راهنمای تبدیل پایان نامه به کتاب

0

تبدیل پایان نامه به کتاب امروزه بسیار انجام می شود. این کار فواید بسیاری دارد. یکی از آنها این است که سطح علمی و تحقیقاتی کشور را بالا برده و امتیازی ویژه در رزومه خود به دست خواهید آورد. تالیف یک کتاب که در حیطه تخصص تان هم باشد می تواند به شما کمک کند تا برگ برنده ای در آزمون دکتری در دست داشته باشید.

بر خلاف آنچه دیگران تصور می کنند تبدیل پایان نامه خوب به یک کتاب خیلی پیچیده نبوده و می توان با ایجاد برخی تغییرات در پایان نامه آن را به کتاب تبدیل کرد. در این مقاله راهکارهای لازم برای انجام پایان نامه و تبدیل آن به کتاب آورده شده است. می توانید با پیروی از این مراحل در نهایت کتابی برگرفته از پایان نامه خود داشته باشید.

معیارهای لازم برای تبدیل پایان نامه به کتاب:

برای اینکه بتوانید پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، لازم است تا پایان نامه شما ویژگی هایی داشته که در ادامه به آنها اشاره شده است:

پایان نامه باید نمره ای بالاتر از ۱۸ داشته باشد.

موضوع پایان نامه باید به گونه ای کاربردی باشد.

موضوع به گونه ای باشد که بتوان آن را تدریس نمود.

در جشنوارها و همایش های علمی، پایان نامه امتیاز مناسبی کسب کرده باشد.

پایان نامه از جنبه علمی کاملا غنی باشد.

 مراحل انجام تبدیل پایان نامه به کتاب

مراحل انجام تبدیل پایان نامه به کتاب

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب:

اولین گام برای تالیف یک کتاب، انتخاب یک نام مناسب برای آن می باشد. زمانی که پایان نامه خود را برای تبدیل به کتاب در نظر می گیرید، باید نامی درخور و شایسته نیز برای آن انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نام کتاب باید با موضوع پایان نامه شما متناسب باشد. از طرف دیگر نباید عینا عنوان پایان نامه را برای نام کتاب بر گزینید.

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که پایان نامه خود را مجددا مرور کرده و هر موردی که در متن پایان نامه وجود دارد و بیانگر کلمه “پایان نامه” می باشد می بایست از متن حذف گردد. کلماتی مانند مقاله، پایان نامه و تحقیق بهتر است از آن خارج شده و فرم کتاب به خود بگیرد. همچنین اگر در پایان نامه خود از کلماتی همچون، استاد، مشاور و غیره کمک گرفته اید نیز خود نشان دهنده پایان نامه بودن متن می باشد که باید حذف شوند.

عنوان ها و سرفصل ها را تغییر داده و از جملات مشابه آنها کمک بگیرید. فصل بندی کتاب باید به گونه ای باشد که اعداد هر فصل مشخص شده و رعایت نکات لازم برای شروع هر فصل نیز الزامی می باشد. حجم فصل ها باید مناسب و اندازه باشد. سعی کنید هر یک از بخش های کتاب را به دو فصل تقسیم بندی نمایید.

اگر از اصطلاحات لاتین در متن استفاده کرده اید، بهتر است که ترجمه آنها را به صورت پاورقی در همان صفحه درج کنید.

تمامی نکات مربوط به شیوه نامه نگارش کتاب که از سوی معاونت پژوهش اعلام و ابلاغ شده است را باید رعایت نمایید. نگارش کتاب می بایست با تمامی اصول این شیوه نامه مطابقت داشته باشد.

در پایان تبدیل پایان نامه به کتاب، پس از انجام تمامی نکات، لازم است تا منبعی دیگر به انتهای کتاب اضافه نمایید. این منبع پایانه نامه شما خواهد بود.

نکات لازم برای تبدیل پایان نامه به کتاب

نکات لازم برای تبدیل پایان نامه به کتاب

بخش هایی در پایان نامه درج می شوند که نیازی نیست عینا در کتاب هم آورده شوند. بخش هایی مانند بیان مسئله، هدف پایان نامه و غیره از جمله این موارد هستند. می توانید در صورت تمایل به اضافه کردن نکات ضروری این قسمت ها به کتاب خود، آنها را در قالب مقدمه بگنجانید.

استفاده و اضافه کردن پیشگفتاری مناسب به کتاب می تواند به مفید بودن آن کمک کند. در صورت نیاز می توانید با یاری گرفتن از افراد با تجربه مانند اساتید خود در این زمینه پیشگفتاری مناسب به کتاب خود اضافه نمایید.

همانطور که گفته شد، رعایت برخی نکات در نوشتن کتاب الزامی می باشد، یک نمونه از نکاتی که در تبدیل پایان نامه به کتاب می بایست به آن دقت کنید، جداول و اشکال به کار رفته در کتاب می باشند. توجه داشته باشید عنوان و توضیحات جدول در بالای آن  و عنوان و توضیحات اشکال در زیر آنها درج می شوند. رعایت این نکات ریز باعث میشود تا کتاب شما جلوه بهتری داشته باشد.

تغییرات لازم برای تبدیل رساله به کتاب

داشتن متنی روان برای کتاب الزامی می باشد. پس لازم است تا پیش از تبـدیل پایان نامه خود به کتاب، تغییراتی در متن آن ایجاد نموده و آن را صریح تر و روان تر بیان نمایید. برخی از نکاتی که به شما کمک می کند تا پایان نامه خود را ویرایش کرده و برای تبـدیل به کتاب آماده نمایید، در ادامه ذکر شده است:

  • بهتر است از یک ویراستار خبره کمک بگیرید تا موارد نگارشی را به دقت بررسی نماید.
  • سایز اغلب پایان نامه ها به صورت A4 می باشد که این اندازه خیلی در چاپ کتاب رایج نیست. بهتر است آن را در اندازه مرسوم تنظیم نمایید.
  • فهرستی از منابعی که استفاده نموده اید را در انتهای کتاب درج نمایید.
  • حتما فهرستی از فصل ها و بخش های کتاب به ترتیب و با دقت در ابتدای کتاب قرار دهید.

معیار های تبدیل پایان نامه به کتاب

معیار های تبدیل پایان نامه به کتاب

چاپ کتاب:

گام آخر برای تبدیل پایان نامه به کتاب، مرحله چاپ می باشد. اکنون زمانی است که کتاب شما از هر لحاظ آماده بوده و می تواند به چاپ برسد. در این مرحله نوبت به آن رسیده است که از یک ناشر معتبر بخواهید تا روند انجام چاپ کتاب را بر عهده بگیرد.

در هنگام انتخاب ناشر باید دقت کنید که ناشر مورد نظر شما در زمینه موضوع کتاب تان فعالیت داشته باشد. از طرف دیگر حتما به سابقه کاری و اعتبار ناشر پیش از انتخاب و واگذاری چاپ توجه نمایید. به طور معمول روال چاپ یک کتاب بین ۶۰ تا ۹۰ روز به طول می انجامد. این مدت زمان برای تمامی ناشران یکسان بوده و در صورتی که بیش از این مدت طول بکشد باید به نویسنده اطلاع داده شود.

نظرات