کاربرد ترون چیست؟

0

اگر تازه وارد فضای بلاک‌چین شده‌اید، شاید از خود بپرسید: «ترون چیست و چه کاربردی دارد؟». ترون، یک سکوی دیجیتال غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است که ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارد: ترون یا ترونیکس با نماد (TRX) اگر قصد خرید ترون یا پیگیری قیمت ترون را دارید، باید در کوین مارکت کپ یا صرافی مورد نظر خود ارز دیجیتال TRX را جستجو کنید. این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد ارز دیجیتال ترون، توکن TRX و اکوسیستم آن بدانید توضیح می‌دهد. پس از آن خواهید دانست که با خرید ترون در فرآیند چه پروژه‌ای وارد شده‌اید و قیمت ترون، آنچه که در اختیار شماست را چه چیزی تعیین می‌کند. البته از آنجایی که در همه بازارها قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بهتر آن است که بپرسیم چه چیزی ترازوی عرضه و تقاضای ترون را از تعادل خارج می‌کند.

 کاربرد ترون

ترون چیست؟

ترون یک سکوی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است که برای ترویج تولید محتوا و محصولات رسانه‌ای سرگرم‌کننده طراحی شده است. این شرکت توسط یک سازمان غیرانتفاعی سنگاپوری در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و اکنون به وزنه سنگینی در صنعت تبدیل شده‌است. این شرکت چندی پیش بیت‌تورنت را خریداری کرد و قصد دارد که آن را در سراسر جهان گسترش دهد. تنها یکی از چندین مزیت ترون، این واقعیت است که واسطه‌های شرکتی را از فرآیند مصرف محصولات رسانه‌ای حذف می‌کند. اما چرا خرید ترون؟ دلیل قیمت ترون چیست یا به عبارت دیگر، چه چیزی به ارز دیجیتال TRX ارزش خرید می‌دهد؟ کاربران شبکه از TRX برای پرداخت مستقیم به سازندگان محتوا برای دسترسی به برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند. سازندگان محتوا کارمزد تراکنش به TRONIX نمی‌پردازند.

این شبکه ظرفیت پردازش ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد و کاربران این شبکه برای اتخاذ تصمیمات، با استفاده از سازوکار اثبات سهام تفویض شده (Delegated-Proof-Of-Stake یا به اختصار dPoS) به اجماع می‌رسند. در این سازوکار، دارندگان ارز دیجیتال TRX از طریق رای‌گیری ۲۷ ابر نماینده را انتخاب می‌کنند برای تایید تراکنش‌ها، ساخت بلوک‌های جدید و تقسیم پاداش حاصل از آن بین کاربرانی که آنها را انتخاب کرده‌اند.

برخلاف سیستم‌های مالی متمرکز، شبکه‌های غیر متمرکز توسط اکثریتی فردیت‌های مشارکت‌کننده که اتفاق نظر دارند، اداره می‌شود. ارز دیجیتال ترون برای کمک به توسعه‌دهندگان طراحی شده‌ است تا بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را بدون متحمل شدن هزینه‌های بالا و تأخیرهای شبکه ایجاد کنند.

ترون برای جلوگیری از این مشکلات از یک معماری سه‌لایه متشکل از لایه هسته (Core Layer)، لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer) و لایه برنامه (Application Layer) استفاده می‌کند. همچنین، دلیل استفاده ترون از الگوریتم اثبات سهام تفویض‌ شده این است که اطمینان حاصل شود هیچ شخصی بیش از یک گره (Node) را در شبکه کنترل نمی‌کند.

ارز دیجیتال ترون از سال ۲۰۱۸ که راه‌اندازی شد، از نظر محبوبیت و پایگاه کاربران محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده‌است. در ژوئیه ۲۰۲۲ بیش ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ کیف پول منحصر به فرد TRX وجود داشت. تعداد قراردادهای هوشمند ترون نیز در حال افزایش است. در حال حاضر، در حال حاضر ۵۶۴ قرارداد هوشمند در اکوسیستم ترون ساخته شده است. این طرح‌ها از رشد اکوسیستم حمایت می‌کنند و وجود پروژه‌های متعدد جامعه را توانمند می‌سازد.

توکن TRX

توکن TRX یک ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری شبکه غیر متمرکز است. هدف اصلی ترون، شکل‌دهی مجدد قدرت در صنعت محتوا و ارائه ابزارهایی برای ایجاد یک محیط دموکراتیک برای انتشار آن است. توکن TRX برای اولین بار به عنوان یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20، با پشتیبانی بلاک چین اتریوم در سال ۲۰۱۷ صادر شد. ترون پس از راه‌اندازی بلاک‌چین اختصاصی خود، اتریوم را ترک کرد و ارز دیجیتال TRX را به آن منتقل ساخت. پس از آن، بیت تورنت، یکی از محبوب‌ترین سکوهای اشتراک فایل در جهان را خریداری کرد.

ترون علاوه بر ارائه APIهای مختلف، چندین برنامه کاربردی دیگر مانند اسپیس توست (SpaceToast) جاست سواپ (JustSwap) و چندین برنامه محبوب دیگر را ارائه داده‌ است که هر کدام برای اهداف مختلفی به کاربران خدمات‌رسانی می‌کنند. این برنامه‌های غیر متمرکز به روش‌های مختلف، از تسهیل تجارت جهانی گرفته تا تامین امنیت تراکنش‌های مالی، منفعت عمومی ایجاد می‌کند.

نحوه کار توکن ترون

ترون قصد دارد از فناوری بلاک‌چین به عنوان پایه‌ای برای یک سیستم جهانی اشتراک‌گذاری محتوا استفاده کند. این هدف، نوید پاداش بیشتر را به سازندگان محتوای فعال در اکوسیستم ترون می‌دهد. ترون همچنین امیدوار است که با استفاده از شبکه‌های همتابه‌همتا و تبدیل شدن به یک سیستم عامل جهانی، دامنه خود را گسترش دهد. این یعنی کاربران می‌توانند انواع داده‌ها را بدون محدودیت آپلود کرده و به اشتراک بگذارند؛ از جمله فیلم، عکس و موسیقی. کاربران همچنین می‌توانند از این توکن به عنوان ارز درون بازی استفاده کنند.

کاربرد ترون

ارز دیجیتال ترون از توکن TRX برای دادن پاداش به افرادی که محتوا و داده تولید می‌کنند استفاده می‌کند. شبکه ترون از سه لایه اصلی تشکیل شده است: لایه برنامه (Application Layer)، لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer) و لایه هسته (Core Layer). لایه برنامه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که برنامه‌ها و کیف پول‌های خود را ایجاد کنند و دستورالعمل‌های نوشته شده در سالیدیتی و جاوا را پردازش می‌کند. از این سکو همچنین برای تقویت صرافی‌های غیر متمرکز، سکوهای وام‌دهی و بازی‌های آنلاین استفاده می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی غیر متمرکز، آینده اینترنت هستند. تـرون از فناوری بلاک‌چین برای راه‌اندازی یک سیستم جهانی محتوا استفاده می‌کند. ارز دیجیتال TRX، برای پرداخت پول به سازندگان محتوا به ازای محتوایی که در سکو به اشتراک می‌گذارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف سکوهای رسانه‌های اجتماعی سنتی، تـرون از ابزارها و پروتکل‌های بی‌مجوز برای ارائه محتوا به کاربران استفاده می‌کند. تـرون علاوه بر استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز، در پروژه‌های مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند نیز به کار گرفته می‌شود. اکوسیستم ترون یک پروژه منبع باز است؛ بنابراین باید به شبکه فرصت داد تا در طول زمان رشد کند و به بلوغ برسد.

آینده تـرون

تـرون در حال تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال مهم برای سرمایه‌گذاران است و توسعه‌دهندگانی است که برنامه‌های جالب مختلفی برای آینده دارند. ارز دیجیتال تـرون با وجود اینکه گفته می‌شود رشد خودش را کرده، همچنان یک سرمایه‌گذاری امیدوارکننده است. سرمایه‌گذاران نیز به دلیل عدم‌وجود مقررات به آن جذب شده‌اند و توسعه‌دهندگان برنامه‌های جالبی دارند. این همان چیزی است که ترون را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند و باعث می‌شود که سکویی با ارزش بالقوه بالا برای آینده باشد.

با وجود اینکه این توکن یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا از نظر ارزش بازار است، اما سهم رسوایی‌های نسبتاً زیادی نیز داشته است؛ اتهاماتی مبنی بر پلی‌جریسم (plagiarism) یا سرقت علمی و یک نقص مهم در پروتکل آن وجود دارد. حتی جاستین سان، بنیانگذار ترون، این پروژه را در سال ۲۰۲۱ ترک کرد و باعث کاهش شدید قیمت آن شد. علاوه بر این، محیط منفی بازار کریپتو نیز این مشکل را تشدید کرد. در نهایت، مشخص نیست که آیا آینده تـرون در شراکت جدید این شرکت با سیستم‌های آمریکایی ارز دیجیتال نهفته است یا خیر.

نظرات