ریختن روغن ترمز در موتور ماشین

0

یکی از پرمصرف ترین محصولات مصرفی در خودرو روغن موتور است و در کارکرد خودرو وجود آن کمک بسازیی می کند. زیرا روغن موتور در کاهش قابل توجه مصرف سوخت و در عین حال افزایش ظرفیت و کارایی موتور خودرو شما بسیار موثر است.

به همین دلیل مالکان خودرو همواره به دنبال استفاده از بهترین روغن موتورهای موجود در بازار هستند تا از خودروی خود با بهترین کیفیت استفاده کنند. برای افزایش آگاهی خود از عملکرد روغن موتور بهتر است تا آخر این محتوا همراه یزدان اویل باشید.

درست به اندازه روغن مورد استفاده در خودرو، روش صحیح تعویض آن نیز مهم است. زیرا به طور کلی نحوه تعویض روغن باید اصولی و صحیح باشد تا کمترین آسیبی به موتور خودرو وارد نشود تا موتور برای تعویض روغن بعدی کاملا آماده باشد.

 روغن موتور ماشین

تعویض روغن موتور چه ضرورتی دارد؟

شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که روغن موتور در چه بازه های زمانی باید تعویض شود؟ البته تمامی ابزارهای به کار رفته بر روی خودرو هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارند. چون هرکدام یک دوره استهلاک دارند، پس از مدت معینی از فعالیت آن ها رفته رفته کاسته می شود و با عفت کیفیت مواجه می شوند. روغن موتور نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای سالم ماندن موتور خودرو باید روغن را در پایان عمر تعویض کرد.

برای تعویض روغن موتور چه لوازمی لازم است؟

  • آچار فیلتر روغن
  • دستکش
  • فیلتر روغن نو
  • ظرف برای تخلیه روغن
  • جک
  • واشر
  • قیف

تعویض فیلتر روغن چه مراحلی دارد

به قسمت اصلی این مقاله می رسیم. احتمالاً دیده اید یا حتی تعویض روغن انجام داده اید. اما گاهی اوقات افراد متوجه مراحل تعویض روغن نمی شوند و در نتیجه در برخی مراحل اشتباه می کنند. بنابراین، بهتر است مراحل زیر را به دقت مطالعه کنید تا برای تعویض روغن خودرو مشکلی نداشته باشید:

·         پارک کردن خودرو در یک زمین صاف و بدون شیب

اولین مرحله از تعویض روغن موتور که باید آن را در نظر داشته باشید، پارک خودرو در یک زمین صاف است. زیرا شما باید خودروی خود را با جک بالا بکشید و این امر در زمین شیب‌دار بسیار دشوار و حتی خطرناک خواهد بود. بهتر است موتور خودروی خود را به خوبی خنک کنید تا روغن موتور داخل آن داغ نباشد؛ در غیر این صورت ممکن است خطرآفرین باشد.

اولین قدمی که باید به فکر آن باشید این است که ماشین خود را روی زمین صاف و بدون هیچ شیبی پارک کنید. زیرا شما باید به ماشین خود جک بزنید و این کار در زمین های شیب دار می تواند بسیار دشوار یا حتی خطرناک باشد. بهتر است موتور ماشین خود را به اندازه کافی خنک کنید تا روغن داخل آن داغ نشود. در غیر این صورت ممکن است خطرناک باشد.

روغن موتور ماشین

·         بالا بردن خودرو توسط جک

از یک جک قدرتمند برای بلند کردن ماشین خود استفاده کنید تا خودرو تا حد نیاز بالا بیاید. باید به این نکته توجه کنید که برای تعویض روغن شما باید زیر خودرو بروید پس تا جایی که امکان دارد خودرو را بالا ببرید و از این اطمینان حاصل کنید که مشکلی پیش نمیاید.

·         تخلیه کردن روغن موتور قدیمی

زیر ماشین یک پیچ تخلیه روغن وجود دارد، آن را باز کنید تا روغن تخلیه شود. ابتدا ظرفی را زیر آن قرار دهید و در آن را باز کنید تا روغن کاملا گرفته شود. توصیه می کنیم سعی کنید روغن را لمس نکنید. زیرا ممکن است دستان شما را بسوزاند و همچنین کثیفی زیادی به جا بگذارد. بهتر است قبل از شروع تخلیه روغن از دستکش استفاده کنید تا احتمال خطرات و کثیفی به حداقل برسد.

لازم به ذکر است که باید به این مورد توجه کنید که آیا واشر پیچ تخلیه روغن پوسیده است یا خیر.  اگر پوسیدگی داشته باشد باید با واشر جدید تعویض شود. چون واشر پیچ تخلیه روغن قطعه بسیار مهمی است در صورت شکستگی احتمال نشتی روغن وجود دارد. پس از این که فرایند تعویض روغن انجام شد واشر را محکم ببندید

·         تعویض فیلتر روغن

هنگام تعویض روغن نیز تعویض فیلتر روغن بسیار ضروری است و به اندازه خود فیلر روغن از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا کار فیلتر روغن تصویه کردن روغن است و املاح مضر برای موتور را از آن جدا میکند، بدون فیلتر ، عمر مفید روغن به کمتر از یک ماه کاهش می یابد.

شما می توانید فیلتر روغن ماشین خود را در داخل کاپوت مشاهده کنید. فیلتر روغن را فقط باید با آچار و ابزارهای مشابه باز کرد چون بدون آن باز کردن کمی مشکل و سخت می شود. آن را باز کنید و  دور بیندازید و با یک فیلتر روغن جدید جایگزین کنید.

·         ریختن روغن موتور نو داخل موتور

آخرین مرحله در تعویض روغن اضافه کردن روغن جدید به موتور است. هر چه روغن با کیفیت بالاتری در موتور خود استفاده کنید، موتور شما کارآمدتر و بهتر عمل خواهد کرد.

روی کاپوت و کنار موتور خودرو، جایی برای ریختن روغن تعبیه شده که روکشی روی آن قرار دارد. درب آن را باز کرده و یک قیف نسبتا بزرگ را روی دهانه آن قرار دهید. سپس روغن را باز کرده و داخل قیف بریزید. اکنون تمام مراحل تعویض روغن خود را طی کرده اید. در نهایت، بهتر است پیچ تخلیه روغن و قسمت فیلتر روغن را بررسی کنید تا از عدم نشتی مطمئن شوید. اگر نشتی پیدا کردید، باید قبل از اینکه بعداً مشکل بزرگ‌ تری شود، آن را برطرف کنید.

هنگام تعویض روغن موتور چه نکاتی را باید رعایت کنیم

  • بهتر است روغن موتور کهنه خود را به یکی از مغازه های تعویض روغن تحویل دهید زیرا این مواد برای محیط زیست ضرر دارند اما مغازه های مربوطه می توانند آن را وارد چرخه بازیافت کنند.
  • در زمستان بهتر است تعویض روغن موتور را وقتی بیش از ۶ ساعت از روشن بودن خودرو می‌گذرد، انجام ندهید. زیرا گرانروی روغن موتور بالا می‌رود و کاری بسیار سخت خواهید داشت.

بررسی روغن موتور نو

روغن موتور ماشین

اکنون که مراحل تعویض روغن خود را طی کرده اید، بهتر است آن را تست کنید تا مطمئن شوید که این کار را به درستی و بی نقص انجام گرفته است. ابتدا ماشین خود را روشن کنید و آن را حدود ۳۰ ثانیه ثابت نگه دارید.

در کنار موتور ماشین یک میله وجود دارد، آن را بیرون بیاورید و قبل از قرار دادن آن با دستمال کاغذی پاک کنید تا تمیز شود و دوباره سرجایش بگذارید و دوباره دربیاورید. یک خط تراز روی آن قابل مشاهده است که می توانید با استفاده از آن می توانید بفهمید که چه مقدار روغن باید به موتور خود اضافه یا کم کنید. انجام دادن این کار بسیار مهم است بهتر است آن را بی اهمیت نداید زیرا ممکن است خسارت هایی را به خودرو وارد کند.

روغن موتور را چه زمانی عوض کنیم

همانطور که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم روغـن موتور باید در بازه های زمانی خاص تعویض شود تا موتور را با الفت کیفیت مواجه کند. روغن موتور ها نسبت ه مارک و نوع خود بازه های زمانی متفاوتی را دارند اما به صورت استاندارد و نرمال روغـن موتور باید مابین هر ۵ الی ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره روغـن موتور پرداخیتم. روغـن موتور یکی از عضو های حیاتی موتور به شمار می رود که عدم توجه به آن می تواند خسارات و هزینه های سنگینی را در بر داشته باشد. به همین دلیل بررسی و تعویض آن به صورت مداوم و به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند عمر مفید موتور را افزایش دهد.

نظرات