ماهیت توکن NFT چیست؟

0

از سری‌های دوگانه ارزهای معتبر دیجیتال به غیر از ارزهای رایج قابل معاوضه نظیر بیت کوین، تتر، اتریوم و… نمی‌توان از انواع توکن NET نیز غافل شد. ارزهای موسوم به NFT ارزش و جایگاه خود را در مقایسه با سایر رمز ارزهای معاوضه‌پذیر و قابل تقسیم‌ در بازار کریپتوکترنسی‌ پیدا کرده‌اند و امروزه مورد استفاده و کاربردهای گسترده‌ای واقع می‌شوند.

در بررسی و تحلیل توکن NFT و به طور کلی پاسخ به این سوال که NFT چیست؟ باید به ویژگی‌ها و ماهیت این نوع توکن معتبر و کاربردی اشاره کرد. اگر قصد دارید از کاربردها و مزایای یک NFT استفاده موثری داشته باشید، پس باید ابتدا این توکن غیر قابل معاوضه را به خوبی بشناسید.

 توکن NFT

ظهور ارزهای دیجیتال NFT

پرونده توکن‌های NFT ابتدا با کریپتوکارنسی معروف و معتبر اتریوم آغار شد. اولین توکن NFT روی بلاک چین اتریوم تعریف شد؛ اما‌ در حال حاضر این نمونه‌ها روی بسترهای دیگر نیز فعال هستند و به طرز قابل توجهی گسترش یافته‌اند. همین موضوع باعث جلب نظر کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال به سمت این توکن‌ها شد تا از ویژگی‌ها و شاخصه‌های آن‌ها استفاده ببرند.

توکن غیر قابل معاوضه

به یک توکن NFT در بازار کریپتوکارنسی‌ها توکن غیر قابل معاوضه نیز می‌گویند. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که این عبارت غیر قابل معاوضه از کجا می‌آید و اساسا به چه دلیل درباره این رمز ارزها به کار می‌رود؟ اصولا به این نوع از ارزها غیر قابل معاوضه می‌گویند؛ زیرا قابلیت تعویض و مبادله با سایر ارزهای دیجیتالی معتبر را ندارند. این توکن‌ها به‌ ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و سایر ارزهای قابل معاوضه، امکان تبادل را ندارند و عملا از پای آن‌ها هیچ وقت به صرافی‌های ارز دیجیتال باز نمی‌شود.

همچنین توکن NFT قابلیت تقسیم یا اصطلاحا خرد شدن را نیز ندارد. این ویژگی به این معناست که به عنوان مثال یک توکن ان اف تی را که دارای ارزش مشخصی است نمی‌توان به تعدادی ارز دیجیتال دیگر که مجموعا هم ‌ارزش با هم هستند، معاوضه نمود. برای درک بهتر این موضوع این مثال را در نظر بگیرید که شما به اقتضای نیاز خود به اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی، قصد دارید تا اسکناس ۵۰ هزارتومانی خود را با پنج تا از آن‌ها معاوضه کنید. این تبادل اصطلاحا تقسیم یا خرد کردن ارز نامیده می‌شود. انواع توکن NFT فاقد این قابلیت هستند.

توکن NFT

NFT به چه معناست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که NFT چیست و چه کاربردی دارد؟ ان اف تی مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنای رمز ارز یا توکن غیرقابل تعویض است. این نام به توکن‌هایی اتلاق می‌شود که فاقد قابلیت تبادل هستند.‌ این سری رمز ارزها صرفا‌ به صورت اختصاصی کارایی دارند و در تعامل بازارهای دیجیتالی محدود و تک کاربردی عمل خواهند نمود. مجموع ویژگی‌های اصلی توکن‌های NFT کاربری‌های ویژه و منحصربه‌فردی را به این‌ ارزهای دیجیتالی پرطرفدار می‌دهند. ویژگی‌های بارز نام‌ برده شده برای این ‌ارزها یک مزیت کاربردی خواهد بود که در مواقعی به کار یوزرها می‌آید.

کاربردهای NFT

مشخصه‌های اصلی یک توکن NFT شامل سه مورد یعنی غیر قابل معاوضه بودن، فاقد بخش‌پذیری و انحصاری بودن است که همین ویژگی‌ها، کارایی ویژه آن‌ها را شکل می‌دهد. استفاده از این‌توکن‌ها به منظور انتقال دارایی‌های درون برنامه‌ای بازی‌ها یکی از روش‌های مرسوم برای گیمرهاست؛ چرا که توکن با ارزش خاص و غیرقابل تغییری که برای آن تعریف می‌شود، صرفا به عنوان یک ناقل دارایی خواهد بود.

توکن NFT یکی از روش‌های ترجیحی هنرمندان برای ثبت هنر دیجیتالی خودشان است که از این ابزار برای به ثبت رساندن و محفوظ نگه داشتن امتیاز آثار هنری استفاده می‌کنند. رشد استقبال از کاربردهای NFT در کلکسیون‌های مختلف از نمونه‌های نتایج این کاربرد به حساب می‌آید. از دیگر کارکردهای این رمز ارزها حفاظت و ثبت دارایی‌هاست. بعضا کاربران فضای مجازی و اینترنت از این توکن‌ها به عنوان ابزاری معتبر جهت ثبت یک یوزر اکانت یا حتی یک دامنه اینترنتی به تحت یک نام تجاری و برند خاص استفاده می‌کنند.

اثربخشی این ارزها فقط برای ثبت و حفاظت از دارایی‌های دیجیتالی نیست و می‌تواند به منظور یک دارایی واقعی حائز اعتبار باشد. به عنوان مثال از یک توکن NFT می‌توان برای خرید املاک یا کالا استفاده نمود. البته این امکان در شرایطی وجود دارد که ارزش توکن برای فرد فروشنده محرز باشد و خود او نیز بتواند از آن استفاده نماید.

نمونه‌هایی از پروژه NFT

همان‌طور که اشاره شد یک توکن NFT این ظرفیت را دارد تا در قالب واحدهای ارز محفوظ در پروژه‌های مختلف دیجیتالی به کار گرفته شود. بنا به همین قابلیت امروزه پروژه‌های معروف و پرمخاطب زیادی با این رمز ارز کار می‌کنند. پروژه‌هایی مثل FLOW و Rarible و همچنین گیم‌های پرطرفداری مثل Azure Heroes  و Alter Verse از جمله آن‌ها هستند.

به این موارد می‌توان پلتفرم‌های بزرگتر در حوزه کلکسیونی و بیزنس را نیز اضافه کرد؛ پلتفرم‌هایی نظیر NBA Top Shot و Dr.Seuss. چند نمونه دیگر از پروژه‌ها و پلن‌های NFT شامل این موارد هستند:

  • Crypto Kitties
  • Open Sea
  • Art
  • ENS
  • Decentraland

توکن NFT

سرمایه‌گذاری و خرید و فروش NFT

توکن NFT یک ارز دیجیتال غیرمالی محسوب می‌شود. با این وجود مانند دیگر ارزهای تبادل‌پذیر می‌توان آن را روی کیف پول دیجیتال ذخیره کرد. پس این ارز می‌تواند مانند سایر ارزهای دیجیتال سود آور باشد و آینده روشنی را برای تریدرها بسازد. تمایل به خرید و سرمایه‌گذاری روی این ارز در سال‌های اخیر به حد قابل توجهی افزایش یافته است.

در حال حاضر امکان خرید و فروش NFT توسط سایت‌های اینترنتی فراهم است. وب‌سایت اپن سی (open sea) بزرگترین مرجع تامین و خرید طیف وسیعی از انواع توکن ان اف تی به شمار می‌آید. یکی از مزیت‌های این سایت فراهم‌ کردن شرایط ساخت NFT روی بلاک چین اتریوم است که کاملا رایگان و بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای انجام می‌شود.

آینده روشن NFT

وجود جو نامطمئن و متزلزل بازار رمز ارزها در بازار NFT هم کاملا محسوس است و به همین دلیل در حال حاضر رونق آنچنانی در بازار این رمز ارزها به چشم نمی‌خورد. اخبار بازار تکنولوژی و رمز ارزها گویای آن است که در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های بزرگی نظیر فیس بوک نیز تمایل به گرایش به سمت متاورس و استفاده از ظرفیت‌های ان اف تی ‌ها دارند. پس می‌توان گفت که آینده خوبی برای این ارزها در پیش است و در حال حاضر بهترین فرصت برای علاقه‌مندان و کاربران جهت سرمایه‌گذاری روی انواع توکن NFT محیاست.

نظرات