معرفی انواع اقامت ترکیه

0

در سال‌های اخیر تعداد افراد ایرانی که قصد اخذ اقامت ترکیه را دارند رو به افزایش است. در ذهن این افراد سوال‌های بسیار زیادی در مورد روش‌های اخذ اقامت کشور ترکیه وجود دارد. این سوال‌ها معمولا درباره نحوه اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک، اقامت توریستی ترکیه، اقامت ترکیه با ازدواج، اقامت تحصیلی ترکیه، اقامت کاری ترکیه، هزینه‌های مهاجرت به ترکیه و مدارک مورد نیاز برای اقامت در این کشور است. کسانی که تمایل دارند به کشور ترکیه مهاجرت کنند قبل از هر گونه اقدامی ابتدا باید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند و به طور کامل با روش‌های اخذ اقامت آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل و جامع درباره روش‌های اخذ اقامت در ترکیه توضیح دهیم و در انتهای مقاله بهترین شرکت مهاجرتی که خدمات خود را به صورت تضمینی به متقاضیان ارائه می‌دهد، معرفی کنیم.

 شهروندی ترکیه با اویم استانبول

شهروندی ترکیه با اویم استانبول

اقامت ترکیه چه مزایایی دارد؟

ترکیه یکی از کشورهای توریستی در غرب قاره آسیا و شبه جزیره بالکان در جنوبی شرقی اروپاست که با کشورهای ایران، عراق، یونان، بلغارستان، قبرس، ارمنستان، سوریه و آذربایجان همسایه است. شهر زیبای آنکار پایتخت ترکیه است و مردم این کشور به زبان رسمی ترکی صحبت می‌کنند. اکثر مردم ترکیه به دین مبین اسلام اعتقاد دارند. با توجه به اینکه کشور ترکیه در سال‌های اخیر از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیشرفت‌های زیادی داشته است، بسیاری از مردم ایران این کشور را برای اقامت انتخاب می‌کنند. با توجه به ارتباط ترکیه با کشورهای آسیایی و اروپایی گرفتن اقامت این کشور برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرمایه‌گذاران و اتباع بیگانه در این کشور امنیت بالایی دارند؛ زیرا مردم جامعه ترکیه به تمام عقاید و آزادی انسان‌ها احترام می‌گذراند و این موضوع برای افراد مهاجر یک مسئله بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود‌. برای شرکت در پروژه‌های بین‌المللی و کسب سود بالا ترکیه گزینه بسیار مناسبی است. از مهم‌ترین مزایای اقامت ترکیه می‌توان به اقتصاد پیشرفته و صنعت رو به رشد، اشتراک دین مردم این کشور با ایران، نزدیکی به کشور ایران، قرار گرفتن بین کشورهای اروپا و عدم نیاز به دریافت ویزا برای ورود به این کشور اشاره کرد.

اقامت ترکیه و شهروندی ترکیه چه تفاوتی با هم دارند؟‌

با اخذ اقامت ترکیه می‌توان در این کشور به کار و زندگی پرداخت، اما اجازه شرکت در انتخابات و رای دادن وجود ندارد. اقامت دائم در این کشور مدت زمانی مشخصی دارد و بعد از مدتی لغو خواهد شد و در صورت نیاز می‌توان آن را تمدید کرد. برای ملحق شدن فرزندان به افراد مقیم در ترکیه باید شرایط و مراحل قانونی خاصی را طی کرد. افراد دارای حق شهروندی ترکیه اجازه شرکت در انتخابات را دارند. امکان لغو شهروندی و تابعیت ترکیه وجود ندارد، زیرا به صورت مادام‌العمر است. تابعیت ترکیه به فرزندان فرد نیز منتقل می‌شود و لزومی به طی مراحل خاص وجود ندارد.

انواع مختلف شهروندی ترکیه

انواع مختلف شهروندی ترکیه

آشنایی با انواع مختلف اقامت ترکیه

  • اقامت ترکیه با خرید ملک

یکی از روش‌های پرطرفدار مهاجرت و اخذ تابعیت و اقامت ترکیه خرید ملک در این کشور است‌. متقاضیان برای اقامت ترکیه با خرید ملک این کشور حتما باید یک ملک با ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریداری کنند و پاسپورت این کشور را در مدت زمانی کوتاه دریافت کرده و تمام حقوق شهروندی را به دست آورند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که متقاضی تا سه سال اجازه فروش ملک را نخواهد داشت. خوشبختانه برای اقامت ترکیه با خرید ملک می‌توان از موسسه‌های مختلف برای دریافت وام اقدام کرد و با پرداخت بخشی از قیمت ملک بقیه آن را به صورت قسطی پرداخت کنید. به عنوان مثال برای خرید ملکی با ارزش ۴۰۰ هزار دلار می‌توان مبلغی را به صورت نقدی و مابقی را به صورت قسطی پرداخت کرد. پرداخت قسط‌های مبلغ باقیمانده تا چهار سال به طول می‌انجامد. در طول این چهار سال می‌توان سالیانه ده هزار دلار سود گرفت یا اینکه هر سال به مدت یک ماه اجازه اقامت برای افراد وجود دارد.

اقامت ترکیه با خرید ملک تا زمانی قابل تمدید است که ملک خریداری شده هنگام تمدید در تملک فرد متقاضی باشد. هیچ گونه محدودیتی در انتخاب شهر برای خرید ملک در ترکیه وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند در تمام شهرهای ترکیه ملکی را طبق سلیقه و بودجه خود انتخاب و خریداری نمایند. افراد علاقه‌مند به زندگی در شهرهای مدرن و پیشرفته‌تر می‌توانند با صرف هزینه بیشتر در ازمیر، آنکارا و استانبول ملک‌های گران‌قیمت بخرند. خرید ملک‌ در شهرهایی مانند مارماریس، آنتالیا و آنالیا هزینه پایین‌تری نیاز دارد. با دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک امکان اخذ اقامت برای همسر و فرزندان زیر هجده سال نیز وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد محله های استانبول با شرکت مهاجرتی اویم استانبول در ارتباط باشید.

اقامت توریستی ترکیه

  • اقامت توریستی ترکیه

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، اقامت توریستی ترکیه است که طبق ضوابط و شرایط خاصی دریافت می‌شود. تمام شهرهای این کشور به ویژه شهر استانبول از جاذبه‌های توریستی و تاریخی بسیاری برخوردار هستند و هر ساله پذیرای تعدادی زیادی توریست از سراسر جهان از جمله ایران است. به طور کلی ترکیه برای ورود ایرانیان به این کشور شرایط بسیار آسانی را در نظر گرفته است و برای سفرهای توریستی ۹۰ روزه احتیاجی به ارائه ویزا نیست. فقط کافیست که متقاضی در مرز این کشور پاسپورت خود را به افسر مهاجرت بدهد و پس از دریافت مهر ورود وارد کشور ترکیه شود.

یکی دیگر از انواع اقامت توریستی ترکیه با اجاره خانه در این کشور به دست می‌آید. با توجه به تغییرات ایجاد شده در قوانین این کشور در سال‌های اخیر با اجاره خانه در ترکیه می‌توان به مدت یک سال اقامت ترکیه دریافت کرد و بعد از اتمام یک سال امکان تمدید اقامت وجود ندارد. برای دریافت مجدد این نوع اقامت باید یک سال از اعتبار اقامت قبلی سپری شده باشد. به این نکته توجه داشته باشید که با دریافت اقامت توریستی ترکیه امکان کار یا تحصیل در این کشور وجود ندارد. فقط با تغییر نوع اقامت یا دریافت اقامت دائم می‌توان در ترکیه به کار یا تحصیل مشغول شد.

  • اقامت ترکیه با ازدواج

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت در ترکیه استفاده از اقامت ترکیه با ازدواج است. در این روش فرد متقاضی بالای هجده سال باید با یکی از شهروندان ترکیه ازدواج کند و حتما باید سه الی پنج سال از تاریخ ازدواج آن‌ها گذشته باشد تا بتوانند برای اقامت دائم، شهروندی و پاسپورت ترکیه‌ای درخواست بدهند. اثبات تمکن مالی و زندگی مشترک و عدم سابقه امنیتی و داشتن مسکن از شرایط اخذ اقامت ترکیه با ازدواج محسوب می‌شود. برای ثبت قانونی و رسمی ازدواج در ایران باید سند عقدنامه به کنسولگری ایران تحویل داده شود. ازدواج صوری برای اقامت ترکیه قابل قبول نیست و چنانچه صوری بودن ازدواج به اثبات برسد، حق شهروندی  باطل خواهد شد. طرفین ازدواج به هیچ وجه نباید از پناهندگان کشور ترکیه باشند.

اقامت ترکیه

مراحل عقد و ازدواج در کشور ترکیه عبارتند از: مراجعه حضوری به کنسولگری ایران، تایید ازدواج به وسیله وزارت امور خارجه ترکیه، انجام رایگان آزمایش خون برای زن و مرد در بیمارستان‌های دولتی ترکیه، امضای فرم‌های ازدواج در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی ترکیه، ارائه ترجمه رسمی پاسپورت، تعیین وقت برای انجام مراسم عقد رسمی در شهرداری، پرداخت حق ایاب و ذهاب در صورت برگزاری مراسم عقد در مکانی به غیر از شهرداری.

  • اقامـت تحصیلی ترکیه

یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامـت ترکیه استفاده از اقامـت تحصیلی ترکیه است. پیروی نظام آموزشی ترکیه از روش فرآیند بولونیا و نظارت وزارت آموزش و پرورش ملی ترکیه بر دانشگاه‌های این کشور شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان ایرانی نیز بتوانند اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت کنند. رشته‌هایی مانند روانشناسی، کامپیوتر، روابط بین‌الملل، مهندسی صنعتی، زبان و ادبیات ترکی، طراحی گرافیک، ریاضیات، عمران،‌ انرژی اتمی، بیوتکنولوژی، مدیریت بازرگانی، مهندسی آی تی، زمین‌شناسی و پزشکی طرفداران بسیار زیادی دارند.

هزینه اقامـت تحصیلی در ترکیه از طریق حضور در دانشگاه‌های دولتی این کشور چیزی در حدود ۵۰۰ الی ۲۲۰۰ دلار، در دانشگاه‌های علوم پزشکی بین ۱۵ هزار الی ۲۵ هزار دلار و در دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌ای معادل ۴ هزار الی ۲۰ هزار دلار دربرخواهد داشت. به طور کلی هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای مهاجرپذیر کمتر است. مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامـت ترکیه از طریق تحصیل عبارتند از: پاسپورت، عکس، رضایتنامه برای دانش‌آموزان زیر هجده سال، نامه پذیرش از سوی دانشگاه مورد نظر، ارائه اظهارنامه اثبات تمکن مالی، ارائه نامه از طرف سوپروایزر و کسب نمره بالای ۶ در زبان‌های انگلیسی یا ترکی. از دانشگاه‌های معتبر و معروف کشور ترکیه می‌توان دانشگاه بوسفور استانبول، دانشگاه ملی فنی خاورمیانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌های خصوصی پزشکی، ساپانچ، بیلکنت و کوچی را نام برد.

  • اقامـت کاری ترکیه

قرار گرفتن ترکیه در رتبه هجدهم اقتصاد جهان این کشور را به یکی از بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب و کار تبدیل کرده‌ است. استفاده از نیروهای بااستعداد و جوان کار و قرارگیری ترکیه در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک بین قاره‌های آسیا و اروپا در رشد اقتصادی این کشور موثر بوده است. با توجه به این موضوع تعداد ایرانیانی که از طریق اقامت کاری ترکیـه به دنبال اقامت در این کشور هستند، روز به روز در حال افزایش است. برای اخذ اقامت کاری ترکیـه حتما باید از یک کارفرمای ترکیه‌ای برای فرد متقاضی دعوتنامه و پیشنهاد کاری ارسال گردد. برای جستجوی کار در این کشور هم می‌توان از طریق وبسایت‌ها اقدام کرد و هم به صورتی حضوری به موسسه‌های کاریابی بین‌المللی در کشور ترکیه مراجعه نمود.

بعد از پیدا کردن کار و کسب موافقت کارفرما باید فرد طی ده روز کاری نسبت به ثبت درخواست خود در سایت وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه اقدام کند. سپس تا نود روز مهلت دارد که درخواست و مدارک لازم را به کنسولگری و سفارت ترکیه ارائه دهد تا کارت اقامـت ترکیه و ویزای کار را تحویل بگیرد. برای کار در ترکیه اجازه کار به مدت یک سال است و پس از اتمام یک سال به شرط ادامه کار در همان شرکت یا محل کار می‌توان این مدت را تا دو سال تمدید کرد. پس از اتمام سه سال امکان تمدید اقامت کاری تا سه سال دیگر نیز وجود دارد. به همه افرادی که دوره شش ساله کاری در این کشور را بگذرانند اجازه کار نامحدود داده می‌شود. صنایعی که کار در آن‌ها برای افراد بالای هجده سال مجاز است و سود خوبی دارند عبارتند از: صنعت کشاورزی، صنعت تولید پوشاک، صنعت اتومبیل‌سازی، صنعت املاک و گردشگری و صعنت معدن.

اقامت ترکیه

دریافت اقامـت ترکیه از طریق شرکت مهاجرتی اویم استانبول

علاقه‌مندان به اقامت ترکیه می‌توانند ازخدمات ارائه شده در شرکت مهاجرتی اویم استانبول استفاده کنند و با خرید آپارتمان در استانبول ، اداری و تجاری با کمک این شرکت معتبرمهاجرتی اقامت خود را به صورت کاملا تضمینی دریافت کنند. همان‌طور که می‌دانیم میانگین هزینه ماهیانه زندگی در کشور ترکیه ۱۵ درصد از هزینه زندگی در ایران کمتر است. هزینه‌های مربوط به تهیه غذا نیز از ایران ارزان‌تر است. مدارک مورد نیاز برای اخذ شهروندی ترکیه شامل فرم درخواست اقامت، ۴ عدد عکس بیومتریک، کپی گرفتن از گذرنامه، ارائه اصل پاسپورت، مدارک اثبات تمکن مالی، بیمه سلامت و غیره است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به آدرس http://evimistanbul.ir مراجعه کنید .

نظرات