تاریخ دقیق ایام فاطمیه ۱۴۰۱ کی هست و تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه ۱۴۰۱

2

تاریخ دقیق ایام فاطمیه ۱۴۰۱ (دهه اول و دوم فاطمیه) چه روزی است؟ و تاریخ دقیق شروع و پایان دهه فاطمیه سال ۱۴۰۱ و تاریخ ایام فاطمیه دهه اول و دوم در سال ۱۴۰۱ و تاریخ ایام فاطمیه ۱۴۰۱ و دهه اول و دوم فاطمیه یعنی چه و ایام فاطمیه چند روز است در ادامه مطلب تاریخ و روز شروع و پایان دهه فاطمه در تقویم سال ۱۴۰۱ از دهه اول تا دهه دوم را میخوانید

ایام فاطمیه 1401

ایام فاطمیه ۱۴۰۱ (دهه اول و دوم فاطمیه) چه روزی است؟

دهه فاطمیه و هم چنین شروع ایام فاطمیه ۱۴۰۱ برای شیعیان خاندان اهل بیت پیامبر بسیار حائز اهمیت است. تاریخ ایام فاطمیه از ۱۴ آذر ۱۴۰۱ تا ۱۳ دیماه ۱۴۰۱ مجموعاً بیست روز است.

شروع دهه اول فاطمیه روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ و پایان آن پنجشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱ می باشد

شروع دهه دوم فاطمیه روز یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ و پایان آن سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ می باشد.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است،

به فاصله بین دو تاریخ ۱۳ جمادی‌ الاول تا ۳ جمادی‌ الثانی ایام فاطمیه گفته می‌شود و ایام فاطمیه امسال (۱۴۰۱) در آذر و دی ماه است

تاریخ و روز شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در سال ۱۴۰۱

دهه فاطمیه در دو ماه قمری به نام های جمادی الاول و جمادی الثانی قرار دارد و فاصله بین شهادت حضرت فاطمه زهرا س را دهه فاطمیه و ایام فاطمیه می نامند. در عرف به دهه دوم جمادی الاول یعنی از دهم تا بيستم جمادی الاول (۱۰ الی ۲۰ جمادی الاول) دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی (۱ الی ۱۰ جمادی الثانی) دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

تاریخ ایام فاطمیه در تقویم شمسی سال ۱۴۰۱

*دهه اول ایام فاطمیه از روز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ شروع میشود

*پایان: پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ روز اخر دهه اول فاطمیه است.

*دهه دوم ایام فاطمیه از روز یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ آغاز میشود

*پایان: روز سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

تاریخ شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم قمری

*شروع دهه اول ایام فاطمیه از دوشنبه ۱۰ جمادی الاول ۱۴۴۴

*پایان: پنجشنبه ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۴

*شروع دهه دوم ایام فاطمیه از یکشنبه ۱ جمادی الثانی ۱۴۴۴

*پایان: سه شنبه ۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۴

تاریخ در تقویم میلادی:

*شروع: دهه اول ایام فاطمیه دوشنبه ۵ دسامبر ۲۰۲۲

*پایان: پنجشنبه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

*شروع: دهه دوم ایام فاطمیه یکشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲

*پایان: سه شنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۳

درباره فاطمیه

در روایات و تحلیل ها تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) متفاوت است، به همین دلیل ایامی را برای شهادت حضرت زهرا در نظر گرفته و زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند که از دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است.

ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه، نام روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌ الله علیها عزاداری می‌کنند.

از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر ( ص)، ميان علمای شيعه، دو تاريخ درباره شهادت حضرت فاطمه (س) مشهور و مقبول است: يکی ۷۵ روز بعد از رحلت پيامبر و ديگری ۹۵ روز.

با توجه به رحلت پيامبر اسلام ص در ۲۸ صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، ۱۳ تا ۱۵ جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (س) است و اين ایام را فاطمیه اوّل می خوانند. اما بنا به روایت ۹۵ روز، شهادت حضرت(س)در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و اين ایام را فاطمیه دوم می خوانند.

اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بيستم جمادب الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادز الثاني از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا (س) در آن واقع شده است، دهه فاطميه دوم گفته می شود

درواقع ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماه های قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه های قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

در روایات و تحلیل ها تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) متفاوت است، به همین دلیل ایامی را برای شهادت حضرت زهرا در نظر گرفته و زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند که از دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است.

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص).میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است:یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.

2 دیدگاه در “تاریخ دقیق ایام فاطمیه ۱۴۰۱ کی هست و تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه ۱۴۰۱

  1. ... گفت:

    سلام وخسته نباشید.ممنون از مطالب درباره فاطمیه.لطفا به خاطر حضرت فاطمه هم که شده کمحجابی در سایت نگذارید .ممنون ازشما

  2. ایرانی گفت:
    9
    2

    مردم تورا خدا همدیگررا قضاوت نکنید تا یک چیزی را صد درصد مطمین نشدید شما الان چی میدونید توی جیب طرف چقدر پوله مگه اینکه خود طرف بگه بهتان تا نگفته نمیدونید .تا زمانی که شخصی خودش چیزی نگفته الگی سرهیچی قضاوتش نکنید آبروشو نبرید کاملا یقین پیداکنید بعد.

نظرات