رشد کتاب صوتی در چند سال گذشته

0

تقریباً چندین سال است که کتاب‌های چاپی جای خود را به کتاب صوتی داده‌اند. کتاب صوتی یک مزیت بسیار مهمی که به همراه دارد این است که می‌تواند در هر زمان و در هر مکانی همراه شما باشد و این امکان را به شما می‌دهد تا حتی هنگام انجام دادن کارهایتان آن را گوش دهید. اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که کتاب صوتی چگونه به وجود آمد و چطور توانست در این چندین سال گذشته تا این اندازه محبوب شود؟ اگر دوست دارید تا با رشد کتاب صوتی در چند سال گذشته بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

 کتاب صوتی

کتاب صوتی برای اولین بار از کجا آمد؟

برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ یک استودیوی آمریکایی که برای نابینایان به وجود آمده بود کتاب صوتی را ضبط نمود. اما پس از گذشت سی سال، با وجود پیشرفتی که در زمینه فناوری انجام شده بود باعث شد تا کتاب‌های صوتی در نوار کاست و در دهه ۱۹۶۰ به مردم ارائه شوند. از آن لحظه به بعد کتابخانه‌ها، مراکز صوتی را به آرشیو خود اضافه نمودند تا اینکه در سال ۱۹۹۴ بالاخره کتاب صوتی به یک استاندارد در صنعت نشر تبدیل شد. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این امکان به وجود آمد تا بسیاری از مردم بتوانند بر روی کامپیوترهای خود کتاب‌ صوتی را گوش دهند. امروزه با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که در زمینه تکنولوژی به وجود آمده خوانندگان می‌توانند حتی تا صدها ساعت کتاب‌های صوتی را از طریق تلفن‌های همراه خود، گوش دهند. رشد کتاب‌های صوتی آنقدر زیاد بوده که در دنیا سالانه بیشتر از ۶۷ میلیون نفر به کتاب صوتی گوش می‌دهند که این آمار بسیار قابل توجه است.

صنعت روبه رشد کتاب صوتی

از آنجایی که کم و بیش صنعت نشر با کاهش فروش روبرو بوده در نتیجه بسیاری از انتشاراتی‌ها و سایت‌های کتاب تصمیم گرفتند تا کتاب‌های صوتی را به مخاطبان خود ارائه دهند. مزیت‌هایی که کتاب صوتی دارد باعث شده تا برخلاف کتاب‌های چاپی بتوانند روزبه‌روز بیشتر در دل علاقه‌مندان به کتاب جای باز کنند. در واقع کتاب صوتی به گزینه بسیار سریع‌تری برای ناشران تبدیل شده بود به طوری که می‌توانستند در مدت زمان نسبتاً کمی یک کتاب را خوانده و آن را به مخاطبان خود ارائه دهند. از طرفی دیگر از آنجایی که بسیاری از مردم ممکن است وقت کافی برای مطالعه کتاب نداشته باشند، اما به خواندن کتاب علاقه داشته باشند، کتاب صوتی به آن‌ها کمک می‌کند تا در هر مکان و زمانی که هستند کتاب مورد علاقه خود را گوش دهند.

کتاب صوتی

آیا با گوش دادن به کتاب صـوتی می‌توان از داستان لذت برد؟

بزرگترین سوالی که هر کسی ممکن است از خود بپرسید این است که گوش دادن به کتاب مانند خواندن کتاب می‌تواند لذت‌بخش باشد یا خیر؟ در واقع می‌توان گفت این کاملاً بستگی به شما دارد اگر وقت کافی برای مطالعه کتاب دارید، کتاب را در دست بگیرید و آن را مطالعه نمایید. اما اگر مدت زمان زیادی از روز خود را مشغول کار و رفت و آمد هستید، پیشنهاد خوبی است که کتاب صوتی را امتحان نمایید. شنوندگان کتاب صـوتی می‌گویند که آن‌ها از طریق شنیدن کتاب، بیشتر می‌توانند با فضای داستان ارتباط برقرار نمایند.

برای مغز شما، گوش دادن به کتاب صوتی با خواندن آن تفاوتی ندارد.

یکی از اساتید روانشناسی با تحقیقاتی که بر روی حافظه و یادگیری انجام داده است می‌گوید که نمی‌توان برتری میان گوش دادن یا خواندن کتاب قائل شد. زیرا بین این دو، قضاوت و برتری وجود ندارد. در واقع مغز شما چه به یک داستان گوش بدهید و چه آن را بخوانید، یک کار را انجام می‌دهد. بنابراین فرقی ندارد که شما کتاب به دست بگیرید و چندین ساعت مطالعه نمایید یا هندزفری‌تان را بگذارید و کتاب صـوتی گوش دهید. بلکه تنها چیزی که در اینجا اهمیت دارد تمرکز شما است. هر چقدر که تمرکز بیشتری بر روی کتاب صـوتی داشته باشید بیشتر غرق داستان می‌شوید.

از کجا می‌توانیم کتاب صـوتی تهیه کنیم؟

نکته بسیار مهمی که هنگام تهیه کتاب صوتی باید به آن توجه داشته باشید این است که این کتاب را حتما از سایتی تهیه نمایید که معتبر است و از راوی‌های درجه یکی استفاده می­نماید. این موضوع باعث می‌شود تا فضای داستان برای شما بسیار جذاب‌تر شود. خرید کتاب فیدیبو به شما این امکان را می‌دهد تا با صرف هزینه اندک کتاب الکترونیکی و صوتی مورد علاقه خود را خریداری نمایید. در نتیجه اگر قصد گوش دادن و یا خرید کتاب دارید پیشنهاد می‌شود به هیچ عنوان خرید کتاب فیدیبو را از دست ندهید. با مراجعه به سایت فیدیبو در نگاه اول متوجه می‌شوید که گستردگی کتاب‌ها تا چه اندازه زیاد است. همچنین بسیاری از کتاب‌های صوتی به طور کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته‌اند. پس وقت را تلف نکنید و به جمع فیدیبویی‌ها بپیوندید.

نظرات