طاووس الملوک قاجار کیست بیوگرافی طاووس الملوک همسر فتحعلی شاه قاجار و درگذشت

5

طاووس الملوک قاجار کیست بیوگرافی طاووس الملوک همسر فتحعلی شاه قاجار و درگذشت

طاووس الملوک قاجار کیست : طاووس الملوک قاجار با نام معروف تاج الدوله اصفهانی متولد سال ۱۲۱۲ در اصفهان، همسر فتحعلی شاه قاجار و خواهر مظفرالدین شاه قاجار یکی از زنان تاثیرگذار تاریخ ایران است.

طاووس الملوک قاجار کیست

سیر تا پیاز زندگی و بیوگرافی طاووس الملوک قاجار همسر فتحعلی شاه قاجار + عکس درگذشت

طاووس الملوک قاجار با نام معروف تاج الدوله اصفهانی متولد سال ۱۲۱۲ در اصفهان، اصالتا گرجی با موهای بور و چشمان روشنی بود که چهل و دومین همسر فتحعلی شاه قاجار در حرمسرا بشمار می امد. به سبب جایگاه ویژه‌ای که نزد شاه داشت، از او لقب تاج‌الدوله گرفت و یکی از زنان قدرتمند و ادیب و باسواد و شاعر آن دوران بود. در ادامه به معرفی و بیوگرافی طاووس الملوک قاجار خواهر مظفرالدین شاه قاجار با عکس و سوابق و زندگی سیاسی و شخصی او از ازدواج با فتحعلی شاه قاجار تا تخت طاووس و لقب تاج الدوله و سیر تا پیاز زندگی طاووس الملوک قاجار را در ادامه میخوانید

بیوگرافی طاووس الملوک قاجار تاج الدوله اصفهانی

طاووس الملوک، ادیب، شاعر و خطاط یکی از زنان فتحعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۱۲ در اصفهان به دنیا امد. او در سال ۱۲۵۰ در نجف اشرف درگذشت

طاووس الملوک قاجار کیست

سوابق

وی اهل اصفهان و از گرجی‌زادگان صفویه بود. فتحعلی‌شاه در یکی از سفرهایش به اصفهان، تاج‌الدوله را که در آن هنگام ۷ یا ۸ سال داشت، به میرزا عبدالوهاب اصفهانی، متخلص به «نشاط» سپرد تا در تهران و زیر نظر او به تحصیل علوم ادبی بپردازد. نشاط در حق تاج‌الدوله پدری و استادی کرد و او را به درجۀ کمال رساند.

تاج الدوله همسر فتحعلی شاه قاجار

تاج‌الدوله به عنوان زن چهل و دوم فتحعلی‌ شاه قاجار در سن ۱۵ سالگی به عقد وی درآمد.

فتحعلی‌شاه پس از ازدواج، نام تخت جواهرنشان خود «تخت‌ خورشید» را به «تخت طاووس» تغییر داد.

طاووس به قدری علاقه و توجه پادشاه قاجار را به خود جلب نمود که شاه دستور داد یک عمارت تام‌الاجرا از اندرونی و بیرونی و حمام، مشتمل بر تالارهای آیینه متعدد مانند موقع تمکن و نشیمن خود خاقان مغفور که معروف به عمارت چشمه بود، برای طاووس، همسر محبوب فتحعلی شاه قاجار تاج‌الدوله ساختند.

او زندگی جداگانه‌ای از زنان حرمسرای فتحعلی شاه داشت و حتی برایش وزیر مشخص شده بود که میرزا حسین، پسر مرحوم میرزا اسدالله خان برادر مرحوم میرزا آقاخان صدراعظم، این منصب را برعهده داشت. طاووس در ۲۰سال آخر سلطنت فتحعلی شاه و عزل و نصب حکام و مقامات مهم این دوره بسیار نقش داشت اما برخلاف بعضی زنان صاحب قدرت قاجار، نام بدی از او به جا نمانده و مورخان داخلی و خارجی به نیکی از او یاد کرده و نوشته اند که زنی مؤمن و متدین و دلرحم و با عاطفه بوده و هر مظلومی به درگاه او پناه می‌برد مأیوس برنمی‌گشت.

در روزهای بیماری فتحعلی شاه در سفر اصفهان هم که باعث مرگ شاه قاجار شد، طاووس تنها زن از صدها زن حرمسرای شاهی بوده که در کنار شوهر ۶۸ ساله‌اش ماند و از او پرستاری کرد.

طاووس که تا پایان عمر فتحعلی شاه، زن سوگلی و مورد علاقه او باقی ماند ۹ فرزند برای فتحعلی شاه به دنیا آورد، که شش تن از آنان، سه پسر (سیف‌الدوله، نیرالدوله و عضدالدوله) و سه دختر (شیرین جهان خانم، شمس‌الدوله و مرصع خانم) زنده ماندند. پسران به مقامات مهمی رسیدند و دختران با شاهزادگان قاجار ازدواج کردند.

درگذشت و مرگ طاووس الملوک خواهر مظفرالدین شاه

پس از مرگ فتحعلی‌شاه تاج‌الدوله از بیم درگیری شاه‌زادگان مدتی به سیدمحمدباقر شفتی از دانشمندان معروف اصفهان پناه برد؛ پس از بر تخت نشستن محمدشاه (سل‌ ۱۲۵۰-۱۲۶۴ق)، تمامی جواهرات خود را به وی بخشید و به همراه سیف‌الدوله، یکی از پسرانش به عتبات سفر کرد و پس از چند بار سفر به حج، تا پایان عمر در نجف ماند و در همان شهر نیز درگذشت و در مجاورت حرم حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) دفن شد.
هم اکنون نیز برقرار و معروف است. چند تن از اولاد تاج‌الدوله هم در زمان حیات او در نجف اشرف اقامت گزیدند نسل پنجم و ششم آنها هم اکنون در بغداد و نجف و کربلا زندگی می‌کنند.

درگذشت و مرگ طاووس الملوک خواهر مظفرالدین شاه

تخت طاووس

تخت جواهرنشانی که به نام همسر فتحعلی شاه تخت طاووس نام دارد. فتحعلی شاه قاجار بزرگترین حرمسرای این سلسله را داشت اما فقط یکی از آنها تا آخر عمر همسر محبوب او باقی ماند و تاثیرگذار بود. طاووس یکی از هزار زن فتحعلی شاه قاجار بود.دختر بسیار زیبایی که میرزا عبدالوهاب معتمدالدوله معروف به نشاط اصفهانی از شعرای معروف دربار فتحعلی شاه که برای تاج‌الدوله نقش پدر داشت، زمینه ازدواج او با شاه را فراهم کرد. اما گفته می‌شود آنچه موجب دوام علاقه و محبت فتحعلی شاه به طاووس شد، کمال، تدبیر و سیاست او بود. تربیتی که در مکتب نشاط اصفهانی پایه گذاری شده بود. گفته می شود طاووس اشعاری هم سروده اما در منابع تاریخی اثری از اشعار او نیست.

همین زیبایی و کمال باعث شد فتحعلی شاه قاجار مراسم عروسی باشکوهی برای او تدارک ببیند و شهر را آذین ببندند. تخت مرصعی را که تخت خورشید نام داشت برای شب عروسی آماده کردند که بعدها به امر فتحعلی شاه این تخت را «تخت طاووس»‌ نامگذاری کردند که هنوز هم موجود است.

طاووس الملوک در سریال گیلدخت

سریال گیلدخت به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، یکی از مجموعه های تاریخی و عاشقانه در سال ۱۴۰۱ است که از ۱۹ آبان ماه به روی آنتن شبکه یک سیما رفت. این سریال در زمان قاجار روایت می شود و زندگی اسماعیل و گلنار را در کنار آصف میرزا قاجار به تصویر می کشد که در میان هیاهو و مهلکه های قاجار، عاشق یکدیگر شده اند.

بازیگر نقش طاووس الملوک در سریال گیلدخت پریوش نظریه است.

5 دیدگاه در “طاووس الملوک قاجار کیست بیوگرافی طاووس الملوک همسر فتحعلی شاه قاجار و درگذشت

  1. علیرضا گفت:

    خدا عقلتون بده

  2. Sharifi گفت:

    درود. قاعدتاً طاووس الملوک همسر فتحعلی شاه با طاووس الملوک خواهر مظفرالدین شاه و همون طاووس الملوک سریال گیل دخت دو شخصیت مجزا و جداگانه هستن که یکی کاملا مستند هست و واقعی و دومی در هاله ای از ابهام فرو رفته و یحتمل واقعی نیست و افسانه ایه

  3. مه گفت:

    حتما اون موقع خوب بوده

  4. علیرضا مشتاقی گفت:
    10

    داداش چطوری میشه زن فتحعلی شاه ؛ خواهر مظفرالدین شاه باشه

    اگر تاریخ نمیدانی ؛ تاریخ نگاری نکن

  5. مریم منصوری گفت:
    8
    11

    طاووس الملوک رواینجازنی مومن وباکمالات معرفی کردیدپس چطوردرسریال گیلدخت این چنین نیست

نظرات