آنچه باید در مورد صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا بدانیم

0

راه‌های بسیاری برای کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال وجود دارد؛ اما کمتر کسی از صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا و نحوه کسب درآمد از آن مطلع است. از این گذشته، این روزها به محض اینکه با کسی در مورد صرافی ارز دیجیتال صحبت کنیم، اولین چیزی که به ذهن او می‌رسد، نمودارها و لیست قیمت ارزهای دیجیتال مختلف است. یا اگر تجربه بیشتری داشته باشد احتمالاً تایید تراکنش و اثبات سهام هم به آن اضافه شود؛ اما اینها همه واقعیت نیستند. در این مقاله قصد داریم صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) چیست؟

به طور کلی معاملات همتا به همتا (P2P) نوعی روش مبادله ارزهای دیجیتال است. در این روش معامله گران بدون نیاز به شخص ثالث متمرکز برای تسهیل تراکنش‌ها، مستقیماً با یکدیگر معامله می‌کنند. یک صرافی ارز دیجیتال سنتی‌، دارای مقررات سخت‌گیرانه است. کاربران را ملزم می‌کند تا قبل از دسترسی به پلتفرم و استفاده از آن، فرآیند تأیید را طی کنند؛ اما در صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا اینطور نیست.

در صرافی ارز دیجیتال P2P، شما می‌توانید پیشنهاد مورد نظر خود را انتخاب کنید و مستقیماً با طرف مقابل خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهید. در این حالت شما آزادی بیشتری در حین انتخاب بهترین نرخ و روش پرداخت، برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود دارید. به همین دلیل، یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال همیشه به دنبال راهی برای استفاده از استراتژی‌های خرید ارز دیجیتال از طریق هـمتا به همتاست. چرا که این روش برای کاربرانی که به دنبال روشی ساده برای خرید و فروش ارز دیجیتال هستند، جذاب است.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا

یک صرافی ارز دیجیتال هـمتا به هـمتا خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کند. صرافی ارز دیجیتال مذکور معمولاً برای هر معامله انجام شده کارمزد کمی دریافت می‌کند. یک صرافی ارز دیجیتال با استفاده از ابزارهایی مانند Craigslist یا Facebook Marketplace عملیات هـمتا به هـمتا را انجام می‌دهد. در یک صرافی ارز دیجیتال، خریداران و فروشندگان علاوه بر گشت و گذار در آگهی‌های فروش کریپتو، می‌توانند لیست خرید و فروش ارز دیجیتال خود را ببینند یا تبلیغات جدیدی را ایجاد کنند.

در یک صرافی ارز دیجیتال هـمتا به هـمتا، از سیستم رتبه‌بندی برای محافظت از کاربران استفاده می‌شود. همچنین لایه‌ای از حفاظت را برای همه افراد در شبکه فراهم می‌کند. به عنوان مثال، اگر در شبکه‌های اجتماعی با فردی آشنا شدید که علاقه‌مند به خرید بیت کوین است، نمی‌توانید خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین را در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید؛ چرا که امن نیست. اما در یک صرافی ارز دیجیتال، قابلیت بررسی شهرت و رتبه‌بندی افراد قبل از انجام هر معامله وجود دارد.

چرا استراتژی همتا به همتا در صرافی ایرانی ارز دیجیتال وجود ندارد؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهیم، باید مزایا و معایب استراتژی همـتا به همـتا را در یک صرافی ارز دیجیتال بدانید.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

مزایا و معایب صرافی آنلاین همتا به همتا

استفاده از صرافی آنلاین همـتا به همـتا مزیت‌های بسیاری دارد؛ در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

روش‌های پرداخت چندگانه

از آنجایی که در یک صرافی ارز دیجیتال خریداران و فروشندگان به هم متصل می‌شوند، می‌توان طیف گسترده‌ای از روش‌های پرداخت مختلف را ارائه داد. روش‌های پرداخت خرید ارز دیجیتال می‌تواند شامل روش‌های پرداخت سنتی، کارت‌های اعتباری، پی پال یا پرداخت با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم باشد. گرچه استفاده از روش‌های پرداخت چندگانه در صرافی ایرانی ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود.

تراکنش‌های امن

صرافی ارز دیجیتال همـتا به همـتا اغلب از ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری و احراز هویت دو مرحله‌ای برای محافظت از فرآیند خرید ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در نتیجه، کاربران می‌توانند با خیال راحت به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

عدم محدودیت

ماهیت جهانی تجارت کریپتو هـمتا به همـتا این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون توجه به موقعیت مکانی هر فرد، خرید ارز دیجیتال انجام دهند. گرچه امروزه قابلیت عدم محدودیت در موقعیت مکانی، در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله صرافی ایرانی ارز دیجیتال وجود دارد.

سرعت تراکنش بالا

سرعت تراکنش در یک صرافی آنلاین هـمتا به هـمتا به روش پرداخت مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، تراکنش‌های انجام شده با کارت‌های اعتباری معمولاً بلافاصله پردازش می‌شوند. اما، تراکنش‌هایی که از طریق حواله بانکی ثبت می‌شوند ممکن است چند روز طول بکشد. معمولاً در یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال نیز، روش پرداخت تعیین کننده سرعت تراکنش هستند و در مجموع سرعت تراکنش بالاست.

چرا در صرافی ایرانی ارز دیجیتال استراتژی همتا به همتا اجرا نمی‌شود؟

همانطور که متوجه شدید، تقریباً تمام ویژگی‌های یک صرافی ارز دیجیتال هـمتا به همـتا در صرافی ایرانی ارز دیجیتال وجود دارد؛ اما به دو دلیل فعلاً امکان استفاده از استراتژی هـمتا به همـتا وجود ندارد.

قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که در صورت وجود شرایط خاص به طور خودکار اجرا می‌شوند. در صرافی آنلاین همتا به همتا، قرارداد هوشمند زمانی اجرا می‌شود که دو طرف قصد خرید و فروش ارز دیجیتال را دارند. آنها قراردادی را امضا کرده و وجه را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌کنند. سپس قرارداد هوشمند وجه را به فروشنده واگذار می‌کند و مالکیت کالا را به خریدار منتقل می‌کند. ایجاد قراردادهای هوشمند نیازمند اینترنت پرسرعت وب ۳ است. با توجه به شرایط کنونی اینترنت، امکان ایجاد قرارداد هوشمند داخل کشور وجود ندارد.

سفارشات تجاری انعطاف پذیر

صرافی آنلاین همـتا به هـمتا امکان تنظیم سفارشات تجاری را به کاربران می‌دهد. در این صرافی کاربران کنترل بیشتری روی معاملات خود دارند. در این حالت کاربران می‌توانند، قیمت و مقدار ارز قابل معامله را تعیین کنند. این انعطاف‌پذیری در صرافی ایرانی ارز دیجیتال وجود ندارد، چرا که به صورت متمرکز، دفترچه سفارشات توسط خود صرافی مدیریت می‌شود.

منابع:

https://wallex.ir/blog/what-is-cryptocurrency-exchange/

نظرات