شب یلدا شام چی بپزم ۱۴۰۲ + لیست غذاها و دسرهای شب یلدا برای شام (جدید)

0

شب یلدا شام چی بپزم ۱۴۰۲ + لیست غذاها و دسرهای شب یلدا برای شام (جدید)

بروزرسانی آذر ماه ۱۴۰۲؛

لیست غذاهای شب یلدا ۱۴۰۲، شب یلدا غذا چی بپزیم؟ ، لیست غذاها و دسرهای شب یلدا (جدید) ارزن و کم هزینه و آسان، فهرست غذا برای شام شب یلدا جدید و آسان همراه با آموزش ویژه شب یلدای ۱۴۰۱ در ادامه مطلب…

شب یلدا شام چی بپزم

شب یلدا شام چی بپزم ۱۴۰۲ + لیست غذاها و دسرهای شب یلدا برای شام (جدید)

با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا ۱۴۰۲، خانم ها می پرسند غذا برای شب یلدا چی بپزم؟ و چه غذاهایی در شب یلدا مرسوم است. در ادامه لیست و فهرست چند غذا و دسر برای شما ویژه شب یلدای امسال (۱۴۰۲) که راحت و آسان تهیه میشود را اماده کردیم تا بتوانید برای اعضای خانواده و مهمانتان درست کنید که در ادامه اسامی و طرز تهیه چند مدل غذا و دسر شب یلدا را برای شما اماده کردیم:

شب یلدا شام چی بپزم 1401 + لیست غذاها و دسرهای شب یلدا برای شام (جدید)

فهرست غذاهای شب یلدا (جدید)

  • سالادهای مناسب شب یلدا
  • سالاد کلم و انار سالاد انار
  • مرغ ترش
  • رشته پلو
  • آش انار
  • مرغ ناردونی
  • فینگرفود هندوانه ای
  • خورش انار و بادمجان
  • کوفته انار
  • انار پلو
  • انار پلو شیرازی
  • دلمه کدو حلوایی
  • دلمه کلم
  • مرغ شکم پر
  • سالاد انار
  • انواع تارت
  • خورشت فسنجان
  • حلوای هویج ارومیه
  • فرنی بستنی سه رنگ
  • مرنگ طرح انار
  • مسقطی انار
  • و …

غذاهای شب یلدا بسیار متنوع هستند و در کنار غذای اصلی مانند پلو و غذاهای نونب، انواع دسرها نیز در سفره شب چله قرار داده میشود. البته هر منطقه آداب و رسوم خود را در شب یلدا دارد و غذاهای سنتی خود را می پزند. دسرها و غذاهایی جدیدی مانند فینگرفودها و تارت ها و … نیز به این نتوع اضافه شدند.

مرغ ناردونه مرغ اناری

مرغ ناردونه برای شام شب یلدا و دورهمی این شب با خانواده مناسب است.

برای پخت مرغ ناردونه، ابتدا مرغ را بخارپز کنید
کف تابه مناسب روغن ریخته و تکه‌های مرغ را درون آن می‌چینیم.
ادویه‌ها را روی مرغ پاشیده و چوب دارچین و برگ‌بو را نیز به آن‌ها اضافه می‌کنیم.
پیاز را به چندین قسمت برش می‌زنیم و روی تکه‌های مرغ می‌چینیم.

نکته: بعد از پخته شدن مرغ تمام این موادی که برای از بین بردن بوی زهم مرغ و خوش‌عطر کردن آن استفاده کردیم را باید برداریم. به همین جهت پیاز را خرد نمی‌کنیم تا بعد از پخته شدن به راحتی قابل جداسازی باشد.

روی حرارت بسیار کم تابه را قرار می‌دهیم و درب آن را می‌گذاریم و سی تا چهل و پنج دقیقه زمان می‌دهیم تا تکه‌های مرغ به‌خوبی بپزند.
بعد از گذشت چند دقیقه اول آب درون مواد تبخیر می‌شود که با همان بخار تکه‌های مرغ به خوبی بخارپز می‌شوند.

بعد از پخته شدن موادی که به مرغ‌ها اضافه کردیم را کاملاً جدا می‌کنیم و آب انار را به تابه اضافه می‌کنیم.حرارت را بیشتر می‌کنیم تا آب انار توی تابه به جوش بیایید. کمی زمان دهید تا آب انارها غلظت بیشتری به خود گیرند.

در این مرحله انارهای دانه‌شده را به مخلوط مرغ وآب انارمان اضافه می‌کنیم. حرارت را کم کنید و سر تابه را بگذارید و ده تا پانزده دقیقه زمان دهید تا دانه‌های انار بافتشان نرم‌تر شود.

در آخرین مرحله پخت، نمک را به مقدار دل‌خواه به سس اناری مرغ می‌زنیم و نوش‌جان کنید.

نکته: اگر انارهای ترشی دارید و می‌خواهید طعم مرغ‌هایتان ملس شود از ترکیب شکر و نمک می‌توانید کمک بگیرید و طعم سس را ملس کنید.
بعد از پخت برنج برای تزیین آن از زعفران دم‌کرده و دانه‌های انار باقی‌مانده کمک می‌گیریم.

ترکیب رنگ سفید و زرد و قرمز در کنار هم، زیبایی منحصر به فرد و خیره‌کننده‌ای به ظرف سرو غذا می‌دهد. از دانه‌های انار باقی مانده در تزیین مرغ نیز می‌توانیم کمک بگیریم.

شب یلدا شام چی بپزم 1401 + لیست غذاها و دسرهای شب یلدا برای شام (جدید)

سالاد انار

از آنجایی که در ترکیب این سالاد خوشمره انار استفاده شده است مورد بسیار مناسبی برای سفره شام شب یلداست

برای شروع کار ابتدا کلم را با خردکن یا رنده به صورت خلال‌های ریز خرد کنید. گردو را هم با چاقو به قطعات کوچکتری خرد کنید.
سپس در کاسه‌ای، کلم‌های خردشده را بریزید.
دانه‌های انار خوش‌رنگ را به کلم اضافه کنید.

مرغ شکم‌پر غذاهای شب یلدا

مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی برای جشن گرفتن شب یلدا است.

طرز تهیه مرغ شکم پر
اول مرغ را پاک و تمیز کنید. بعد مرغ و مخصوصا قسمت‌های داخلی قفسه سینه آن را کاملاً بشویید تا بعداً در هنگام پختن مرغ بوی بدی ندهد.
اگر برای ناهار این غذا را درست می‌کنید از شب قبل این کار را انجام دهید.
زعفران دم‌کرده را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل و به همراه کمی روغن مایع در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و از آن برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده کنید.
مایع آماده‌شده را بر روی پوست مرغ و قسمت‌های داخلی آن اضافه کنید و خوب مرغ را به مواد آغشته کنید.

در این مرحله فلفل سیاه را به همراه پودر دارچین، نمک، زردچوبه، فلفل قرمز و پاپریکا درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روغن مایع را به همراه زعفران دم کرده و باقی مانده آب لیمو ترش به کاسه اضافه می کنیم.
حالا مایه مرینیت را مخلوط می کنیم تا با هم آمیخته شوند، سپس مرغ را درون سینی فر قرار می دهیم. در ادامه نصف مایه مرینیت را به صورت یکنواخت روی سطح مرغ ریخته و ماساژ می دهیم تا مرغ کاملا طعم دار شود.
در ادامه اجازه می دهیم مرغ به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا مایه مرینیت به خورد مرغ برود. حالا المنت پایین فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود.

در همین حین مواد درونی مرغ را آماده می کنیم، برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله پیاز را می افزاییم.
حالا پیاز را تفت داده تا کاملا سرخ و طلایی شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. در ادامه کشمش را به همراه زرشک و قیسی می شوییم.
پس از شستن، کشمش را به همراه زرشک و قیسی به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. در ادامه مغز گردو را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به تابه افزوده سپس تفت می دهیم تا بوی خامی گردو رفع شود.

حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا رنگ باز کند، سپس رب انار را به تابه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه تابه را از روی حرارت بر می داریم.

در این مرحله پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و می شوییم، سپس هر کدام را به ۴ قسمت تقسیم کرده و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه هویج را شسته و پس از جدا کردن پوست آن، به صورت حلقه ای خرد می کنیم.

حالا فلفل سبز را به ۳ تا ۴ قسمت تقسیم کرده و به همراه هویج درون کاسه می ریزیم. در ادامه بوته سیر را از وسط نصف کرده، سپس لیمو ترش تازه را همانند سیب زمنیی به ۴ قسمت تقسیم می کنیم.

در ادامه پیاز را به صورت ورقه ای به ۳ قسمت تقسیم کرده و به همراه لیمو ترش تازه و سیر درون کاسه حاوی سیب زمنیی می ریزیم. حالا ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از مایه مرینیت به کاسه حاوی سبزیجات می افزاییم.

حالا سبزیجات را مخلوط می کنیم تا مایه مرینیت به خورد آنها برود. در ادامه سبزیجات طعم دار شده را به صورت پخش درون سینی فر و اطراف مرغ می ریزیم، سپس مواد درونی مرغ شکم پر را با کمک قاشق درون مرغ می ریزیم.

پس از تمام شدن مواد درونی، شکم مرغ و پاهایش را با نخ و سوزن می دوزیم تا کاملا بسته شود، سپس در حین پخت مواد از شکم آن خارج نشود. در ادامه سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم تا مرغ به مدت ۲ ساعت پخته شود.

در حین پخت هر ۳۰ دقیقه ۱ بار از مایه مرینیت باقی مانده با برس روی مرغ رومال می کنیم تا مرغ خشک نشود. پس از گذشت ۱ ساعت ۳۰ دقیقه گریل را روشن کرده، سپس اجازه می دهیم مرغ به مدت ۳۰ دقیقه گریل شود.

پس از گذشت این مدت، زمانی که روی مرغ شکم پر کاملا طلایی و برشته شد، سینی را از فر خارج می کنیم. در ادامه مرغ را به همراه سبزیجات درون ظرف مورد نظرمان گذاشته و به همراه زرشک پلو سرو می کنیم. نوش جان

لیست غذاهای شب یلدا شام

خورشت فسنجان

خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی برای شام شب یلدا نیز استفاده می‌کنند.

در مرحله اول تهیه خورشت فسنجون، مرغ‌ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک شود.
سپس بر روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید.
یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
سپس مرغ‌ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند.
بعد از اینکه یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آن‌ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ‌ها تمام شد آن‌ها را در یک کاسه بگذارید.

مرغ ترش ییک از غذاهای شب یلدا

مرغ ترش یک غذای شمالی است خوشمزه برای شام شب یلدا استفاده می‌شود.

در مرحله اول برای تهیه مرغ ترش مازندرانی سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی) را پاک کنید و بشویید.
سپس آن‌ها را از یک صافی عبور دهید و سپس سبزی‌ها را به وسیله تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز، ساطوری و کاملا خرد کنید.
سینه مرغ را تمیز کنید و بشویید و بعد از خشک شدن آن دو طرف سطح مرغ را به نمک و زردچوبه آغشته کنید.
سپس یک تابه بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید
بعد از داغ شدن روغن، سینه مرغ را درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را تا زمانی که طلایی شوند، سرخ کنید.

آش انار غذای شب یلدا

مواد لازم:

ماش: ۱۵۰ گرم
روغن آفتابگردان یا زیتون سبک: ۳ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط، خیلی ریز خرد شده
سیر: ۴ حبه، ریز خرد شده
دانه زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
آب: ۴ پیمانه
برنج سفید دانه کوتاه: ۵۵ گرم
لبو: ۱ عدد، پوست گرفته و رنده شده (چغندر)
رب انار بدون شیره: ۱/۴ پیمانه
آب مرغ یا سبزیجات: ۳ پیمانه
نمک دریا: ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
برگ جعفری تازه: ۳۰ گرم
برگ نعناع تازه: ۲۰ گرم
برگ گشنیز تازه: ۴۰ گرم (همه سبزیجات ساطوری شود)
روغن زیتون فوق بکر: ۳ قاشق غذاخوری

مواد تزئین

سیر: ۱ حبه خرد شده
ماست چکیده: ۱۰۰ گرم
گشنیز تازه: ۱۵ گرم خرد شده
گردو: ۵۰ گرم، خرد شده
دانه انار: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. ماش را شسته و داخل کاسه‌ای بزرگ بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد.

۲. روغن را داخل قابلمه‌ای بزرگ گرم کنید. پیاز را اضافه کرده و روی حرارت کم به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید (بدون درب). وقتی که پیاز نرم شد، سیر را اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه دیگر سرخ کنید. دانه زیره را هم در ماهیتابه‌ای کوچک روی حرارت کم به مدت ۱ دقیقه بو بدهید. دانه‌های بوداده را آسیاب کنید و به پیاز همراه با زردچوبه، ماش خیسانده و آب اضافه کنید.

۳. درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۳۵ دقیقه بگذارید گرم شود. برنج، چغندر رنده شده، رب انار، آب سبزیجات، نمک و فلفل را افزوده و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

۴. سبزیجات و روغن زیتون را اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزید. اگر می‌بینید آش غلیظ است، کمی آب گرم اضافه کنید. آن را مزه کنید و در صورت دلخواه آن را مزه‌دار کنید.

۵. وقتی سوپ آماده شده، مواد تزئین را آماده کنید. در کاسه‌ای کوچک، سیر، ماست و تخم گشنیز را مخلوط کنید. گردو‌ها را در ماهیتابه‌ای کوچک کمی تفت دهید تا بوداده شوند؛ فقط ۱ دقیقه کافی است. روی آش یک قاشق بزرگ از مخلوط ماست و سبزیجات را بریزید و در انتها با گردوی بوداده و دانه انار تزئین کنید

طرز تهیه انار پلو

مواد لازم

۲ پیمانه برنج
۱/۵ پیمانه انار دانه شده
۱/۳ پیمانه خلال پسته
یک پیمانه گشنیز تازه خرد شده
یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز
۳نصف پیمانه کشمش پلویی
زعفران

طرز تهیه

۱٫ برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آن را به روش معمول آبکش کنید.

۲٫ در یک کاسه بزرگ، دانه های انار، خلال پسته، گشنیز تازه خرد شده، پودر تخم گشنیز و کشمش پلویی را با یکدیگر مخلوط کنید.

۳٫ یک لایه برنج، یک لایه مخلوط انار را داخل قابلمه بریزید و این مراحل را ادامه دهید تا همه مواد تمام شوند. سپس برنج را دم کنید.

 

نظرات