آلوپسی آره آتا چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمانی آن

0

آلوپسی آره آتا عارضه‌ای است که باعث می‌شود موهایتان به صورت ناگهانی ریزش کنند. بیماری که در بین مردن به اسم ریزش سکه‌ای مو یا طاسی سر هم شناخته می‌شود. کابوسی که بسیاری از جوانان را درگیر خودش می‌کند. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی بدن است. در واقع زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند این ریزش مو پدیدار می‌شود. ما امروز در این مطلب قصد داریم که به طور مفصل در مورد این بیماری، علت، علائم و همچنین راهکارهای درمانی آن صحبت کنیم. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید تا انتها همراه ما باشید.

آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی آره آتا(Alopecia areata) وضعیتی است که باعث ریزش موها به صورت ناحیه‌ای می‌شود. البته که آلوپسی در دنیا پزشکی به معنی ریزش مو است که انواع مختلفی هم دارد و Alopecia areata تنها یکی از مدل‌های آن است. آلوپسی یک بیماری شایع است، تا جایی که طبق آمار حدود ۷ میلیون شهروند آمریکایی درگیر این بیماری هستند. همچنین این ریزش مو بدون توجه به سن و جنسیت می‌تواند در هر فردی دیده شود. فقط اینکه نوع ریزش در هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اینکه این مدل ریزش ممکن است سکه‌ای یا همن منطقه‌ای، کچلی کامل یا کچلی فراگیر باشد. منظور از کچلی فراگیر ریزش موی تمامی بدن است. همان طور که مشخص است در کچلی کامل هم فرد تمامی موی سر خود را از دست می‌دهد.

 آلوپسی آره آتا

علت بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟

اما آیا علت مشخصی برای بروز این مدل ریزش مو وجود دارد؟

درست مانند دیده شدن ویروس تبخال یا همان HSV در بدن که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ علت بیماری آلوپسی هم مختلف است. (منبع: ویجیاتو)

اما همان طور که در ابتدا هم گفتیم این بیماری یک عارضه خود ایمنی است. در بیماری‌های خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم حمله کرده و آن‌ها را متجاوز‌های خارجی شناسایی می‌کند. در حالی که به صورت طبیعی سیستم ایمنی از بدن ما در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های مضر دفاع می‌کند.

با این حال زمانی که درگیر آلوپسی آره آتا شوید به این معنی است که سیستم ایمنی بدن‌تان به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله کرده است. بد نیست بدانید که فولیکول‌های مو ساختاری هستند که به رویش و رشد مو کمک می‌کنند. در نتیجه زمانی که این بخش‌ها کوچک‌تر شوند رویش مو متوقف شده تا جایی که فرد شروع به از دست دادن موهایش می‌کند.

هنوز هم محققین دلیل قطعی شکل گرفتن چنین شرایطی را پیدا نکرده‌اند. اما به طور کلی برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. ریسک فاکتورهایی که می‌تواند احتمال بروز این بیماری را بیشتر کند شامل موارد زیر می‌شوند:

ژنتیک:اگر که فردی نزدیک در خانواده‌تان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند احتمال اینکه شما هم درگیر این بیماری شوید زیاد است. به عنوان مثال پدر یا مادرتان.

سابقه بیماری: بیماری‌هایی مانند سندروم داون، تیروئید و ویتیلیگو می‌توانند منجر به بروز بیماری آلوپسی آره آتا شوند.

کمبود ویتامین D:آزمایش‌ها نشان داده‌اند که کمبود ویتامین دی در فرد می‌تواند یکی از دلایل پیدایش بیماری Alopecia شود.

علاوه بر مواردی که بالا بررسی کردیم یک شرایطی دیگری هم وجود دارد که به آن آلوپسی ناشی از نیولوماب می‌گویند. در این شرایط زمانی که فرد تحت درمان داروهای سرطانی نیولوماب قرار می‌گیرد موهای خودش را از دست می‌دهد. البته که این نشانه خوبی بوده و یعنی داروها اثربخش بوده‌اند.

آلوپسی آره آتا

با انواع مختلف آلوپسی آره آتا آشنا شوید

آلوپسی آره آتا مدل‌های مختلفی دارد که هر کدام آن‌ها با توجه به نوع ریزش و علائمی دیگری که به همراه دارند مشخص می‌شوند. به علاوه اینکه مدل‌های مختلف این بیماری درمان و روش‌های پیشگیری متفاوتی هم دارند. از رایج‌ترین مدل‌های این عارضه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آلوپسی آره آتا منطقه‌ای

مشخصه اصلی این مدل که به آن آلوپسی سکه‌ای(Patchy) هم گفته می‌شود، ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی پوست یا بدن است. اگر که بیماری در این سطح پیشرفت داشته باشد ممکن است منجر به بروز آلوپسی توتالیس یا آلوپسی کلی شود.

آلوپسی آره آتا توتالیس

زمانی که فرد تمام موی سر خود را از دست بدهد در واقع درگیر آلوپسی توتالیس(Totalis) شده است.

آلوپسی سکه‌ای پخش شده

این مدل با نام آلوپسی آره آتا ناشناس هم شناخته می‌شود. در واقع این نمونه بسیار شبیه به ریزش موی طبیعی است. اما در کنار این ریزش موها به شدت نازک می‌شوند و ریزش مو ناگهانی خواهد بود. به علاوه اینکه ریزش مو منطقه‌ای نیست و تمامی پوست سر را درگیر می‌کند.

آلوپسی اوفیازیس

ریزش مویی که به دنبال نواری در امتداد پهلوها یا قسمت پایینی پوست سر ایجاد می‌شود اوفیازیس نامیده می‌شود.

آلوپسی کلی

اگر که فرد علاوه بر موهای سر تمامی موی بدن خود از جمله موی صورت، مژه‌ها و ابروها را از دست بدهد دچار آلوپسی کلی یا همان Universalis شده است.

علائم بیماری

اصلی‌ترین نشانه این بیماری از دست دادن مو است. موها ممکن است در بخشی از صورت هم شروع به ریزش کنند. گاهی اوقات ممکن است این موهای از دست رفته را روی بالش ببینید یا حتی در حین شست و شوی سر متوجه آن‌ها شوید.

به طور کلی همان طور که بالاتر هم گفتیم ممکن است این ریزش در مدل‌های مختلف بیماری متفاوت باشد. به عنوان مثال در نمونه توتالیس یا universalis این ریزش غیر منتظره و کلی است.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر که اخیرا ریزش مو شدید داشته‌اید یا موهایتان به صورت ناگهانی ریخته‌اند بهتر است هر چه سریع‌تر با یک دکتر پوست مشورت کنید. گاهی اوقات این ریزش مو ممکن است با علائمی مانند خستگی، کاهش وزن یا حتی مشکلات گوارشی همراه باشد که در این زمینه متخصص به شما کمک می‌کند.

آلوپسی آره آتا

درمان بیماری

این بیماری هیچ روش درمانی قطعی ندارد. اما متدهای موجود می‌توانند ریزش مو را کم کنند و حتی به رویش دوباره آن‌ها کمک کنند:

  1. آنترالین
  2. نور درمانی
  3. کاشت مو
  4. ایمونوتراپی
  5. ماینوکسیدیل
  6. تزریق استروئید
  7. درمان‌های طبیعی
  8. قرص‌های مکمل خوراکی
  9. کرم‌های کورتیکواستروئیدی
  10. و تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت

همگی از روش‌های درمانی بیماری آلوپسی آره آتا هستند.

سخن پایانی

طاسی سر یا همان بیماری آلوپسی دلایل مختلفی دارد. با این حال دنبال کردن سبک زندگی سالم می‌تواند احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که یک سبک غذایی سالم را دنبال کنید، ورزش کنید، استرس و نگرانی را از خودتان دور کنید و همچنین مکمل‌های مورد نیاز برای تقویت مو و پوست را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. اگر هم که به دنبال متخصص در زمینه‌های مختلف هستید می‌توانید نگاهی به سایت درمانکده بیندازید. این سایت یک پایگاه اطلاعاتی کامل از تمامی پزشکان در اختیارتان می‌گذارد. از دکتر قلب گرفته تا متخصص اطفال و…

نظرات