ساخت سوله فوق سوله سبک لوله ای در مشهد

0

یک محل کار بی صدا و شیک جزو پایه ترین نیاز های یک کارخانه یا شرکت است که کارمندان بتوانند به راحتی در یک محیط بسته مشغول به کار شوند و به صورت تیمی روی اهداف شرکت کار کنند و به هدف های والا برسند. در گذشته به گونه ای بود که کارخانه جات و تولیدی ها مجبور بودند ماه ها زمان و هزینه صرف کنند تا ساختمان مد نظر خود را بسازند.
با پیشرفت علم وگذشت زمان مهندسین به این فکر افتاند که چگونه می توانند در حداقل قیمت و کمترین زمان مکانی جذاب، شیک و بزرگ را ساخت و احداث کنند. که بعد از تلاش های زیاد به سوله دستی افتند ، اکنون سوله ها بر اساس کارایی و طراحی مورد نظر کارفرما به مراحل مختلفی از طراحی، ساخت و بهره برداری رسیده اند.

امروزه سوله ها معمولاً با تیرهای آهنی، صفحات فولادی و پایه های بتنی طراحی و ساخته می شوند. علاوه بر این، مقدار و اندازه استفاده ازهر مصالح ساختمانی بسته به کارایی سوله، نحوه استفاده از سوله و مدل مد نظر کارفرمایان متفاوت خواهد بود زیرا هر سوله می تواند از نظر کارایی با بقیه متفاوت باشد.

سوله فوق سوله سبک لوله ای

انواع سوله

سوله ها در ابتدا تنوع خاصی نداشتند اما با گذشت زمان و نیاز های متنوع کارفرمایان روز به روز تنوع ها بیشتر شد و مدل های متنوعی از سوله ها وارد بازار شدند که به دو دسته اصلی سوله سبک و سنگین تقسیم می شوند.

سوله سنگین

این نوع سوله های سنگین دارای طرح های خاص و متفاوتی هستند که می تواند کارایی خطوط تولید در مقیاس بزرگ را افزایش دهد، زیرا سوله های سنگین یکی از سوله های زمان بر هستند که  در  طراحی، ساخت و بهره برداری نسبت به سوله سبک زمان نسبتا زیادی را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل استفاده از سوله های سنگین برای مناطق با مقیاس کوچکتر مقرون به صرفه تر نیست. استفاده از این دسته سوله ها یعنی سوله سنگین برای فضاها و محیط های بزرگی مناسب است که امکان ایجاد کارخانه های حرفه ای کاملاً مجهز را فراهم می کند.

سوله سبک

این دسته از سوله ها یعنی سوله سبک جزو محبوب ترین ها بین کارفرمایان هستند چون یک قبالیت خاص دارند آن قابل طراحی، ساخت و بهره برداری بودن آن ها در حداقل زمان است، ساخت آنها آسان است و به راحتی قابل جا به جایی هستند

سوله سبک ها نسبت به سوله های سنگین مزایای زیادی دارند که توانسته اند جایگزین سوله های سنگین شوند و بازار را به دست خود بگیرند.

مزایای سوله سبک

  • زمان ساخت کوتاه
  • کیفیت بسیار بالا
  • عدم اصطحلاک با گذشتت زمان
  • استحکام و دوام بالا
  • کیفیت مواد
  • اجزای مورد استفاده در سوله سبک
  • قابلیت نصب و راه اندازی انواع ماشین آلات، قطعات و ابزار
  • انواع مصارف صنعتی و غیر صنعتی
  • امکان ساخت جرثقیل های سقفی با تناژ بالا
  • استفاده از سقف های مختلف از نظر جنس و ترکیب
  • عدم محدودیت در دهانه وروردی و خروجی سوله
  • مقرون به صرفگی این سوله ها نسبت به سوله سنگین

همه این ویژگی های ذکر شده محبوبیت این نوع از سوله ها را افزایش داده به گونه ای که به اولین انتخاب کارفرمایان تبدیل شده است.

شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و انواع سوله سبک و سنگین را بر اساس نیاز کارفرمایان ساخت و احداث می کنند انگشت شمار است. شرکت بیستون سازه یکی از معتبرترین طراحان و سازندگان سوله سبک می باشد که کیفیت بالا پروژه ها، و رضایت مندی تمامی کارفرمایان از جمله تمایزات این شرکت نسبت به سایر شرکت های فعال در این زمینه است.

نحوه ساخت سوله سبک

برای این که بتوان سوله سبکی را ساخت که قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه ای داشته باشد باید در استفاده از فولاد در ساخت آن ها تا حد امکان صرفه جویی کرد، ساخت سوله  سبک را با رعایت یک سری موارد جزی می توان مقرون به صرفه به اتمام راسند که بیستون سازه آذران این کار را به خوبی برای شما انجام می دهند. زیرا بیشترین هزینه ساخت سوله به اسکلت آن که از فولاد است اختصاص می یابد. به همین دلیل، اگر می خواهید سوله ارزان تری بسازید، باید میزان فولاد مصرفی خود را کاهش دهید.

با رعایت این موارد در کنار یک مهندسی بی نقص می توان هزینه ساخت سوله سبک را ۳۰الی ۵۰ درصد کاهش داد.

سوله فوق سوله سبک لوله ای

نحوه طراحی سوله سبک:

امر طراحی سوله کاریست تخصصی و بسیار دقیق، فاکتورهای مهمی در طراحی دخیل هستند که بی توجهی به آنها می تواند هم هزینه گزافی را به سازنده تحمیل کند که صرفه اقتصادی را زیر سوال می برد و هم ممکن است نتیجه معکوس داده و استحکام و پایداری سازه را تضعیف نماید وموجب ایجاد حوادث جبران ناپذیر گردد. برای طراحی یک سوله اطلاعات زیر مطلوب است:

  • بارگذاری برای بار مرده ، بار برف و بار نامتقارن
  • بارگذاری جانبی سوله شامل بار باد و زلزله
  • بارگذاری جرثقیل برای سوله ، سوال: آیا جرثقیل در طراحی سوله در نظر گرفته شود یا خیر ؟
  • ضریب منطقه‌ای،رفتار واهمیت برای سوله
  • ارتفاع جانبی سوله و ارتفاع دیوار
  • دهانه و طول سوله
  • تعداد قاب های طولی سوله
  • درز انقطاع
  • محاسبه ضریب طول موثر
  • درصد شیب سقف سوله
  • پوشش مورد نظر سقف سوله (ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه وتوری مرغی)
  • تنش مجاز خاک منطقه موردنظر و نوع زمین ساختگاه
  • نحوه کنترل جابجایی
  • طراحی اتصالات و بیس پلیت برای سوله
  • طراحی تیر حمال جرثقیل
  • طراحی پرلین‌ها به کمک نرم‌افزار
  • طراحی میل مهار(sag rod )
  • ارائه طرحی با حداقل دورریز ورق
  • ارائه دفترچه محاسبات کامل سوله

ساخت سوله سبک چند روش دارد

سوله سبک به ۳ روش ساخته و تولید می شود که شامل موارد زیر است.

سوله فوق سوله سبک لوله ای

دلایل استفاده از سوله سبک

از آنجایی که سوله های سبک بهترین و خاص ترین نوع سوله ها هستند، امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به دلایل مختلف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند که باعث افزایش ساخت سوله های سبک شده است.

سوله های سبک و انواع آن ها با توجه به نیاز کارفرما و نوع کاربری آن ها دارای مزایا و ویژگی های متمایز و فراوانی هستند که در ادامه به چرایی استفاده از سوله های سبک می پردازیم.

وزن سوله

سوله های سبک به دلیل استفاده از قطعات و المان های سازه ای مستحکم و خاص نسبت به کل سازه و اجزای به کار رفته در آنها وزن متناسبی دارند و مهم ترین ویژگی سوله های سبک، کم وزن و سبک بودن آنها نسبت به سوله های سنگین است.

با توجه به وزن و هزینه بالای فولاد ضخیم و خالص، ساخت سوله سنگین از نظر وزن کل بدنه سازه و هزینه آن به صرفه نیست اما در مقایسه با سوله سبک به دلیل استفاده از ترکیبات فلزی با کیفیت بالا، وزن و هزینه اقتصادی بهتری نسبت به سوله های سنگین ارزش سرمایه گذاری بالایی را به همراه دارند.

اندازه دهانه ورودی سوله

سوله های سنگین عموماً به دلیل استفاده از مصالح مستحکم و اعضای ساختمان از جمله فولاد ضد زنگ از هزینه بالایی برخوردار هستند که در حال حاضر یکی از معایب این ساختمان‌ها است و همین عیب باعث ایجاد محدودیت در دهانه ورودی سوله های سنگین می شود.

محدودیت دهانه ورودی سوله دسترسی به سوله ها را در سوله های سنگین مشکل می سازد که در مقابل اندازه دهانه ورودی سوله های سبک به دلیل مهندسی و طراحی متمایز این سوله ها از فضای گسترده ای برخوردار است که برای کسب و کار های عظیم به همراه ماشین آلات بزرگ ویژگی شاخص و مهمی به شمار میرود.

استحکام و عمر طولانی

امروزه از آنجایی که افراد زیادی با تخصص یا بدون تخصص در مشاغل زیادی فعالیت می کنند، معایب و مشکلات خاصی برای آن کسب و کار وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساخت سوله های سنگین خرپایی تیر ورقی با عمر و استحکام کوتاه اشاره کرد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل جایگزینی سوله های سبک به جای سوله های سنگین عمر و استحکام بالای سوله های سبک در طولانی مدت بودند که این امکان را به کارخانجات و مشاغل فراهم می کردند تا سال ها بدون هیچ گونه ایراد جزئی در بدنه و ساختار سوله به روند کاری خود ادامه دهند.

صرفه اقتصادی

از دیگر علل و معایب عمده سوله های تیر ورقی خرپایی سنگین می توان به استفاده از سازه های تمام فلزی و تمام فولادی در تمامی قسمت های سوله اشاره کرد که امروزه با وجود گرانی و قیمت تمام شده فولاد و فلزات خاص و مفید در این زمینه ، ساخت و ساز و سوله سازی خرپایی تیر ورقی از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

اما سوله های سبک با بهره گیری از فلزات خاص و ترکیبات این فلزات در بدنه، اتصالات، و سقف از صرفه اقتصادی و هزینه کمتری در مهندسی، طراحی و ساخت و احداث این سوله ها برخوردار بوده که از اصلی ترین تمایزات و ویژگی های مهم سوله های سبک به شمار میرود.

سوله فوق سوله سبک لوله ای

سوله لوله ای

سوله ها جزو مواردی هستند که قبل از شروع به کار بان آن ها باید اطلاعات کافی را درباریشان به دست آورید که سوله های لوله ای هم خارج از این قانون نیستد یعنی باید درباره آن ها دانش لازمه را داشته باشید تا به صورت کاملا صحیح و استاندارد بتوانید از آن ها استفاده کنید و حداکثر بازدهی آن ها را به دست آورید.

تمام سازه ها مثل سوله سبک  همچون سوله های لوله ای و سوله های سنگین و یا مدرن، باید توسط شرکت هایی که در زمینه ساخت و ساز سوله فعالیت می کنند ساخته شوند چون افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند تجربه و دانش کافی را دارد و به نحوه احسنت می توانند این کار را انجام دهند.

بهترین شرکت سوله سازی شرکتی است  که تماما از دانش و اطلاعات خود در راه خدمات رسانی به مردم و مشتریان استفاده کند  و از تجربه خود به گونه ای استفاده کند که که بهترین بازدهی را داشته باشد و سوله ای با استاندارد بالا در کمترین زمان و مقرون به صرفه ترین قیمت بسازد که یکی از این شرکت های خوش نام شرکت بیستون سازه است که با سال ها تجربه درخشان و کادر حرفه ای و مجرب می تواند تمام نیاز های شما در زمینه سوله را به نحو احسنت بر طرف کند.

انتخاب سوله مناسب برای مکان مورد نظر یکی از این تجربیات شرکت های سازنده است که می تواند به شما کمک کند. از نظر کارفرما، سوله لوله ای ممکن است در ابتدا مناسب و پاسخگوی نیازش باشد، زیرا از نظر هزینه و وزن مقرون به صرفه به نظر می رسد، اما ممکن است مشکلاتی را به دلیل عدم انتخاب محل مناسب به وجود آورد.

بنابراین سوله های لوله ای را نمیتوان بدون دانش قبلی ساخت و احداث کرد و باید توسط تیمی متخصص و با دانش بالا این امر صورت گیرد تا مشکلاتی را به وجود نیاورد.

سوله لوله ای چگونه ساخته میشود

به زبان ساده می توان اینگونه بیان کرد که سوله های لوله ای جزو خانواده سوله  فوق سبک هستند که از لوله ساخته می شوند و در ساخت آن از متریال پروفیل استفاده نشده است. لازم به ذکر است که به این دسته از سوله ها، سوله های بدون ستون یا سوله های سیلندری نیز می گویند.

این سوله ها بر خلاف ظاهرشان مقاومت بسیار بالایی دارند و در عین حال نصب آن ها نیز بسیار سریع است و این یعنی در پروژه هایی که این نوع سوله را انتخاب می شود سرعت بالاتری در ساخت و ساز آن نسبت به سایر سوله ها خواهد داشت.

سازه های لوله ای :

  • انواع سازه های پیش ساخته شده سبک عبارتند از:
  • سازه های چادری
  • سازه های قوسی ورق خود نگهدار
  • سازه های لوله ای ویا سیلندری

انواع سوله های لوله ای

سوله های لوله ای انواع مختلفی دارند که برای کاربرد های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند از جمله :

  • سازه های لوله ای بدون تحمل بار جرثقیل سقفی
  • سازه های لوله ای با تحمل بار جرثقیل سقفی
  • برای دهانه های بزرگتر بدون ستون وسط میباشد وقابلیت ساخت تا ۹۰ متر دهانه را دارد که مطابق با آیین نامه  استاندارد های جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.

ویژگی سوله های لوله ای

مقاومت در برابر عوامل طبیعی ،مثل باد و طوفان ،برف تگرگ ،زلزله…. از مهمترین مزایای سوله های لوله ای است اما شاید ظاهرشان نشان دهنده این نباشد.

با پیشرفت علم وتکنولوژی نصب این گونه سوله ها بسیار آسان و راحت شده به گونه ای که اتصال پیچ و مهره با مفاصل پرس شده صورت می گیرد که نیاز به جشوکاری هم ندارد.از سایر نکات مثبت نصب این نوع از سوله ها می توان به  نصب سریع و اجرای پروژه با سرعت بالا در سوله های لوله ای نسبت به سایر سازه ها اشاره کرد

سوله های لوله ای یک ویژگی بارز دارند که آن ها را از سایر سوله ها متمایز می کنند. که آن قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع آن است که جداسازی دیوارها را و اسکلت ها از هم به راحتی صورت می گیرد و مشکل خاصی ندارد و به همین دلیل انتقال و جا به جایی آن هم راحت و بدون دردسر می شود..

مزایای سوله

  • ایجاد استحکام متناسب با نیاز طراحی
  • امکان پرهیز از عیوب ذاتی سازه‎های تیرورقی در سوله
  • امکان طراحی و اجرای سازه‎هایی با ابعاد بزرگ و بسیار قابل توجه
  • فونداسیون سبک‎تر در قیاس با سازه‎های مشابه تیرورق
  • سبکی قابل توجه سازه
  • ایمنی زیاد در برابر عوامل مخرب محیطی همچون زلزله ( به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا )
  • انعطاف پذیری زیاد
  • توانایی اجرای سازه‎هایی با اشکال متنوع
  • امکان استفاده از مصالح متنوع در ساخت سوله

 هزینه ساخت سوله های سبک

سوله های سبک به دلیل برخورداری اس بسیاری ویژگی های متمایز و شاخص از جمله مقرون به صرفگی هزینه مهندسی، طراحی، ساخت و احداث این سوله های نسبت به سوله های سنگین خرپایی تیرورقی از طرفداران بسیاری برخوردار است.

در جواب سوال قیمت مهندسی، طراحی، ساخت و احداث هر متر مربعی سوله های سبک باید گفت هزینه ها و قیمت های هر سوله بر اساس متراژ، کاربرد و کارایی، مواد اولیه استفاده شده در آن اعم از فوندانسیون و پی ریزی، مصالح مانند بیس پلیت ، فریم های ستون و سقف ، وال پست ، استرات ، بادبند کشی کامل و تیر ریزی سقف ، اتصالات، رنگ آمیزی و… متفاوت است.

سوله فوق سوله سبک لوله ای

ساخت سوله فوق سوله سبک لوله ای در مشهد

شرکت بیستون سازه آذران مفتخر است که برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و ساخت سازه‌های بی‌ستون لوله ای (سوله سبک سیلندری) می‌نماید. هزینه باور نکردنی، سرعت استثنائی و مقاومت بسیار زیاد این سازه‌ها در شرایط سخت آب و هوایی و اقلیمی همچون برف سنگین، طوفانها، گردبادها و همچنین زلزله‌های شدید، آنها را جهت ساخت بناهای مهمی همچون مدارس، بیمارستانها، ساختمانهای اداری و تجاری، مکانهای ورزشی، بناهای مسکونی و … ایده آل ساخته است.

دیگر نیازی به صرف هزینه سنگین و انتظاری طولانی جهت ساخت ساختمانهای صنعتی، کشاورزی، تجاری و مسکونی ندارید.با بیستون سازه با صرف هزینه‌ای بسیار پایین‌تر و در زمانی فوق العاده کوتاه با اطمینان بیشتر سازه‌ای دلخواه خواهید داشت.

راه های ارتباط با بیستون سازه

  • دفتر تبریز :

آدرس : ولیعصر- فروغی- خیابان شیخ محمد خیابانی- ساختمان هما – پلاک ۱۷/۱

تلفکس : ۰۴۱-۳۲۰۲۱۹۸ (۱۰خط )

همراه :  ۰۹۱۴۴۳۱۷۱۹۲ –  ۰۹۱۴۵۶۵۴۲۱۳

  • دفتر شيراز:

آدرس : شيراز چهار راه دلگشا -سرداران-نبشه كوچه ٩

تلفکس: ۰۷۱-۳۷۳۱۵۳۴۰

همراه : ۰۹۱۷۳۲۹۶۶۵۰  – اقای مهندس روز دار

  • دفتر گرگان:

آدرس : گلستان گرگان بلوار نهار خوران روبروی عدالت ۹۷.۱ مجتمع تجاری اکسیر طبقه اول واحد ۵

تلفکس: ۰۱۷۳۲۵۵۱۰۹۶

همراه : ۰۹۱۲۰۸۴۴۵۳۰ – اقای مهندس فاضل اكبری

کلام آخر

در این مطلب به بررسی سوله سبک لوله ای و ساخت آن در مشهد  پرداختیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته کار ها آسان تر می شود و دیگر نیاز نیست ماه ها هزینه و زمان خود را صرف ساخت و ساز ساختمان ها کنید. در حداقل زمان و کمترین هزینه می توانید با بیستون سازه بهترین مکان را برای فعالیت های صنعتی، تجاری و… خود بسازید.

نظرات