چگونه یک کلینیک تغذیه را دیزاین کنیم؟

0

اهمیت طراحی داخلی و دیزاین داخلی امروزه به گونه ای است که برای زیبایی هر محیط و مکانی به آن توجه می شود. یکی از مهم ترین مکان ها که باید به دیزاین و طراحی داخلی آن توجه زیادی شود، کلینیک تغذیه است. کلینیک های تغذیه با توجه به متراژی که دارد، دارای قسمت ها و اتاق های مختلفی است. به طور کلی کلینک های تغذیه دارای قسمت ها و پارتیشن بندی های مختلفی از جمله اتاق پزشک تغذیه، اتاق تست ورزش، اتاق لیزر و لاغری، پذیرش، فضای انتظار ، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق استراحت و … است. به همین دلیل به هر قسمت باید به طور خاص توجه شود. در طراحی و دیزاین یک کلینیک تغذیه باید به عناصر مختلف از جمله نور، محل قرار گیری عناصر و وسایل مختلف، رنگ ها و متریال مختلف و … توجه ویژه ای شود. در واقع اهمیت رنگ ها در کلینیک زیبایی به گونه ای است که به صورت مستقیم در اعصاب بینایی تاثیر زیادی دارد. به گونه ای که باعث برانگیختگی احساس مراجعه کنندگان می شود. برای مثال یکی از بهترین رنگ های کاربردی در کلینیک تغذیه، رنگ سبز است. رنگ سبز باعث ایجاد احساس آرامش و القای حس اطمینان و اعتماد در مراجعه کنندگان می شود. یکی از المان های دیگری که باید به آن توجه کنید، انتخاب سبک است. به طور کلی برای طراحی مطب ها  سبک های مدرن و مینیمال مناسب است. پس از انتخاب سبک مورد نظر از رنگ ها، عناصر و وسایلی استفاده کنید که کاملا متناسب با آن سبک است. برای مثال در سبک های مینیمال و مدرن از رنگ های روشن و نسبتا خنثی استفاده می کنند. علاوه بر  این، به جای قرار دادن تعداد زیادی از وسایل اضافی، صرفا کافی است که وسایل ضروری و مورد نیاز را در سالن کلینیک تغذیه قرار دهید. در صورتی که قصد دیزاین کردن کلینیک تغذیه را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، تا با نکات مهم این موضوع آشنا شوید.

دیزاین کلینیک تغزیه

اصول طراحی و ساخت یک کلینیک تغذیه

برای طراحی مکان های مختلف اصول و موارد مهمی وجود دارد که توجه و تمرکز روی آن ها در طراحی هر چه بهتر محیط تاثیر می گذارد. از جمله مهم ترین اصول طراحی و ساخت یک کلینیک تغذیه می توان موارد زیر را نام برد:

۱-      حداقل فضایی که طبق قانون برای کلینیک تعذیه باید در نظر بگیرید، ۳۱ متر مربع برای ساخت سالن است. به گونه ای که قابل تفکیک کردن فضاهای کاربردی مختلف وجود داشته باشد.

۲-      در قسمت های مختلف کلینیک تغذیه از صندلی و مبلمان های راحت و متناسب با سبک کلینیک استفاده کنید. کلیه لوازم کلینیک باید استاندارد و راحت باشد تا باعث خستگی بیماران و مراجعه کنندگان زمان حضور و انتظار نشود.

۳-      برای افزایش زیبایی محیط، از ترکیب نورهای طبیعی و نور مصنوعی در محیط استفاده کنید.

۴-      از متریالی برای کف و دیوارها، سقف و … استفاده کنید که کاملا قابل شستشو باشد و به راحتی بتوان آن را تمیز کرد.

۵-      اگر قصد استفاده از متریال های ترکیبی را دارید، به ترکیب و تناسب آن ها توجه زیادی داشته باشید. توجه داشته باشید که استفاده از متریال ترکیبی تاثیر زیادی در کاهش یکنواختی و کسل کنندکی افراد حاضر در مکان دارد. البته توجه داشته باشید که استفاده ترکیبی از متریال و عناصر مختلف باعث ایجاد شلوغی و آشفتگی ذهن مراجعین نشود.

۶-      از رنگ های آرامش بخش و تداعی کننده آرامش و سلامتی استفاده کنید. برای مثال رنگ های سبز، آبی، و ترکیب آن با رنگ سفید و رنگ های خنثی دیگر مانند خاکستری بسیار زیبا و آرامش بخش می شود. شاید ساخت دیوار سبز می تواند به این امر کمک کند .

۷-      برای ساخت یا بازسازی کلینیک تغذیه، توجه داشته باشید که زیر سازی به بهترین نحو انجام شود. چون معمولا در این مکان ها رفت و آمد زیادی انجام می شود و باید از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار باشد.

تاثیر گیاه در دکوراسیون کلینیک تغذیه

یکی از مهم ترین عناصری که در طراحی و دیزاین مکان های مختلف به ان اهمیت زیادی داده می شود، استفاده  از گیاهان است. استفاده از گیاهان در محیط های پر رفت و آمد، و در سالن هایی که مراجعه کنندگان و بیماران مجبور به نشستن در سالن انتظار هستند، اهمیت زیادی دارد. در واقع استفاده از گل و گیاهان طبیعی می تواند تا حد قابل توجهی از خستگی و کلافکی مراجعه کنندگان زمان حضور در سالن تغذیه بکاهد. علاوه بر این، همان طور که می دانید استفاده از گل و گیاهان طبیعی باعث تولید اکسیژن بیشتر در محل و افزایش کارآمدی آن می شود.

نکاتی که باید هنگام ساخت یا بازسازی کلینیـک تغذیه به آن توجه کنید

حتی اگر به طور کامل با اصول و قوانین ساخت مکان های مختلف از جمله کلینیک های تغذیه آشنا باشید. ممکن است به دلایل مختلف از توجه به نکات مهم هنگام ساخت یا بازسازی کلینیک تغذیه پرهیز کنید. از جمله مهم ترین نکات زمان بازسازی یا ساخت می توان موارد زیر را نام برد:

۱-      از اهمیت نور پردازی در محیط غافل نشوید. حتی در صورتی که موقعیت کلینیک به گونه ای است که نور طبیعی زیادی به آن نمی تابد، از نورهای مصنوعی برای تابش و ایجاد فضای لوکس و زیبا استفاده کنید.

۲-      یکی از مهم ترین مواردی که باید زمان ساخت و بازسازی کلینیک تغذیه به ان توجه زیادی کنید، انتخاب کفپوش مناسب و با کیفیت است. همان طور که می دانید کلینیک ها جزء مکان های پر رفت و آمد محسوب می شوند. به همین دلیل باید از کفپوش های مقاوم و با کیفیت استفاده کنید. علاوه بر این، این کفپوش ها باید به گونه ای باشد که قابلیت شستشو و تمیز کردن آسان نیز داشته باشد. چون کفپوش باید دارای مقاومت بالا و دوام زیادی باشد. همچنین ضد آب و مقاوم در برابر نفوذ آب باشد. از بهترین متریال ها برای ساخت کفپوش می توان موارد زیر را نام برد:

–          سرامیک

–          لمینت

–          پارکت چوبی

–          سنگ

–          اپوکسی

–          پی وی سی

۳-      در صورت داشتن بودجه کافی، زیر سازی مناسب برای ایجاد سیستم های گرمایشی بسازید.

نظرات