ویروس شتر چیست و چه علائمی دارد + راه های انتقال و درمان

0

ویروس شتر چیست و چه علائمی دارد + راه های انتقال و درمان و ماجرای ابتلای بازیکنان فرانسه به ویروس شتر در قطر در جریان بازی های جام جهانی از دردسرهای جدید تیم ملی فرانسه است و دیدیه دشان تایید کرد که چند بازیکن فرانسه گرفتار ویروس عجیبی به نام ویروس شتر شدند.

ویروس شتر

ویروس شتر چیست و چه علائمی دارد؟

ویروس شتر یا مرس، بیماری تنفسی خاورمیانه شبیه به آنفولانزاست و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند با تب، سرفه های خشک و تنگی نفس، نارسایی تنفسی و .. همراه است. بیماری تنفسی و تب و سرفه از جمل علائم وروس شتر است. برخی به آن کرونا شتری نیز می گویند.

ویروس شتر نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود.

اغلب افرادی که با این ویروس آلوده شده‌اند دچار یک بیماری شدید حاد تنفسی می‌شوند. علائم آن عبارت است از: تب، سرفه و تنگی نفس.

تصور می‌شود که این ویروس از شتر به انسان رسیده‌است.

علائم قطعی بیماری بر اثر ویروس شتر عبارتند از:

تب، سرفه های خشک و تنگی نفس
علایم مربوط به دستگاه گوارش از قبیل اسهال
نارسایی تنفسی
نارسایی اعضای بدن به ویژه در کلیه‌ها
شک عفونی

علایم این ویروس در افرادیکه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مسن هستند یا افرادیکه دچار دیابت مزمن، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی هستند، با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند.

راه های انتقال و پیشگیری

انتقال ویروس شتر به افراد سالم از طریق ترشحات تنفسی افراد مبتلا به این بیماری است.

تمام موارد گزارش شده از بیماری مرتبط با کشورهای عربی (جزیرة العرب) بوده و مسافرین به این کشورها در خطر بیشتری هستند.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از انتقال بیماری، به این نکات توجه فرمایید:

  • شستن دست‌ها
  • استفاده از دستمال موقع عطسه یا سرفه
  • اجتناب از دست زدن به صورت با دست نشسته
  • ضد عفونی نمودن سطوح در معرض تماس با افراد آلوده
  • دور بودن از افراد بیمارو کسانی که به تازگی از مسافرت به کشورهای یاد شده بازگشته‌اند.

اگر تا ۱۴ روز بعد از سفر دچار تب و علائم عفونت تنفسی تحتانی مثل سرفه و تنگی نفس شدید حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید.

علائم ویروس شتر

ماجرای ابتلای بازیکنان فرانسه به ویروس شتر

دیدیه دشان سرمربی تیم ملی فرانسه تایید کرد که کینگزلی کومان نیز به ویروس شتر گرفتار شده و ممکن است بازی فینال جام جهانی را از دست بدهد و دایو اوپامکانو و آدرین رابیو (ایزوله شده) نیز به دلیل ابتلا به ویروس شتر بازی را از دست دادند.

دشان در این رابطه گفت: «کومان صبح تب داشت و نتوانست تمرین کند. در دوحه، دما کمی کاهش یافته است و شما همیشه تهویه مطبوع دارید. ما چند مورد از علائم شبه آنفولانزا داشته ایم و سعی می‌کنیم مراقب باشیم که شیوع پیدا نکند.»
دشان توضیح داد که از چه پروتکلی استفاده می‌شود تا فوتبالیست‌ها بتوانند روز یکشنبه به موقع به فینال برسند و مهمتر از همه، دیگر موردی وجود نداشته باشد: «دایو اوپامکانو بلافاصله بعد از بازی با انگلیس احساس بدی داشت. وقتی شما آنقدر به خودتان فشار می‌آورید، بدنتان ضعیف می‌شود و بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستید. ما تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم مطمئن شویم که شیوع پیدا نمی‌کند، اما ویروس البته مسری است و ما باید اقدامات احتیاطی را در برابر آن انجام دهیم. فعلا رابیو از دیگر بازیکنان جدا شده است.»

به گزارش آاس، فرانسه هر طور که بود توانست به فینال جام جهانی برسد. تیمی که قبل از شروع بازی ها چند ستاره خود را به دلیل مصدومیت از دست داده بود و بسیاری تصور می کردند برای رسیدن به فینال شانس زیادی ندارد، در نهایت موفق شد به هدف خود برسد. قبل از بازی نیمه نهایی برابر مراکش که شب گذشته برگزار شد و فرانسه ۲-۰ پیروز شد. دایو اوپامکانو و آدرین رابیو(ایزوله شده) به دلیل ابتلا به ویروس شتر بازی را از دست دادند. این بیماری که شبیه به آنفولانزاست و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، حالا کینگزلی کومان را هم گرفتار کرده

نظرات