به جز پاسپورت خود به مدارک خاصی نیاز ندارید و شرط سنی نیز در ثبت نام لحاظ نمی شود و می توانید در هر سنی در این آزمون شرکت کنید. لطفاً توجه داشته باشید که در طول امتحان، گذرنامه و فرم پذیرش یا برگه ورود خود را که به شما ایمیل می‌شود، باید یک نسخه کپی از آن را همراه داشته باشید.

آزمون یوس برای کدام رشته تحصیلی است؟

شما در صورت موفقیت در آزمون یوس، می‌توانید در دانشگاه های معتبر ترکیه، در رشته های پزشکی، رشته های مهندسی، رشته های داروسازی، رشته های هنرهای زیبا، رشته های دندانپزشکی و رشته های حقوق تحصیل کنید.

آزمون یوس از کدام قسمت هایی تشکیل شده است؟

وقتی نام  یوس را می شنوید، ممکن است به آزمون هایی مانند GRE فکر کنید. چون سوالات این آزمون هم از هوش، هندسه و ریاضیات تشکیل شده اند. به عبارت دیگر، شما باید ۸۰-۱۰۰ سوال پنج گزینه ای را در ۱۰۰-۱۲۰ دقیقه پاسخ دهید. بیشتر این سوالات ریاضی و هوش هستند و درصد کمی سوالات هندسه رزرو شده است. اما ممکن است هنوز بپرسید: آیا امتحان یوس دشوار است؟

در پاسخ باید گفت که  سوالات آزمون یوس از کنکور خودمان هم ساده تر است. برای مثال، برای امتحانات ریاضی، دانش مقطع دبیرستان و حتی راهنمایی شما کافی است. تنها کار مدیریت زمان است. و تکنیک تست زدن باید  تمرین شود.نکته دیگر این است که اکثر دانشگاه ها به دنبال پاسخ هستند عدم قبولی در امتحان یوس منجر به نمره منفی می شود. همچنین دانشگاه هایی مانند Demirel و Seljuk یک بخش اضافی به نام اطلاعات عمومی دارند.همچنین در مورد زبان آزمون تا جایی که به زبان آزمون مربوط می شود، انتخاب زبان ترکی و انگلیسی آزمون با شماست. البته اگر در دانشگاه قبول شوید به بیان دقیق، دروس به زبان ترکی ارائه می شود و گواهی امتحان Tomer برای این که نشان دهید زبان ترکی را به خوبی می دانید برای شما مفید است.

مکان برگزاری و تاریخ ثبت نام آزمون یوس

در حال حاضر هر دانشگاه محل برگزاری آزمون یوس را در دانشگاه های ترکیه اعلام می کند و معمولا در خود دانشگاه برگزار می شود. برای شرکت در آزمون یوس  شرکت کنندگان باید در محل آزمون حضور داشته باشند. البته اکثر دانشگاه ها در شهرهای استانبول و آنکارا قرار دارند پس بهتر است شرکت کنندگان در مدت یک ماه آزمون، یکی از این دو شهر را به عنوان محل سکونت انتخاب کنند. در واقع هرسال فروردین ماه در دانشگاه های مختلف زمان ثبت نام آزمون یوس است و دانشگاه های دیگر آزمون را از اردیبهشت تا تیر برگزار می کنند.

آزمون yos یوس

https://touran.academy/yos/

نحوه ثبت نام آزمـون یوس

ثبت نام در آزمون یوس کار سختی نیست. فقط باید مدارک لازم را از قبل آماده کنید. این مدارک شامل پاسپورت و دیپلم دبیرستان شما می باشد. برخی از کالج ها حتی نیازی به نمرات دبیرستان ندارند. خبر خوب، هیچ محدودیت سنی برای این آزمون وجود ندارد. در ادامه برای ثبت نام به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و فرم اطلاعات عمومی را در قسمت ثبت نام پر کنید. اکنون اسناد مورد نیاز را اسکن کرده و سپس آنها را آپلود کنید. اگر ثبت نام شما با موفقیت انجام شد، یک ایمیل تایید دریافت خواهید کرد. شما اکنون یک حساب دارید. در مرحله بعد، نام کاربری و رمز عبور خود را تأیید کنید. آخرین مرحله شامل دریافت بلیط پذیرش برای آزمون است که معمولاً تا یک تا دو هفته ارائه می شود.

حتما پاسپورت و کارت مهاجرت خود را در جلسه روز امتحان همراه داشته باشید. امتحان اجباری است. بهتر است بدانید اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید، امکان  ثبت نام در چندین دانشگاه را دارید.

سخن آخر

به طور خلاصه یوس یک آزمون ورودی است که توسط دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی برگزار می شود. دانشگاه های ترکیه گواهینامه آزمون YOS از دانشگاه های دیگر را نیز می پذیرند. ممکن است بودجه بندی سوالات در هر دانشگاه متفاوت باشد.

بیشتر بدانید: آزمون sat

همچنین باید بدانید که بسته به دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده اید و در آزمون شرکت کرده اید، نتیجه آزمون معمولاً دو هفته پس از برگزاری آزمون در سایت دانشگاه مورد نظر منتشر می شود.

نظرات