وحید جدی جودوکار کیست ماجرای جنجالی اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان

0

وحید جدی جودوکار کیست ماجرای جنجالی اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان

وحید جدی جودوکار کیست و اهل کجاست ماجرای کامل اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان و واکنش ها و آیا اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان صحت دارد همراه حواشی و جنجال ها و واقعیت های وحید جدی جودوکار سالم یا کم بینا را در ادامه مطلب میخوانید:

وحید جدی جودوکار کیست ماجرای جنجالی اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان

وحید جدی جودوکار یکی از جودوکاران کم بینا در تیم ملی جودو مردان ایران است که در در وزن منهای ۷۳ کیلوگرم در مسابقات بین المللی و جهانی شرکت می کند.

در آبان ۱۴۰۱ اعزام جودوکار سالم به مسابقات نابینایان حواشی زیادی در رسانه های ورزشی کشورمان داشت و انتقادهایی بر این اقدام فدراسیون جودو وارد شد. اما بنا به گفته رییس انجمن جودوی نابینایان و کم‌بینایان، وحید جدی تا ۲۰۲۴ کلاس بین‌المللی B۲ (کم‌بینا) دارد و مشکلی برای حضور وی در مسابقات وجود نداشت.

طبق این گزارش، فدراسیون جودو، از اعزام وحید جدی به عنوان یک ورزشکار سالم به رقابت‌های قهرمانی کم‌بینایان و نابینایان جهان اعتراض کرده است و واکنش تندی نشان داده است. اما رییس انجمن جودوی نابینایان و کم‌بینایان می‌گوید که این ورزشکار برای شرکت در این رقابت‌ها تاییدیه کلاس‌بندی بین‌المللی دارد.

واکنش ها

در همین رابطه، علیرضا امینی درباره انتقاد فدراسیون جودو نسبت به اعزام وحید جدی به رقابت‌های قهرمانی نابینایان و کم‌بینایان جهان مبنی بر سالم بودن این ورزشکار، اظهار کرد: براساس کلاس بندی بین‌المللی که قبل از رقابت جودوکاران در مسابقات جهانی توسط پزشکان متخصص فدراسیون بین‌المللی نابینایان و کم‌بینایان صورت می‌گیرد، وی تا ۲۰۲۴ کلاس بین‌المللی B۲ (کم‌بینا) دارد و مشکلی برای حضور وی در مسابقات وجود نداشت. البته او قبل از اعزام به این تورنمنت توسط دکتر نجفی نماینده فدراسیون جهانی تاییدیه پزشکی دریافت کرده بود و مشکلی برای اعزام نداشت.

وی گفت: جدی ۳ سال است که در مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان و کم‌بینایان شرکت می‌کند و کلاس ملی دارد، امسال نیز برای این که کلاس بین‌المللی دریافت کند در مسابقات جهانی باکو شرکت کرد که موفق به کسب مدال طلا شد، واقعا من نمی‌دانم آیا ملاک تشخیص سالم یا کم‌بینا بودن این جودوکار باید توسط فدراسیون جودو مورد بررسی قرار بگیرد؟ در این زمینه نه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و نه فدراسیون جودو ملاک تشخیص نیستند و تنها پزشک مورد تایید فدراسیون جهانی می‌تواند تشخیص نهایی را اعلام کند.

رییس انجمن جودوی نابینایان و کم‌بینایان خاطرنشان کرد: در باکو نیز ۲ نفر از پزشکان متخصص فدراسیون بین المللی نابینایان و کم‌بینایان با وجود این که وحید جدی تاییدیه کلاس از داخل کشور داشت پس از گرفتن عکس رنگی و راستی آزمایی تشخیص می‌دهند که وی دارای کلاس B۲ هست یا خیر تا مجوز حضور در مسابقات را برای او صادر کنند، حال چطور فدراسیون جودو ادعا می‌کند که این جودوکار سالم است؟ فدراسیون جودو به جای این که پیروزی و موفقیت این جودوکار را به فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان تبریک بگوید، موفقیت وی را زیر سوال می‌برد، مگر فدراسیون جودو ملاک تشخیص است که بگوید این جودوکار سالم است یا کم‌بینا.

همچنین خود جدی جودوکار کم بینای کشورمان گفته: کلاس‌بندی‌ام توسط چهار پزشک خارجی تایید شده است برای چهار سال اعتبار دارد. من چهار سال است که در مسابقات کشوری و در بخش نابینایان فعالیت دارم و کلاس بندیم نیز در داخل تایید شده است. فدراسیون چند ماه پیش یک خواهش از من داشت و برای آنان در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مسابقه دادم. باید بگویم با وجود حضورم در جودو سالم‌ها، کلاسبندی من B۲ است و هیچ مشکلی نیز برای مسابقه در بخش نابینایان ندارم.

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی باکو ادامه داد: شاید برخی به کلاس‌بندهای داخلی ایراد وارد بدانند اما من در کشور جمهوری آذربایجان نیز کلاسبندی شدم. چهار پزشک معتمد مسابقات من را معاینه کردند و مشکلی برای مسابقه نداشتم. اعتبار این کلاسبندی نیز برای چهار سال است و مشکلی هم برای حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس ندارم. اگر فدراسیون جودو ایرادی دارد باید از پزشکان خارجی بگیرد. من مشکلی برای مسابقه ندارم و در صورت اعزام به تورنمنت‌های بزرگ برای رسیدن به پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس تلاش خواهم کرد.

لازم به ذکر است که وحید جدی در مسابقات جهانی باکو در وزن ۷۳ کیلوگرم، جودوکاران مغولستان، گرجستان و قزاقستان را شکست داد و در دیدار فینال هم نماینده اوکراین را با شکست بدرقه کرد تا صاحب گردن آویز طلا شود.

بیانیه فدراسیون جودو نابینایان درباره اعزام ورزشکار سالم

فدراسیون جودو، ضمن تبریک به مناسبت کسب عنوان قهرمانی تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان در مسابقات جهانی باکو، فدراسیون جودو در خصوص اقدام عجیب فدراسیون و انجمن جودو نابینایان و کم بینایان و اعزام وحید جدی نماینده تیم ملی جودو ایران به مسابقات جهانی نابینایان و کم بینایان توضیحاتی را ارائه کرد.

نامبرده طی چند سال گذشته در اردوهای تیم ملی جودو مردان ایران به صورت منظم و در صحت و سلامتی کامل حضور داشته و همراه با تیم ملی جودو کشورمان نیز در سال ۱۴۰۱ در سه رویداد بین المللی شامل تورنمنت چند جانبه بغداد، تورنمنت چهار جانبه روسیه و بازی های همبستگی کشورهای اسلامی قونیه به عنوان نماینده تیم ملی جودو ایران حضور داشته است و تا کنون در هیچ مسابقه داخلی نابینایان و کم بینایان یا اردوی تیم ملی فدراسیون حضور نداشته و به یکباره فدراسیون جودو متوجه اقدام عجیب، غیرمنتظره و بدون هماهنگی فدراسیون نابینایان و کم بینایان در خصوص استفاده از وحید جدی به عنوان ورزشکار ملی پوش جهت اعزام به مسابقات قهرمانی کم بینایان و نابینایان جهان شد که به محض اطلاع از موضوع، مراتب اعتراض خود را به صورت مکتوب پیش از اعزام تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان به مسابقات قهرمانی جهان را به مسئولان فدراسیون مربوطه اعلام کرد اما متاسفانه هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان فدراسیون نابینایان و کم بینایان ارائه نشد.

به همین منظور فدراسیون جودو ایران این حق را بر خود محفوظ می‌داند تا از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری نماید و با افرادی که تخطی کرده‌اند برخورد قانونی کند.

نظرات