آیا بیت کوین برای ذخیره ارزش مناسب است؟

0

دلایل زیادی برای علاقه‌مند شدن به بیت کوین وجود دارد. بدون شک، این قیمت بیت کوین است که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند و مردم را به صفحات خرید و فروش بیت کوین در صرافی‌ها می‌کشاند. این طبیعی است؛ زیرا مردم همیشه به دنبال راه‌هایی برای رشد ثروت خود هستند و خرید بیت کوین چنین فرصتی را برای آنها فراهم می‌کند. بیت کوین تاکنون ثابت کرده‌ است که روش فوق‌العاده‌ای برای افزایش ثروت بوده‌ است. طی دهه گذشته، با بازده سالانه ۲۳۰ درصدی بهتر از ۱۰۰ سهام برتر بورس نزدک عمل کرده‌ است. با این وجود، از نوسان نیز رنج برده‌است. زمان‌هایی بوده که قیمت بیت کوین ۵۸ درصد (۲۰۱۴) و ۷۳ درصد (۲۰۱۷) کاهش یافته است. این دوگانگی باعث می‌شود که پرسشی برای سرمایه‌گذاران مطرح شود: آیا بیت کوین ابزار خوبی برای ذخیره ارزش است؟

 بیت کوین برای ذخیره ارزش

ذخیره ارزش یعنی چه؟

به طور کلی، ذخیره ارزش هر شیئی است که قدرت خرید را در طول زمان حفظ می‌کند و می‌تواند به راحتی با چیز دیگری مبادله شود. به عبارت دیگر:

  • یک ذخیره ارزش باید در طول زمان، برابر یا بیشتر از روز اول ارزش داشته باشد.
  • ذخیره ارزش باید با چیز دیگری (مانند طلا یا دلار) قابل مبادله باشد.

این دو شرط باعث می‌شوند که هر چیزی نتواند ذخیره ارزش باشد. مثلاً یک گلدان به خاطر عمر کوتاه خود نمی‌تواند در طول زمان دوام آورد. از طرفی دیگر، ذخیره ارزش باید به مقدار کافی نقدشوندگی داشته باشد که معیاریست برای سنجش سختی/آسانی خرید و فروش آن. برای مثال، مبادله یک شمش طلا با پول بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از مبادله خانه با پول است. به عبارت دیگر، طلا «نقد‌شونده‌تر» از املاک و مستغلات است. اگر کسی ذخیره ارزش شما را با چیز ارزشمند دیگری مبادله نکند، پس ذخیره ارزش شما عملاً بی‌ارزش است. در نهایت، ذخیره ارزش باید نسبتاً کمیاب باشد یا به سختی به دست آید. چه چیزی ارزشمندتر از اکسیژن که اگر وجود نداشته باشد نسل بشر در کمتر از نیم ساعت منقرض می‌شود؟ با این حال فراوانی اکسیژن، آن را به عنوان ذخیره ارزش، بی‌ارزش می‌کند.

انواع سنتی ذخیره ارزش

برخی از رایج ترین ذخیره‌های ارزش عبارتند از املاک و مستغلات، فلزات گران‌بها و ارزهای فیات.

  • ارزهای فیات مانند دلار، یورو و ین، آشناترین ذخیره‌های ارزش برای اکثر مردم هستند؛ ما هر روز با آنها سروکار داریم. آنها بسیار روان هستند، برای معاملات روزانه سودمند هستند و در همه جا پذیرفته می‌شوند. ارزهای فیات تا حدودی به دلیل اعتماد به سیستم‌های مالی که پشتیبان آن‌ها هستند، ذخایر ارزش رایجی هستند.
  • فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره به دلیل کمبود نسبی، سهولت معامله، سودمندی و نقدشوندگی در طول تاریخ به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گرفته‌اند. فلزات گران‌بها در مقایسه با سایر مواد معدنی طبیعی کمیاب هستند. این بدان معنی است که مردم باید منابع قابل توجهی را برای به دست آوردن آنها صرف کنند؛ مثلاً آنها را از دل زمین بیرون بکشند و تصفیه کنند.
  • املاک و مستغلات نیز مانند فلزات گران‌بها، سابقه‌ای طولانی به عنوان ذخیره ارزش دارند. زمین و اشیاء خاص (نقاشی‌های معروف، اسناد تاریخی، کتاب‌های مصور کلکسیونی و…) ارزش خود را به خوبی حفظ کرده‌اند. کمبود آنها بی‌نظیر است و اغلب منحصر به فرد هستند. املاک و مستغلات الهام‌بخش اصلی ایجاد دارایی‌های است که امروزه به عنوان NFT می‌شناسیم.

بیت کوین برای ذخیره ارزش

استدلال بر علیه بیت کوین به عنوان ذخیـره ارزش

  • برای برخی افراد سن نسبتاً پایین بیت کوین یعنی نباید آن را ذخیره ارزش در نظر گرفت. طلا، املاک، دلار و… سابقه بسیار طولانی‌تری دارند.
  • بیت کوین در بازه‌های زمانی کوتاه، نسبت به دیگران بسیار نوسانی است. کاهش ۵۰ درصدی قیمت BTC امری رایج است، اما در مورد دیگران وحشتناک!
  • با توجه به محدودیت عرضه بیت کوین، این ارز دیجیتال یکی از مشخصه‌های کلیدی اصلی یعنی کمیاب‌ بودن را دارد. اما منتقدان می‌‌گویند کد بیت کوین منبع باز است و همه می‌توانند یک کپی دقیق ایجاد کرده و در جهان منتشر کنند. آن‌ها معتقدند کمیاب بودن بیت کوین مصنوعی است.
  • در نهایت، بسیاری ادعا می‌کنند که بیت کوین یک فناوری قدیمی است؛ پله‌ای برای یک ارز دیجیتال بالغ‌تر که نقص‌های بیت کوین را برطرف می‌کند.

استدلال به نفع بیت کوین به عنوان ذخیـره ارزش

  • نمی‌توان جدید بودن بیت کوین را انکار کرد؛ اما این جدید بودن را می‌توان یک نقطه قوت در نظر گرفت. تنها ۱۴ سال پیش اولین گوشی هوشمند (آیفون) عرضه شد. امروز گوشی‌های هوشمند به اعضای بدن مردم تبدیل شده‌اند.
  • منتقدان بیت کوین می‌گویند کمیاب بودن بیت کوین مصنوعی است. البته درست مانند بسیاری از ذخیره‌های ارزش سنتی! مثلاً ارز فیات به طور مصنوعی کمیاب است! دولت‌ها همیشه می‌توانند بیشتر چاپ کنند، و اغلب این کار را می‌کنند. در حالی که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین «می‌تواند» وجود داشته باشد که همین حالا نیز بخش نه چندان ناچیزی از آن برای همیشه از دست رفته‌است.
  • درست است که فناوری بیت کوین به اندازه سایر ارزهای دیجیتال پیشرفته نیست، اما این یک مزیت است. در حالی که فناوری‌های جدیدتر احتمالاً دارای نقص‌ها و سوءاستفاده‌هایی هستند، بیت‌کوین یکی از آزمایش‌شده‌ترین شبکه‌های غیرمتمرکز جهان است. از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۰۹ بدون توقف، ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار کرده است.
  • بیت کوین یک دارایی نقدشونده است و نقدشوندگی آن هر سال با درصد زیادی بهبود می‌یابد. اکنون خرید و فروش بیت کوین بسیار آسان تر از طلا است. هر سال کسب‌وکارهای بیشتری بیت کوین را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند؛ در حال حاضر برای حواله بین‌المللی استفاده می‌شود و اخیراً توسط برخی از دولت‌ها به عنوان نوعی پول قانونی پذیرفته شده است.

استفاده از بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش

در نهایت، آنچه تعیین می‌کند که بیت کوین ابزار خوبی برای ذخیره ارزش است یا خیر، طبق معمول همان اقبال عمومی است؛ اینکه آیا مردم بیت کوین را به عنوان ذخیره ارزش قبول دارند و خرید BTC را انجام می‌دهند تا با توجه به قیمت BTC قدرت خرید خود را در طول زمان حفظ کنند یا خیر. تا اینجا، به نظر واضح است که عموم و شرکت‌های خصوصی بیشتر و بیشتر بیت کوین را «حداقل تا حدودی» به عنوان یک ذخیره ارزش می‌بینند، قبول دارند، به صفحه خرید و فروش بیت کوین می‌روند و با هدف ذخیره ارزش سرمایه‌شان، به خرید بیت کوین می‌پردازند.

منبع: Bitcoin.com

نظرات