بخشیدن خیانت شوهر (کنار آمدن با خیانت و بی وفایی همسر)

0

بخشیدن خیانت شوهر

 

خیانت شوهر

بخشیدن و کنار آمدن با خیانت همسر معمولا به راحتی امکان‌پذیر نیست. چرا که اعتماد که یکی از اصلی‌ترین پایه‌های رابطه عاطفی سالم است، با خیانت در هم می‌شکند و احساسات منفی متعددی مانند احساس شرم، گناه و خودکم‌بینی  برای زوج ایجاد خواهد شد. در زندگی بعد از خیانت، عشق و اعتماد باید مجددا از پایه ساخته شود تا بتوان به شریک عاطفی و زندگی مشترک فرصتی دوباره داد. اما یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است برای فردی که مورد خیانت واقع شده است ایجاد شود، این مسئله است که آیا بخشیدن خیانت شوهر و ادامه دادن زندگی مشترک با او تصمیم صحیحی است؟ رادیو عشق در این مقاله به بررسی شرایطی که بخشیدن خیانت همسر می‌تواند تصمیم درستی باشد و همچنین شرایطی که بخشیدن خیانت شوهر اشتباه است و شانسی برای موفقیت رابطه وجود ندارد، می‌پردازد.

در مورد خیانت زن به شوهر قبلا در رادیو عشق صحبت شده است و این مقاله در مورد بخشیدن خیانت مرد به همسر خود و نحوه کنار آمدن با آن صحبت خواهد شد.

 

در چه صورت می‌توان خیانت شوهر را بخشید

آیا حفظ زندگی مشترک شما، ارزش تلاش برای فراموش کردن خیانت و بازسازی مجدد رابطه را دارد؟ جواب این سوال مثبت است، تنها در صورتی که شرایط زیر در رابطه برقرار باشد:

وقتی هردو مایل به حل مشکلات هستید

چنانچه زن و شوهر، هر دو تصمیم بگیرند که برای بهبود زندگی‌شان تلاش کنند، این توافق یک برد و پیشرفت در رابطه محسوب می‌شود. اگر شما و شوهرتان با یکدیگر متفق‌القول هستید که مشکل جدی‌تری وجود دارد که باید حل شود و هر دو عزم‌تان را برای رفع این مشکل جزم کرده‌اید، محکم‌ترین بنیان برای پشت سر گذاشتن مشکلات ایجاد شده است.

حتی اگر تمایل برای ترمیم رابطه دوجانبه باشد، همسر خیانت دیده به سختی می‌تواند بر احساس شک یا بی‌اعتمادی خود غلبه کند. اگر تصوری درباره‌ی شوهرتان دارید که اجازه نمی‌دهد بتوانید او را ببخشید یا دوباره به او اعتماد کنید، اما از صمیم قلب می‌خواهید که دوباره به زندگی مشترک برگردید، برای سرکوب کردن این احساسات ناخوشایند باید بیشتر تلاش کنید و دلیل اصلی خیانت را پیدا کنید. با شوهرتان صحبت کنید و از او بخواهید که برای پشت سر گذاشتن گذشته به شما کمک کند. سعی کنید بی‌طرفانه در گذشته‌ی رابطه‌تان تعمق کنید و بفهمید چه رفتارهایی باعث شده که به این نقطه برسید. در جایی که مشکلی وجود دارد، همواره فرصتی برای یادگیری و به هم نزدیکتر شدن وجود دارد. این راه‌حل همواره به وضوح جلوی چشمانتان قرار ندارد، اما اگر خوب دقت کنید، می‌توانید آن را پیدا کنید.

 

وقتی دلیل خیانت قابل رفع و رجوع است

خیانت همواره به معنای پایان رابطه نیست. گاهی اوقات جدا شدن بعد از خیانت اشتباه است، چون حتی اگر در وهله‌ی اول این طور به نظر نرسد، هر دو طرف در خیانت نقش داشته‌اند. وقتی خشم و ناراحتی هر دو طرف برطرف شود و بتوانند منطقی به دلیل اصلی خیانت فکر کنند، متوجه می‌شوند که این دلیل به ندرت از جذاب‌تر بودن زن دیگر نشأت می‌گیرد. همسر خیانتکار عموماً به این دلیل مرتکب این اشتباه شده است که در زندگی مشترک خود احساس بی‌ارزشی و حقارت می‌کرده است. این ناراحتی غالباً زمانی ایجاد می‌شود که همسران آنقدر درگیر مسائل روزمره‌ی زندگی می‌شوند که فراموش می‌کنند به یکدیگر توجه کنند و در نتیجه مشکلات مهم‌تر زندگی را نادیده می‌گیرند.

مشکلات متعددی زمینه‌ساز خیانت می‌شود، برای پشت سر گذاشتن خیانت لازم است که هر دو نفر تصمیم بگیرند که صادقانه برای حل مشکلاتشان تلاش کنند.

برای ادامه‌ی زندگی مشترک بعد از خیانت لازم است که همسر خیانت دیده رفتار دردسرسازی را که باعث خیانت شده و گستردگی آسیب وارد شده به رابطه را درک کند. همچنین همسر خیانتکار باید متوجه شود که چه عامل‌هایی او را به خیانت سوق داده است تا در آینده بتواند در مقابل آنها از درستکاری و زندگی خود دفاع کند. یک عذرخواهی شفاف و صادقانه بدون هیچ عذر و بهانه‌ای ضروری است. همچنین همسر خیانتکار باید درباره‌ی اثرات این اشتباه بر زندگی مشترک صحبت کند و آسیب و دردی را که به همسرش تحمیل کرده است، بپذیرد. از آنجایی که هر روز مسائل بیشتری آشکار می‌شود، این فرایند یک فرایند مستمر است. همچنین زوجین باید در نهایت صداقت درباره‌ی اتفاقاتی که زمان جدا بودن از هم برایشان رخ داده است، صحبت کنند. دروغ گفتن درباره‌ی هر موضوعی باعث می‌شود که جلب اعتماد دوباره به تاخیر بیفتد. ترمیم رابطه زمانی شروع می‌شود که همسر جفادیده بداند که همسر خطاکارش می‌داند تا چه حد او را رنجانده است و تصمیم گرفته است که دیگر این اشتباه را تکرار نکند.

وقتی اطمینان دارید خیانت او در آینده تکرار نخواهد شد

اگر خیانت فقط یک بار رخ داده باشد و خیانت کردن عادت شوهرتان نیست، زندگی مشترکتان ارزش این را دارد که برای نجات دادنش تلاش کنید. برای مثال اگر شوهرتان یکبار خراب کرده است و این خطا بی‌سابقه بوده است، بهتر است یک فرصت دیگر به او بدهید.

چنانچه خیانت کردن جزء خصوصیات همسرتان نیست و این اشتباه فقط یک بار رخ داده است، درباره‌ی بخشیدن او بیشتر فکر کنید، به ویژه اگر او از خطایش نادم و پشیمان است.

وقتی هردو سرمایه گذاری زیادی برای رابطه کرده اید

اگر مدت‌ها است که با هم رابطه دارید، عاقلانه نیست که به یکباره به زندگی‌تان و تمام خاطراتی که با هم داشته‌اید، پشت پا بزنید. اگر فرزند دارید، تاثیر این جدایی بر روی فرزندتان بیشتر از شما و شوهرتان خواهد بود؛ بنابراین تلاشتان را برای بهبود رابطه و بخشش همسرتان بکنید.

چنانچه در گذر سال‌ها سرمایه‌گذاری زیادی بر روی رابطه‌تان کرده باشید، طبعاً جدا شدن از هم برایتان دشوارتر خواهد شد. قضیه را حلاجی کنید و تصمیم بگیرید که آیا اشتباه همسرتان آنقدر بزرگ بوده که مستحق مجازات طلاق باشد یا خیر.

وقتی همسرتان قلبا از خیانت پشیمان است

پشیمانی  بعد از خیانت نشانه‌ی این است که می‌توانید به آینده‌ی رابطه‌تان امیدوار باشید. همسرتان باید قلباً از رفتار اشتباهش و آسیبی که به شما زده است، نادم و پشیمان باشید و تمایل داشته باشد که با جبران این آسیب‌ها، هر چقدر هم که سخت باشد، رابطه‌تان را ترمیم کند. همچنین همسر خیانتکار نباید به هیچ وجه همسرش را برای بخشیدن خطاهایش تحت فشار بگذارد.

اما اگرهیچ اثری از پشیمانی در رفتار شوهر خطاکارتان مشاهده نمی‌شود، باید به این که او دوباره به رابطه‌تان متعهد شود، شک کنید. مردی که به خاطر آزردن شما و خیانت کردن به اعتمادتان پشیمان نیست، مستحق دریافت فرصت دوباره نیست. از سوی دیگر چنانچه پشیمانی در رفتار شوهرتان موج می‌زند، می‌توانید به رستگاری او و نجات زندگی‌تان امیدوار باشید.

در چه صورت خیانت شوهر را نمی‌توان بخشید

خیانت شوهر

بخشیدن و فراموش کردن خیانت همسر و فداکاری برای حفظ زندگی مشترک همیشه هم تصمیم درست و معقولانه نیست. اگر شرایط زیر در رابطه شما وجود دارد یعنی حتی اگر همسرتان را برای خیانتش ببخشید، شانس کمی برای موفقیت ازدواج شما وجود دارد:

 

وقتی ناسازگاری شما جدی و دائمی است

جدایی نتیجه‌ی عدم ارتباط است و درد طاقت‌فرسایی را به هر دو طرف تحمیل می‌کند. ارتباط برقرار کردن با یکدیگر با اتکاء به کمک طرف سوم یا بدون آن، یکی از بهترین نقاط شروع برای ترمیم کردن رابطه است. مطمئن شوید که هم خودتان و هم همسرتان حرف دلتان را به زبان می‌آورید و گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های یکدیگر دارید. همسران بسیاری از اوقات به دلایل متعدد راه‌های ارتباطی را به روی هم می‌بندند و در نتیجه دچار سوءتفاهم می‌شوند.

چنانچه با یکدیگر صحبت نکنید و به مشکلاتتان اجازه‌ی خودنمایی بدهید، به تدریج زیر بهمنی از مشکلات بزرگتر و غیرقابل بخشش دفن خواهید شد. اگر نمی‌توانید خودتان را راضی کنید که با یکدیگر درباره‌ی پیدا کردن راه‌حلی برای نجات زندگی‌تان صحبت کنید، شاید دیگر نتوانید که دوباره به رابطه‌تان متعهد شوید.

از بین رفتن صمیمیت و محبت بین زوجین و فقدان ارتباط نشانه‌ی این است که زوجین برای نجات دادن زندگی‌شان به کمک نیاز دارند. رفتارهای نادرستی مانند اعتیاد، برملا کردن رازهای زندگی مشترک نزد دوستان یا خانواده، پناه بردن به روابط صمیمانه‌ی نامناسب با دیگران، از بین رفتن تعادل بین زندگی شخصی و مشکلات مادی از جمله مسائلی است که زوجین برای حل آنها باید از افراد مطمئن کمک بگیرند.

وقتی خیانت تکرار شده است

خیانت کردن یکی از رایج‌ترین مشکلات در روابط عاشقانه است که باعث می‌شود زوجین شتابزده از هم جدا شوند. خیانت خنجری است که در قلب اعتماد و عزت نفس همسر خیانت دیده فرومی‌رود و پیوند بین او و همسرش را قطع می‌کند. به همین دلیل است که زوجی که زندگی‌شان به خیانت آلوده شده است، به سرعت از هم جدا می‌شوند.

شاید بتوان به شوهری که یک بار مرتکب خیانت شده است، فرصت دوباره داد، اما خیانت‌های مکرر با یک نفر یا چند نفر نشان دهنده‌ی این است که مرد خطاکار هیچ تعهدی به این رابطه ندارد و کاملاً از آن دل بریده است. اگر همسرتان دچار بیماری مزمن خیانت شده است، مطمئن باشید که او از این اشتباه درس عبرت نگرفته است، اصلاً پشیمان نیست و مستحق این نیست که یک فرصت دیگر به او بدهید.

اگر شوهرتان پشیمان نیست یا مسئولیت آسیبی را که به رابطه‌تان وارد کرده است، نمی‌پذیرد، بعید است که با دادن یک فرصت دیگر به نتیجه برسید. همچنین اگر شوهرتان تمایلی به تغییر دادن رفتارش ندارد یا انتظار دارد که همسر جفادیده‌اش مسئولیت این اشتباه را قبول کند، بهتر است به جدایی فکر کنید.

وقتی همسر شما بیش از حد دروغگو و پنهان کار است

خیانت مداوم، دروغگویی مزمن و پنهان‌کاری همیشگی زمینه را برای جدایی آماده می‌کند. داشتن یک رابطه‌ی سالم با فردی که چنین رفتارهایی دارد، غیرممکن است.

اگر مچ شوهرتان را چندین بار گرفتید و دروغش را برملا کردید، این دروغگویی مداوم نشانه‌ی خیانت است، چنین شوهر فریبکاری ارزش آن را ندارد که وقت، انرژی و وفاداری‌تان را صرف او کنید.

وقتی همسر شما مشکلات اخلاقی دیگری نیز دارد

وقتی علاوه بر خیانت، همسر شما مشکلات اخلاقی دیگری نیز دارد، مثلا معتاد است یا شما را کتک میزند، دیگر جایی برای بخشش و ساختن مجدد رابطه باقی نمیماند.

چنانچه رابطه‌تان آلوده به هر نوع سوءاستفاده‎ای شده باشد، باید تمام راه‌های ایمن ممکن را برای نجات دادن خودتان از این رابطه‌ی مسموم در نظر بگیرید. هیچ فرد یا رابطه‌ای ارزش آن را ندارد، که شادی یا خوشبختی زندگی‌تان را فدایش کنید. پناهگاهی را برای نجات دادن خود از این رابطه‌ی خطرناک و التیام دادن زخم‌هایتان جستجو کنید و برای ساختن آینده‌ی بهتر تلاش کنید.

خودتان را در دایره‌ی افرادی دلسوز قرار دهید که حاضرند از شما حمایت کنند و برای زمانی که وسوسه می‌شوید تا دوباره با شوهر خیانتکارتان تماس بگیرید، برنامه‌ای کاربردی و منسجم تهیه کنید. از افراد مطمئن و دلسوز برای مدیریت باقیمانده‌ی احساساتتان، چه مثبت، چه منفی کمک بگیرید تا بتوانید زندگی‌تان را به روشی سالم ادامه دهید و قلبتان را به روی عشق دوباره باز کنید.

 

وقتی تصمیم قطعی برای جدایی گرفته اید

اگر متوجه شدید که عشقتان دیگر به قدرت سابق نیست یا تمایلی به حفظ این رابطه‌ی آلوده به خیانت ندارید، هیچ اشکالی ندارد. گستردگی آسیب بعضی روابط به حدی است که دیگر امکان ترمیم آنها وجود ندارد و در این شرایط احساس می‌کنید که راهی به جز ترک همسر خطاکارتان ندارید.

یک جدایی سالم به تعهد و قواعد خاص نیاز دارد. هر چه دلیلتان برای طلاق محکم‌تر و عزم‌تان برای جدا کردن راه‌تان راسخ‌تر باشد و هرچه برای تعیین حد و مرز جدی‌تر عمل کنید، جدایی برایتان آسان‌تر می‌شود.

وقتی پای خوشبختی‌تان به میان می‌آید، هیچ کس به جز خودتان نمی‌تواند راه رسیدن به خوشبختی و حفظ آن را برایتان تعیین کند. حتی اگر زمان و عشق فراوانی را بر روی رابطه‌تان سرمایه‌گذاری کرده‌ باشید، نباید اجازه بدهید که کارهای خودخواهانه‌ی دیگری زندگی‌تان را به نابودی بکشاند. اگر فردی که به شما نزدیک است، اشتباهی را در حقتان انجام داد که اعتمادتان را خدشه‌دار ساخت، برای التیام یافتن زخم‌هایتان به خودتان فرصت بدهید و عاقلانه بهترین تصمیم را برای ادامه دادن زندگی‌تان بگیرید.

در یک کلام

اگر شما و همسرتان تا به حال سرمایه‌گذاری زیادی برای رابطه کرده‌اید، هردو مایل به حل مشکلات هستید و فکر می‌کنید دلیل خیانت قابل رفع و رجوع است، بخشیدن خیانت شوهر می‌تواند تصمیم درستی باشد. همچنین اگر می‌دانید همسرتان قلبا از خیانت پشیمان است و اطمینان دارید خیانت او در آینده تکرار نخواهد شد، شاید بهتر باشد فرصت دوباره‌ای به ازدواج و رابطه‌تان بدهید.

اما اگر ناسازگاری شما و شوهرتان جدی و دائمی است، شانس کمی برای موفقیت رابطه بعد از خیانت وجود دارد. همچنین در صورتی که همسرتان به طور کلی بیش از حد دروغگویی و پنهان‌کاری می‌کند، قبلا هم خیانت در رابطه‌تان اتفاق افتاده است یا مشکلات اخلاقی دیگر مانند اعتیاد و دست بزن دارد، بخشیدن خیانت و ادامه نزدگی مشترک تصمیم درستی نخواهد بود. اگر بعد از مشورت و بررسی جوانب مختلف موضوع، تصمیم قطعی برای جدایی بعد از خیانت همسر گرفته‌اید و فکر می‌کنید خوشبختی و آرامش شما در زندگی مشترک با او تامین نخواهد شد نیز تردید نکنید.

 

نظرات