هدف از اجرای هارد فورک در اتریوم چیست؟

0

برای شناخت بهتر از به‌روزرسانی برلین اتریوم، باید در ابتدا با مفهوم کامل هارد فورک آشنا شویم. به‌روزرسانی‌ها و فورک اتریوم، شناخت دقیق این مفهوم را بسیار ضروری کرده است. بنابراین درک این مفاهیم قبل از خرید اتریوم و به طور کلی معاملات بازار مهم و قابل بررسی است. در ادامه به بررسی کامل این اصطلاح‌ها، انواع ارتقا‌ها و اهداف هارد فورک لندن می‌پردازیم.

 هارد فورک در اتریوم

تعریف کلی هارد فورک

هارد فورک یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه است که در نهایت به ایجاد یک رمزارز جدید با ویژگی‌ها و عملکرد بهتر منجر می‌شود. یک هارد فورک به همه گره‌ها یا کاربران نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم افزار پروتکل ارتقا پیدا کنند. در هارد فورک‌ها، توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند با شکستن بلاک چین موردنظر و تقسیم آن‌ها به دو بلاک جدا از هم، یک رمزارز جدید بدون کاستی‌ها یا چالش‌های رمز ارز اصلی ارائه کنند (مانند آنچه در اتریوم کلاسیک اتفاق افتاد). برای این کار، پیشنهاداتی به همراه دستورالعمل‌های لازم برای اجرا به شبکه اصلی ارائه می‌شود؛ بنابراین هارد فورک، نوعی بروزرسانی برای یک ارز دیجیتال است که با اهداف خاصی اجرا می‌شود.

هدف از اجرای هارد فورک

هدف از اجرای یک هارد فورک، بهبود کارایی و بروزرسانی شبکه ارز دیجیتال است. برای مثال، یک هارد فورک ممکن است با هدف بالا بردن مقاومت شبکه در مقابل حملات DDosو یا کاهش کارمزد تراکنش‌ها انجام شود. به دلیل اینکه شبکه‌های بلاک چین، متن باز هستند و امکان اعمال تغییرات روی کدهای شبکه برای همه کاربران فراهم است، برخی از آن‌ها می‌توانند، طرح‌های پیشنهادی خود را با هدف بهبود شبکه ارائه دهند.

بروزرسانی اتریوم: آپدیت برلین

یکی از این بروزرسانی‌ها، آپدیت برلین اتریوم است که با چهار طرح پیشنهادی (EIPs) توسط برنامه‌نویسان، به مرحله اجرایی درآمد؛ که آن چهار طرح عبارتند از:

  • EIP-2565: این پیشنهاد با هدف کاهش کارمزد یا نرخ گس اتریوم برای تراکنش‌های مبتنی بر نمایش مدولار (Modular Exponentiation) ارائه شد. در واقع EIP-2565 هزینه‌های پیش کامپایل (Compile) نمایش مدولار را کم می‌کند.
  • EIP-2718: این پیشنهاد، مدل جدیدی از تراکنش‌ها را ارائه کرده است که با کمک آن می‌توان تراکنش‌های متنوع را با نسخه قبلی اتریوم سازگار کرده و الگوی جدیدی از آن را ایجاد کند.
  • EIP-2929: دلیل اصلی ارائه شدن این پیشنهاد، حملات محروم‌سازی از سرویس اتریوم یا همان Denial-of-service attackبه علت تراکنش‌های Opcodeبوده است. با این پیشنهاد، زمان پردازش و نرخ گس برای این نوع تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • EIP-2930: این پیشنهاد، تراکنش جدیدی را به همراه فهرست دسترسی به کاربران ارائه کرده است که به کاربران امکان می‌دهد برای کاهش نرخ گس، الگوهای جدیدی برای تراکنش‌ها ایجاد کنند.

هارد فورک برلین، به نام پایتخت آلمان که میزبان اولین Ethereum DevCon بود، که در ابتدا برای ژوئن یا ژوئیه ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود؛ اما به دلیل نگرانی‌های متمرکز در اطراف مشتری Geth که اکثر گره‌های اتریوم روی آن کار می‌کنند، به عقب کشیده شد.

قشر این شبکه جدید، Beacon Chain، در حال حاضر دارای ارزش بیش از ۸ میلیارد دلار ETHاست. این قرارداد هوشمند مانند پلی بین بلاک چین‌های فعلی اتریوم و اتریوم ۲٫۰ است و ذخایر مختلفی از ۳۲ اتریوم مورد نیاز برای اجرای گره‌های اعتبارسنجی در شبکه جدید را در خود نگه می‌دارد که این اعتباردهنده‌ها جای ماینرهای اثبات کار را می‌گیرند.

هارد فورک در اتریوم

ایستگاه بعدی: آپدیت لندن اتریوم

پس از برلین، آپدیت لندن در ماه ژوئیه اتفاق افتاد، که انتظار می‌رود EIP-1559 را در خود جای دهد، پیشنهادی است که عرضه اتر را کاهش می‌دهد. به جای اینکه کاربر برای یک ماینر به دلیل اضافه شدن تراکنش به بلاک چین هزینه گس بفرستد، شبکه خودش کارمزد را تعیین می‌کند و سپس آن را می‌سوزاند. نگرانی‌هایی وجود دارد که این امر باعث کاهش سود استخراج‌کنندگان می‌شود، اما به دلیل محدودیت عرضه، پتانسیل ارزشمندتر کردن اتریوم را دارد.

آینده هارد فورک‌ها در اتریوم

هارد فورک‌های لندن و برلین تازه شروع پیشنهادات بهبود پیش از انتقال شبکه اتریوم به اتریوم ۲ هستند. پس از هارد فورک لندن، انجمن اتریوم خود را برای هارد فورک شانگ‌های آماده می‌کند که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ به صورت زنده اجرا شود.

هارد فورک شانگ‌های قرار است آخرین گام در مسیر ادغام Eth1 به Eth2 باشد. بحث‌های جاری میان توسعه‌دهندگان در مورد هارد فورک شانگ‌های نشان می‌دهد که ارتقا در اکتبر ۲۰۲۱ انجام می‌شود و به‌طور انحصاری یک ادغام به جای یک ویژگی اضافی در Eth2 آینده را اجرا می‌کند.

جمع بندی

شبکه اتریوم برای جلب رضایت کاربران خود، باید به این مشکلات رسیدگی می‌کرد. با پیشنهادهای ارائه شده، آپدیت برلین اتریوم در تلاش است تا جلوی فرایندهای سخت انجام تراکنش را گرفته و هزینه آن را پایین بیاورد. این یعنی اتریوم تلاش می‌کند تا همچنان لقب پادشاه آلت کوین‌ها را برای خود حفظ کند. بنابراین خرید و فروش اتریوم تا زمانی که شناخت کافی نسبت به مسائل نداشته باشیم ریسک‌های ما را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با اتریوم و مشاهده لحظه‌ای قیمت اتریوم می‌توانید به والکس مراجعه کنید؛ شما می‌توانید در این پلتفرم آنلاین به خرید اتریوم و بیش از ۱۰۰ رمزارز دیگر بپردازید و یا آنها را به حدود ۶۰۰ هزار کاربر فعال به فروش برسانید.

منبع: https://wallex.ir/blog/ethereum-berlin-hardfork/

نظرات