بیوگرافی توران مهرزاد بازیگر قدیمی و همسرش و فرزندان + زندگی شخصی هنری عکس

0

بیوگرافی توران مهرزاد بازیگر قدیمی و همسرش و فرزندان + زندگی شخصی هنری عکس

توران مهرزاد بازیگر و دوبلور قدیمی متولد سال ۱۳۰۹ در شهر تهران است که در ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در سن ۹۲ سالگی به علت بیماری درگذشت. در ادامه بیوگرافی توران مهرزاد بازیگر و همسر و فرزندانش با عکس های قبل از انقلاب و آثار و فیلم ها و سریال های وی این بازیگر را از این صفحه از مجله حرف تازه می خوانید.

توران مهرزاد کیست

بیوگرافی توران مهرزاد بازیگر

توران مهرزاد (Turan Mehrzad) با نام شناسنامه ای فاطمه بزرگمهری راد متولد ۱۳۰۹ در شهر تهران بازیگر تئاتر،سینما و تلویزیون، دوبلور و گوینده رادیو اهل ایران بود. او که دانش‌ آموخته رشته بازیگری تئاتر بود خواهر ایران بزرگمهری راد دیگر هنرمند دوبلور و گوینده کشورمان است. ایران بزرگمهری‌راد دوبلور، گوینده و بازیگر پیشکسوت دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به دلیل عفونت حاد ریوی و نارسایی قلبی در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان پارسا درگذشت و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

بیوگرافی توران مهرزاد و همسر و فرزندانش

توران مهرزاد، بازیگر پیشکسوت تئاتر و رادیو با بیان خاطره‌ای از کار دوبله و همکاری‌اش با خواهرش ایران بزرگمهری‌راد گفت: سال‌ها پیش زمانی که با همدیگر کار دوبله انجام می‌دادیم، در مواقعی پیش می‌آمد که من در سفر باشم و تکه‌هایی از فیلم خراب شده باشد، آنجا بود که ایران جای من آن تکه‌ها را دوبله می‌کرد و صدای او آنقدر گیرایی داشت که چند باری که این اتفاق افتاد، به جای من دوبله کرد.

وی همچنین علاوه بر بازیگری در زمینه گویندگی و دوبله فیلم ها و سریال ها تبحر زیادی داشت و از او آثار زیادی به یادگار مانده است. او اولین گوینده زنی بود که در رادیو دعای صبحگاهی خوانده است.

سوابق توران مهرزاد

سوابق بازیگری

توران مهرزاد با نام اصلی فاطمه بزرگمهری راد از بازیگران قدیمی و پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون بود که فعالیت های حرفه ای را در حیطه سینما از دوران قبل از انقلاب آغاز کرد.

توران مهرزاد از سال ۱۳۲۳ در تئاتر زیرنظر عبدالحسین نوشین فعالیت خود آغاز کرد و از بازیگران اصلی گروه نوشین در تئاتر فردوسی و تئاتر سعدی بوده‌است. وی بازی در نمایش‌های رادیویی را از سال ۱۳۳۵، فعالیت در دوبله را از سال ۱۳۳۸، بازی در سینما را از سال ۱۳۴۷ با فیلم تنگه اژدها به کارگردانی سیامک یاسمی و بازی در تلویزیون را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد.

او برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ با فیلم تنگه اژدها به کارگردانی سیامک یاسمی فعالیتش را در سینما آغاز کرد. از دیگر آثار او میتوان به فیل سینمایی قرمز، لیلا و دلشدگان، و… اشاره کرد.

همسر توران مهرزاد

همسر توران مهرزاد کیست

ایشان در زندگی شخصی دو بار ازدواج کرد. توران مهرزاد برای اولین با حسین خیرخواه بازیگر قبل از انقلاب ازدواج کرد. این ازدواج بعدها به جدایی و طلاق انجامید. ایشان چند سال بعد با حسن خاشع ازدواج کرد که حاصبپل این ازدواج یک فرزند پسر به نام کامران است.

فرزندان توران مهرزاد

بانو توران مهرزاد یک پسر به نام کامران خاشع دارد.

سوابق دوبله

خانم توران مهرزاد با صدای خاص و منحصر بفرد سال ها در عرصه دوبله و گویندگی فعالیت کرد و دوبله خیلی از فیلم ها و سریال ها عهده دار بود. او گویندگی به‌جای سوزان هیوارد، سوفیا لورن، جینا لولوبریجیدا و لورن باکال. گویندگی در فیلم‌های «دزدان کافه علی بابا»، «محکوم فراری»، «عشق‌های گذشته»، «پلکان مارپیچ» (دوروتی مک‌گوایر)، «فردا گریه می‌کنم» (جو وان فلیت)، «پروفسور کم حافظه»، «لوکرس بورژیا»، «اسپارتاکوس» (هلنا)، «اشکها و لبخندها»، «کلئوپاترا»، «کتاب آفرینش»، «در ایتالیا اتفاق افتاد» (اولیویا دی هاویلند)، «قهرمان» (لولا آلبرایت)، «دلهره» (لی‌لی رضوانی)، «گنج قارون» (ملیحه نظری)، و… بر عهده داشت. خانم مهرزاد فعالیت در دوبله تا ۱۳۴۵ و بعد از آن به‌صورت پراکنده برای نقش‌های خودش در برخی از فیلم‌هایش حرف زده‌است.

فرزندان توران مهرزاد

علت فوت و درگذشت توران مهرزاد بازیگر قبل از انقلاب

در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ خبر فوت و درگذشت توران مهرزاد بازیگر زن سینمای قبل از انقلاب روز گذشته در سن ۹۲ سالگی در رسانه ها منتشر شد که توسط خانم شهیندخت نجفی تکذیب شد. او گفت: حال توران مهرزاد خوب است و در منزل می باشد.

اما شهین نجف‌زاده از نزدیکان این هنرمند با تایید این خبر به ایسنا گفت که توران مهرزاد از روز گذشته (دوشنبه، ۲۷ آذرماه) به دلیل تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود.

نجف‌زاده همچنین گفت: از یکشنبه شب (۲۶ آذر ) خانم مهزاد دچار افت اکسیژن و تنگی نفس شدند و از دیروز صبح در بیمارستان و در آی سی یو تحت نظر بودند اما حدود ساعت ۲۱ امشب (سه‌شنبه ۲۸ آذرماه) از دنیا رفتند.

فیلم ها و سریال های این بازیگر

عینک دودی (۱۳۷۸)
قرمز (۱۳۷۷)
جان‌سخت (۱۳۷۶)
لیلا (۱۳۷۵)
برج مینو (۱۳۷۴)
پری (۱۳۷۳)
دل و دشنه (۱۳۷۳)
دلشدگان (۱۳۷۰)
همه یک ملت (۱۳۶۹)
هامون (۱۳۶۸)
باد سرخ (۱۳۶۷) (نمایش داده نشد)
مکافات (۱۳۶۶)
میهمانی خصوصی (۱۳۶۵)
برزخی‌ها (۱۳۶۱)
خط قرمز (۱۳۶۰)
پرواز در قفس (۱۳۵۷) (نمایش در ۱۳۵۹)
شارلوت به بازارچه می‌آید (۱۳۵۶)
شب آفتابی (۱۳۵۶)
کنیز (۱۳۵۳)
عیالوار (۱۳۵۲)
تختخواب سه نفره (۱۳۵۱)
فتانه (۱۳۵۱)
لج و لجبازی (۱۳۵۱)
پنجره (۱۳۴۹)
تنگه اژدها (۱۳۴۷)

عکس های جوانی توران مهرزاد

سریال های تلویزیونی

۱۳۸۹ تله فیلم حبیب بازیگر داریوش یاری در نقش «مادر حبیب»
۱۳۷۴ ترور
۱۳۷۰–۱۳۷۴ این خانه دور است بازیگر
۱۳۷۰–۱۳۷۵ امام علی در نقش «اسماء بنت ابوبکر» (خواهر عایشه)
۱۳۶۴–۱۳۶۵ سایه همسایه در نقش «خانم‌آغا»
۱۳۶۳ تله‌تئاتر با یک گل بهار
۱۳۶۱ اشک تمساح
۱۳۵۶ غارتگران
۱۳۵۴ غریبه
۱۳۵۳ ناجورها
۱۳۵۲–۱۳۵۳ گذر خلیل ده‌مرده
۱۳۵۱–۱۳۵۲ هردمبیل و هردم کلنگ

نظرات