بیوگرافی پله فوتبالیست و همسر و فرزندانش و علت فوت + عکس درگذشت و خانواده

0

بیوگرافی پله فوتبالیست و همسر و فرزندانش و علت فوت + عکس درگذشت و خانواده

پله پیشکسوت فوتبال متولد ۱۹۴۰ در شهر ترس کوراسویس برزیل ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در سن ۸۲ سالگی درگذشت. علت فوت و درگذشت او بیماری سرطان روده اعلام شد. در ادامه به معرفی و بیوگرافی پله فوتبالیست قدیمی برزیل و همسر و فرزندانش همراه با سوابق ورزشی و افتخارات و علت فوت و درگذشت ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (پله) امپراطور فوتبال می پردازیم. با ما در مجله حرف تازه همراه باشید.

پله (Edson Arantes do Nascimento) فوتبالیست کیست

بیوگرافی پله پادشاه فوتبال

پله با نام کامل ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (Edson Arantes do Nascimento) زادهٔ اول آبان ۱۳۱۹ در شهر ترس کوراسویس برزیل فوتبالیست اهل برزیل بود. که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان آلبرت انیشتین شهر سائو پائولو درگذشت. او دارای قد ۱٫۷۳ متر که با نام پله شناخته می‌شد، بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل بود که در پست مهاجم بازی می‌کرد.

از القاب دیگر او ری (شاه و سلطان) و پرولا نگرا (مروارید سیاه) بودند و از نظر بسیاری از صاحب‌نظران، بزرگ‌ترین و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می‌شد.

خانواده پله

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله (Pelé) فرزند اول خانواده بود. یک خواهر و یک برادر به نام های ماریا و ژکا دارد. پدرش داندینهو فوتبالیست آماتور و مادرش خانه دار بود. پله در خانواده ای فقیر به دنیا امد و رشد کرد. می گوینده خانواده نمی‌توانستند برای وی توپ فوتبال بخرند از گلوله‌های جوراب به جای توپ استفاده می‌کرد. تا جایی که از ۶ سالگی مقابل سینما کفش مردم را برق می‌انداخت و بیرون سالن‌های سینما بادام زمینی  می‌فروخت تا پول خرید توپ فوتبال را به دست بیاورد. پله پول خرید کفش نداشت و پابرهنه بازی می‌کرد. او و دوستانش تیم فوتبالی درست کردند و نامش را تیم «بی‌کفش‌ها» گذاشتند. بعد‌ها بازی‌های با پای برهنه که در زمین‌های خالی انجام می‌شد به «پلادا» معروف شد که گمان می‌رود این نام به خاطر پله انتخاب شده است.

پله در این خصوص گفته است: وقتی فوتبال را شروع کردم، پولی برای خریدن توپ نداشتم و در نتیجه با جوراب پر شده از روزنامه برای خودم توپ درست می‌کردم. اولین توپ چرمی که دیدم، توپ کهنه‌ای بود که پدرم از تیم بائورو آورده بود که خیلی درب و داغان بود. بخاطر وضعیت خانواده مدتی به عنوان شاگرد در چای فروشی کار می‌کردم تا اینکه در ۱۱ سالگی وارد تیم فوتسال رادیوم شدم و بازی کردم.

بیوگرافی پله فوتبالیست و همسر و فرزندانش و علت فوت + عکس درگذشت و خانواده

او سابقه ۳ بار قهرمانی در جام جهانی با برزیل را در کارنامه خود داشت و یکی از فوتبالیست های بزرگ و معروف جهان است که در ۱۳۶۳ بازی ،۱۲۸۱ گل به ثمر رساند تا سال‌های متمادی برترین گلزن دنیا شناخته شد. او آنقد عاشق فوتبال بود که توپ را مانند عشقش در آغوش می گرفت و تا آخر عمرش با عشق به فوتبال زندگی گذراند. پله اسطوره ای که هرگز تکرار نمی شود و تکراری.

با این حال نکته غم انگیز زندگی فوتبالی پله مربوط به جایزه توپ طلا بود. پله در تمام دورانی که فوتبال بازی می‌کرد موفق به بردن توپ طلا نشده بود و در طول مدت فعالیت های ورزشی خود نتوانست توپ طلا را به خانه ببرد و این دردناکترین نقطه زندگی او در فوتبال بود. چرا که توپ طلا آن موقع تنها به بازیکنان اروپایی داده می‌شد.

سوابق پله

سوابق ورزشی

پله به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شد و از سوی فیفا لقب برترین را گرفته‌ است. وی یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بود. کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجلهٔ تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت.

او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت و تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یک فوروارد، تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت، قدرت و دقت شوت او از معروف‌ترین ویژگی‌هایش بودند.

عکس های جوانی پله

شروع فوتبال از ۱۰ سالگی

پادشاه فوتبال، از سال ۱۹۵۰ در سن ۱۰ سالگی پا به توپ شد و شروع کرد و خیلی زود در سال ۱۹۵۸ با اینکه ۱۸ سال بیشتر نداشت در جام جهانی سوئد جوانترین بازیکن برزیلی شناخته شد.

او در دوران حرفه‌ای خود در چهار جام جهانی بازی کرد و موفق به کسب ۳ جام جهانی (۱۹۶۲، ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰) شد.

در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد او با ۱۷ سال سن جوانترین بازیکن برزیل بود و موفق شد با گلزنی در فینال برزیل را قهرمان جهان کند.

در جام جهانی ۱۹۶۲ در دومین بازی برزیل برابر چکسلواکی مصدوم شد و نتوانست برزیل را در دیدارهای بعدی همراهی کند.

در جام جهانی ۱۹۶۶ نیز مصدومیت باعث شد تا تنها در دو بازی برای برزیل بازی کند و برزیل این بار در همان مرحلهٔ گروهی حذف شد؛ ولی در جام جهانی ۱۹۷۰ با قدرت بازگشت و با گلزنی در فینال برابر ایتالیا علاوه بر کسب جام قهرمانی یکی از معدود بازیکنانی شد که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده‌اند.

جالب است بدانید که پله در تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند. وی از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ به مدت ۱۸ سال در تیم «سانتوس» برزیل بازی کرد و در ۶۳۸ بازی توانست ۶۵۳ گل نیز به ثمر برساند.

زندگینامه پله امپراطور فوتبال

خداحافظی از فوتبال

پله در سال ۱۹۷۷ از فوتبال خداحافظی کرد. او بعد از خداحافظی و بازنشستگی از فوتبال به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و مدتی وزیر ورزش برزیل بود

سوابق در تیم ملی

پله در ۱۷ سالگی به تیم ملی برزیل دعوت شد و سال ۱۹۵۸ در جام جهانی سوئد بازی کرد. او با ۱۷ سال و ۲۳۹ روز جوان‌ترین بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی است، همچنین جوان‌ترین بازیکنی است که موفق شده در فینال جام جهانی حضور داشته باشد و موفق شد در برابر تیم فرانسه و در نیمه نهایی جام ۵۸ موفق به زدن ۳ گل در یک دیدار و هت تریک شود. یکی از گل‌های پله در جام جهانی، جز برترین گل‌های تاریخ جام جهانی به شمار می‌آید.

گل های پله

سفر پله به ایران

اگر نمی دانید بدانید که پله در سال ۱۳۵۱ برای برگزاری بازی دوستانه بین تیم سانتوس و تاج وارد تهران شد و روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۱ در ورزشگاه آزادی بازی کرد. در این بازی ۶۰ هزار تماشاگر و رضا پهلوی پسر شاه نظاره‌گر بازی بودند که در آخر تیم سانتوس برزیل با نتیجه ۵ بر یک تیم تاج ایران را برد و پله هم سه گل به ثمر رساند.

همه ازدواج ها و همسران پله امپراطور فوتبال

پله برای اولین بار در ۲۱ فوریه ۱۹۶۶ با رزماری چولبی ازدواج کردو حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر بود. اما همزمان با داشتن همسر و فرزند، به همسرش خیانت کرد و با یک مجری زن بنام Xuxa وارد رابطه عاشقانه شد و زندگی پنهانی با او داشت

پله پس از ۱۶ سال زندگی از همسر اولش در سال ۱۹۸۲ جدا شد. جالب است بدانید ادینهو پسر پله در سال ۲۰۱۴ بخاطر قاچاق مواد مخدر به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

همه ازدواج ها و همسران پله امپراطور فوتبال

اسطوره فوتبال برزیل پس از جدایی از همسر اولش، در سال ۱۹۹۴ با خانمی به نام آسیریا روانشناس مذهبی ازدواج کردو حاصل این ازدواج فرزندان دو قلو است. اما این ازدواج نیز پس از ۱۲ سال در سال ۲۰۰۸ به طلاق ختم شد.

پله در سومین ازدواج رسمی خود در سال ۲۰۱۰ با خانمی به نام «مارسیا آوکی» وارد کننده تجهیزات پزشکی ورزشی اهل ژاپن ازدواج کرد.

همه ازدواج ها و همسران پله امپراطور فوتبال

پله و چهره های سیاسی

پله علاقه خاصی به نلسون ماندلا داشت و پس از مرگ ماندلا در سال ۲۰۱۳ پله توئیت کرد: «او قهرمان من، دوست من، و همراه من در مبارزه برای مردم و برای صلح جهانی بود»، و او را تأثیرگذارترین فرد تمام زندگی‌اش می‌دانست.

پله با وجود اینکه اصالت بریتانیایی ندارد، ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۹۷ به خاطر تمام فعالیت‌های بشردوستانه‌اش، وی را به عنوان افتخاری شوالیه امپراتوری بریتانیا (KBE) انتخاب کرده و این نشان را به پله اعطا کرد. پله از سال ۱۹۹۴ به عنوان قهرمان ورزشی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و سفیر حسن نیت برای یونیسف خدمت کرد و کمپین‌هایی مانند جمع‌آوری کمک برای کودکان نیازمند در سال ۱۹۹۶، و بازی خانه در سال ۲۰۰۰ ایجاد کرد.

درگذشت پله پادشاه فوتبال + علت فوت و درگذشت

درگذشت پله پادشاه فوتبال + علت فوت و درگذشت

پله که مدتی با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم می کرد، در نهایت در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

پله در شهریور ۱۴۰۰ مبتلا به بیماری سرطان روده شد و تحت عمل جراحی و شیمی درمانی قرار گرفت. در آذر ماه ۱۴۰۱ و همزمان با برگزاری جام جهانی به دلیل تورم عمومی به بیمارستان آلبرت انیشتین منتقل شد ولی پزشکان نتوانستند او را به زندگی بازگردانند.

افتخارات و عناوین کسب شده پله

افتخارات و عناوین کسب شده پله

  • برترین ورزشکار قرن بیستم به انتخاب کمیته بین‌المللی المپیک
  • بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۷۰
  • مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی ۱۹۷۳
  • قهرمان جام جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰
  • قهرمان جام بین قاره‌ای با سانتوس ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳
  • رکورددار گلزنی در بازی‌های رسمی با ۱۲۸۱ گل
  • ۹۲ بازی ملی، ۷۷ گل
  • حضور در جام جهانی: ۴ دوره (۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰) – ۱۴ بازی، ۱۲ گل
  • ویژگی‌های منحصر به فرد پله

واکنش ها

کریستیانو رونالدو در واکنش به درگذشت پادشاه فوتبال نوشت: عمیق ترین تسلیت من به تمام برزیل و به ویژه به خانواده آقای ادسون آرانتس دو ناسیمنتو یک “خداحافظ” با پادشاه ابدی پله هرگز برای بیان درد و رنجی که در حال حاضر کل دنیای فوتبال را در بر گرفته کافی نخواهد بود. یک الهام برای میلیون ها نفر، یک الگو از دیروز، امروز، برای همیشه.

محبتی که او همیشه نسبت به من نشان می داد، در هر لحظه ای که به اشتراک می گذاشتیم، متقابل بود، حتی از راه دور. او هرگز فراموش نخواهد شد و یادش برای همه ما عاشقان فوتبال جاودانه خواهد ماند. در آرامش باش، پادشاه پله

نظرات