همه چیز درباره ازدواج + آیین ها و تاریخچه

3

همه چیز درباره ازدواج + آیین ها و تاریخچه

تاریخچه عروسی

برگزاری جشن عروسی ریشه در اعماق قبل از تاریخ دارد .و به زمان های خیلی قبل برمیگرده در انجیل از معجزه عیسی در یک مراسم جشن عروسی در روستای قانا به تفضیل سخن گفته شده است

رسم و آداب مشترک کشورها

رسوم عروسی در فرهنگ بسیاری از ملل جهان مشترک است . تبادل حلقه ازدواج ، تبادل پول (مهریه ، شیربها و مانند آن ) ، هدیه دادن گل ، میهمانی در شب عروسی ( ولیمه ) ، موسیقی { البته به زبان های مختلف + درمراسمات خود آهنگ شاد عروسی رو با زبان های محلی اجرا میکنن و عروسی رو زیباتر میکنن}  شعرخوانی ، دعا و خواندن کتب مقدس ( مانند قرآن ) در فرهنگ ملل گوناگون به شکل­های مختلف و با جزئیاتی متفاوت وجود دارد . برخی دیگر از رسوم ، مانند رقص عروس و داماد یا بریدن کیک هم مشابه هم هستن

 همه چیز درباره ازدواج

آیین ها در ایران !!!

برای بسیاری از زوج ها ، سنت یکی از مورد علاقه ترین بخش های جشن های ازدواج آنها است. با این حال ، در سالهای اخیر برخی ها نیز خواستار کنار گذاشتن سنت ها و شخصی کردن آداب ازدواج بوده اند. این امر به عروس و داماد اجازه می دهد تا ذائقه و شخصیت خود را ابراز کنند بدون اینکه خود را محدود به سنت های خاصی کنند.

این که آیا شما تصمیم می گیرید که از مراسم عروسی قدیمی پیروی کنید ، یا آن را شخصی سازی می کنید، نحوه اجرای مراسم عروسی را تحت الشعاع قرار می دهد.البته شاید شما یک راه میانه پیدا کنید که احترام به سنت ها را هم داشته باشد، در حالی که هنوز این رویداد را نماینده عشق خود می دانید.

آداب و رسوم هر کشور یا قویمی فرق داره با هم ولی در کل خلاصه از اداب و رسوم ازدواج رو بیان میکنیم

بله برون

در این مراسم بزرگان خانواده های عروس و داماد دور هم جمع می شوند و بحث های دوستانه ای دارند. گفتگوهای آخر مربط به عروسی و شرایط ازدواج است.

در این مراسم داماد هدایایی را برای عروس می آورد که در بیشتر شهرهای ایران، یک کیسه پارچه ای، انگشتر و گاهی اوقات یک تکه قند از طرف داماد به عروس داده می شود.

جشن حنابندان

جشن حنابندان یک نوع مهمانی است که در واقع یک مراسم وداع با عروس میباشد و با آهنگ حنابندان رقص شادی میکنن همچنین این جشن شب قبل از مراسم عروسی برگزارمی شود. در این مراسم  زنان جوان عروس را به حمام میبرند و او را جلوه میدهند

در پایان، آنها همچنین حنا را روی دستهای داماد و عروس میگذارند. در صورت علاقه به حنابندان، به مهمانان نیز توصیه می شود از این حنا برای تزئین نمودن دستان خود استفاده کنند.

مهریه

در قرن بیست و یکم، بیشتر زوج های ایران تصمیم میگیرند که به تنهایی ازدواج کنند. برای احترام به نسل بزرگتر، داماد اغلب از پدر عروس میخواهد كه دست عروس را در دست او قرار دهد. برای نشان دادن اهمیت اتحاد و مسئولیت، داماد باید هدیه ای به عروس بدهد که این هدیه که «مهریه» نامیده می شود که نشانگر حمایت مالی است. خانواده عروس از داماد درخواست مهریه میکنند که میتواند هر چیزی از ملک تا پول باشد و معمولا در صورت طلاق به عروس داده می شود. در ایران امروزاین عمل معمولاً نمادین تر است و مهریه از سکه های طلا گرفته تا کتاب  قرآن میتواند در نظر گرفته شود.

مهریه در مراسم عقد توسط عاقد عنوان میگردد. در این مراسم عروس، داماد و خانواده های آنها قرارداد رسمی ازدواج را امضا میکنند.

مراسم نامزدی

مراسم عروسی در ایران به طرز شگفت انگیزی برگزار می گردد. در برخی از شهرها، خطبه خوانده می شود، پس از آنكه دختر جواب بله به معشوقه یا خواستگار خود داد و تا زمانیکه به خانه خودشان بروند نامزد هستند. سپس همه خویشاوندان و دوستانشان را به جشن عقد و عروسی دعوت میکنند.

همه چیز درباره ازدواج

سفره ی عقد

پارچه مخصوصی میباشد که به سمت شرق در طبقه در جهت نور خورشید قرار دارد. این زوج در بالای سفره نشسته اند که اغلب موارد زیر را   شامل می شود:

سکه های طلا، نمادی از ثروت و موفقیت است.

تخم مرغ یا آجیل که نشان دهنده باروری است.

عسل یا شکر دانه ای برای شیرینی زندگی.

دو شمعدان و آینه ای که نمایانگر نور و آتش است، بخشی از سنت زرتشتیان است که نماد ازدواج و آینده زوج است.

اسپند نماد دور ماندن از چشم بد.

نان سنگک، نوعی نان ایرانی، نماد برکت در زندگی.

در این مراسم، اعضای خانواده عروس و داماد روسری یا شالی را بر سر عروس و داماد میگیرند. از داماد یکبار سؤال می شود که آیا او با عروس ازدواج خواهد کرد، در حالیکه از عروس قبل از پاسخ، سه بار سؤال می شود. این سنت نمادی از تلاش مرد برای رسیدن به زن میباشد.

عروسی

پذیرایی عروسی از عقد پیروی میکند و میتواند سه تا هفت روز ادامه داشته باشد، همچنین کنار این پذیرای و جشن آهنگ های شاد به زبان های محلی خود پخش یا اجرا میکنن و بابرگزاری مهمانی ها و جشن ها در بین خانواده و دوستان. این جشن میتواند در هر زمان و از همان روز مراسم تا یک سال بعد انجام شود. اگرچه خانواده داماد به طور سنتی مبلغی را برای پذیرایی عروسی پرداخت میکردند، زوج های مدرن غالباً هزینه های جشن عروسی را باهم میپردازند.

مشابه جشن های عروسی غربی،عروسی های امروزه ایرانی میتوانند در خانه، رستوران یا یک سالن پذیرایی برگزارشوند و شامل شام، کیک، موسیقی و رقص و همچنین آداب و رسوم خاص ایرانی میشوند. این وعده غذایی به طور سنتی به سبک بوفه است و میتواندغذاهای بسیاری از جمله جواهر پلو ،ظرفی از برنج، پسته، پوست پرتقال، بادام و انواع توت ها را شامل شود. رنگهای داخل ظرف به معنی جواهرات است. نام ظرف به معنی «برنج با جواهرات» است.

بیشتر بخوانید : اگر علاقمند به نقاشی هستید مطلب آموزش نقاشی سیاه قلم را ببینید

پاگشا

این مراسم بلافاصله روز بعد از مراسم عروسی برگزارمی شود. اعضای خانواده درجه یک عروس و داماد معمولاً در این مراسم شرکت میکنند و میهمانان هدایای خود را به آنها میدهند.

حالا پی میبریم به ازدواج در کشور های دیگه به طور خلاصه وار براتون بیان شده

چین

معمولاً چینی ها به مراسم سنتی پایبند هستند و خانواده ها نقش اساسی در این مراسم دارند و جوانان را تشویق به ازدواج می کنند. آنها در بعضی مراسم ها عقاید خاص و عجیبی دارند، مانند گریه کردن عروس یک ماه قبل از عروسی که نشانه ای از شادی او برای مراسم عروسی اش می باشد که البته در خانواده های مدرن کمتر به آن پایبند هستند. همچنین به رنگ قرمز که نشانه عشق است در مراسم عروسی توجه ویژه دارند.

هند

در خانواده های سنتی معمولاً پدر عروس برای دخترش یک داماد انتخاب می کند اگرچه در خانواده های مدرن تر این انتخاب توسط خود عروس و داماد صورت می گیرد. سپس مراسم عروسی شکل می گیرد و استفاده از زردچوبه و زدن آن به صورت عروس و داماد برای آنها خوش یمن است همچنین عروس هنگام ورود به خانه داماد طی مراسمی پای خود را به کوزه برنجی می زند تا بریزد که این را نشانه برکت و خوشبختی برای عروس می دانند.

ایران

در دوره های باستانی و هخامنشی، داماد با ساز و آواز به خانه عروس می رفت تا او را به خانه خود ببرد. و زن و مرد تحت عناوین مختلفی ازدواج می کردند، مانند پادشاه زن، چاکر زن، ایوک زن، دسر زن و خود سر زن که هر کدام به جهت خاصی استفاده می شد مثلاً اگر زن بیوه مجدد ازدواج می کرد این ازدواج چاکر زن نام داشت.

مصر باستان

اندوگامی در مصر باستان انجام می شد یعنی با محارم خود ازدواج می کردند. فراعنه به خاطر تاج و تخت با خواهرانشان ازدواج می کردند.

یونان باستان

در یونان باستان عشق پس از ازدواج شروع می شود. داماد برای مادر شوهر خود هدایایی می خرید و پدر عروس جهیزیه را تهیه می کرد.

هر کشوری اعتقاد خودشو داره و در بعضی از کشور ها ازدواج رو یه سنت میبینن و اجرا کردن آن را واجب میدونن ،ازدواج یه امر الهی هست و انتخاب فرد مورد نظر برای ازدواج یه کار اسونی نیست و باید با هم تفاهم هایی داشته باشن

سعی شده در این مطلب مطالب خلاصه ولی مفهوم دار قرار داده بشه امیدوارم این مطلب مورد پسندتون باشه و با دوستان خود به اشتراک بزارید

3 دیدگاه در “همه چیز درباره ازدواج + آیین ها و تاریخچه

  1. ایمپلنت دندان چیست گفت:

    آیا ارتودنسی دندان شامل بیمه تکمیلی میشود

  2. مرد آلفا گفت:

    ساختار ذهنی «مرد آلفا» چگونه است؟
    برخی از مردان دوست ندارند با زنان آلفا ازدواج کنند چون به اصطلاح دو پادشاه در یک قلمرو نمی‌گنجند و مرد نمی‌تواند مردانگی‌اش را در کنار زن آلفا اثبات کند.

    به همین دلیل ممکن است از او دور شده و سرد
    شود. در علم روانشناسی، دسته‌بندی‌های مختلفی برای تیپ‌های شخصیتی
    وجود دارد، مثل تیپ‌های شخصیتی MBTI و… یکی از این دسته‌بندی‌ها نیز به
    تیپ شخصیتی آلفا و بتا اختصاص یافته است.
    در این مقاله قصد داریم تیپ شخصیتی
    آلفا و بتا را در زنان و مردان معرفی کنیم و توضیح بدهیم و
    سپس به ارتباط این دو تیپ با هم بپردازیم.

    یکی از دسته‌بندی‌های شخصیتی،
    تیپ‌های شخصیتی آلفا و بتا
    هستند. هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف خاض خودشان را دارند.

    شاید بدانید که مرد آلفا در معنای
    سنتی خودش برجسته‌ترین، قوی‌ترین یا با اعتماد
    به نفس‌ترین فرد در یک گروه باشد.
    اما ویژگی مردان آلفا به همین موارد ختم
    نمی‌شود. با ما در این نوشتار
    همراه باشید تا با ۷ ویژگی مردان آلفا
    آشنا شوید… با ما در این نوشتار همراه باشید تا با
    ۷ ویژگی مردان آلفا آشنا شوید.
    پوتین در سخنرانی‌های خود همواره اشاره‌هایی به دوران روسیه قدرتمند دارد و نوعی
    افسوس از فروپاشی شوروی در کلام وی هویدا است.
    به همین جهت انگیزه بسیاری از رفتارهای وی به نظر می‌رسد تلاش برای بازگرداندن
    روسیه به جایگاه ابرقدرتی خود است.
    شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید.

    این به او کمک می کند تا از هر موضع
    اجتماعی و اقتصادی بتواند با مردم ارتباط برقرار کند.
    در مطالعات حیوانات اجتماعی، از بالاترین فرد در
    سلسله مراتب سلطه گاهی آلفا نام برده می شود.
    نرها، ماده ها یا هر دو، بسته به نوع، می توانند آلفا باشند.

    اگر این اتفاق نیفتد، فردی که پیشرفت نکرده، خودش را حقیر احساس
    خواهد کرد و فردی که پیشرفت می‌کند، به شدت خودش
    را قوی و با اعتماد به نفس خواهد دید.
    همین موضوع تعادل بین زن و مرد را به هم می‌زند و آنها را دچار مشکل
    می‌کند. اگر در میان تیپ های شخصیتی مردان دنبال کاریزماتریک‌ترین آن‌ها می‌گردید، تیپ شخصیتی سیگما جواب شماست.
    این مردان بسیار محبوب هستند و به‌راحتی می‌توانند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند.
    خیلی سریع در گروهای دوستی پذیرفته
    می‌شوند، همچنین تمایل زیادی دارند که تعیین‌کننده اهداف گروهی باشند که در آن عضو می‌شوند.
    بااین‌حال درنهایت تنهایی را به زندگی گروهی ترجیح می‌دهند.

  3. نگار گفت:

    عالی بود
    ولی اینقدر سخت شده ازدواج که فکر نکنم جوانی تن به ازدواج بده

نظرات