بهترین راهکار برای احداث باغ انگور در منطقه سردسیری و گرمسیری چیست؟

0

احداث باغ انگور و کاشت اصولی آن؛ یکی از مهم ترین اقدامات در راستای دستیابی به باغی پرمحصول و سودآور میباشد. باغداران همواره به دنبال یافتن راهی برای افزایش باردهی درختان در نتیجه افزایش درآمدزایی از باغ خود خواهند بود. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین نکات درباره نحوه احداث باغ انگور و خرید نهال انگور به ویژه برای مناطق سردسیری و گرمسیری را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

باغ انگور

دستورالعمل خرید نهال انگور برای کاشت در باغ

یکی از نکات مهم در دستیابی به باغ پربار و پرسود انگور؛ انتخاب و خرید نهال انگور با سازگاری پذیری حداکثری در باغ است. یعنی اگر رقم نهالی که انتخاب میکنید. به خوبی با شرایط آب وهوایی و اقلیمی در باغ شما سازگار شود، میتواند در کمتر از ۵ سال شما را به سوددهی حداکثری از باغ برساند. از این رو باید پیش از خرید نهال انگور از شرایط فعلی باغتان آگاه شوید. مهم ترین فاکتورهایی که باید مورد بررسی قرار دهید:

ارتفاع از سطح دریای باغ و نهال :

ارتفاع از سطح دریای آزاد در واقع مشخص کننده شرایط اقلیمی و رطوبت و سطح اکسیژن رسانی در باغ شما میباشد. جالب است بدانید اکثر ارقام درختان تنها در ارتفاع خاصی از سطح دریا قادر به رشد و محصول دهی حداکثری خواهند بود. برای مثال نهال انگور ترکمن ۴ در ارتفاع از سطح دریای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متر؛ بهترین سازگاری و باردهی را از خود به نمایش میگذارد.

شرایط آب وهوایی و اقلیمی باغ انگور :

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در سازگاری و یا عدم سازگاری رقم انگور در منطقه شما؛ تطابق پذیری با شرایط آب وهوایی در منطقه شما است. بنابراین شما باید پس از آگاهی از شرایط آب وهوایی در باغتان اگر در منطقه سردسیر قرار دارید. تنها ارقام نهال انگور سردسیری را خریداری کنید، که تحمل سرمای شدید در منطقه شما را دارد. در مقابل اگر در یک منطقه گرمسیر قرار دارید. باید نهال انگور گرمسیری را تهیه کنید که بیشترین سازگاری را با گرمای شدید از خود نشان میدهد. بهترین آب وهوا برای احداث باغ انگور مناطق معتدل با تابستان‌های گرم و خشک و طولانی و زمستان‌های معتدل میباشد. نهال انگور برای سایر مناطق با آب وهوای معتدل و یا نیمه سردسیری و گرمسیری نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

میزان رطوبت و خشکی انگور :

این مورد نیز میتواند در میزان سلامتی؛ عمر اقتصادی و محصول دهی درختان تاثیر گذار باشد. برخی از ارقام نهال انگور در برابر رطوبت و خشکی شدید به شدت حساس اند. و ممکن است باعث بیماری و آفت و حتی مرگ درختان شود. آگاهی از میزان رطوبت و خشکی همچنین میتواند در میزان و روش ابیاری درختان انگور موثر باشد.

خاک باغ انگور :

پیش انجام هرگونه عملیات احداث باغ، لازم است تا خاک باغ خود را مورد آزمایش قرار داده و از شرایط فعلی خاک باغتان آگاه شوید. برای آگاهی از نحوه انجام ازمایش خاک؛ مقاله آزمایش خاک ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است :

  • بهترین خاک برای کاشت درختان انگور خاک‌های لومی و شنی است. البته این درختان میتوانند سایر خاک‌ها از جمله خاک لوم- سیلت یا رس- لوم را نیز تحمل نمایند. اما بهره وری شما از باغ کاهش خواهد یافت.
  • عمق خاک باغ شما حداقل باید ۱٫۵ متر باشد تا ریشه بتواند به خوبی در خاک رشد نماید.
  • زهکشی مناسب به اکسیژن رسانی بهتر به خاک و خروج سریعتر آب کمک میکند. در نتیجه ریشه دچار خفگی نخواهد شد.
  • ph خاک باید بین ۵٫۵ تا ۷ باشد. در غیر اینصورت بهتر است با افزودن آهک به خاک؛ ph آن را افزایش و یا با افزودن گوگرد ph را کاهش دهید.

پس از آگاهی از ویژگی‌های خاک باغتان با شخم زنی و ترکیب خاک و همچنین کودرسانی؛ خاک باغ خود را برای احداث باغ انگور آماده نمایید.

نور و شیب باغ انگور :

همانطور که میدانید درخت انگور برای انجام عملیات فتوسنتز و تولید انرژی نیازمند به دریافت نور تا ۸ ساعت در طول روز است. بنابراین در هنگام کاشت نهال انگور به نوررسانی به باغ توجه نمایید. نهال را در کنار دیوار و یا مناطق با شیب شدید نکارید.

مناطق با شیب کمتر برای احداث باغ انگور مناسب است. چرا که در این مناطق هوای سرد به سرعت تخلیه میشود. برای جمع آوری آب باران در مناطق شیب دار میتوانید از بانکت و تراس استفاده کنید.

پس از آگاهی و کسب اطلاع از شرایط فعلی باغ خود اقدام به خرید نهال انگور مناسب برای باغ خود نمایید. نهالی که خریداری میکنید باید بیشترین سازگاری را با شرایط باغ شما داشته و همچنین بالاترین محصول دهی؛ عمر اقتصادی و کیفیت محصول را برای شما به همراه داشته باشد. کارشناسان ما در نهالستان پالیز آماده ارائه مشاوره در خصوص نحوه انتخاب و خرید نهال انگور مناسب برای باغ شما میباشند.

قدم بعدی؛ کاشت نهال انگور در باغ است. با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات درباره نحوه کاشت نهال انگور را بررسی کنیم.

باغ انگور

دستورالعمل کاشت نهال انگور در باغ

بهترین زمان برای احداث باغ انگور اواخر ماه اسفند تا اوایل ماه فروردین میباشد. این نهال یک رقم گرما دوست است. بنابراین باید زمانی در خاک کاشته شود که سرمای شدید و یخبندان در منطقه فروکش نموده است.

باغ‌های انگور به ۳ روش احداث و مورد بهره برداری قرار میگیرند :

  • داربستی
  • سنتی یا خزنده
  • پاچراغی یا گوبله

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هریک از این روش‌های احداث؛ مقاله کاشت نهال انگور را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. شما میتوانید با توجه به شرایط فعلی موجود در باغتان، باغ انگور را به یکی از این ۳ روش احداث کنید.

پس از دریافت نهال‌های انگور سلامت را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار :

  • شاخه و برگ‌ها نباید دچار زردی؛ رنگ پریدگی و یا شکستگی و بریدگی باشند.
  • شناسنامه نهال و گواهی سلامت و کارت گارانتی معتبر ۲ ساله نهال را بررسی کنید.
  • ریشه باید کاملا سالم و یکدست و به دور از هرگونه آفت و یا بیماری باشد.
  • نهال نباید خیلی پرپشت و یا خیلی کم پشت باشد.

نهال‌های جوان نیاز بیشتری به آبیاری دارند. همچنین در طول مسیر زمان زیادی را بدون آب گذرانده اند. از این رو دقیقا پس از کاشت باید باغ را آبیاری نمایید. سپس در فواصل ۷ روز یکبار درختان را تا ۳ مرحله آبیاری کامل نمایید.

چکیده مطلب

با بهره گیری از نکات مطرح شده در این مطلب؛ شما باغداران محترم میتوانید بهترین و پربارترین باغ انگور را احداث نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم میتوانید جدیدترین مقالات و ویدیوهای تخصصی ما را در سایت پالیز نهال مشاهده فرمایید.

پالیز نهال بزرگترین مرکز تخصصی تولید و عرضه انواع نهال انگور به سرتاسر نقاط کشور و دارای مجوز از موسسه ثبت و نهال و جهاد کشاورزی میباشد. برای استعلام قیمت خرید نهال انگور و مشاوره تخصصی احداث باغات انگور مدرن با کارشناسنان نهالستان پالیز نهال تماس بگیرید.

وبسایت : www.paliznahal.ir

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش پالیز نهال  ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

نظرات