معرفی ریبون و بررسی انواع آن

0

ریبون از جمله مواد مصرفی پرینتر و لیبل پرینتر‌ها بوده که با توجه به نوع کاربری و جنس لیبل یا کارت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریبون نوار نازک آغشته به جوهر است که به صورت رول تولید و به کمک حرارت، بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود. همیشه یک طرف ریبون، چاپ را بر روی برچسب یا لیبل انتقال می‌دهد و طرف دیگر حرارت را از هد دستگاه دریافت می‌کند. بنابراین نوعی کاربن محسوب می‌شود. ریبون ‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک بعنوان مواد مصرفی نوع مشخصی از پرینتر‌ها به کار ‌می‌روند. آن‌ها با توجه به شکل ظاهری و مواد تشکیل‌دهنده دارای کارکرد‌های مختلفی در چاپ هستند که این امر موجب اختلاف قیمت آن‌ها نیز می‌شود. درواقع برای هر کارت یا لیبل با توجه به نوع نیاز شما ریبون‌های متفاوتی هم وجود دارد و برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را با توجه به نیازتان انتخاب کنید و اقدام به خرید ریبون اصل نمایید، انواع ریبون‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

 معرفی ریبون

ریبون لیبل پرینتر

چاپگر لیبل یا همان پرینتر لیبل زن با سیستم انتقال حرارت(Thermal Transfer)  برای چاپ بر روی برچسب از ریبون و رول کاغذی استفاده می‌کند. در واقع ریبون‌ها، حرارت لیبل پرینتر را دریافت نموده و روی لیبل چاپ می‌گیرند. برای هر نوع برچسب، ریبون مخصوص وجود دارد تا بهترین كیفیت چاپ و ماندگاری بدست آید. ریبون رزین، ریبون وکس، ریبون وکس رزین و ریبون سوپر رزین از انواع ریبون‌های حرارتی هستند که در سایز‌های استاندارد در بازار‌های جهانی وجود دارند. ریبون، نسبت به بزرگی و کوچکی دستگاهی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند از نظر طول دارای متراژ مختلفی باشد. آن‌ها در عرض‌های ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۱۰، ۱۶۰ و از نظر طول در متراژ‌های ۷۵، ۱۱۰، ۳۰۰، ۴۵۰ متر تولید و عرضه می‌شوند.

معرفی ریبون

  • ریبون وکس (Wax Ribbon) : متداول‌ترین و ارزان‌ترین ریبون حرارتی است که برای برچسب‌های کاغذی بدون روکش یا روکش دار (از نوع مات) مناسب است. چاپ سبکتر، ماندگاری کمتر اما در عین حال هزینه کمتری نیز دارد.
  • ریبون وکس رزین (Wax Resin Ribbon): دوام بیشتری نسبت به ریبون‌های وکس دارند و گرانتر هستند. ماندگاری بیشتر در برابر رطوبت و وضوح بیشتری در چاپ دارند و تقریبا قادر هستند روی تمام برچسب‌ها چاپ انجام دهند.
  • ریبون رزین (Resin Ribbon) : از رزین خالص ساخته شده‌اند که دوام فوق‌العاده‌ای دارند. گرانترین نوع ریبون مناسب برای استفاده در صنایعی که به دوام بیشتر چاپ روی لیبل نیاز دارند. بیشتر برای چاپ بر روی لیبل‌های متال و PVC مورد استفاده قررار می‌گیرد. برای استفاده طولانی مدت‌ایده‌آل بوده و مقاومت دربرابر رطوبت، خراشیدن، نور خورشید، تغییرات درجه حرارت شدید، آب، مواد شیمیایی، اشعه ماورا UV بنفش از ویژگی‌های بارز این محصول است.
  • ریبون سوپر رزین (Super Resin Ribbon) : از ریبون رزین نیز مقاوم‌تر است و برای مصارف خاص به كار می‌رود. برای چاپ روی لیبل اموال و پی وی سی مناسب است و در مقابل شوینده‌های قوی مقاومت فوق‌العاده دارد.

انتخاب ریبون لیبل زن برای پرینتر‌های حرارتی

لیبل پرینتر‌ها برای تولید تگ و برچسب طراحی شده‌اند و انتخاب ریبـون حرارتی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. اصولاً، به هنگام خرید تجهیزات مختلف هر اندازه هزینه کنید، تنها زمانی می‌توانید بهترین بازدهی را داشته باشید که لوازم مناسب و متناسب با آن را انتخاب نمایید. گزینه‌های مختلفی برای انتخاب ریبون لیبل زن وجود دارد و انتخاب بهترین محصول به شناخت شما از آن‌ها بستگی دارد.

ریبون پرینتر کارت

معرفی ریبون

پرینتر‌هایی که برای چاپ کارت PVC به کار ‌می‌روند با چاپگر‌های معمولی تفاوت دارند و به جای جوهر از ریبـون استفاده می‌کنند. ریبون‌های این چاپگر‌ها، تنوع زیادی دارند و باید متناسب با برند دستگاه، نوع کارت و نوع چاپ به کار گرفته شوند. ریبو‌ن‌های چاپگر در دو نوع تک رنگ و تمام رنگی موجود هستند. بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید که اگر طرح کارت شما رنگی است، از ریـبون رنگی استفاده کنید. در غیر این صورت برای چاپ‌های تک رنگ، باید ریـبون تک رنگ را تهیه کنید. این ریبون‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف برای انواع گوناگونی از چاپگر در دسترس هستند.

بعنوان مثال ریبون هایتیCS200  ، برای پرینتر  Hiti CS200 مناسب است و در سایر کارت پرینتر‌ها کاربرد ندارد. اگر برای چاپگر خود از ریبون اصلی و مخصوص همان استفاده نکنید، دستگاه شما به درستی کار نخواهد کرد.

 

انتخاب ریبون مناسب چاپگر کارت پی وی سی

زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید ریبـون نمایید، باید به برند پرینتر و تکنولوژی چاپ (مستقیم یا غیر مستتقیم) آن توجه داشته باشید. همچنین باید طرحی که قرار است روی کارت چاپ شود و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن را نیز مد نظر قرار دهید. استفاده از ریبـون مناسب علاوه بر اینکه روی کیفیت چاپ کارت تأثیر زیادی دارد در افزایش طول عمر و کیفیت چاپگر نیز مؤثر است.

ریبـون سوزنی

ریبـون پرینتر سوزنی جزو مهمترین مواد مصرفی پرینتر‌های سوزنی است که برای چاپ انواع قبوض، چک‌ها و فیش‌های بانکی در ادارات، سازمان‌ها و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاپگر‌های سوزنی دارای سوزن‌های باریکی هستند که با ضربه زدن بر روی ریبـون جوهری، اطلاعات را به صورت پیکسلی، ماتریسی یا خطی روی کاغذ چاپ می‌کنند. هر ریبون سوزنی بر اساس تعداد کاراکتر‌هایی که چاپ می‌کند، مصرف و تمام می‌شود. این ماده مصرفی طول عمر بالایی دارد و در مقابل ضربه بسیار مقاوم و با دوام است. این ریبون‌ها انواع و اشکال مختلفی دارند و با توجه به مدل و برند دستگاه چاپ سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید ریبـون پرینتر سوزنی

در هنگام خرید ریبـون حتماً به مدل پرینترتان توجه کنید و آن را با مدل ریبـون مد نظر چک کنید تا دچار اشتباه نشوید. مواد مصرفی مورد استفاده در این نوع چاپگر‌ها باید دارای ویژگی و استاندار‌هایی باشند که موجب آسیب به هد چاپگر نگردد. مورد مهم دیگری که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت ریبـون است؛ زیرا به طور مستقیم با کیفیت چاپ در ارتباط است.

نظرات