بهترین فوق تخصص جراحی چاقی در تهران

0

بهترین فوق تخصص جراحی چاقی در تهران

مقدمه

جراحی چاقی با هدف کاهش وزن انجام می گیرد. به طور کلی، افرادی که بدن آن ها حجم بالایی از چربی را ذخیره می کند، به روش های اساسی برای کاهش وزن نیاز دارند. انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های روزمره در برخی افراد نتیجه قابل قبولی دارد. این در حالی است که چربی های انباشته در بدن برخی دیگر، نسبت به این روش ها کاملا مقاوم هستند. در چنین شرایطی انجام جراحی چاقی توصیه می شود.

جراحی های چاقی انواع مختلف دارند. این جراحی ها عمدتا برای گروهی از افراد که دارای BMI بالای ۴۰ هستند، قابل انجام خواهند بود. مبنای عملکرد جراحی چاقی، کاهش جذب مواد غذایی و کم کردن حجم غذای مصرفی است. این تغییرات باعث می شود تا بدن برای تامین انرژی خود، چربی های اضافه را سوزانده و وزن شخص به تدریج کاهش پیدا کند.

انواع جراحی چاقی تنها توسط فوق تخصص جراحی چاقی انجام می گیرد. هر چه تجربه و تبحر پزشک متخصص در این زمینه بیشتر باشد، میزان رضایت از عمل نیز بیشتر خواهد بود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین روش عمل لاغری برای هر فرد، توسط پزشک معالج وی انجام می گیرد. بنابراین کم تجربگی پزشک یا عدم مهارت کافی او می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای سلامت فرد در پی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع جراحی چاقی و ضرورت انجام آن ها اشاره کنیم. در نهایت، با معرفی بهترین فوق تخصص جراحی چاقی در تهران، در انتخاب پزشک به شما کمک خواهیم کرد.

    جراحی چاقی

منظور از جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی که ممکن است آن را تحت عنوان عمل لاغری نیز بشناسید، با هدف کاهش وزن اساسی انجام می گیرد. جراحی چاقی به عمل هایی اطلاق می شود که به زدودن چربی های مقاوم در افراد چاق، کمک می کنند. در مواردی که افراد با استفاده از رژیم های غذایی اصولی یا انجام ورزش های منظم نتوانند وزن خود را کاهش دهند، انجام جراحی چاقی توصیه می شود.

افزایش بیش از حد وزن و تجمع چربی در اطراف بافت های بدن می تواند بیماری های مختلفی را در پی داشته باشد. بیماری هایی مانند کبد چرب، فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی از جمله این بیماری ها به حساب می آیند. عدم درمان هر یک از این موارد، زندگی فرد را تهدید می کند. بنابراین هر گاه چربی های انباشته در بدن نسبت به رژیم غذایی و ورزش مقاوم باشند، بهتر است از یک روش جایگزین و پربازده استفاده نمود. در چنین شرایطی، انجام جراحی چاقی بهترین روش برای رفع وزن اضافی بدن خواهد بود.

جراحی چاقی همواره باید توسط یک فوق تخصص جراحی چاقی انجام گیرد. زیرا هر گونه بی تجربگی یا عدم مهارت کافی در زمینه انجام عمل های لاغری می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت افراد در پی داشته باشد.

مبنای عملکرد جراحی چاقی چیست؟

هدف از انجام انواع روش های جراحی چاقی، اصلاح سیستم گوارش افراد است. به طور کلی، در انواع جراحی چاقی وضعیت معده و روده تغییر می کند. در نتیجه، میزان کالری مصرفی افراد و جذب مواد مغذی نیز تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر، در برخی از روش های جراحی چاقی تغییراتی در معده انجام می گیرد که ترشح هورمون های گرسنگی را کاهش می دهد. در نتیجه، سیگنال های گرسنگی که از دستگاه گوارش به مغز می رسند، به طور قابل توجهی کمتر خواهند شد. همه این موارد، در نهایت منجر به کاهش حجم غذای مصرفی و جذب آن ها در بدن می گردد. به همین دلیل، در بازه های زمانی حدود یک سال یا بیشتر، وزن افرادی که جراحی چاقی انجام می دهند، به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

جراحی چاقی

چرا انجام جراحی چاق ضرورت دارد؟

برای افرادی که دارای چاقی نوع ۳ (بر اساس نظر موسسه ملی بهداشت) هستند، جراحی چاقی بهترین درمان طولانی مدت خواهد بود. افرادی که دارای بی ام آی بالای ۴۰ باشند، دارای چاقی نوع ۳ هستند. این گونه افراد از طریق رژیم غذایی و ورزش قادر به کاهش وزن نخواهند بود. بنابراین لازم است از طریق جراحی چاقی، اصلاحاتی در سیستم گوارش خود اعمال کنند.

عمل های لاغری بر حجم معده و میزان جذب مواد مغذی در روده، تاثیر می گذارند. در نتیجه، میزان اشتها و میل به غذا را در افراد کنترل می کنند. پس از عمل، داشتن رژیم غذایی سالم و اصلاح سبک زندگی می تواند در کاهش وزن و داشتن سلامتی جسمانی موثر واقع شود.

از سوی دیگر، انجام عمل لاغری برای درمان انواع بیماری های مرتبط با چاقی مناسب هستند. کاهش حجم غذای مصرفی و کم شدن انباشت چربی در بدن، برای درمان فشار خون، کبد چرب و بیماری های قلبی مفید خواهد بود.

جراحی چاقی به درمان چه بیماری هایی کمک می کند؟

چاقی را می توان علت بسیاری از بیماری های مزمن دانست. برخی از این بیماری ها زندگی افراد را تهدید می کنند. در بسیاری از موارد، با کاهش وزن و کم کردن حجم چربی انباشته در بدن می توان بیماری ها را درمان نمود. در ادامه، برخی از بیماری هایی که با انجام جراحی چاقی درمان می شوند را معرفی می کنیم.

جراحی چاقی

کلسترول بالا

هیپرلیپیدمی یا کلسترول بالا یکی از اختلالات مزمنی است که در اثر افزایش وزن به وجود می آید. افرادی که با این اختلال مواجه می شوند، چربی خون بالایی دارند. جمع شدن بیش از حد چربی منجر به انسداد رگ های خونی خواهد شد. این مساله در گردش خون صحیح اختلال ایجاد کرده و خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را در پی دارد.

بیماری فشار خون بالا

بالا بودن فشار خون زمانی به وجود می آید که نیروی گردش خون در رگ های خونی بسیار زیاد باشد. فشار خون بالا باعث فرسودگی دیواره رگ های خونی خواهد شد. در نتیجه افراد در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می گیرند.

قند خون بالا

بیماری قند خون بالا یا هایپرگلایسمی با اختلال مقاومت به انسولین ارتباط دارد. در افرادی که دچار مقاومت به انسولین می شوند، احتمال بروز دیابت به شدت افزایش پیدا می کند. افرادی که به قند خون بالا مبتلا هستند باید روش های درمانی را در اسرع وقت در پیش گیرند. در غیر این صورت، قند خون بالا می تواند به رگ های خونی، بافت ها، اعصاب و اندام ها آسیب برساند. این مساله در نهایت ابتلا به سایر بیماری های جانبی را محتمل تر خواهد کرد.

دیابت نوع دو

یکی از رایج ترین انواع بیماری های مرتبط با چاقی، دیابت نوع دو نامیده می شود. ذخیره بیش از حد چربی، مقاومت به انسولین در بدن را افزایش می دهد. به عنوان یک معیار می توان گفت که به ازای هر یک واحد افزایش BMI احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۰ درصد بیشتر می کند.

بیماری های قلب و عروق

یکی از مهم ترین اثرات چاقی بر بدن تاثیراتی است که بر قلب و سلامت آن دارد. چاقی می تواند در عملکرد قلب اختلال ایجاد کرده و نارسایی احتقانی قلب را به وجود آورد. از سوی دیگر، انباشت چربی باعث ایجاد پلاک در داخل شریان ها شده و خطر حمله قلبی و سکته را بیشتر خواهد کرد.

بیماری های کلیوی

اختلالاتی مانند فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و نارسایی احتقانی قلب، نقش بسزایی در ایجاد بیماری های کلیوی دارند. تمامی این عوامل بنا بر توضیحات قبل، از چاقی بیش از حد ناشی می شوند.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب اختلالی است که باعث دشواری تنفس در هنگام خواب می گردد. افرادی که به آپنه خواب درمان نشده مبتلا هستند، دچار انسداد دستگاه تنفس فوقانی در هنگام خواب می شوند. در نتیجه تنفس آن ها به صورت مکرر متوقف می شود. قطع تنفس و نرسیدن جریان اکسیژن کافی به اندام های حیاتی بخصوص قلب، باعث به خطر افتادن زندگی افراد خواهد شد.

آرتروز مفصلی

افزایش وزن بیش از حد باعث فشار اضافی بر روی زانوها می شود. در نتیجه، احتمال ابتلا به استئوآرتریت افزایش پیدا می کند. در مواردی که افراد سابقه ابتلا به آرتروز مفصلی را دارند، چاقی بیش از حد می تواند آن را تشدید نماید.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

رسوب چربی اضافی در کبد، منجر به ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود. بیماری کبد چرب باعث التهاب مزمن و آسیب طولانی مدت کبد خواهد شد.

سرطان

رابطه بین چاقی بیش از حد و ابتلا به سرطان چندان مشخص نیست. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به چاقی مفرط، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

انواع جراحی چاقی کدامند؟

روش های جراحی چاقی متنوع هستند. هر شخص بنا بر شرایط جسمانی خود و بر اساس نظر پزشک معالج، از طریق یکی از این روش ها جراحی می شود. برخی از مهم ترین انواع روش های جراحی چاقی عبارتند از:

  • عمل بای پس معده
  • جراحی انحراف بینی و پانکراس با سوئیچ دوازدهه
  • عمل حفظ پیلور روده معده
  • جراحی اسلیو معده
  • عمل باندینگ معده
  • جراحی چاقی پلیسه معده

میزان تهاجمی بودن انواع جراحی چاقی با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال، جراحی بای پس معده تهاجمی ترین روش عمل لاغری به حساب می آید. نتیجه این روش غیر قابل بازگشت است. زیرا طی جراحی بای پس معده، بخشی از آن برداشته می شود. این در حالی است که جراحی پلیسه معده روش کم تهاجمی و برگشت پذیر تلقی می شود.

در بحث مقایسه انواع روش های جراحی چاقی لازم است به این نکته اشاره کنیم که میزان اثربخشی هر یک از این روش ها متفاوت است. برای مثال، جراحی بای پس معده می تواند تا ۵۰ درصد وزن افراد را کاهش دهد. این در حالی است که عمل اسلیو معده کاهش ۴۰ تا ۸۰ درصدی را در پی خواهد داشت.

به منظور کاهش عوارض ناشی از انواع جراحی چاقی، لازم است این جراحی ها توسط یک فوق تخصص جراحی چاقی در تهران یا محل زندگی بیمار انجام می گیرد. تجربه و تبحر بالای یک پزشک متخصص، نقش مهمی در دریافت نتیجه حاصل از جراحی نیز خواهد داشت.

جراحی چاقی

شرط انجام انواع جراحی چاقی چیست؟

انجام جراحی چاقی شرایط خاص خود را دارد. در واقع، هر فرد با هر میزان اضافه وزن می تواند کاندید مناسبی برای انجام عمل های لاغری باشد. در ادامه ویژگی افراد واجد شرایط عمل لاغری را بیان می کنیم.

شاخص توده بدنی بالای ۴۰

میزان چربی بدن بر اساس نسبت قد به وزن، شاخص توده بدنی را نشان می دهد که با بی ام آی آنلاین (BMI) مشخص می شود. جراحی های لاغری عمدتا برای افراد با BMI بالاتر از ۴۰ تجویز می گردند.

برای نوجوانان با شاخص توده بدنی ۴۰ و بالاتر زمانی می توان از جراحی چاقی استفاده کرد که یک مشکل سلامتی مرتبط با چاقی نیز وجود داشته باشد.

شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰

افرادی که شاخص توده بدنی آن ها زیر ۴۰ و بیشتر از ۳۵ است نیز می توانند جراحی چاقی انجام دهند. با این شرط که با یک بیماری یا اختلال مرتبط با چاقی نیز درگیر باشند. برای نوجوانان با شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰، بیماری مرتبط با چاقی باید در وضعیت بسیار شدیدی باشد. تشخیص این مساله بر عهده فوق تخصص جراحی چاقی خواهد بود.

برای انجام جراحی چاقی چه باید کرد؟

آمادگی برای انجام جراحی چاقی، مراحل خاص خود را دارد. پیش از اقدام برای انجام انواع عمل های لاغری لازم است به دنبال یافتن بهترین پزشک فوق تخصص جراحی چاقی باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که تبحر پزشک جراح، نقش بسزایی در کسب نتیجه ای رضایت بخش دارد. بنابراین لازم است اطلاعات کافی را درباره پزشک معالج خود به دست آورید.

یک فوق تخصص جراحی چاقی در تهران یا شهر محل زندگی شما باید قبل از هر چیز معاینات فیزیکی و آزمایش های لازم را انجام دهد. بررسی نتایج آزمایش ها و حتی تصویربرداری ها مشخص می کند که بهترین روش جراحی چاقی برای فرد چیست.

از سوی دیگر، بیمار موظف است در جلسه مشاوره با پزشک، سوابق پزشکی و نوع داروهای مصرفی خود را با او در میان بگذارد. تمامی این موارد، می‌تواند بر تصمیم گیری در مورد انجام عمل جراحی چاقی تاثیرگذار باشند.

در جلسه مشاوره با پزشک، ممکن است پزشک معالج یک رژیم غذایی مناسب را برای بیمار تجویز نماید. این کار به آمادگی هر چه بهتر فرد برای جراحی چاقی کمک خواهد کرد.

دکتر علیرضا آذرپیکان از پزشکان فوق تخصص جراحی چاقی در تهران به حساب می آیند. ایشان با کسب تجربه فراوان در زمینه انجام انواع جراحی های چاقی، توانسته اند به عنوان یکی از بهترین جراحان در این زمینه شناخته شوند.

روش انجام جراحی لاغری چگونه است؟

امروزه انواع جراحـی چاقی با روش لاپاراسکوپی پیشرفته انجام می گیرند. لاپاراسکوپ یک دستگاه مجهز به دوربین است که امکان جراحی غیرتهاجمی را فراهم می سازد.

برای انجام جراحی چاقی با روش لاپاراسکوپی پیشرفته نیازی به برش های وسیع نیست. در این روش، پزشک جراح با ایجاد چند برش کوچک و وارد کردن لاپاراسکوپ به ناحیه مورد نظر، جراحی را انجام می دهد. با توجه به غیر تهاجمی بودن جراحی، دوران نقاهت آن بسیار کوتاه تر شده و اسکار کمتری به جای می ماند. عمل لاپاراسکوپی پیشرفته باید توسط یک فوق تخصص جراحـی چاقی انجام شود. با این شرط که جراح مورد نظر فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته را پشت سر گذاشته باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی افراد به جراحی باز نیاز دارند. تشخیص این مساله توسط پزشک فوق تخصص جراحی چاقی و بر اساس شرایط بیمار تعیین می گردد.

جراحی چاقی

اثر جراحی چاقی بر کاهش وزن چقدر است؟

بیش از ۹۰ درصد افرادی که برای کاهش وزن جراحـی چاقی انجام می دهند، حدود ۵۰ درصد وزن خود را از دست خواهند داد. البته بر اساس نوع جراحـی چاقی، این میزان متفاوت است. برای مثال، جراحی بای پس معده تاثیر ۷۰ درصدی بر کاهش وزن خواهد داشت. در حالی که عمل اسلیو معده تاثیر بین ۳۰ تا ۸۰ درصد بر وزن افراد خواهد داشت. در هر حال، انجام عمل چاقی در حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از عمل نتیجه خود را نشان می دهد.

انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی چاقی در تهران

میزان دانش، آگاهی و تجربه یک جراح در زمینه عمل های لاغری، نقش بسزائی در نتیجه عمل خواهد داشت. هر چه تبحر پزشک بیشتر باشد، نتیجه عمل رضایت بخش تر و عوارض ناشی از آن کمتر خواهد بود. به طور کلی، افرادی که قصد انجام جراحـی چاقی را دارند، بهتر است به دنبال بهترین فوق تخصص جراحی چاقی باشند.

در حال حاضر دکتر سید علیرضا آذرپیکان یکی از بهترین جراحان چاقی در تهران به حساب می آیند. ایشان با گذراندن دوره فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، توانایی بالایی در زمینه انجام انواع جراحـی چاقی با این روش دارند. بنابراین اگر به دنبال انتخاب بهترین فوق تخصص جراحـی چاقی در تهران هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که دکتر آذرپیکان را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در نظر داشته باشید. برای اطلاع از نحوه تماس با دکتر یا دریافت نوبت می توانید به وبسایت دکتر علیرضا آذرپیکان مراجعه نمایید.

https://drazarpeikan.com

نظرات