برای پس انداز طلا بخریم یا سکه؟

1

یکی از موضوعات مهمی که در سرمایه گذاری و پس انداز مطرح می شود این است که باید طلا بخریم یا سکه؟ در واقع افراد برای اینکه بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند و علاوه بر این بتوانند در کوتاه یا بلند مدت سود کنند ، اقدام به سرمایه گذاری میکنند اما باید کدام مورد از گزینه های مطرح شده را خریداری نمایند؟ در ابتدا باید به بررسی انواع طلا و انواع سکه بپردازیم که در ادامه مطلب توضیح میدهیم.

طلا یا سکه

انواع طلا کدام است؟

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید که طلا، انواع مختلفی دارد. در واقع این عنصر را می توان به رنگ های زیادی مشاهده کرد. طلای زرد، طلای سفید، طلای رزگلد، طلای سیاه، طلای سبز، طلای توسی، طلای بنفش و … از انواع طلا برای سرمایه گذاری می باشند. این دسته بندی ها با توجه به فلز و آلیاژی که دارد، متفاوت می باشند. باید توجه داشته باشید که رنگ بندی طلا روی قیمت آن تاثیر نمی گذارد و تفاوت آن ها تنها به آلیاژی که در آن ها به کار رفته است مربوط می باشد. البته انواع طلا در دسته بندی دیگر نیز قابل مشاهده است. طلای نو، طلای دسته دوم، طلای آب شده، طلای اینترنتی و شمش، از انواع دسته بندی دیگری می باشند که در طلا وجود دارد.

طلای دسته دوم چیست؟

طلای دسته دوم، به نوعی از طلا اطلاق می شود که دستمزد یا اجرتی برای محاسبه آن در نظر گرفته نمی شود. در واقع خرید این نوع از طلا، بدین صورت می باشد که اجرتی در آن به کار نرفته است و قیمت آن، قیمت کامل یک طلای نو محسوب می شود. در واقع برای محاسبه قیمت طلا در طلا فروشی، باید وزن در مالیات ۹ درصد ضرب شده سپس با سود طلا فروش که ۷ درصد است و اجرت ساخت و قیمت روز طلا جمع شود تا قیمت کامل ارائه شود. در چنین حالتی، برای خرید طلای دسته دو، نیاز به پرداخت اجرت طلا فروش نمی باشد و می توان طلا را با قیمتی مناسبتر تهیه کرد.

انواع سکه کدام است؟

سکه به عنوان یکی دیگر از منابع مناسب برای سرمایه گذاری و پس انداز در بازار ایران محسوب می شود. سکه نیز مانند طلا به انواع مختلفی دسته بندی می شود. حالت نخست، دسته بندی بر اساس سالی می باشد که سکه ضرب شده است. در این دسته بندی، سکه طرح قدیم و جدید وجود دارد. سکه های طرح قدیم از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ و سکه های سال جدید که به آن امامی نیز گفته می شود، از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب می شوند. دسته ی دیگر از انواع دسته بندی مربوط به سکه، به قطع آن بستگی دارد. سکه تمام با قطر ۲۲ میلی متر، نیم سکه با قطر ۱۹ میلی متر، ربع سکه با قطر ۱۴ میلی متر و سکه گرمی با قطر ۱۳٫۳ میلی متر در این دسته بندی حضور دارند. علاوه بر این سکه پارسیان نیز در این دسته بندی وجود دارد.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

طلای بدون اجرت، می تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری و پس انداز قلمداد شود. سرمایه گذاری در طلا، یک راهکار منطقی است زیرا قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد. به طور کلی به دلیل هزینه کمتری که برای خرید طلای بدون اجرت ، طلای دست دوم و طلای آب شده  وجود دارد، می توان این نوع از طلا ها را گزینه بهتری برای خرید دانست.

در کنار بازار سنتی طلا ، بازار آنلاین اونس طلا نیز وجود دارد. همچنین خرید اونس یا طلای جهانی بصورت آنلاین از جمله نمادهای پرطرفدار و سود آور بین المللی است. شما با هر مقدار سرمایه ای میتوانید اونس طلا را در بروکر فارکس خرید و فروش کنید. برای کسب دانش معامله گری طلای جهانی میتوانید از آموزشهای سایتهای معتبر مانند سایت گوگل فارکس استفاده کنید. خرید و فروش طلای جهانی بصورت آنلاین کم دردسر تر از بازار سنتی است زیرا فاقد اجرت و دلال بازی است. قیمت طلای جهانی در همه ی دنیا مصوب ، مشخص و قابل مشاهده است. در بازار اونس جهانی امکان نوسان گیری روزانه ، یا انجام معاملات میان مدت و بلند مدت وجود دارد. و مزیت آن این است که هم در روند صعودی و هم در روند نزولی امکان گرفتن معاملات ۲ طرفه وجود دارد.

هر شخصی برای سرمایه گذاری و پس انداز، نیاز است ابتدا مقدار سرمایه و مقدار ریسک خود را مشخص کند. زمان مناسب برای خرید طلا یا سکه زمانی است که بازارهای سرمایه گذاری مرتبط مانند زمین(مسکن) روند صعودی نداشته و تقریبا ثابت باشند. و یا سپرده گذاری در بانک به دلیل تورم توجیه اقتصادی نداشته باشد.

کدام سکه برای سرمایه گذاری بهتر است؟

برای اینکه بدانیم کدام نوع سکه برای سرمایه گذاری بهتر است، باید برخی از پارامتر و عوامل تاثیر گذار شناسایی شوند. میزان نوسان قیمتی در سال های اخیر، هزینه خرید، میزان تقاضا، سال ضرب، میزان حباب و … روی خرید این محصول به عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری و پس انداز، تاثیر می گذارند. با توجه به عوامل فوق، با بررسی های صورت گرفته، مشخص شده است که خرید سکه گرمی و ربع سکه مناسب نیست زیرا حباب قیمتی آن بسیار بالاست. در بین سکه های امامی و بهار آزادی نیز سکه تمام امامی قابلیت نقد شوندگی بالاتری دارد.

منبع مقاله : سایت  Googleforex.net

1 دیدگاه در “برای پس انداز طلا بخریم یا سکه؟

  1. النا گفت:

    بهترین پلتفرم برای خرید فروش انلاین طلای خام و بدون اجرت که شروع قیمت طلا از ۵۰ هزار تومان شروع میشه .مختص کسانی هست که به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری پرسود در طلا هستن

نظرات